Thông tư 03/2017/TT-BLĐTBXH về giáo trình đào tạo trình độ trung cấp, cao đẳng
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 03/2017/TT-BLĐTBXH
Cơ quan ban hành: | Bộ Lao động Thương binh và Xã hội |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 03/2017/TT-BLĐTBXH |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Doãn Mậu Diệp |
Ngày ban hành: | 01/03/2017 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Giáo dục-Đào tạo-Dạy nghề, Lao động-Tiền lương |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ Lao động Thương binh và Xã hội quy định về quy trình xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình, tổ chức biên soạn, lựa chọn, thẩm định giáo trình đào tạo trình độ trung cấp, trình độ cao đẳng, từ ngày 14/04/2017, ít nhất 03 năm/lần, hiệu trưởng các trường phải thành lập hội đồng chuyên môn để tổ chức đánh giá lại chương trình đào tạo trình độ cao đẳng, trung cấp đã ban hành để cập nhật, bổ sung những thay đổi trong quy định của Nhà nước, những tiến bộ mới của khoa học công nghệ trong lĩnh vực ngành, nghề đào tạo…
Chương trình đào tạo phải xác định được danh mục và thời lượng của từng môn học, mô đun tương ứng với phương thức đào tạo; thời gian học lý thuyết và thời gian học thực hành, thực tập; bảo đảm tính khoa học, hệ thống, thực tiễn và linh hoạt, đáp ứng sự thay đổi của kỹ thuật công nghệ và thị trường lao động; bảo đảm việc liên thông giữa các trình độ đào tạo trong hệ thống giáo dục quốc dân…
Về thời gian khóa học, thời gian khóa học đối với trình độ cao đẳng từ 02 - 03 năm học và phải đảm bảo khối lượng kiến thức tối thiểu theo từng ngành, nghề đào tạo là 60 tín chỉ; với trình độ trung cấp là từ 01 - 02 năm học và phải đảm bảo khối lượng kiến thức tối thiểu theo từng ngành, nghề đào tạo là 35 tín chỉ với người có bằng tốt nghiệp trung học phổ thông, 50 tín chỉ với người có bằng tốt nghiệp trung học cơ sở.
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 14/04/2017.
Xem chi tiết Thông tư03/2017/TT-BLĐTBXH tại đây
tải Thông tư 03/2017/TT-BLĐTBXH
BỘ LAO ĐỘNG - THƯƠNG BINH Số: 03/2017/TT-BLĐTBXH |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 01 tháng 3 năm 2017 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH VỀ QUY TRÌNH XÂY DỰNG, THẨM ĐỊNH
VÀ BAN HÀNH CHƯƠNG TRÌNH; TỔ CHỨC BIÊN SOẠN, LỰA CHỌN, THẨM ĐỊNH
GIÁO TRÌNH ĐÀO TẠO TRÌNH ĐỘ TRUNG CẤP, TRÌNH ĐỘ CAO ĐẲNG
Căn cứ Luật Giáo dục nghề nghiệp ngày 27 tháng 11 năm 2014;
Căn cứ Nghị định số 14/2017/NĐ-CP ngày 17 tháng 02 năm 2017 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội;
Căn cứ Nghị định số 143/2016/NĐ-CP ngày 14 tháng 10 năm 2016 của Chính phủ quy định điều kiện đầu tư và hoạt động trong lĩnh vực giáo dục nghề nghiệp;
Căn cứ Quyết định số 1982/QĐ-TTg ngày 18 tháng 10 năm 2016 của Thủ tướng Chính phủ phê duyệt Khung trình độ quốc gia Việt Nam;
Theo đề nghị của Tổng Cục trưởng Tổng cục Giáo dục nghề nghiệp,
Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội ban hành Thông tư quy định về quy trình xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình; tổ chức biên soạn, lựa chọn, thẩm định giáo trình đào tạo trình độ trung cấp, trình độ cao đẳng.
NHỮNG QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này quy định về quy trình xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình; tổ chức biên soạn, lựa chọn, thẩm định, duyệt và sử dụng giáo trình trong đào tạo trình độ trung cấp, trình độ cao đẳng.
Thông tư này áp dụng cho trường cao đẳng, trường trung cấp và các cơ sở khác có đăng ký hoạt động giáo dục nghề nghiệp ở trình độ trung cấp, trình độ cao đẳng (sau đây gọi là Trường).
QUY TRÌNH XÂY DỰNG, THẨM ĐỊNH VÀ BAN HÀNH CHƯƠNG TRÌNH ĐÀO TẠO TRÌNH ĐỘ TRUNG CẤP, TRÌNH ĐỘ CAO ĐẲNG
Cấu trúc chương trình đào tạo theo từng ngành, nghề được thiết kế gồm:
Thời gian khóa học đối với trình độ cao đẳng từ 2 đến 3 năm học và phải đảm bảo khối lượng kiến thức tối thiểu theo từng ngành, nghề đào tạo là 60 tín chỉ.
Thời gian khóa học đối với trình độ trung cấp từ 1 đến 2 năm học và phải đảm bảo khối lượng kiến thức tối thiểu theo từng ngành, nghề đào tạo là 35 tín chỉ đối với người có bằng tốt nghiệp trung học phổ thông, 50 tín chỉ đối với người có bằng tốt nghiệp trung học cơ sở.
Thời gian học tập bao gồm: thời gian thực học và thời gian thi, kiểm tra kết thúc môn học, mô đun, thời gian ôn và thi tốt nghiệp. Trong đó, thời gian thực học là thời gian học sinh, sinh viên nghe giảng trên lớp, thời gian thí nghiệm, thảo luận, thực tập hoặc học theo phương pháp tích hợp giữa lý thuyết và thực hành tại nơi thực hành.
Thời gian cho các hoạt động chung bao gồm: khai giảng, bế giảng, sơ kết học kỳ, tổng kết năm học, nghỉ hè, lễ, tết, lao động và dự phòng.
Thời gian học tập bao gồm: thời gian thực học, thời gian thi, kiểm tra kết thúc môn học, mô đun. Thời gian thực học được tính bằng thời gian tổ chức học tập các môn học, mô đun. Mỗi môn học, mô đun có khối lượng từ 2 đến 6 tín chỉ tùy theo kết cấu của từng môn học, mô đun được thiết kế; với một số môn học, mô đun đặc thù hoặc được quy định riêng có thể có số lượng tín chỉ nhỏ hơn 2 hoặc lớn hơn 6.
Thời gian cho các hoạt động chung bao gồm: khai giảng, bế giảng, sơ kết học kỳ, tổng kết năm học; thời gian nghỉ hè, lễ, tết, lao động và dự phòng.
Đối với trình độ trung cấp: lý thuyết chiếm từ 25% - 45%; thực hành, thực tập, thí nghiệm từ 55% - 75%.
Đối với trình độ cao đẳng: lý thuyết chiếm từ 30% - 50%; thực hành, thực tập, thí nghiệm từ 50% - 70%.
Thời gian học tập tính theo giờ và được quy ra đơn vị tín chỉ để xác định khối lượng học tập tối thiểu đối với từng cấp trình độ đào tạo. Đơn vị thời gian trong chương trình đào tạo được tính quy đổi như sau:
Quy trình xây dựng chương trình đào tạo được quy định như sau:
Hội đồng thẩm định do Hiệu trưởng nhà trường ra quyết định thành lập, Hội đồng thẩm định có trách nhiệm nghiên cứu tài liệu, chuẩn bị ý kiến nhận xét, đánh giá dự thảo chương trình đào tạo.
Ban Chủ nhiệm/Tổ biên soạn chương trình đào tạo có trách nhiệm báo cáo kết quả biên soạn chương trình để Hội đồng thẩm định thảo luận, đánh giá về dự thảo chương trình đào tạo.
Chủ tịch Hội đồng thẩm định kết luận về chất lượng của chương trình đào tạo đã được đánh giá.
Hiệu trưởng các trường căn cứ kết quả thẩm định chương trình đào tạo của Hội đồng thẩm định để ra quyết định ban hành chương trình đào tạo trình độ trung cấp, cao đẳng làm cơ sở đăng ký hoạt động giáo dục nghề nghiệp và tổ chức đào tạo theo quy định.
TỔ CHỨC BIÊN SOẠN, LỰA CHỌN, THẨM ĐỊNH, DUYỆT VÀ SỬ DỤNG GIÁO TRÌNH ĐÀO TẠO
Có thể lựa chọn giáo trình do các trường khác ở trong nước hoặc nước ngoài biên soạn phù hợp với chương trình, trình độ và lĩnh vực ngành, nghề cần đào tạo, tổ chức thẩm định và phê duyệt để đưa vào sử dụng.
ĐIỀU KHOẢN THI HÀNH
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
PHỤ LỤC 01
CHƯƠNG TRÌNH ĐÀO TẠO
(Kèm theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
Tên ngành, nghề:
Mã ngành, nghề:
Trình độ đào tạo:
Hình thức đào tạo: (Chính quy/thường xuyên)
Đối tượng tuyển sinh:
Thời gian đào tạo: (năm học)
1. Mục tiêu đào tạo
1.1. Mục tiêu chung:
1.2. Mục tiêu cụ thể:
1.3. Vị trí việc làm sau khi tốt nghiệp:
2. Khối lượng kiến thức và thời gian khóa học:
- Số lượng môn học, mô đun: ……………..
- Khối lượng kiến thức toàn khóa học: …………….Tín chỉ
- Khối lượng các môn học chung/đại cương: …………….giờ
- Khối lượng các môn học, mô đun chuyên môn: …………….giờ
- Khối lượng lý thuyết: ............ giờ; Thực hành, thực tập, thí nghiệm: …………….giờ
3. Nội dung chương trình:
Mã MH/MĐ |
Tên môn học/mô đun |
Số tín chỉ |
Thời gian học tập (giờ) |
|||||
Tổng số |
Trong đó |
|||||||
Lý thuyết |
Thực hành/ thực tập/thí nghiệm/bài tập/thảo luận |
Thi/ Kiểm tra |
||||||
I |
Các môn học chung |
|||||||
MH |
Chính trị |
|
|
|
|
|
||
MH |
Pháp luật |
|
|
|
|
|
||
MH |
Giáo dục thể chất |
|
|
|
|
|
||
MH |
Giáo dục Quốc phòng và An ninh |
|
|
|
|
|
||
MH |
Tin học |
|
|
|
|
|
||
MH |
Ngoại ngữ |
|
|
|
|
|
||
… |
……………….. |
|
|
|
|
|
||
II |
Các môn học, mô đun chuyên môn |
|||||||
II.1 |
Môn học, mô đun cơ sở |
|
|
|
|
|
||
… |
……………… |
|
|
|
|
|
||
… |
……………… |
|
|
|
|
|
||
II.2 |
Môn học, mô đun chuyên môn |
|
|
|
|
|
||
… |
……………… |
|
|
|
|
|
||
… |
……………… |
|
|
|
|
|
||
II.3 |
Môn học, mô đun tự chọn |
|
|
|
|
|
||
… |
|
|
|
|
|
|
||
… |
|
|
|
|
|
|
||
Tổng cộng |
|
|
|
|
|
|||
4. Hướng dẫn sử dụng chương trình
4.1. Các môn học chung bắt buộc do Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội phối hợp với các Bộ/ngành tổ chức xây dựng và ban hành để áp dụng thực hiện.
4.2. Hướng dẫn xác định nội dung và thời gian cho các hoạt động ngoại khóa:
Cần căn cứ vào điều kiện cụ thể, khả năng của mỗi trường và kế hoạch đào tạo hàng năm theo từng khóa học, lớp học và hình thức tổ chức đào tạo đã xác định trong chương trình đào tạo và công bố theo từng ngành, nghề để xác định nội dung và thời gian cho các hoạt động ngoại khóa đảm bảo đúng quy định.
4.3. Hướng dẫn tổ chức kiểm tra hết môn học, mô đun:
Thời gian tổ chức kiểm tra hết môn học, mô đun cần được xác định và có hướng dẫn cụ thể theo từng môn học, mô đun trong chương trình đào tạo.
4.4. Hướng dẫn thi tốt nghiệp và xét công nhận tốt nghiệp:
- Đối với đào tạo theo niên chế:
+ Người học phải học hết chương trình đào tạo theo từng ngành, nghề và có đủ điều kiện thì sẽ được dự thi tốt nghiệp.
+ Nội dung thi tốt nghiệp bao gồm: môn Chính trị; Lý thuyết tổng hợp nghề nghiệp; Thực hành nghề nghiệp.
+ Hiệu trưởng các trường căn cứ vào kết quả thi tốt nghiệp, kết quả bảo vệ chuyên đề, khóa luận tốt nghiệp của người học và các quy định liên quan để xét công nhận tốt nghiệp, cấp bằng và công nhận danh hiệu kỹ sư thực hành hoặc cử nhân thực hành (đối với trình độ cao đẳng) theo quy định của trường.
- Đối với đào tạo theo phương thức tích lũy mô đun hoặc tích lũy tín chỉ:
+ Người học phải học hết chương trình đào tạo trình độ trung cấp, cao đẳng theo từng ngành, nghề và phải tích lũy đủ số mô đun hoặc tín chỉ theo quy định trong chương trình đào tạo.
+ Hiệu trưởng nhà trường căn cứ vào kết quả tích lũy của người học để quyết định việc công nhận tốt nghiệp ngay cho người học hoặc phải làm chuyên đề, khóa luận làm điều kiện xét tốt nghiệp.
+ Hiệu trưởng các trường căn cứ vào kết quả xét công nhận tốt nghiệp để cấp bằng tốt nghiệp và công nhận danh hiệu kỹ sư thực hành hoặc cử nhân thực hành (đối với trình độ cao đẳng) theo quy định của trường.
4.5. Các chú ý khác (nếu có):
PHỤ LỤC 02
CHƯƠNG TRÌNH MÔN HỌC
(Kèm theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
Tên môn học:
Mã môn học:
Thời gian thực hiện môn học:……………giờ; (Lý thuyết:…….giờ; Thực hành, thí nghiệm, thảo luận, bài tập:…………….giờ; Kiểm tra……………..giờ)
I. Vị trí, tính chất của môn học:
- Vị trí:
- Tính chất:
II. Mục tiêu môn học:
- Về kiến thức:
- Về kỹ năng:
- Về năng lực tự chủ và trách nhiệm:
III. Nội dung môn học:
1. Nội dung tổng quát và phân bổ thời gian:
Số TT |
Tên chương, mục |
Thời gian (giờ) |
|||
Tổng số |
Lý thuyết |
Thực hành, thí nghiệm, thảo luận, bài tập |
Kiểm tra |
||
1
2 |
Bài mở đầu Chương: 1. Tên mục: ……… 1.1. Tên Tiểu mục:……. Chương: 1. Tên mục: 1.1. Tên tiểu mục:.... |
|
|
|
|
|
Cộng |
|
|
|
|
2. Nội dung chi tiết:
Bài mở đầu:
Chương: Thời gian………..giờ
1. Mục tiêu:
2. Nội dung chương:
2.1. Tên mục:
2.1.1. Tên tiểu mục:
Chương: Thời gian………..giờ
1. Mục tiêu:
2. Nội dung chương:
2.1. Tên mục:
2.1.1. Tên tiểu mục:
Chương n: Thời gian………..giờ
IV. Điều kiện thực hiện môn học:
1. Phòng học chuyên môn hóa/nhà xưởng:
2. Trang thiết bị máy móc:
3. Học liệu, dụng cụ, nguyên vật liệu:
4. Các điều kiện khác:
V. Nội dung và phương pháp, đánh giá:
1. Nội dung:
- Kiến thức:
- Kỹ năng:
- Năng lực tự chủ và trách nhiệm:
2. Phương pháp:
VI. Hướng dẫn thực hiện môn học:
1. Phạm vi áp dụng môn học:
2. Hướng dẫn về phương pháp giảng dạy, học tập môn học:
- Đối với giáo viên, giảng viên:
- Đối với người học:
3. Những trọng tâm cần chú ý:
4. Tài liệu tham khảo:
5. Ghi chú và giải thích (nếu có):
PHỤ LỤC 03
CHƯƠNG TRÌNH MÔ ĐUN
(Kèm theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
Tên mô đun:
Mã mô đun:
Thời gian thực hiện mô đun: ………giờ; (Lý thuyết:……….. giờ; Thực hành, thí nghiệm, thảo luận, bài tập: …………giờ; Kiểm tra: …………giờ)
I. Vị trí, tính chất của mô đun:
- Vị trí:
- Tính chất:
II. Mục tiêu mô đun:
- Kiến thức:
- Kỹ năng:
- Năng lực tự chủ và trách nhiệm:
III. Nội dung mô đun:
1. Nội dung tổng quát và phân bổ thời gian:
Số TT |
Tên các bài trong mô đun |
Thời gian (giờ) |
|||
Tổng số |
Lý thuyết |
Thực hành, thí nghiệm, thảo luận, bài tập |
Kiểm tra |
||
1
2
3 |
Bài mở đầu: Bài: 1. Tên tiêu đề: 1.1. Tên tiểu tiêu đề Bài n: 1. Tên tiêu đề: 1.1. Tên tiểu tiêu đề |
|
|
|
|
|
Cộng |
|
|
|
|
2. Nội dung chi tiết
Bài 1: Thời gian………..giờ
1. Mục tiêu của bài
2. Nội dung bài:
2.1. Tên tiêu đề:
2.1.1. Tên tiểu tiêu đề:
Bài 2: Thời gian………..giờ
1. Mục tiêu của bài
2. Nội dung bài:
2.1. Tên tiêu đề:
2.1.1. Tên tiểu tiêu đề:
Bài n: Thời gian………..giờ
IV. Điều kiện thực hiện mô đun
1. Phòng học chuyên môn hóa, nhà xưởng:
2. Trang thiết bị máy móc:
3. Học liệu, dụng cụ, nguyên vật liệu:
4. Các điều kiện khác:
V. Nội dung và phương pháp đánh giá
1. Nội dung:
- Kiến thức:
- Kỹ năng:
- Năng lực tự chủ và trách nhiệm:
2. Phương pháp:
VI. Hướng dẫn thực hiện mô đun
1. Phạm vi áp dụng mô đun:
2. Hướng dẫn về phương pháp giảng dạy, học tập mô đun:
- Đối với giáo viên, giảng viên:
- Đối với người học:
3. Những trọng tâm cần chú ý:
4. Tài liệu tham khảo:
5. Ghi chú và giải thích (nếu có):
PHỤ LỤC 4
SƠ ĐỒ MỐI LIÊN HỆ VÀ TIẾN TRÌNH ĐÀO TẠO CÁC MÔN HỌC, MÔ ĐUN TRONG CHƯƠNG TRÌNH ĐÀO TẠO
(Kèm theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
Tên ngành, nghề: …………………………………..………………………………….
Mã ngành, nghề:. …………………………………..………………………………….
PHỤ LỤC 05
GIÁO TRÌNH ĐÀO TẠO TRÌNH ĐỘ TRUNG CẤP (CAO ĐẲNG)
(Kèm theo Thông tư số 03/2017/TT-BLĐTBXH ngày 01/03/2017 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
BỘ/UBND…………………….. TRƯỜNG……………………….
GIÁO TRÌNH MÔN HỌC/MÔ ĐUN: ………………………………… NGÀNH/NGHỀ: ……………………………………….. TRÌNH ĐỘ: …………
Ban hành kèm theo Quyết định số: /QĐ-... ngày ………tháng.... năm……
…………, năm ……………
|
TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN
Tài liệu này thuộc loại sách giáo trình nên các nguồn thông tin có thể được phép dùng nguyên bản hoặc trích dùng cho các mục đích về đào tạo và tham khảo.
Mọi mục đích khác mang tính lệch lạc hoặc sử dụng với mục đích kinh doanh thiếu lành mạnh sẽ bị nghiêm cấm.
LỜI GIỚI THIỆU
Giới thiệu xuất xứ của giáo trình, quá trình biên soạn, mối quan hệ của giáo trình với chương trình đào tạo và cấu trúc chung của giáo trình.
Lời cảm ơn của các cơ quan liên quan, các đơn vị và cá nhân đã tham gia.
…………., ngày……tháng……năm………
Tham gia biên soạn
1. Chủ biên
2. …………
3. ………….
……………
MỤC LỤC
|
TRANG |
1. Lời giới thiệu |
……………. |
2. …………….. |
……………. |
3. ……………. |
……………. |
……………….. |
……………. |
n ……………. |
……………. |
GIÁO TRÌNH MÔN HỌC/MÔ ĐUN
Tên môn học/mô đun:
Mã môn học/mô đun:
Vị trí, tính chất, ý nghĩa và vai trò của môn học/mô đun:
- Vị trí:
- Tính chất:
- Ý nghĩa và vai trò của môn học/mô đun:
Mục tiêu của môn học/mô đun:
- Về kiến thức:
+
………
- Về kỹ năng:
+
………
- Về năng lực tự chủ và trách nhiệm:
+
………
Nội dung của môn học/mô đun:
CHƯƠNG/BÀI 1:
Mã chương/Bài:
Giới thiệu:
Mục tiêu:
Nội dung chính:
1. Tên mục 1/Tên tiêu đề 1:
1.1. Tên tiểu mục 1/Tên tiểu tiêu đề 1:
2.1. Tên tiểu mục 2/Tên tiểu tiêu đề 2:
…
2. Tên mục 2/Tên tiêu đề 2:
1.1. Tên tiểu mục 2/Tên tiểu tiêu đề 2:
2.1. Tên tiểu mục 2/Tên tiểu tiêu đề 2:
…
n. Tên mục n/Tên tiêu đề n:
…
Nội dung cần thể hiện trong các tiểu mục/tiểu tiêu đề gồm:
- Kiến thức cần thiết để thực hiện công việc;
- Các bước và cách thức thực hiện công việc;
- Bài tập thực hành của học sinh, sinh viên;
- Yêu cầu về đánh giá kết quả học tập;
- Ghi nhớ.
Gợi ý:
+ Lựa chọn nội dung phù hợp với mục tiêu;
+ Nội dung và hình vẽ minh họa phải làm sáng tỏ nội dung và cần tuân thủ các quy định trong Luật bản quyền;
+ Tích hợp được các trang thiết bị dạy học, các nguồn học liệu khác...một cách khoa học;
+ Phong cách viết dễ hiểu, rõ ràng, ngắn gọn và chính xác;
+ Cuối mỗi chương có thể có các bài mở rộng và nâng cao. Nếu nội dung của mỗi chương đơn giản, khó thiết kế một bài tập loại này có thể bỏ qua.
THE MINISTRY OF LABOR, WAR INVALIDS AND SOCIAL AFFAIRS
Circular No. 03/2017/TT-BLDTBXH dated March 01, 2017 dated the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs prescribing the procedures for design, evaluation and issuance of the training programs; writing, selection and evaluation of the training materials for intermediate- and college-level vocational education
Pursuant to the Law on Vocational Education dated November 27, 2014;
Pursuant to the Government s Decree No. 14/2017/ND-CP dated February 17, 2017 defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs;
Pursuant to the Government s Decree No.143/2016/ND-CP dated October 14, 2016 providing for eligibility requirements for investment and operation in the vocational education industry;
Pursuant to the Prime Minister’s Decision No. 1982/QD-TTg dated October 18, 2016 on approval of the National Qualifications Framework of Vietnam;
Upon the request of the Director of the Directorate of Vocational Training,
The Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs hereby issues the Circular that validates the procedures for design, evaluation and issuance of the training programs; writing, selection and evaluation of the training materials for intermediate- and college-level vocational education.
Chapter I
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Scope of application
This Circular sets out regulations on the procedures for design, evaluation and issuance of the program; writing, selection, evaluation, approval and use of the training materials for intermediate- and college-level vocational education.
Article 2. Subjects of application
This Circular shall apply to vocational colleges, vocational secondary schools and other vocational education institutions licensed to provide college- and intermediate-level education programs (hereinafter referred to as School).
Chapter II
PROCEDURES FOR DESIGN, EVALUATION AND ISSUANCE OF THE INTERMEDIATE- AND COLLEGE-LEVEL VOCATIONAL EDUCATION PROGRAM
Article 3. Requirements of the training program
1. The industry or occupation constituting a training program must be named in uniformity with the Classification of tier-IV college- and intermediate-level training industries and occupations brought into effect by the Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs.
2. The training program must provide the curriculum that conforms to regulatory requirements concerning the minimum knowledge volume and competency that students may attain upon completion of their respective training industries or occupation at the college- and intermediate-level training level.
3. The training program must define the framework and time length of specific subjects and modules relative to relevant training approaches, theory, practice or internship training time length.
4. Contents and time length of compulsory general subjects shall be subject to regulations of the Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs.
5. The training program must be logical, well-organized, practical, flexible and adaptable to any change in the engineering or technological sector and labor market.
6. The training program must assure that training time length is distributed and subjects or modules are arranged in a proper manner to accomplish predetermined vocational education objectives.
7. The training program must set out statutory requirements concerning the minimum number of educational facilities, equipment and teaching staff guaranteeing that the training quality standards are assured.
8. The training program must specify the method for assessment of learning outcomes, determination of the degree of a student’s fulfillment of competency requirements upon completion of his/her subject or module in that training program.
9. The training program must provide training contents that match sectoral, local and national development demands and are in line with current technologies used in production and service provision activities.
10. The training program must ensure modernity, international integration and intend to keep abreast of all latest training tendencies in the region and the globe.
11. The training program must ensure transition between training levels in the national education system.
Article 4. Structure of the training program
The structure of the training program for specific training industry or occupation shall be designed as follows:
1. Name of the training industry or occupation;
2. Code of the training industry or occupation;
3. Training level;
4. Admission requirements;
5. Training duration;
6. Training objectives;
7. Course time length;
8. Volume of knowledge acquired during the entire course;
9. List and training duration of subjects and modules;
10. Detailed framework of subjects or modules;
11. Instruction manual for the training program.
Article 5. Course time length and time-based unit in the training program
1. The course time length shall be calculated as academic year, semester and week.
a) Academic year-based course time length:
The college-level vocational education course takes 2-3 academic years and must provide at least 60 credits as a requirement concerning a volume of knowledge acquired in each training industry or occupation.
The intermediate-level vocational education course takes 1-2 academic year(s) and must provide at least 35 credits or 50 credits as a requirement concerning a volume of knowledge that a student holding the upper secondary education diploma or a student holding the lower secondary education diploma, respectively, may acquire in each training industry or occupation.
The time length of study includes the class period and duration to take an exam or test to complete a subject or module, and length of time that a student spends on joining preparation classes for and attending the graduation examination. In particular, the class period is a period of time that a student spends on listening to teacher s lectures, attending laboratory classes, discussions or going on an internship or studying according to the integrated approach to theory and practice at the practice facility.
The time length for general activities includes a period of time that a student spends on attending such celebrations as an opening, closing of an academic year, closing of an academic semester, taking summer vacations, national or traditional holidays, participating in extracurricular labor activities, and a provisional time period.
b) The course time length calculated on the basis of accumulated modules or credits means the period of time when a student has already accumulated a required number of modules or credits specified in specific respective training programs.
The time length of study includes the class period, duration to take an exam or test to complete a subject or module. The class period is calculated as the time period a student spends on studying specified subjects or modules. Each subject or module requires 2-6 credits depending on the designed structure of each subject or module; in particular subjects or modules, or as otherwise stipulated, the number of credits may be less than 2 credits or greater than 6 credits.
The time length for general activities includes a period of time that a student spends on attending such celebrations as an opening, closing of an academic year, closing of an academic semester, taking summer vacations, national or traditional holidays, participating in extracurricular labor activities, and a provisional time period.
c) The time length for theory, practice, laboratory class and internship activities varies depending on requirements of specific industries or occupations but is required to make up,
In terms of intermediate-level vocational education, 25% - 45% of the time period for theory class activities; 55% - 75% of the time period for practice, laboratory class and internship activities.
In terms of college-level vocational education, 30% - 50% of the time period for theory class activities; 50% - 70% of the time period for practice, laboratory class and internship activities.
2. The time-based unit in the training program
The time length of study is calculated on the basis of an hour and converted into a credit to determine the minimum amount of student’s workload at specific qualification levels. The time-based unit in the training program shall be converted as follows:
a) A credit represents at least 15 hours of theory class activity and 30 hours of supervised self-study or personal preparation, or 30 hours of practice, laboratory class or discussion activity and 15 hours of supervised self-study, supervised personal preparation, or 45 hours of field trip practice, essay writing, conduct of major projects, schemes or graduate theses. The time period for supervised self-study and personal preparation shall be deemed as a prerequisite for students’ acquisition of knowledge and skills but shall not be converted into credit hours in the training program.
b) One hour of practice/integrated education class is calculated as 60 minutes; one hour of theory class equals 45 minutes.
c) One day of practice/integrated education class is less than 8 hours; one day of theory class is less than 6 hours.
d) A student takes less than 40 hours of practice/integrated education class or 30 hours of theory class a week.
dd) The course time length in the training program for industries or occupations classified into the fields of particular nature such as culture or arts, sports or physical education shall be prescribed under the mutual agreement between the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs and the Ministry of Culture, Sports and Tourism.
Article 6. Procedures for design of a training program
A training program shall be designed by taking the following steps:
1. Preparation
a) Establish the Executive Board/Group of Designers of the training program
b) Define objectives of the training program, minimum requirements concerning knowledge and competency that students may attain after graduation from their respective training industry or occupation.
2. Formulation of the training program
a) Specify training time, knowledge volume, skills and other contents in the training program based on vocational skill standards and learning outcomes at the corresponding qualification level of training industry and occupation.
b) Design the structure of the training program, define the list of training subjects and modules, and duration and distribution of duration of implementation of the training program.
c) Design the detailed outline of subjects and modules included in the predetermined training program, requirements and method for assessment of student learning outcomes.
d) Proceed to formulate the training program, detailed framework of training subjects or modules(Appendix 1, 2 and 3 hereto attached).
dd) Draw a diagram or flowchart in which subjects or modules are arranged in a logical sequence in conceptive and pedagogical aspects(Appendix 4 hereto attached).
e) Hold seminars to receive advisory opinions on the training program from experts, lecturers, administrative officers, scientists or employers.
g) Prepare a complete draft of the training program by consulting advisory opinions from experts.
3. Preparation of a complete draft of the training program
a) Consult with teachers or lecturers who have been trained in the same industries or occupations in order to supplement the draft training program.
b) Hold expert seminars attended by representatives of experts of enterprises, administrators, researchers, lecturers and teachers of vocational education institutions.
c) Prepare a complete draft of the training program by consulting advisory opinions.
4. Evaluation of the training program.
5. Approval and issuance of the training program.
Article 7. Procedures for evaluation of the training program
1. Establishment of the Evaluation Board.
The Evaluation Board shall be established under the School Rector’s decision, assume responsibility for studying materials, preparing comments or assessment opinions on the draft training program.
2. Conduct of evaluation activities.
The Executive Board/Group of Designers of the training program shall be responsible for preparing a performance report on formulation of the training program for submission to the Evaluation Board that proceeds to discuss and assess the draft training program.
The Chair of the Evaluation Board shall be accorded authority to give his/her decisive opinion on the quality of the evaluated training program.
3. The Evaluation Board’s Chair shall submit a report on evaluation results to the School Rector for his/her consideration before making a decision to issue the training program.
Article 8. Issuance of the training program
The school rectors shall refer to the results of evaluation of the training program conducted by the Evaluation Board in order to issue a decision on issuance of the evaluated training program at the intermediate or college level as the basis for application for registration of vocational education activities and provision of the training program in accordance with applicable laws and regulations.
Article 9. Update and assessment of the training program
1. At least once every 3 years, the School Rector shall decide to establish the Educational Board performing the function of re-assessing the issued training program in order to keep it updated with and adaptable to any change in applicable laws and regulations or new scientific or technological advancements in the relevant industry or occupation sector, or findings related to the training program, changes in subjects, modules or specialized contents to address the realistic conditions of the labor market regarding production, business and service activities.
2. Revision, modification and supplementation of the training program shall be carried out according to the procedures specified in Article 6 and 7 hereof, or the implementation processes and structures which are more concise and simplified depending on the extent of revision, update or modification, and shall be decided by the School Rector.
3. The School Rector shall issue the amended or revised training program in light of the request of the Educational Board upon completion of the training program.
Article 10. Executive Board/Group of Designers of the training program
1. The Executive Board/Group of Advisers of the training programs for specific industries or occupations shall be established under the School Rector’s decision in order to perform the function of formulating the intermediate- and college-level training programs for respective industries or occupations.
2. The Executive Board/Group of Advisers of a training program shall be composed of the Chair, Vice Chair, Secretary and Members; the number of and standards of members shall be subject to the Rector s decision.
3. Members of the Executive Board/Group of Advisers of the training program must obtain at least the undergraduate degree, have a good command and acquire sufficient experience of the program development field; gain hands-on experience of lecturing, production, business or administration in the target industries or occupations.
4. The Executive Board/Group of Designers of the training program shall be responsible for contents and quality of the training program under its delegated authority in accordance with regulations on formulation of training programs.
Article 11. Training program Evaluation Board
1. The training program Evaluation Board shall be established under the School Rector’s decision.
2. The Evaluation Board shall be responsible for providing the School Rector with its expert advisory opinions on evaluation of the training program; giving comments and judgments on and assuring the quality of the training program.
3. The Evaluation Board shall be composed of teachers, vocational education administrators, scientific and technological officers of an enterprise and shall not accept members of the Executive Board/Group of Designers of the training program. At least one thirds of teachers accepted as members of the Evaluation Board must be teachers who are training students at qualification levels and in industries or occupations where appropriate.
4. The Evaluation Board shall be joined by at least 7 persons, including Chair, Vice Chair, Secretary and other Members with a requirement that there must be at least 02 reviewing members from another vocational education institution and representatives of a state regulatory authority over vocational education.
5. Eligibility standards of the Evaluation Board members
a) Holding at least the undergraduate certificate.
b) Gaining at least 5 years’ hands-on experience of teaching or production, business or administration in the industries or occupations to be evaluated.
c) Encouraging the school to invite renowned teachers or lecturers from overseas vocational education institutions to become members of the Evaluation Board.
6. Evaluation of the training program
a) The Evaluation Board shall be put under the command of the Chair; its meeting shall be allowed to take place only if at least two thirds of total member are present.
b) The Evaluation Board shall refer to regulations on the training program, objectives, training requirements and expected learning outcomes of respective industries or occupations for the purpose of analyzing and assessing the training program. Any conclusion of the Evaluation Board’s Chair must be based on results of the opinion survey and voting amongst the Board members.
c) The Evaluation Board’s Chair shall give his/her conclusive opinion on the training program according to 3 types, i.e. the training program is approved without being subject to any revision; the training program is approved but subject to revision and modification and contents subject to such revision and modification are specified; the training program is not approved and reasons for such disapproval are clearly stated.
Chapter III
WRITING, SELECTION, EVALUATION, APPROVAL AND USE OF THE TRAINING MATERIALS
Article 12. Requirements concerning the training materials
1. Adhere to objectives and contents of subjects or modules in the training program.
2. Assure accuracy, systematic and pedagogical characteristics; ensure balancing and appropriacy between specialized contents, graphs, drawings and illustrative diagrams.
3. Ensure that knowledge and skill contents must conform to objectives of specific chapters and lessons of each subject or module.
4. Attach questions or exercises to each chapter and lesson included in a training material; ensure that each training material must have the list of reference resources; ensure that reference resources must be reliable and have clear origins.
5. Ensure that the training material is formatted in a simple and clear-cut manner; use common and consistent terms in description of industries and occupations; provide graphs, maps, drawings or illustrative diagrams that help clarify knowledge and skills conveyed to students.
6. Assure that a training material suits equipment, facilities, learning resources and teaching means.
Article 13. Structure of a training material
1. General information about a training material;
2. Code of subject or module; functions, features and roles; objectives of training materials used in subjects or modules;
3. Contents of training materials used for training of subjects or modules (including knowledge, skills, sense of self-consciousness and responsibility necessary for performing tasks and activities; procedures and methods for performing tasks and duties; graphs, drawings, exercises and key points to remember);
4. Requirements concerning assessment of student learning outcomes upon completion of a chapter, lesson and subject or module.
Article 14. Writing of a training material
1. Outline a training material
a) Determine objectives of a chapter or lesson in a single subject or module.
b) Determine core and particular knowledge; layout and types of questions or exercises/products used for gaining expected skills to fulfill objectives specified in specific chapters or lessons of a single subject or module.
c) Consult experts to create a consistent structure of a training material.
d) Synthesize and improve matters relating to the structure of a training material.
2. Write a training material
a) Study the training program of an industry, occupation and detailed syllabus of a subject or module.
b) Collect and use relevant reference resources.
c) Write detailed contents of training materials(Appendix 05 hereto attached).
d) Consult experts to give their opinions on specific detailed contents of training materials.
dd) Synthesize consulting opinions and improve training materials.
3. Consult experts to give their opinions on training materials.
4. Proof-read, edit and improve draft-training materials.
5. Evaluate and issue training materials.
Article 15. Selection of a training material
It is optional that training materials written by other domestic schools or overseas ones may be adopted, evaluated and approved for use provided these materials fit into the training program, qualification, training industry or occupation sector .
Article 16. Evaluation, approval and use of a training material
1. Training material Evaluation Board
a) The Training material Evaluation Board shall be established under the School Rector’s decision in order to perform the function of evaluating training materials used in specific industries or occupations at the appropriate qualification levels.
b) The Training Material Evaluation Board shall be responsible for assisting the School Rector in giving comments, judgments on or conducting evaluation of training materials; take responsibility for assuring the quality of training materials. Submit a review report on results of evaluation to the School Rector based on which (s)he will consider granting the decision on approval and use of such training materials.
c) The Training Material Evaluation Board shall be composed of the Chair, Vice Chair, Secretary and Members who are teachers, lecturers, experts or administrative officers who have gained experience in the training industry or occupation sector. Members of the Training Material Evaluation Board must meet the following eligibility standards, i.e. they must hold at least the undergraduate degree in the relevant training industry or occupation; gain at least 5 years’ experience in lecturing and writing of training materials; earn good reputations for production, business and administration activities in their respective training industries and occupations.
2. Evaluation and approval of a training material
a) The Training Material Evaluation Board shall be put under the command of the Chair.
b) The Board’s meeting shall be allowed to take place only if at least two thirds of total member, including the Chair and Secretary as compulsory attendees, are present.
c) The Team/Group of Writers of the training material shall make a review report on results of writing of training materials.
d) The Training Material Evaluation Board shall give comments and judgments on the draft training material; the Board Chair shall give his/her conclusive opinion on the quality of training materials.
dd) Perfect training materials by taking into consideration advisory opinions from the Training Material Evaluation Board.
e) Report on the results of evaluation of training materials which have been perfected by taking into consideration opinions from the Training Material Evaluation Board to the School Rector who will then make his/her decision on approval and use of such training materials.
Chapter IV
IMPLEMENTARY PROVISIONS
Article 17. Responsibility of the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs
1. Play a central role and cooperate with ministries and local authorities in directing schools to design, evaluate and issue the training programs; write, select and evaluate the training materials for intermediate- and college-level vocational education.
2. Check and supervise design, evaluation and issuance of the training programs and materials; use of intermediate- and college-level training programs and materials in lecturing and learning activities carried out by schools.
Article 18. Responsibility of Ministries, ministerial-level agencies, Governmental bodies, socio-political organizations and People’s Committees of centrally-affiliated cities and provinces
1. Collaborate with the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs in directing and providing favorable conditions for its affiliated schools to comply with regulations on design, evaluation and issuance of the training programs and materials for intermediate- and college-level vocational education.
2. Check and supervise use of the training programs in the lecturing and learning plan at schools, update, revision and modification of the training programs and materials where appropriate for the development of scientific and technological activities and labor markets of ministries and local authorities.
Article 19.Effect
1. This Circular takes effect on April 14, 2017.
2. Ministries, ministerial-level agencies, Governmental bodies, People’s Committees of centrally-affiliated cities and provinces, socio-political organizations, the Directorate of Vocational Training, Departments of Labor, War Invalids and Social Affairs, colleges, secondary schools, and other vocational training providers obtaining licenses for intermediate- and college-level vocational education activities, shall be implement this Circular./.
For the Minister
The Deputy Minister
Doan Mau Diep
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây