Quyết định 233/2006/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ về việc phê duyệt Chương trình Quốc gia về bảo hộ lao động, an toàn lao động, vệ sinh lao động đến năm 2010
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Quyết định 233/2006/QĐ-TTg
Cơ quan ban hành: | Thủ tướng Chính phủ |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 233/2006/QĐ-TTg |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Quyết định |
Người ký: | Nguyễn Sinh Hùng |
Ngày ban hành: | 18/10/2006 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Lao động-Tiền lương |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Xem chi tiết Quyết định233/2006/QĐ-TTg tại đây
tải Quyết định 233/2006/QĐ-TTg
QUYẾT ĐỊNH
CỦA THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ SỐ 233/2006/QĐ-TTg NGÀY 18 THÁNG 10 NĂM 2006
PHÊ DUYỆT CHƯƠNG TRÌNH QUỐC GIA VỀ BẢO HỘ LAO ĐỘNG,
AN TOÀN LAO ĐỘNG, VỆ SINH LAO ĐỘNG ĐẾN NĂM 2010
THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ
Căn cứ Luật Tổ chức Chính phủ ngày 25 tháng 12 năm 2001;
Căn cứ Bộ luật Lao động ngày 23 tháng 6 năm 1994; Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Bộ luật Lao động ngày 02 tháng 4 năm 2002;
Xét đề nghị của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, Bộ trưởng Bộ Kế hoạch và Đầu tư,
QUYẾT ĐỊNH :
Chăm lo cải thiện điều kiện làm việc, giảm ô nhiễm môi trường lao động; ngăn chặn tai nạn lao động và bệnh nghề nghiệp, chăm sóc sức khoẻ người lao động; nâng cao nhận thức và sự tuân thủ pháp luật về bảo hộ lao động, bảo đảm an toàn tính mạng cho người lao động, tài sản của Nhà nước, tài sản của doanh nghiệp, của tổ chức, góp phần vào sự phát triển bền vững của quốc gia.
- Giảm số vụ tai nạn lao động nghiêm trọng chết người; trung bình hàng năm giảm 5% tần suất tai nạn lao động trong các ngành, lĩnh vực có nguy cơ cao về tai nạn lao động (khai khoáng, xây dựng, sử dụng điện);
- Hàng năm, giảm 10% số người lao động mắc mới bệnh nghề nghiệp; bảo đảm trên 80% người lao động làm việc tại các cơ sở có nguy cơ bị các bệnh nghề nghiệp được khám phát hiện bệnh nghề nghiệp;
- Bảo đảm 100% người lao động đã xác nhận bị tai nạn lao động và bệnh nghề nghiệp được điều trị, chăm sóc sức khoẻ và phục hồi chức năng;
- Trên 80% người lao động làm các nghề, công việc có yêu cầu nghiêm ngặt về an toàn - vệ sinh lao động và các cán bộ làm công tác an toàn - vệ sinh lao động được huấn luyện về an toàn - vệ sinh lao động;
- Bảo đảm 100% số vụ tai nạn lao động chết người và tai nạn lao động nặng được điều tra, xử lý.
1. Thời gian thực hiện 5 năm, từ năm 2006 - 2010.
2. Phạm vi thực hiện trên toàn quốc.
Chương trình Quốc gia về bảo hộ lao động, an toàn lao động, vệ sinh lao động bao gồm 7 nội dung chính sau:
Tổng nguồn vốn ngân sách cấp cho Chương trình là 242 tỷ đồng.
Trong đó:
- 232 tỷ đồng cho các dự án;
- 10 tỷ đồng cho hoạt động quản lý và giám sát.
- Tiếp tục thực hiện, thể chế hoá chủ trương, đường lối của Đảng và Nhà nước về bảo hộ lao động; sửa đổi, bổ sung nội dung an toàn - vệ sinh lao động trong Bộ luật Lao động; xây dựng Luật An toàn - Vệ sinh lao động; xây dựng Quỹ bồi thường tai nạn lao động, bệnh nghề nghiệp;
- Xây dựng chính sách khuyến khích các doanh nghiệp cải thiện điều kiện lao động;
- Nghiên cứu hoàn thiện chính sách khen thưởng, xử lý hành vi vi phạm pháp luật về an toàn - vệ sinh lao động;
- Nghiên cứu xây dựng chính sách và cơ chế khuyến khích phát triển các dịch vụ tư vấn, kiểm định, đào tạo, huấn luyện và an toàn - vệ sinh lao động.
- Cơ chế phân bổ nguồn vốn: kinh phí được phân bổ hàng năm theo dự án cho các Bộ, ngành chủ trì dự án và sử dụng theo quy định của Nhà nước;
- Cơ chế phối hợp: tăng cường sự tham gia của người dân và các tổ chức đoàn thể vào mọi hoạt động của chương trình, từ việc lập kế hoạch triển khai, quản lý nguồn lực, giám sát và đánh giá kết quả đến việc thụ hưởng thành quả từ các dự án của chương trình;
- Cơ chế lồng ghép: nội dung các dự án được triển khai lồng ghép với các hoạt động khác có liên quan;
- Cơ chế giám sát và đánh giá:
+ Phát huy đồng bộ các hệ thống giám sát, đánh giá: tự giám sát, đánh giá của các Bộ, ngành chủ trì dự án; giám sát, đánh giá của các cơ quan nhà nước theo chủ đề (không theo dự án) hoặc tổng thể chương trình; giám sát, đánh giá mang tính độc lập của các tổ chức tư vấn, khoa học; giám sát, đánh giá quá trình từ các tổ chức đại diện người sử dụng lao động, người lao động;
+ Việc giám sát, đánh giá đầu vào và tác động thông qua đánh giá thực hiện các hoạt động dự án và các chỉ tiêu.
- Cơ chế đặt hàng, đấu thầu: được áp dụng đối với tất cả các dự án để đảm bảo tính hiệu quả và minh bạch (như việc cung cấp các trang, thiết bị làm việc của cán bộ an toàn - vệ sinh lao động, việc đầu tư nâng cấp các cơ sở phục hồi chức năng lao động, khám phát hiện bệnh nghề nghiệp...).
- Thành lập Ban Chỉ đạo chương trình giúp Thủ tướng Chính phủ điều hành, chỉ đạo, kiểm tra, hướng dẫn, đôn đốc các Bộ, ngành và địa phương, điều phối các hoạt động của chương trình.
- Thành phần Ban Chỉ đạo gồm:
+ Trưởng ban: Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội;
+ Các Phó Trưởng ban: Thứ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội làm Phó Trưởng ban thường trực; đại diện lãnh đạo Tổng Liên đoàn Lao động Việt Nam và Bộ Y tế làm Phó Trưởng ban;
+ Các Ủy viên: đại diện lãnh đạo các Bộ Kế hoạch và Đầu tư, Tài chính, Quốc phòng, Công an, Khoa học và Công nghệ, Nông nghiệp và Phát triển nông thôn, Công nghiệp, Xây dựng, Giáo dục và Đào tạo, Văn hóa - Thông tin.
Mời đại diện lãnh đạo Liên minh Hợp tác xã Việt Nam, Phòng Thương mại và Công nghiệp Việt Nam và Hội Nông dân Việt Nam tham gia Ban Chỉ đạo.
- Trưởng ban Chỉ đạo chương trình quyết định thành lập Ban Quản lý giúp việc cho Ban Chỉ đạo chương trình.
- Các hoạt động về bảo hộ lao động phải xây dựng trong kế hoạch hàng năm của các Bộ, ngành, địa phương và doanh nghiệp;
- Xây dựng kế hoạch bảo hộ lao động phải gắn với kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội của Bộ, ngành, địa phương;
- Định kỳ 6 tháng, hàng năm thực hiện sơ kết, tổng kết và thông báo công khai kết quả thực hiện chương trình trên các phương tiện thông tin đại chúng.
KT. THỦ TƯỚNG
PHÓ THỦ TƯỚNG
Nguyễn Sinh Hùng
THE PRIME MINISTER OF GOVERNMENT | SOCIALIST REPUBLIC OF VIET NAM |
No: 233/2006/QD-TTg | Hanoi, October 18, 2006 |
DECISION
APPROVING THE NATIONAL PROGRAM ON LABOR PROTECTION, SAFETY AND SANITATION UP TO 2010
THE PRIME MINISTER
Pursuant to the December 25, 2001 Law on Organization of the Government;
Pursuant to the June 23,1994 Labor Code and the April 2, 2002 Law Amending and Supplementing a Number of Articles of the Labor Code;
At the proposal of the Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs and the Minister of Planning and Investment,
DECIDES:
Article 1.- To approve the national program on labor protection, safety and sanitation up to 2010, with the following contents:
I. OBJECTIVES OF THE PROGRAM
1. General objectives:
To improve working conditions, reduce working environmental pollution; to prevent labor accidents and occupational diseases, care for laborers' health; to raise the awareness and sense of observance of the labor protection law, ensure safety for laborers, property of the State, and assets of enterprises and organizations, contributing to the national sustainable development.
2. Specific objectives up to 2010:
- To reduce the number of fatal and serious accidents; to reduce by 5% on average labor accidents in the domains and branches exposed to high risk of labor accidents (mining, construction, and electricity use);
- To reduce by 10% on annual average the number of laborers getting occupational diseases; to ensure that over 80% of laborers working in establishments and facing the threat of getting occupational diseases will have medical checks of occupational diseases.
- To ensure that 100% of laborers who suffer from labor accidents or occupational diseases will enjoy medical treatment, health care and rehabilitation;
- To ensure that 80% of laborers engaged in occupations or jobs subject to strict labor safety and sanitation requirements and labor safety and sanitation personnel will be trained in labor safety and sanitation;
- To ensure that 100% of fatal and serious labor accidents will be investigated and handled.
II. DURATION AND IMPLEMENTATION SCOPE OF THE PROGRAM
1. The implementation duration is 5 years, from 2006 to 2010.
2. The implementation scope is nationwide.
III. ACTIVITIES OF THE PROGRAM
The national program on labor protection, safety and hygiene comprises 7 following contents:
1. Activities of enhancing state management efficiency in labor protection, including: completing a state management model on labor protection, labor safety and sanitation; formulating and perfecting policies on labor protection; conducting a general survey of labor accidents; strengthening the capacity of labor safety supervision, examination and investigation system; formulating management models on labor safety and sanitation in enterprises; setting up indemnification fund for labor accidents and occupational diseases; consolidating, investing in and establishing rehabilitation establishments for people suffering labor accidents and occupational diseases; elaborating an international cooperation program in the domain of technical assistance and training in labor safety and sanitation.
2. Activities of improving working conditions in enterprises, preventing and controlling labor accidents in the domains exposed to high risk of labor accidents such as mining, construction, electricity consumption..., small- and medium-sized enterprises, rural and agricultural production; limiting TNT intoxication in the storing, preservation, repair and handing of technical equipment in service of security and defense objectives.
3. Activities of preventing and controlling occupational diseases, ensuring health care and rehabilitating labor capacity, include: enhancing the monitoring, examination and control of common occupational diseases; boosting the supervision of the working environment, assuring the efficient control of elements and threats of occupational diseases; consolidating and enhancing medical examination to detect, assess and treat occupational diseases and for rehabilitation; investing the upgrading of clinic centres in charge of examining and treating occupational diseases; researching into the elaboration, amendment and supplementation of regulations on regimes and policies in relation to occupational diseases, supplementation of occupational diseases; enhancing propaganda and education about occupational diseases' threats and impacts.
4. Activities of improving the awareness and responsibility of management authorities, organizations and individuals by enhancing their capacity and organizing information, communication and training activities (establishing a website on labor protection, safety and sanitation, organizing a national week of labor safety and sanitation-fire and explosion prevention and combat, surveying training and information needs...) and promoting mass movements on labor protection activities.
5. Activities of researching and applying science and technology to labor protection, safety and sanitation in order to improve working conditions, remedy working environment pollution in production industries, especially those which are at high risk, thus limiting occupational diseases (minerals and coal exploitation, metallurgy, fertilizers, chemicals, construction...), and applying safety solutions to reduce labor accidents for laborers working with machines and equipment at high risk.
6. Activities of ministries, branches, enterprises, production and business establishments in elaborating programs and projects on labor protection, safety and sanitation suitable to the characteristics of operation, production and business of organizations and units, with the contents of improving working conditions, preventing labor accidents, preventing and treating occupational diseases, committing to well carry out labor safety and sanitation activities and building a labor safety culture.
7. Reviewing, inspecting and monitoring activities aimed at assessing the effectiveness of the program according to each project.
IV. PROJECTS OF THE PROGRAM
1. Enhancing the capacity and efficiency of state management of labor safety.
2. Improving working conditions in enterprises; concentrating on reducing labor accidents in the domains of minerals exploitation, electricity consumption and construction.
3. Enhancing the prevention of labor accidents and occupational diseases in the domain of agricultural production and rural trades.
4. Improving the quality of labor protection activities in small- and medium-sized enterprises.
5. Enhancing the prevention and control of occupational diseases.
6. Propagating, educating, training and raising the awareness of all levels, branches, organizations and individuals, promote the function of community's participation in labor safety activities.
7. Strengthening the capacity of science and technology research and application in labor safety and sanitation.
V. IMPLEMENTATION FUND
The total budget for the program is VND 242 billion.
Of which:
- VND 232 billion is for projects;
- VND 10 billion is for management and supervision activities.
VI. THE PROGRAM'S IMPLEMENTATION MEASURES
1. Policies and mechanisms
a/ Policies
- To further implement, institutionalize the Party line and State policies on labor safety; amend and supplement the Labor Code's provisions on labor safety and sanitation; formulate a law on labor safety and sanitation; set up an indemnification fund for labor accidents and occupational diseases;
- To adopt incentives for enterprises to improve their working conditions;
- To research and perfect policies on commendation and handling of violations of the labor safety and sanitation law;
- To research and adopt policies and mechanisms to encourage the development of labor safety and sanitation consultancy, evaluation and training services.
b/ Mechanisms
- Budget capital allocation: Budget capital will be allocated annually according to projects to the project-managing ministries and branches and spent according to state regulations;
- Coordination: To encourage the people's and organizations' participation in every activity of the program, from elaborating implementation plans, managing resources, monitoring and evaluating results to benefiting the outcomes of the projects;
- Integration: The contents of projects will be carried out together with relevant activities;
- Supervision and evaluation:
+ Synchronously promoting supervision and evaluation systems: self-supervision and evaluation by project-managing ministries and branches; topical supervision and evaluation by state agencies (not project-based) or program; independent supervision and evaluation by scientific and consultancy organizations; supervision and evaluation by organizations representing labor users and laborers;
+ Conducting input and impact supervision and evaluation by evaluating the implementation of the program's activities and targets.
- Ordering and bidding: This mechanism will be applied to every project so as to ensure efficiency and transparency (such as the supply of working equipment for labor safety and sanitation personnel, the investment and improvement of rehabilitation establishments, examination and treatment of occupational diseases ').
2. Management, organization of implementation
a/ Management
- To establish the Program Steering Committee to assist the Prime Minister in managing, conducting, directing, inspecting, guiding and urging ministries, branches and localities to coordinate and regulate the program's activities.
- The Steering Committee is composed of:
+ The head: The Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs;
+ Deputy-heads: A Vice Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs as the standing deputy head of the committee; representatives of the Vietnam General Confederation of Labor and the Ministry of Health as deputy-heads of the committee;
+ Members: representatives of the Ministries of Planning and Investment, Finance, Defence, Public Security, Science and Technology, Agriculture and Rural Development, Industry, Construction, Education and Training, Culture and Information.
Representatives of the Vietnam Union of Co-operatives, Vietnam Chamber of Commerce and Industry and Vietnam Peasants' Association will be invited to participate in the Program Steering Committee.
- The head of the Program Steering Committee will decide on the establishment of the Management Board to assisst the Steering Committee.
b/ Making program implementation plans
- Labor safety activities must be included in the annual plans of ministries, branches, localities and enterprises;
- The making of labor safety plans must be combined with socio-economic development plans of ministries, branches, localities;
- Biannually and annually, preliminary reviews and final reviews must be conducted and program implementation results be announced on the mass media.
c/ Relevant ministries and branches will make implementation plans and guide localities in executing labor protection activities and projects assigned to them according to their functions and tasks.
VII. RESPONSIBILITIES OF PROGRAM-IMPLEMENTING AGENCIES
1. The Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Health, the Vietnam General Confederation of Labor, the Ministry of Planning and Investment, the Ministry of Finance, the Ministry of Science and Technology, the Ministry of Education and Training and relevant ministries and branches in organizing the implementation of the program; elaborating and organizing the implementation of annual plans; regulating the program's activities; guiding, supervising, annually reviewing the implementation and reporting it to the Prime Minister; conducting preliminary and final reviews of the implementation of the program; setting up indemnification funds for labor accidents and occupational diseases; organizing the execution of projects on strengthening state management capacity and efficiency and on propagation, education, training to improve the awareness of all levels, branches, organizations and individuals, promote the role of the people participating in labor protection activities.
2. The Ministry of Planning and Investment shall coordinate with the Ministry of Finance in balancing and arranging annual financial plans for implementation of the program on the basis of the agreement of the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs according to current regulations; assume the prime responsibility for, and coordination with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs and relevant ministries and branches in guiding localities to integrate other relevant programs with the national program on labor protection, safety and sanitation in the same locality, from elaborating plans to organizing the implementation of those plans.
3. The Ministry of Finance shall coordinate with the Ministry of Planning and Investment in arranging budget capital for ministries, branches and localities to implement the program in accordance with the State Budget Law and documents guiding the implementation of the national target program; coordinates with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs in elaborating guiding documents inspecting and supervising the implementation of the Program.
4. The Ministry of Health shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, relevant ministries, branches and localities in organizing the execution of the project on on occupational disease prevention and control.
5. The Ministries of Industry and Construction shall, according to their functions and tasks, assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Ministry of Health and relevant ministries and branches in organizing the execution of the project carry on improving working conditions at enterprises, concentrating on the reduction of labor accidents in the domain of mining, electricity consumption and construction.
6. The Ministry of Science and Technology shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, relevant ministries and branches in formulating, promulgating and uniformly managing the system of technical standards and regulations on quality, specifications of individual labor protection devices; carrying our scientific schemes on labor safety and sanitation.
7. The Ministry of Agriculture and Rural Development shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Vietnam Peasant's Association and relevant ministries and branches in organizing the execution of the project on enhancing the prevention of labor accidents and occupational diseases in agricultural production and rural trades.
8. The Ministry of Education and Training shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs in conducting education about labor safety and sanitation, and environment for pupils and students.
9. The Ministry of Culture and Information shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs and relevant ministries and branches in organizing information, communication and education about labor protection, safety and sanitation on the mass media.
10. The Ministry of Defense shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Ministry of Health and relevant ministries and branches in carrying out activities to improve working conditions, reduce TNT intoxication in the storing, preservation, repair and handing of technical equipment in service of security and defense.
11. Provincial/municipal People Committees shall take initiative in coordinating with relevant ministries and branches in participating in the program's activities.
12. The Vietnam General Confederation of Labor shall assume the prime responsibility for, and coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Ministry of Science and Technology and relevant ministries and branches in organizing scientific research and development, raising the effectiveness of mass movements in the domain of labor protection, safety and sanitation in the modernization and industrialization period; executing the project on strengthening the capacity of research and application of labor safety and sanitation technologies.
13. The Vietnam Chamber of Commerce and Industry, the Vietnam Union of Cooperatives shall, according to their functions and tasks, coordinate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs, the Ministry of Health and relevant ministries and branches in executing the project on improving the quality of labor protection activities in small- and medium-sized enterprises.
Article 2.- This Decision takes effect 15 days after its publication in "CONG BAO."
Article 3.- Ministers, heads of ministerial-level agencies, heads of Government-attached agencies, and presidents of provincial/municipal People's Committees shall implement this Decision .
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây