Thông tư 09/2018/TT-BTP quy định Tiêu chí xác định vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 09/2018/TT-BTP
Cơ quan ban hành: | Bộ Tư pháp |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 09/2018/TT-BTP |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Nguyễn Khánh Ngọc |
Ngày ban hành: | 21/06/2018 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Tư pháp-Hộ tịch |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Trong đó, các tiêu chí chung để xác định vụ việc tham gia tố tụng như sau:
- Thực hiện trợ giúp pháp lý trong vụ việc được dư luận quan tâm, nhiều cơ quan báo chí ở Trung ương và địa phương đưa tin;
- Vụ việc mà quan điểm người thực hiện trợ giúp pháp lý khác với một trong các cơ quan tiến hành tố tụng và được chấp nhận theo hướng có lợi cho người được trợ giúp pháp lý tại bản án, quyết định tố tụng;
- Trợ giúp pháp lý trong vụ việc có nhiều tài liệu, chứng cứ mâu thuẫn với nhau hoặc đánh giá chứng cứ, áp dụng pháp luật của cơ quan tiến hành tố tụng có nhiều ý kiến khách nhau hoặc vụ việc có liên quan đến nhiều lĩnh vực pháp luật khác nhau;
- Trợ giúp pháp lý trong vụ việc bị kháng nghị để giải quyết lại theo thủ tục phúc thẩm hoặc trong vụ án được xét xử lại;
- Trợ giúp pháp lý trong vụ việc có liên quan đến nhiều tỉnh, thành phố trực thuộc trung ương
- Trợ giúp pháp lý trong vụ việc có một trong các bên đương sự cư trú, học tập, làm việc ở nước ngoài.
Ngoài các tiêu chí chung nêu trên, Thông tư này còn quy định cụ thể về tiêu chí xác định đối với vụ việc tham gia tố tụng hình sự, dân sự và hành chính…
Thông tư này có hiệu lực từ ngày 21/8/2018.
Xem chi tiết Thông tư09/2018/TT-BTP tại đây
tải Thông tư 09/2018/TT-BTP
BỘ TƯ PHÁP Số: 09/2018/TT-BTP |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 21 tháng 6 năm 2018 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH TIÊU CHÍ XÁC ĐỊNH VỤ VIỆC TRỢ GIÚP PHÁP LÝ PHỨC TẠP, ĐIỂN HÌNH
Căn cứ Luật Trợ giúp pháp lý ngày 20 tháng 6 năm 2017;
Căn cứ Nghị định số 144/2017/NĐ-CP ngày 15 tháng 12 năm 2017 của Chính phủ quy định chi tiết một số điều của Luật Trợ giúp pháp lý;
Căn cứ Nghị định số 96/2017/NĐ-CP ngày 16 tháng 8 năm 2017 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Tư pháp;
Căn cứ Quyết định số 32/2016/QĐ-TTg ngày 08 tháng 8 năm 2016 của Thủ tướng Chính phủ ban hành chính sách trợ giúp pháp lý cho người nghèo, đồng bào dân tộc thiểu số tại các huyện nghèo, xã nghèo, thôn, bản đặc biệt khó khăn giai đoạn 2016 - 2020 và hỗ trợ vụ việc tham gia tố tụng có tính chất phức tạp hoặc điển hình;
Theo đề nghị của Cục trưởng Cục Trợ giúp pháp lý;
Bộ trưởng Bộ Tư pháp ban hành Thông tư quy định Tiêu chí xác định vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình.
Thông tư này quy định tiêu chí xác định các vụ việc tham gia tố tụng, đại diện ngoài tố tụng, tư vấn pháp luật trong hoạt động trợ giúp pháp lý là vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình.
Thông tư này áp dụng đối với các đối tượng sau:
Vụ việc trợ giúp pháp lý trong tham gia tố tụng hình sự được xác định là vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình khi đáp ứng một trong các tiêu chí sau đây:
Vụ việc trợ giúp pháp lý trong tham gia tố tụng dân sự, trừ việc dân sự và những vụ việc được giải quyết theo thủ tục rút gọn, được xác định là vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình khi đáp ứng một trong các tiêu chí sau đây:
Vụ việc trợ giúp pháp lý trong tham gia tố tụng hành chính, trừ những vụ việc được giải quyết theo thủ tục rút gọn, được xác định là vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình khi đáp ứng một trong các tiêu chí sau đây:
Vụ việc trợ giúp pháp lý đại diện ngoài tố tụng, tư vấn pháp luật được xác định là vụ việc trợ giúp pháp lý phức tạp, điển hình khi đáp ứng một trong các tiêu chí sau đây:
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
THE MINISTRY OF JUSTICE
Circular No. 09/2018/TT-BTP dated June 21, 2018 of the Ministry of Justice on criteria for determination of complex and typical legal aid cases
Pursuant to the Law on Legal Aid dated June 20, 2017;
Pursuant to Government s Decree No. 144/2017/ND-CP dated December 15, 2017 on guidelines for the Law on Legal Aid;
Pursuant to Government s Decree No. 96/2017/ND-CP dated August 16, 2017 defining the functions, tasks, entitlements and organizational structure of the Ministry of Justice;
Pursuant to Decision No. 32/2016/QD-TTg dated August 8, 2016 of the Prime Minister on legal aid policies for poor people, ethnic minorities in poor districts, communes, severely disadvantaged villages for the period 2016-2020 and aids provided in complex and typical legal proceedings;
At the request of Director of Department of Legal Aid;
The Minister of Justice promulgates a Circular on criteria for determination of complex and typical legal aid cases.
Article 1. Scope of adjustment
This Circular sets forth criteria for determining legal proceedings, extrajudicial representation, legal counseling in legal aid, which is considered complex and typical.
Article 2. Subject of application
This Circular applies to the following entities:
1. State legal aid centers of provinces or central-affiliated cities (hereinafter referred to as provinces).
2. Departments of Justice and relevant entities.
Article 3. General criteria for legal proceedings
1. Legal aid is provided in legal cases, which have aroused public concern and have been reported by central and local news agencies.
2. A case where the point of view given by the legal aid-providing person differs from one of presiding agencies and is accepted toward in favor of the legally-aided person at judgments and decisions.
3. Legal aid is provided in a case where there are many materials and items of evidence in conflict or evaluation of items of evidence and application of laws by presiding agencies triggers off different opinions, or a case in conjunction with multiple areas of law.
4. Legal aid is provided in a case where an appeal is filed for further actions under appellate trial or re-trial.
5. Legal aid is provided in a case which relates to multiple provinces.
6. Legal aid is provided in a case where one of involved parties resides, studies or works abroad.
Article 4. General criteria for criminal proceedings
A criminal case in which legal aid is provided shall be considered complex and typical when it meets one of the following criteria:
1. Meet one of criteria prescribed in Article 3 of this Circular.
2. Legal aid is provided for suspects or defendants prosecuted with multiple counts in a case.
3. Legal aid is provided in a case which is under jurisdiction of the inferior presiding agency but the superior presiding agency takes over for handling or legal aid is provided in a case in which the period for trial preparation must be extended.
4. Legal aid is provided in a case in which dossiers are returned for re-investigation or further investigation.
5. Legal aid is provided in a case that the People’s Procuracy requests penalty of imprisonment for at least 2 years, except for cases tried under reduced procedures.
6. Legal aid is provided in a case where an advocate is appointed.
Article 5. Criteria for civil proceedings
A civil case in which legal aid is provided, except for civil matters and cases tried under reduced procedures, shall be considered complex and typical when it meet one of the following criteria:
1. Meet one of criteria prescribed in Article 3 of this Circular.
2. Legal aid is provided in a case where regulations and laws on matters to be settled in the case are unclear, without guidance on consistent application or without legislative documents that directly govern them.
3. Legal aid is provided in a case which is under jurisdiction of the inferior People’s Court but the superior People’s Court take over for handling or legal aid is provided in a case in which the period for trial preparation must be extended.
Article 6. Criteria for administrative proceedings
A civil case in which legal aid is provided, except for administrative matters and cases tried under reduced procedures, shall be considered complex and typical when it meet one of the following criteria:
1. Meet one of criteria prescribed in Article 3 of this Circular.
2. Legal aid is provided in a case arising in new area that there is no legislative document that directly governs it.
3. Legal aid is provided in a case that related to rights and interests of multiple people.
4. Legal aid is provided in prolonged claims/denunciations in terms of land management, land clearing and compensation or other areas of law at local
Article 7. Criteria for extrajudicial representation or legal counseling
A extrajudicial representation or legal counseling in which legal aid is provided shall be considered complex and typical when it meet one of the following criteria:
1. Legal aid is provided in a case with prolonged claim that has aroused wide public concern and has been reported by many central and local news agencies or in a case that the legal aid-providing organization requests agencies matters related to the case.
2. Legal aid is provided in a case that has been settled many times or settled by many competent authorities.
Article 8. Effect
1. This Circular takes effect on August 21, 2018.
2. Legal cases in which legal aid is provided shall be determined if they are complex or typical before effective date of this Circular shall apply criteria prescribed in Decision No. 2662/QD-BTP dated December 29, 2016 of the Minister of Justice on criteria for complex and typical legal proceedings with legal aid in 2016 and 2017.
Article 9. Implementation organization
1. Director of Department of Legal Aid, Heads of units affiliated to the Ministry of Justice, Director of Department of Justice, Director of state legal aid center of provinces and relevant entities shall implement this Circular.
2. Department of Justice and state legal aid centers shall take responsibility for accuracy of application of criteria prescribed in this Circular.
3. Any difficulties arising in the course of implementation of this Circular should be reported to the Ministry of Justice for consideration./.
For the Minister
The Deputy Minister
Nguyen Khanh Ngoc
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây