Thông tư 49/2016/TT-BYT cấp cứu tai nạn trên đường bộ cao tốc
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 49/2016/TT-BYT
Cơ quan ban hành: | Bộ Y tế |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 49/2016/TT-BYT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Nguyễn Viết Tiến |
Ngày ban hành: | 30/12/2016 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Y tế-Sức khỏe, Giao thông |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Theo Thông tư số 49/2016/TT-BYT ngày 30/12/2016 của Bộ Y tế quy định về tổ chức và hoạt động cấp cứu tai nạn giao thông trên đường bộ cao tốc, cơ sở y tế vẫn phải thực hiện sơ cứu, cấp cứu và điều trị cho người bị tai nạn giao thông không có thẻ bảo hiểm y tế; sau khi sơ cấp, cấp cứu mới được thu phí vận chuyển người bệnh, phí sơ cứu, cấp cứu theo giá dịch vụ khám, chữa bệnh hoặc giá niêm yết.
Bên cạnh đó, Thông tư cũng cho phép trạm cấp cứu được tổ chức lồng ghép với cơ sở khám, chữa bệnh có sẵn trên tuyến đường cao tốc đi qua (gồm trạm y tế xã/phường; trung tâm y tế quận/huyện có chức năng khám, chữa bệnh; trung tâm cấp cứu 115; bệnh viện Nhà nước và bệnh viện tư nhân); theo đó, tối thiểu cứ 50km đường bộ cao tốc phải có 01 trạm cấp cứu.
Cơ sở khám, chữa bệnh có trách nhiệm tổ chức kịp thời sơ cứu, cấp cứu, khám, chữa bệnh cho người bị tai nạn giao thông. Trường hợp vượt quá khả năng phạm vi hoạt động chuyên môn kỹ thuật, cơ sở phải chuyển người bệnh đến cơ sở khám, chữa bệnh có chuyên môn phù hợp để điều trị.
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01/03/2017.
Xem chi tiết Thông tư49/2016/TT-BYT tại đây
tải Thông tư 49/2016/TT-BYT
BỘ Y TẾ Số: 49/2016/TT-BYT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 30 tháng 12 năm 2016 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH VỀ TỔ CHỨC VÀ HOẠT ĐỘNG CẤP CỨU TAI NẠN GIAO THÔNG
TRÊN ĐƯỜNG BỘ CAO TỐC
Căn cứ Luật giao thông đường bộ ngày 13 tháng 11 năm 2008;
Căn cứ Luật khám bệnh, chữa bệnh ngày 23 tháng 11 năm 2009;
Căn cứ Nghị định số 32/2014/NĐ-CP ngày 22 tháng 4 năm 2014 của Chính phủ về quản lý, khai thác và bảo trì công trình đường bộ cao tốc;
Căn cứ Nghị định số 63/2012/NĐ-CP ngày 31 tháng 8 năm 2012 của Chính phủ quy định chức năng nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức Bộ Y tế;
Căn cứ Quyết định số 1203/QĐ-TTg ngày 19 tháng 7 năm 2013 của Thủ tướng Chính phủ về phê duyệt Đề án tổ chức cấp cứu tai nạn giao thông trên mạng đường bộ cao tốc đến năm 2020;
Theo đề nghị của Cục trưởng Cục Quản lý Khám, chữa bệnh,
Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành Thông tư quy định về tổ chức và hoạt động cấp cứu tai nạn giao thông trên đường bộ cao tốc.
Thông tư này quy định về:
Mạng lưới cơ sở phục vụ hoạt động cứu nạn trên đường cao tốc bao gồm các trạm cấp cứu trên đường bộ cao tốc được tổ chức như sau:
Thông tư này có hiệu lực từ ngày 01 tháng 3 năm 2017.
Trường hợp các văn bản được dẫn chiếu trong văn bản này bị thay thế hoặc sửa đổi, bổ sung thì thực hiện theo văn bản thay thế hoặc văn bản đã được sửa đổi, bổ sung.
Cục trưởng Cục Quản lý Khám, chữa bệnh, Chánh Văn phòng Bộ, Chánh thanh tra Bộ, Vụ trưởng, Cục trưởng, Tổng cục trưởng các Vụ, Cục, Tổng cục thuộc Bộ Y tế, Giám đốc Sở Y tế, Thủ trưởng Y tế ngành và Thủ trưởng các cơ quan tổ chức, đơn vị có liên quan chịu trách nhiệm thi hành Thông tư này.
Trong quá trình thực hiện, nếu có khó khăn vướng mắc, đề nghị các cơ quan, tổ chức cá nhân phản ánh kịp thời về Bộ Y tế (Cục Quản lý Khám, chữa bệnh) để xem xét giải quyết./.
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
THE MINISTRY OF HEALTH
Circular No. 49/2016/TT-BYT dated December 30, 2016 of the Ministry of Health on organization and emergency response to traffic accidents on expressways
Pursuant to the Law on road traffic dated November 13, 2008;
Pursuant to the Law on Medical examination and treatment dated November23, 2009;
Pursuant to the Decree No.32/2014/ND-CPdated April 22, 2014 of the Government on the management, operation and maintenance of expressway facilities;
Pursuant to the Decree No. 63/2012/ND-CP datedAugust 31, 2012of the Governmentdefining the functions, tasks, powers and organizational structures of the Ministry of Health;
Pursuant to the Decision No.1203/QD-TTgdated July 19, 2013 of the Prime Minister on approving the scheme on the organization of emergency response to traffic accidents on expressways until 2020;
At the request of the Director of Medical examination and treatment management,
The Minister of Health promulgates the Circular on theorganization and emergency response to traffic accidents onexpressways.
Article 1. Scopeof adjustment
This Circular deals with:
1.The emergency response to traffic accidents on expressways includes: administration of first aid, emergency treatment, care, and transport of victims of traffic accidents on expressways.
2.The organization of the network of health facilities serving the emergency response to traffic accidents on expressways at the administrative divisions which the expressway passes through.
Article 2. Rules for emergency response to traffic accidents
1.Ensure that emergency response to traffic accidents is performed in a quick, timely and effective manner in order to give victims emergency aid and timely transport them to the nearest health facilities.
2.Follow the medical procedures for giving traffic accident victims emergency aid.
3.Ensure close coordination among, organizations, units and individuals that are responsible for giving emergency aid to traffic accident victims.
Article 3. The network of health facilities capable of emergency response to traffic accidents on expressways.
The network of health facilities capable of emergency response to traffic accidents includes emergency medical stations along expressways, which are organized as follows:
1. The emergency medical stations are part of health facilities available along the expressways, including communal health centers of districts and communes, 115 emergency centers, state-owned hospitals and private hospitals.
2.Locations: There must be at least one emergency station every 50 kilometers of expressway.
Article 4. Emergency response activities
1.The Health Department of each province or central-affiliated city (hereinafter referred to as “province”) which the expressway passes through shall make a list of health facilities capable of giving traffic accident emergency aid and then send it to the local traffic management centers, and health facilities in order to coordinate and give traffic accident emergency aid.
2.When a traffic accident occurs, the local traffic management center shall inform the victim’s name, age, and address (if any), describe his/her situation to a health facility on the list.
3.The local traffic management center shall immediately transfer the victim of traffic accident at the scene.
4.The health facilities shall give traffic accident victims emergency aid in accordance with the Regulation on emergency treatment, intensive care and poison controlenclosed withthe Decision No.01/2008/QD-BYT dated January 21, 2008 of the Minister of Health.
5.If the case is beyond the capacity of the health facility, the victim must be referred to a capable health facility after he/she receives first aid or emergency treatment.
Article 5. Duties of emergency medical stations along expressways
1. The health facilities shall give traffic accident victims emergency aid in accordance with the regulation on emergency treatment, intensive care and poison control enclosed with the Decision No. 01/2008/QD-BYT dated January 21, 2008 of the Minister of Health.
2.Every health facility that has an emergency medical station shall send biannual reports or unscheduled reports on the emergency response to traffic accidents along expressways to the Health Departments of provinces.
Article 6.Responsibilities of thehealth facilitiesreceiving traffic accident victims
1.Themedical examination and treatmentfacility within its operating scope, which is approved by a competent authority, is responsible for providing the timely first aid, emergency treatment, medical examination and treatment for traffic accident victims.
2. If the case is beyond the capacity of the health facility, the victim must be referred to a capable health facility after he/she receives first aid or emergency treatment.In this case, thehealth facility shall still give the victim first aid, emergency treatment, care, treatment until he/she is transported to another facility.
Article 7.Payment foremergency response to traffic accidents
1.If the traffic accident victim has a health insurance card, the payment for transportation, administration of first aid, or emergency treatment shall be made in accordance with regulations of the Circular No.40/2015/TT-BYT dated November 16, 2015 of the Minister of Health on registration of medical examination and treatment covered by health insurance.
2.Ifthe traffic accident victim does not have a health insurance card, thehealthfacilityshall stillgivehim/her the victim first aid, emergencytreatment, and treatment.After the first aid or emergency treatment, the health facility can collect the charges for transportation, first aid and emergency treatment at the prices imposed by the State (if the health facility is state-owned) or at the prices imposed by the health facility itself (if it is a private hospital).
Article 8. Responsibilities of the Department of Medical examination and treatment - The Ministry of Health
1. Act as a focal point to coordinate with relevant units to organize implementation, provide guidance, carry out inspections and evaluate the implementation of this Circular.
2.Collect information and submit reports in accordance with regulations of this Circular.
3.Make the data on the network of emergency medical stations along expresswayspublicly availableon the portal of the Ministry of Health or the website of the Department of Medical examination and treatment.
Article 9. Responsibilities of the Health Department of provinces
1.Take charge and cooperate with the Department of Transport of provinces in:
a) carrying out a survey and making a list of health facilities capable of giving traffic accident emergency aid as specified inClause1 Article 4 of this Circular.
b) promulgating regulations on the referrals for a number of emergency medical stations near the borders between provinces to ensure the victims are referred to appropriate, capable and convenient health facilities.
2.Provide instructions and technical assistance for health facilities in accordance with the existing regulations and promulgate regulations on referrals between health facilities in provinces and cities.
3.Based on the actual conditions of the province and ability of the health facilities therein, the Department of Health takes charge and coordinate with the Departments of Health of neighboring provinces and relevant agencies in consulting the People s Committee of the provinces which the expressway passes through in order to ensure that there must be at least one emergency station every 50 kilometers of expressway.
Article 10. Responsibilities of health facilities
1.Implement thisCircularwithin their premises.
2.Set up an emergency medical station consistent with requirements of the Provincial Department of Health, improve facilities, equipment, and human resources to receive traffic accident victims referred by other facilities.
3.Submitreports on emergency response to traffic accidents as specified inthis Circular.
Article11. Effect
This Circulartakes effect onMarch 01, 2017;
Article12. Terms of reference
In case the documents referred to in this Circular are replaced or amended,the replacing document or the amended documentshall prevail.
Article13. Implementation
The Director of the Department of Medical examination and treatment,Chief of the Ministry Office, Chief of theMinistry Inspectorate,Directors,Director GeneralofDepartments and General Departments of the Ministry of Health,Directorsof Departmentof Health, Heads of other health authorities, relevant heads of organizations and units are liable to execute this Decision.
Difficulties that arise during the implementation of this Circular should be reported to the Ministry of Health(Department of medical examination and treatment)./.
For the Minister
The Deputy Minister
Nguyen Viet Tien
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây