Thông tư 16/2012/TT-BYT điều kiện ATTP với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 16/2012/TT-BYT
Cơ quan ban hành: | Bộ Y tế |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 16/2012/TT-BYT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Nguyễn Thanh Long |
Ngày ban hành: | 22/10/2012 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Y tế-Sức khỏe |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Cấm tái sử dụng chai nhựa chứa nước khoáng thiên nhiên dưới 10 lít
Ngày 22/10/2012, Bộ Y tế đã ban hành Thông tư số 16/2012/TT-BYT quy định điều kiện an toàn thực phẩm (ATTP) đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm, dụng cụ, vật liệu bao gói, chứa đựng thực phẩm thuộc phạm vi quản lý của Bộ Y tế (sau đây gọi tắt là các cơ sở).
Theo đó, ngoài việc phải đáp ứng các điều kiện chung bảo đảm ATTP quy định tại Thông tư số 15/2012/TT-BYT ngày 12/09/2012, Bộ Y tế còn yêu cầu các cơ sở phải đáp ứng một số điều kiện riêng tương ứng với từng loại hình cơ sở, cụ thể: Đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh nước khoáng thiên nhiên đóng chai, bao bì chứa nước phải là bao bì chuyên dùng cho thực phẩm, được đóng kín và có kích thước phù hợp để tránh làm ô nhiễm nước; các loại nắp chai và chai nhựa chứa đựng nước khoáng thiên nhiên có dung tích dưới 10 lít không được sử dụng lại, riêng bình nhựa có dung tích từ 10 lít trở lên và chai thủy tinh có thể được sử dụng lại; tất cả các loại chai, bình sử dụng lần đầu hay sử dụng lại đều phải được làm sạch, diệt khuẩn, xúc rửa kỹ trước công đoạn rót chai trừ trường hợp bình sử dụng lần đầu được sản xuất theo công nghệ khép kín có diệt khuẩn…
Bên cạnh đó, Thông tư cũng quy định chi tiết về điều kiện ATTP; các tiêu chuẩn, quy chuẩn bắt buộc đối với đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm chức năng, thực phẩm tăng cường vi chất dinh dưỡng, phụ gia thực phẩm, chất hỗ trợ chế biến thực phẩm; dụng cụ, vật liệu bao gói, chứa đựng thực phẩm; cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm nhỏ lẻ thuộc phạm vi quản lý của Bộ Y tế.
Ngoài ra, Thông tư cũng quy định về việc kiểm tra định kỳ đối với các cơ sở, cụ thể: Không quá 02 lần/năm đối với cơ sở đã được cấp Giấy chứng nhận cơ sở đủ điều kiện ATTP, Giấy chứng nhận GMP, HACCP, ISO 22000 và tương đương...
Thông tư này thay thế các Quyết định số 39/2005/QĐ-BYT, 01/2005/QĐ-BYT, 02/2005/QĐ-BYT và có hiệu lực thi hành kể từ ngày 05/12/2012.
Xem chi tiết Thông tư16/2012/TT-BYT tại đây
tải Thông tư 16/2012/TT-BYT
BỘ Y TẾ Số: 16/2012/TT-BYT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 22 tháng 10 năm 2012 |
THÔNG TƯ
Quy định điều kiện an toàn thực phẩm đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm, dụng cụ, vật liệu bao gói, chứa đựng thực phẩm thuộc phạm vi quản lý của Bộ Y tế
Căn cứ Luật an toàn thực phẩm năm 2010;
Căn cứ Nghị định số 38/2012/NĐ-CP ngày 25 tháng 4 năm 2012 của Chính phủ quy định chi tiết một số điều của Luật an toàn thực phẩm;
Căn cứ Nghị định số 63/2012/NĐ-CP ngày 31 tháng 08 năm 2012 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Y tế;
Theo đề nghị của Cục trưởng Cục An toàn thực phẩm;
Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành Thông tư quy định điều kiện an toàn thực phẩm đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm thuộc phạm vi quản lý của Bộ Y tế.
QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này quy định điều kiện an toàn thực phẩm đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm chức năng, thực phẩm tăng cường vi chất dinh dưỡng, phụ gia thực phẩm, chất hỗ trợ chế biến thực phẩm; nước khoáng thiên nhiên, nước uống đóng chai; dụng cụ, vật liệu bao gói, chứa đựng thực phẩm; cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm nhỏ lẻ thuộc phạm vi quản lý của Bộ Y tế (sau đây gọi tắt là cơ sở).
Trong Thông tư này các thuật ngữ được hiểu như sau:
ĐIỀU KIỆN AN TOÀN THỰC PHẨM ĐỐI VỚI CƠ SỞ SẢN XUẤT, KINH DOANH THỰC PHẢM CHỨC NĂNG, THỰC PHẨM TĂNG CƯỜNG VI CHẤT DINH DƯỠNG, PHỤ GIA THỰC PHẨM,
CHẤT HỖ TRỢ CHẾ BIẾN THỰC PHẨM
ĐIỀU KIỆN AN TOÀN THỰC PHẨM ĐỐI VỚI CƠ SỞ SẢN XUẤT, KINH DOANH
NƯỚC KHOÁNG THIÊN NHIÊN, NƯỚC UỐNG ĐÓNG CHAI
Tuân thủ theo các quy định tại các khoản 1, 2, 3, 4, 5, 12 và 13 Điều 5, khoản 1 Điều 6, các khoản 1, 2 và 3 Điều 7 Thông tư số 15/2012/TT-BYT ngày 12 tháng 09 năm 2012 của Bộ Y tế quy định về điều kiện chung bảo đảm an toàn thực phẩm đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm.
ĐIỀU KIỆN AN TOÀN THỰC PHẨM ĐỐI VỚI CƠ SỞ SẢN XUẤT, KINH DOANH DỤNG CỤ, VẬT LIỆU BAO GÓI, CHỨA ĐỰNG THỰC PHẨM THUỘC PHẠM VI QUẢN LÝ CỦA BỘ Y TẾ
Tuân thủ theo các quy định tại các khoản 1, 2, 3, 4, 5, 12 và 13 Điều 5, khoản 1 Điều 6, các khoản 1, 2 và 3 Điều 7 Thông tư số 15/2012/TT-BYT ngày 12 tháng 09 năm 2012 của Bộ Y tế quy định về điều kiện chung bảo đảm an toàn thực phẩm đối với cơ sở sản xuất, kinh doanh thực phẩm.
ĐIỀU KIỆN AN TOÀN THỰC PHẨM ĐỐI VỚI CƠ SỞ SẢN XUẤT,
KINH DOANH THỰC PHẨM NHỎ LẺ
KIỂM TRA ĐỐI VỚI CƠ SỞ SẢN XUẤT, KINH DOANH THỰC PHẨM
THUỘC PHẠM VI QUẢN LÝ CỦA BỘ Y TẾ
Cơ quan nhà nước tiến hành kiểm tra đột xuất nếu xảy ra vi phạm về an toàn thực phẩm, sự cố an toàn thực phẩm liên quan, các đợt kiểm tra cao điểm theo chỉ đạo của cơ quan cấp trên.
ĐIỀU KHOẢN THI HÀNH
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
THE MINISTRY OF HEALTH No. 16/2012/TT-BYT | SOCIALISTREPUBLIC OF VIETNAM Hanoi, October 22, 2012 |
CIRCULAR
ON THE FOOD SAFETY CONDITIONS APPLICABLE TO ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE FOOD, INSTRUMENTS AND MATERIALS FOR WRAPPING AND STORING FOOD UNDER THE MANAGEMENT OF THE MINISTRY OF HEALTH
Pursuant to the Law of Food safety 2010;
Pursuant to the Government s Decree No. 38/2012/NĐ-CP dated April 25th2012 detailing a number of articles of the Law of Food safety;
Pursuant to the Government s Decree No. 63/2012/NĐ-CP dated August 31st2012 defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Health;
At the proposal of the Director of the Department of Food safety;
The Minister of Health promulgates a Circular on the food safety conditions applicable to establishments that produce and trade food under the management of the Ministry of Health.
Chapter I
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Scope of regulation
This Circular provides the food safety conditions applicable to establishments that produce or trade functional foods, vitamin-enriched foods, food additives, food processing supplements, mineral water, bottled water; instruments and materials for wrapping and storing food; the small establishments that produce or trade food under the management of the Ministry of Health (hereinafter referred to as establishments).
Article 2. Interpretation of terms
The terms in this Circular are construed as follows:
1.Small establishments that produce and trade foodare the establishments that produce and trade food in the household scale with or without Certificates of food trading registration.
2.The special conditions of food preservationis the use of devices to adjust and maintain the appropriate temperature, humidity, and other factors during the food preservation to ensure the food safety and quality.
Chapter II
FOOD SAFETY CONDITIONS APPLICABLE TO ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE FUNCTIONAL FOODS, MICRONUTRIENT-ENRICHED FOODS, FOOD ADDITIVES, AND FOOD PROCESSING SUPPLEMENTS,
Article 3. The safety conditions applicable to producing establishments
1. The facilities, equipment, instruments and people directly producing functional foods, micronutrient-enriched foods, food additives, and food processing supplements, must comply with Article 1, 2, 3, and 4 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
2. For food ingredients, food additives, food processing supplements and food packages:
a) The ingredients used in the production of functional foods, micronutrient-enriched foods, food additives, and food processing supplements, must ensure the safety as prescribed in the corresponding National Technical Regulations and the provisions on food safety issued by competent agencies, and must be unexpired;
b) The initial ingredients of micronutrient-enriched foods must be safe and retain their intrinsic properties. The food ingredients must not react with each other to create products that harm human life and health. Only produce and process foods that provide micronutrients being vitamins, and minerals, with an amount that does not harm the consumers’ health, and must be in the list of the Ministry of Health;
c) Food additives, food processing supplements, and food preservatives used in the products of food must have clear origin and be in the list of permissible substances made by the Ministry of Health, and ensure the safety as prescribed;
d) The food packages must be sturdy and safe without being contaminated by toxicants, without affecting the food safety and quality, without being contaminated by the agents that affect the consumers’ health.
Article 4. The food safety conditions applicable to trading establishments
1. The facilities, equipment, instruments and people directly trading functional foods, micronutrient-enriched foods, food additives, and food processing supplements, must comply with Article 1, 2, 3, and 4 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
2. The ingredients, functional foods, micronutrient-enriched foods, food additives, and food processing supplements being traded must comply with the National Technical Regulations and the provisions on food safety issued by competent agencies, and must be unexpired. The books, contracts, invoices, and documents related to the sale must be kept in order to trace the origin of the food being traded.
3. The clean water source for cleaning equipment must undergo quality and hygiene inspection at least once a year.
Article 5. The food safety conditions applicable to food preservation
1. The facilities and equipment for preserving food ingredients, food additives, food processing supplements, food preservatives, and foods must comply with Article 4 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
2. The conditions for to people in direct contact with food: comply with Clause 1, 2, and 3 Article 7 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
Article 6. The food safety conditions applicable to the transport of food
1. The instruments for storing food must be separated from the surroundings, avoid the intrusion of dirt and insects; and must be appropriate for the transported amount.
2. The specialized means of transport and the instruments in direct contact with food during the transport must be made of materials that do not contaminate food or the food wrappings, and be cleanable.
3. The temperature, humidity, ventilation, and other factors that affect the food safety must be controlled, according to technical requirements for the preservation of each kind of food at the request of the producer, throughout the transport.
4. There must be regulations on the conditions for ensuring the food safety during the transport; maintain and control the preservation conditions on demand throughout the transport depending on each kind of foods; there must be a specific procedures for delivering and receiving foods under special preservation.
5. The instruments must be cleaned before, during, and after the transport of food; food must not be transported together with toxic goods that may cause cross-contamination and affect the food safety and quality.
6. The people in direct contact with food during the transport of food must comply with Clause 1, 2, and 3 Article 7 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
Chapter III
THE SAFETY CONDITIONS APPLICABLE TO ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE MINERAL WATER AND BOTTLED WATER
Article 7. Establishments that produce bottled mineral water
1. The facilities, equipment, instruments and people directly producing bottled mineral water must comply with Article 1, 2, 3, and 4 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th 2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
2. The area where the bottles and jar are rinsed and cleaned, the area of production (filtering, sterilizing, extracting, bottling, labeling, printing expiry date), the area of preserving bottled mineral water must be designed and built according to the one-way rule that suit the other of the stages of the production line, avoid the cross-contamination among the stages or with other areas.
3. The producing establishments must be solidly built. The surfaces of walls and ceiling must be flat, bright, and cleanable. The wall must be impermeable (paved with ceramic tile, glass, plastic, etc.) and at least 2-meter tall, cleanable, and easy to drain.
4. The extraction area must be closed and separated from other areas, and has a system of air sterilization; a regime for regularly controlling the equipment in order to ensure procedures they are always working.
5. The workshop, equipment, and instruments used in the production must be regularly cleaned; the establishment must be cleaned at least once per quarter.
6. Having a closed production line; the equipment and instruments in direct contact must be must be made of materials that do not cause contamination, suit the requirements of production technologies, are easy to be cleaned, sterilized, and maintained.
7. The bottled mineral water and the packages thereof must be sterilized using ultraviolet rays and other sterilization technologies that do not affect their quality and safety.
8. The area for preserving bottled mineral water must be dry, airy, and hygienic; the products must be put in hygienic reservoir that are not impacted, deformed, or broken.
9. The packages of mineral water must be the packages especially used for food, must be closed and in appropriate size to avoid contaminating the water.
a) The caps and plastic bottles of mineral water of which the volume is smaller than 10 liters must not be reused; the plastic bottles with a capacity of 10 liters or more, and glass bottles, may be reused;
b) Every kind of bottles being used for the first time or reused must be cleaned, sterilized, and carefully rinsed before the bottling stage, except for the bottles being used for the first time that are produced using closed technologies with sterilization;
c) The bottles must be put upside down after being cleaned to avoid dirt and contaminant falling inside, except for the bottled being cleaned automatically; the bottles must be rinsed using the exact same kind of water being bottled before the bottling stage;
d) The inside of paper packages must be coated with safe and impermeable materials to ensure the safety.
10. The sources of mineral water being extracted must lie within the protection perimeter to avoid any foreign contamination that affect the chemical and physical properties of mineral water.
11. The water must be bottled at the sources, or the water must be taken to the bottling location in a closed and continuous pipeline that ensure the strict hygienic provision during the entire extraction. The bottled mineral water must satisfy the provisions on food safety and the management requirements in the National Technical Regulation on mineral water and bottled water No. 6-1:2010/BYT.
12. The establishment that produces bottled mineral water must have a department specialized in supervising and controlling the hygiene of bottles and the quality of water; must have the documents on the test results of the water sources and the finished products as prescribed in the National Technical Regulation on mineral water and bottled water No. 6-1:2010/BYT.
Article 8. Establishments that produce bottled water
1. The facilities, equipment, instruments and people directly producing bottled water must comply with Clause 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 and 9 7 of this Circular.
2. The bottled water must be sterilized using ultraviolet rays, ozone gas, and other technologies that do not affect the product quality and safety.
3. The sources of mineral water being use for producing bottled water must be protected from any foreign contamination that affect the microbiological, chemical and physical properties of mineral water, and must comply with the National Technical Regulation on clean water No. 02:2009/BYT.
4. The establishment that produces bottled water must have a department specialized in controlling the hygiene of bottles and the quality of water; must have the documents on the test results of the water sources and the finished products as prescribed in the National Technical Regulation on potable water No. 01:2009/BYT.
Article 9. Establishments that trade mineral water and bottled water
Must comply with Clause 1, 2, 3, 4, 5, 12 and 13 Article 5, Clause 1 Article 6, and Clause 1, 2 and 3 Article 7 the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
Chapter IV
THE FOOD SAFETY CONDITIONS APPLICABLE TO ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE INSTRUMENTS AND MATERIALS FOR WRAPPING AND STORING FOOD UNDER THE MANAGEMENT OF THE MINISTRY OF HEALTH
Article 10. The requirements applicable to producing establishments
1. The facilities, equipment, instruments and people directly producing instruments and materials for wrapping and storing food under the management of the Ministry of Health must comply with Clause 1, 2, 3, 4 and 8 Article 1, Clause 1, 3 and 6 Article 2, Clause 1 and 3 Article 3, Clause 1, 2 and 3 are 4 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th 2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
2. The instruments and materials for wrapping and storing food must be made of safe materials without being contaminated by toxicants and unusual smells or tastes that affect the food safety and quality.
3. The instruments and materials for wrapping and storing food must be sturdy and safe, ensure the corresponding technical regulations.
4. The additives used in the production of instruments and materials for wrapping and storing food must have clear origins, not be contaminated by toxicants that affect the safety and quality of the food contained therein.
Article 11. The requirements applicable to trading establishments
Must comply with Clause 1, 2, 3, 4, 5, 12 and 13 Article 5, Clause 1 Article 6, and Clause 1, 2 and 3 Article 7 the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th 2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
Chapter V
THE FOOD SAFETY CONDITIONS APPLICABLE TO SMALL ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE FOOD
Article 12. The location, facilities, ingredients, and food
1. The small establishments that produce and trade food must be safely separated from sources of toxicants and pollutants, and must not affect the product safety.
2. The establishment must have enough clean water for producing food in accordance with the National Technical Regulation No. 01:2009/BYT; and enough clean water serving the trading of food in accordance with the National Technical Regulation No. 02:2009/BYT.
3. The establishment must maintain the regular process of hygiene and the conditions for ensuring food safety therein.
4. The ingredients, food additives, food processing supplements, instruments and materials for wrapping and storing food in the food-producing establishment must have clear origins and ensure the food safety as prescribed.
5. The books, contracts, invoices, and documents about the information related to the sale and purchase must be sufficient in order to trace the origins of the ingredients, food additives, food processing supplements, instruments and materials for wrapping and storing food used for producing or trading food.
Article 13. The equipment, instruments, and people that directly produce or trade food
1. The establishment must have adequate equipment to produce or trade food; the equipment must be made of non-toxic materials that do not contaminate food, and must be easy for maintaining and cleaning.
2. The establishment must have adequate equipment and instruments for collecting and treating waste in accordance with law provisions on environment protection.
3. The people that directly produce or trade food must comply with Clause 1 and 3 Article 7 of the Circular No. 15/2012/TT-BYT dated September 12th 2012 of the Ministry of Health on the general conditions for ensuring food safety applicable to establishments that produce and trade food.
Chapter VI
THE INSPECTION OF ESTABLISHMENTS THAT PRODUCE AND TRADE FOOD UNDER THE MANAGEMENT OF THE MINISTRY OF HEALTH
Article 14. Periodic inspection
1. No more than twice a year, applicable to establishments that have been issued with the Certificate of food safety, and the certificates of GMP, HACCP, ISO 22000, or the equivalent, by competent agencies.
2. No more than three times a year, applicable to establishments that have been issued with the Certificate of food safety by competent agencies.
3. No more than four times a year, applicable to establishments exempted from applying for the Certificate of food safety.
Article 15. Irregular inspection
State agencies shall carry out irregular inspection if there are any violations of food safety and relevant food safety incidents. The intensive inspection shall be directed by superior agencies.
Chapter VII
IMPLEMENTATION PROVISIONS
Article 16. Effect
1. This Circular takes effect on December 05th2012.
2. The Decision No. 39/2005/QĐ-BYT dated November 28th2005 of the Minister of Health, on the promulgation of the Regulation on the general hygiene conditions applicable to establishments that produce food, the Decision No. 01/2005/QĐ-BYT dated January 07th2005 of the Ministry of Health on the promulgation of the Regulation on food safety and hygiene conditions applicable to the establishments that produce soft drink, the Decision No. 02/2005/QĐ-BYT dated January 07th2005 of the Ministry of Health on the promulgation of the Regulation on the control of quality, hygiene, and safety of bottled mineral water are annulled as from the day this Circular takes effect.
Article 17. Implementation organization
1. The Department of Food safety must guide the implementation of this Circular nationwide.
2. Services of Health, and provincial Sub-department of Food safety must guide and implement this Circular locally.
| FOR THE MINISTER |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem Nội dung MIX.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây