Thông tư 17/2018/TT-BLĐTBXH về tự kiểm tra việc thực hiện pháp luật lao động của doanh nghiệp
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 17/2018/TT-BLĐTBXH
Cơ quan ban hành: | Bộ Lao động Thương binh và Xã hội |
Số công báo: | Đang cập nhật |
Số hiệu: | 17/2018/TT-BLĐTBXH |
Ngày đăng công báo: | Đang cập nhật |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Đào Ngọc Dung |
Ngày ban hành: | 17/10/2018 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Lao động-Tiền lương, Doanh nghiệp |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Thông tư 17/2018/TT-BLĐTBXH quy định về tự kiểm tra việc thực hiện pháp luật lao động của doanh nghiệp đã được Bộ Lao động Thương binh và Xã hội ban hành ngày 17/10/2018.
Thông tư yêu cầu, doanh nghiệp phải tổ chức tự kiểm tra việc chấp hành pháp luật lao động tại cơ sở của mình ít nhất 01 lần trong năm nhằm đánh giá mức độ tuân thủ pháp luật lao động và có giải pháp cải tiến việc tuân thủ.
Nội dung tự kiểm tra bao gồm: Việc tuyển dụng và đào tạo lao động; Việc giao kết và thực hiện hợp đồng lao động; Thời giờ làm việc và nghỉ ngơi; Việc trả lương cho người lao động; Việc tham gia bảo hiểm xã hội bắt buộc, bảo hiểm thất nghiệp, bảo hiểm y tế…
Doanh nghiệp phối hợp với đại diện tập thể lao động thực hiện báo cáo kết quả tự kiểm tra trực tuyến khi có yêu cầu bằng văn bản của cơ quan Thanh tra Nhà nước về lao động.
Thông tư này có hiệu lực từ ngày 01/01/2019.
Xem chi tiết Thông tư17/2018/TT-BLĐTBXH tại đây
tải Thông tư 17/2018/TT-BLĐTBXH
BỘ LAO ĐỘNG - THƯƠNG BINH VÀ XÃ HỘI Số: 17/2018/TT-BLĐTBXH |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 17 tháng 10 năm 2018 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH VỀ TỰ KIỂM TRA VIỆC THỰC HIỆN PHÁP LUẬT LAO ĐỘNG CỦA DOANH NGHIỆP
________________
Căn cứ Nghị định số 14/2012/NĐ-CP ngày 17/02/2017 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội;
Căn cứ Khoản 4 Điều 21 Nghị định số 110/2017/NĐ-CP ngày 04/10/2017 của Chính phủ quy định về tổ chức và hoạt động của Thanh tra ngành Lao động - Thương binh và Xã hội;
Theo đề nghị của Chánh thanh tra Bộ;
Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội ban hành Thông tư hướng dẫn về tự kiểm tra việc thực hiện pháp luật lao động của doanh nghiệp.
QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này hướng dẫn việc tự kiểm tra việc thực hiện pháp luật lao động, báo cáo kết quả tự kiểm tra việc thực hiện pháp luật lao động trực tuyến; trách nhiệm của người sử dụng lao động, tổ chức đại diện tập thể lao động tại cơ sở và cơ quan Thanh tra nhà nước về lao động.
Thông tư này áp dụng đối với người sử dụng lao động, tổ chức đại diện tập thể lao động tại cơ sở, cơ quan Thanh tra nhà nước về lao động.
QUY ĐỊNH CỤ THỂ
Căn cứ thời gian và kế hoạch tự kiểm tra đã xác định, người sử dụng lao động thành lập đoàn tự kiểm tra, đồng thời đăng ký tài khoản trên trang thông tin điện tử để lấy phiếu tự kiểm tra làm nội dung tự kiểm tra.
Thành phần đoàn tự kiểm tra gồm: đại diện người sử dụng lao động làm trưởng đoàn; thành viên đoàn là cán bộ lao động, tiền lương, cán bộ an toàn, vệ sinh lao động; đại diện người lao động và thành phần khác có liên quan do người sử dụng lao động tự quyết định.
Đoàn tự kiểm tra tiến hành đối chiếu với các quy định pháp luật lao động hiện hành tương ứng theo từng nội dung tự kiểm tra để phân tích, so sánh và kết luận doanh nghiệp có tuân thủ pháp luật lao động hay không và đưa ra biện pháp khắc phục nội dung không tuân thủ (nếu có). Mẫu kết luận tự kiểm tra được đăng trên trang thông tin điện tử, được cập nhật thường xuyên khi có sự thay đổi của pháp luật lao động.
Đối với những nội dung cần phải đến hiện trường sản xuất, kinh doanh, nơi làm việc của người lao động thì đoàn tự kiểm tra đến để xem xét, kiểm tra, cần thiết có giải pháp khắc phục ngay những vi phạm (nếu có).
Hồ sơ tự kiểm tra gồm phiếu tự kiểm tra, kết luận tự kiểm tra, văn bản thành lập đoàn tự kiểm tra của doanh nghiệp và các tài liệu, hồ sơ phát sinh trong quá trình tự kiểm tra phải được lưu giữ trong hồ sơ quản lý doanh nghiệp để làm căn cứ theo dõi, phân tích, đưa ra các chính sách, giải pháp nhằm nâng cao tuân thủ pháp luật lao động tại doanh nghiệp.
Tham gia đoàn tự kiểm tra thực hiện pháp luật tại doanh nghiệp và báo cáo kết quả tự kiểm tra pháp luật lao động trực tuyến của người sử dụng lao động; giám sát người sử dụng lao động thực hiện các kiến nghị của cơ quan Thanh tra nhà nước về lao động theo nội dung báo cáo kết quả tự kiểm tra pháp luật lao động trực tuyến.
TỔ CHỨC THỰC HIỆN
Cơ quan, tổ chức, doanh nghiệp, cá nhân không chấp hành công tác tự kiểm tra và báo cáo theo quy định tại Thông tư này là cơ sở để cơ quan thanh tra nhà nước về lao động tiến hành thanh tra đột xuất hoặc đưa vào kế hoạch thanh tra năm sau, đồng thời là tình tiết tăng nặng để quyết định mức xử phạt vi phạm hành chính, nếu gây hậu quả nghiêm trọng sẽ bị truy cứu trách nhiệm hình sự và bị xử lý bằng các hình thức khác theo quy định của pháp luật.
PHỤ LỤC I
MẪU TỔNG HỢP TÌNH HÌNH TỰ KIỂM TRA PHÁP LUẬT LAO ĐỘNG TẠI DOANH NGHIỆP
(Kèm theo Thông tư số 17/2018/TT-BLĐTBXH ngày 17 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội)
SỞ LĐTBXH TỈNH, THÀNH PHỐ: …….. |
|
Kính gửi: Thanh tra Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội
BÁO CÁO KẾT QUẢ TỰ KIỂM TRA PHÁP LUẬT LAO ĐỘNG CỦA CÁC CƠ SỞ ĐÓNG TRÊN ĐỊA BÀN
Năm ……………….
TT |
Chỉ tiêu (trong kỳ báo cáo) |
ĐVT |
Loại hình |
|||||||
DN Nhà nước |
C.ty trách nhiệm hữu hạn |
C.ty cổ phần |
DN tư nhân |
Doanh nghiệp có vốn đầu tư nước ngoài (FDI) |
Hợp tác xã (HTX) |
Công ty hợp danh |
khác |
|||
1 |
Số tài khoản đăng ký báo cáo |
Tài khoản |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Số đơn vị báo cáo |
Đơn vị |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Số sai phạm, thiếu sót phát hiện được |
Sai phạm |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Số kiến nghị đã ban hành |
Kiến nghị |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Số đơn vị có phản hồi sau kiến nghị |
Đơn vị |
|
|
|
|
|
|
|
|
THE MINISTRY OF LABOR, INVALIDS AND SOCIAL AFFAIRS No. 17/2018/TT-BLDTBXH |
THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM Hanoi, October 17, 2018 |
CIRCULAR
Specifying self-examination of the implementation of labor law by enterprises
Pursuant to the Decree No. 14/2017/ND-CP dated February 17, 2017 of the Government on functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs;
Pursuant to Clause 4, Article 21 of the Decree No. 110/2017/ND-CP dated October 4, 2017 of the Government on the organization and operation of the Labor, Invalids and Social Affairs inspectorate;
At the request of the Chief of Ministerial Inspectorate;
The Minister of Labor, Invalids and Social Affairs issues the Circular guiding self-examination of the implementation of labor law by enterprises.
Chapter I
GENERAL REGULATIONS
Article 1. Scope of regulation
This Circular guides self-examination of the implementation of labor law, online report of results of self-examination of implementation of labor law; responsibilities of employers, representative organizations of the grassroots-level employee collectives and the state labor inspection agencies.
Article 2. Subjects of application
This Circular applies to employers, representative organizations of the grassroots-level employee collectives and the state labor inspection agencies.
Article 3. Interpretation of terms
1. Self-examination of the implementation of labor law (hereinafter referred to as self-examination) means self-collection, analysis and evaluation of the observance with labor law by the employers at the production and business place.
2. Website http://tukiemtraphapluatlaodong.gov.vn (hereinafter referred to as website) is an access address in the network environment to link, integrate, and post labor-related communication channels, documents, applications and services for employees and employers to exploit and use.
3. Online report of self-examination results means reporting the results of self-examination of implementation of labor law by the employers on the website.3r3
4. Account for online report of self-examination results means the account registered by an employer to log in to the website to report self-examination results, exploit and use information, documents, and applications in the field of labor.
5. Self-examination form means a form recording the results of self-examination of the implementation of labor law at the enterprises.
Chapter II
SPECIFIC REGULATIONS
Section 1
SELF-EXAMINATION AND ONLINE REPORT OF THE RESULTS OF SELF-EXAMINATION OF IMPLEMENTATION OF LABOR LAW
Article 4. Self-examination operation
1. The employers must organize self-examination of the observance with labor law at their establishments at least one (01) time per year to assess the level of observance with labor law and find solutions to enhance the observance.
2. The specific self-examination time is decided by the employers.
3. The self-examination period is from the first day of January of the previous year until the time of examination.
Article 5. Content of self-examination
1. The content of self-examination of implementation of labor law includes:
a) Implementation of periodic reports;
b) Labor recruitment and training;
c) Conclusion and implementation of labor contracts;
d) Dialogue, negotiation and signing of collective labor agreements;
dd) Working time and rest time;
e) Payment of salaries to employees;
g) Organization and implementation of occupational safety and health;
h) Implementation of regulations for female employees, elderly employees, minor employees, disabled employees, and foreign employees;
i) Development and registration of labor regulations; handling of labor discipline, compensation for material liability;
k) Participation and monthly payment of compulsory social insurance, unemployment insurance, and health insurance for employees subject to insurance participation;
l) Settlement of labor disputes and complaints;
m) Other contents that the employers consider necessary.
2. The specific self-examination content is designed into self-examination forms for each production and business field posted on the website. Based on the main production and business field, the employer selects one (01) or more self-examination forms as self-examination content.
Article 6. Procedure for self-examination
Based on the determined self-examination time and plan, the employer establishes a self-examination team and registers an account on the website to get the self-examination form as self-examination content.
The members of the self-examination team include: the employer’s representative acting as the team leader; team members including officers in charge of labor, salary, occupational safety and health; employee representatives and other relevant parties decided by the employer.
The self-examination team conducts comparisons with current labor law regulations corresponding to each self-examination content to analyze, compare and conclude whether the enterprise complies with labor law or not and provide remedies for non-compliant content (if any). The self-examination conclusion form is posted on the website and is regularly updated upon changes in labor law.
For contents that require a visit to the production, business place, or the employee’s workplace, the self-examination team will come to review, inspect, and find necessary solutions to immediately correct violations (if any).
The self-examination documents including self-examination forms, self-examination conclusions, and documents on establishing the enterprise's self-examination team and documents and records arising during the self-examination process must be kept in enterprise management records to serve as a basis for monitoring, analysis, and providing policies and solutions to improve compliance with labor law at enterprises.
Article 7. Report of self-examination results
1. The employer shall coordinate with the representative of the grassroots-level employee collectives to make online report of self-examination results upon written request from the state labor inspection agencies.
2. The employers, including branches and representative offices based in the locality, and local construction units must make online report of self-examination of implementation of labor law to the direct superior agency and to the Inspectorate of the provincial-level Department of Labor, Invalids and Social Affairs where the branch, representative office or construction unit is operating.
Section 2
OBLIGATIONS OF EMPLOYERS, RIGHTS OF THE REPRESENTATIVES OF GRASSROOTS-LEVEL LABOR COLLECTIVES AND RESPONSIBILITIES OF STATE LABOR INSPECTION AGENCIES
Article 8. Obligations of an employer
1. The employer must self-exam the implementation of labor law specified in this Circular. Upon request and guidance from the state labor inspection agency, the employer shall register an account and make online report of the results of self-examination of implementation of labor law on the website.
2. Be responsible before the law for the honesty and accuracy in online report of the results of self-examination of implementation of labor law; ensure timely reporting as required by state labor management agencies.
3. Coordinate with representative organizations of the grassroots-level employee collectives to implement recommendations and feedback from the state labor inspection agency according to the content of the online report of the results of self-examination of implementation of labor law; explain upon request of the competent agencies or individuals.
Article 9. Rights of a representative organization of the grassroots-level employee collective
Participate in the team in charge of self-examination of the implementation of the law at the enterprise and make the employer's online report of results of self-examination of implementation of labor law; supervise the employer's implementation of recommendations of the state labor inspection agency according to the content of the online report of results of self-examination of implementation of labor law.
Article 10. Responsibilities of the Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs
1. Manage the website; annually research, complete and upgrade the website and update changes in labor law to meet usage requirements.
2. Decentralize management and guide the use of the website for the Inspectorates of Departments of Labor, Invalids and Social Affairs of centrally-affiliated cities and provinces.
3. Orient the subjects of the annual self-examination report in accordance with the work orientation of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs.
4. Synthesize and report the results of self-examination of implementation of labor law nationwide online when requested by competent state management agencies.
5. Based on the results of self-examination, promptly advise the Minister to well implement state management of labor; propose a plan to inspect the observance with laws and a plan to enhance observance with labor law of the Ministry and orient localities on annual labor inspection.
Article 11. Responsibilities of the Inspectorates of provincial-level Departments of Labor, Invalids and Social Affairs
1. Instruct enterprises to register account for online report of self-examination results and make online report of self-examination results.
2. Analyze and evaluate online self-examination results and send recommendations to enterprises and propose inspection and examination plans to submit to the competent authorities for approval.
3. Submit to the competent authorities to issue unexpected inspection decisions when detecting signs of labor law violations through online report of self-examination results or non-compliance with online report of self-examination results.
4. Summarize the self-examination situation at labor establishments located in the area and send it to the Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs, using the form specified in Appendix I issued with this Circular before October 15 every year.
5. Based on the results of self-examination, promptly advise Directors of the provincial-level Departments to well implement state management of labor in the locality; propose a plan to inspect observance with laws and an annual plan to enhance observance with labor law.
Chapter III
IMPLEMENTATION ORGANIZATION
Article 12. Resources and conditions for self-examination
1. The Minister of Labor, Invalids and Social Affairs is responsible for ensuring the conditions of resources and funding for the Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs to perform the tasks prescribed in Article 10 of this Circular.
2. Directors of provincial-level Departments of Labor, Invalids and Social Affairs is responsible for ensuring the conditions of resources and funding for the Inspectorates of the provincial-level Departments of Labor, Invalids and Social Affairs to perform the tasks prescribed in Article 11 of this Circular.
3. The employers are responsible for ensuring the conditions of resources and funding to organize and carry out self-examination and reporting in accordance with this Circular.
Article 13. Handling measures for organizations and individuals with non-compliance with this Circular
The non-compliance of agencies, organizations, enterprises, and individuals with self-examination and reporting as prescribed in this Circular are the basis for state labor inspection agencies to conduct an unscheduled inspection or include it in the next year's inspection plan, and at the same time, act as an aggravation to decide the level of sanction for administrative violations, if serious consequences are caused, they will be examined for penal liability and handled in other forms according to the provisions of law.
Article 14. Commendation
1. The Minister of Labor, Invalids and Social Affairs considers awarding Diplomas of Merit to agencies, organizations, enterprises and individuals that well comply with labor law regulations at the request of the Chief of Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs.
2. The Chief of Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs shall consider awarding Certificates of Merit to agencies, organizations, enterprises and individuals that well comply with self-examination and reporting in accordance with this Circular.
Article 15. Effect
1. This Circular takes effect from January 1, 2019.
2. The Decision No. 02/2006/QD-BLDTBXH dated February 16, 2006 of the Minister of Labor, Invalids and Social Affairs promulgating regulations on the use of self-examination form for implementation of labor law shall cease to be effective from the date this Circular takes effect.
3. During the implementation process, if there are any problems, the units must report to the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs for summarization and handling./.
|
THE MINISTER |
APPENDIX I
SUMMARY OF SELF-EXAMINATION OF IMPLEMENTATION OF LABOR LAW AT ENTERPRISES
(Attached to the Circular No. 17/2018/TT-BLDTBXH dated October 17, 2018 of the Minister of Labor, Invalids and Social Affairs)
DEPARTMENT OF LABOR, INVALIDS AND SOCIAL AFFAIRS OF PROVINCE/ CITY: …….. |
|
Respectfully send to: Inspectorate of the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs
REPORT ON THE RESULTS OF SELF-EXAMINATION OF IMPLEMENTATION OF LABOR LAW OF ESTABLISHMENTS IN THE LOCALITY
Year ……………….
No. |
Indicators (in the reporting period) |
Unit |
Type |
|||||||
State enterprise |
Limited liability company |
Joint stock company |
Private enterprise |
Enterprise with foreign direct investment (FDI) |
Cooperative |
Partnership |
Others |
|||
1 |
Number of reporting registration accounts |
Account |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Number of reporting units |
Unit |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Number of detected wrongdoings and mistakes |
Wrongdoing |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Number of issued recommendations |
Recommendation |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Number of units responding after recommendations |
Unit |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây