Thông tư 18/2012/TT-BCT Giám sát thị trường phát điện cạnh tranh
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 18/2012/TT-BCT
Cơ quan ban hành: | Bộ Công Thương |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 18/2012/TT-BCT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Hoàng Quốc Vượng |
Ngày ban hành: | 29/06/2012 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Công nghiệp, Thương mại-Quảng cáo, Điện lực |
TÓM TẮT VĂN BẢN
8 nội dung chính giám sát thị trường điện
Nhằm hạn chế các hành vi lạm dụng quyền lực thị trường điện và bảo đảm thị trường phát điện cạnh tranh phát triển lành mạnh, ngày 29/06/2012, Bộ Công Thương đã ban hành Thông tư số 18/2012/TT-BCT quy định giám sát thị trường phát điện cạnh tranh.
Theo đó, từ ngày 01/07, công tác giám sát thị trường điện sẽ tập trung vào 08 nội dung chính sau: Kết quả vận hành thị trường điện; Hành vi của các đơn vị phát điện trực tiếp giao dịch trên thị trường; Hành vi của đơn vị mua buôn duy nhất; Công tác vận hành thị trường điện của đơn vị vận hành hệ thống điện, thị trường điện và công tác vận hành của đơn vị này đối với các đơn vị phát điện giao dịch gián tiếp; Công tác phân bố sản lượng hợp đồng của đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện; Thanh toán; Cấu trúc ngành điện và cơ cấu sở hữu.
Công tác giám sát nêu trên phải được thực hiện dựa trên nguyên tắc phân cấp giám sát thị trường điện, căn cứ trên các thông tin, dữ liệu và các kết quả vận hành thị trường điện đã công bố cho các đơn vị thành viên và các quy định khác của pháp luật.
Cũng theo Thông tư này, đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện có trách nhiệm theo dõi, giám sát các hoạt động vận hành của thị trường trong thời gian thực, đề xuất tạm dừng vận hành thị trường điện trong trường hợp phát hiện các tình huống bất thường hoặc sự cố và cung cấp cho Cục Điều tiết điện lực các thông tin, dữ liệu cần thiết khác để giám sát thị trường điện.
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01/07/2012.
Xem chi tiết Thông tư18/2012/TT-BCT tại đây
tải Thông tư 18/2012/TT-BCT
BỘ CÔNG THƯƠNG ------------------ Số: 18/2012/TT-BCT | CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Độc lập - Tự do - Hạnh phúc ---------------------------- Hà Nội, ngày 29 tháng 06 năm 2012 |
Nơi nhận: - Như khoản 2 Điều 28; - Thủ tướng Chính phủ, các Phó Thủ tướng; - VP. Tổng Bí thư; - Các Bộ, Cơ quan ngang Bộ, Cơ quan thuộc Chính phủ; - Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc trung ương; - Viện Kiểm sát nhân dân tối cao; - Tòa án nhân dân tối cao; - Kiểm toán nhà nước; - Bộ trưởng; - Các Thứ trưởng; - Cục Kiểm tra văn bản QPPL (Bộ Tư pháp); - Công báo; - Website Chính phủ; - Website Bộ Công Thương; - Lưu: VT, PC, ĐTĐL. | KT. BỘ TRƯỞNG THỨ TRƯỞNG Hoàng Quốc Vượng |
(Ban hành kèm theo Thông tư 18/2012/TT-BCT ngày 29 tháng 6 năm 2012)
Phân loại | Chỉ số |
Các nhà máy điện đấu nối vào lưới điện quốc gia | - Tổng công suất đặt (MW) của các nhà máy điện và theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Tổng mức công suất (MW) bị suy giảm do bảo dưỡng sửa chữa theo kế hoạch của các nhà máy điện và theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Tổng mức công suất (MW) bị suy giảm do sự cố của các nhà máy điện và theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Tổng công suất MW sẵn sàng của các nhà máy thủy điện có xét đến ràng buộc điện năng (hàng giờ). - Tỷ lệ phần trăm giữa tổng công suất sẵn sàng và tổng công suất đặt của toàn hệ thống, theo vùng, theo công nghệ phát điện và theo nhiên liệu (hàng giờ). - Hệ số đánh giá độ sẵn sàng của các tổ máy phát điện. - Tương quan giữa lượng công suất không sẵn sàng và phụ tải. |
Xuất khẩu và nhập khẩu điện | - Công suất nhập khẩu được công bố và so sánh với công suất thực tế. - Công suất xuất khẩu được công bố và so sánh với công suất thực tế. |
Phân loại | Chỉ số |
Các đơn vị phát điện trực tiếp giao dịch | - Tổng công suất chào (MW) của các nhà máy điện theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Tỷ lệ phần trăm giữa tổng công suất chào (MW) so với tổng công suất đặt (MW) theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Tỷ lệ phần trăm giữa tổng công suất chào (MW) so với tổng công suất khả dụng (MW) theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Mức công suất sắp xếp bản chào giá của các nhà máy điện, theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Thứ tự huy động các tổ máy phát điện của các nhà máy điện, theo nhiên liệu, công nghệ phát điện, theo vùng và toàn hệ thống (từng giờ). - Đường cung phát điện của hệ thống và từng miền (từng giờ). - So sánh giá chào với giá trần bản chào của nhà máy nhiệt điện, thủy điện. - So sánh dải giá chào hiện tại với dải giá chào trong quá khứ. - So sánh đường cung phát điện với đường cung phát điện trung bình. - Quan hệ giữa công suất chào và phụ tải. - Tần suất thay đổi giá chào. - Thay đổi bản chào trong quá trình vận hành thị trường điện (chào giá ngày tới, lập lịch huy động ngày tới/giờ tới, lập lịch tính giá thị trường). - Mức giá chào tương ứng với công suất huy động của nhà máy, so sánh với chi phí biên ngắn hạn của nhà máy và giá điện năng thị trường. |
Các đơn vị gián tiếp giao dịch | - Kế hoạch vận hành năm/tháng/tuần, biểu đồ huy động ngày tới/giờ tới, biểu đồ huy động thực tế và biểu đồ tính toán sau vận hành của các nhà máy thủy điện chiến lược đa mục tiêu. - Các điều chỉnh biểu đồ phát điện đã công bố của nhà máy thủy điện chiến lược đa mục tiêu do Đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện thực hiện. - Biểu đồ huy động của các nhà máy thủy điện có hồ điều tiết nhỏ hơn 01 tuần. - Các điều chỉnh, thay đổi của Đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện đối với biểu đồ huy động của các nhà máy thủy điện có hồ điều tiết nhỏ hơn 01 tuần. - Bản chào giá và hành vi chào giá của Đơn vị mua buôn duy nhất khi chào giá thay cho nhà máy BOT (các chỉ số đánh giá tương tự như đối với các đơn vị trực tiếp giao dịch). - Các biều đồ huy động khác do Đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện công bố (tổ máy chạy thử nghiệm....) - các chỉ số tương tự như trên. - Các tổ máy cung cấp dịch vụ phụ trợ. |
Phân loại | Chỉ số |
Phụ tải | - Số liệu thống kê về phụ tải, bao gồm: phụ tải cực tiểu, cực đại và trung bình. - Phụ tải cực đại và tổng điện năng phát hàng tuần. - So sánh giữa số liệu phụ tải dự báo năm, tháng, tuần, ngày, giờ tới và phụ tải thực tế. - So sánh phụ tải dự báo với số liệu quá khứ. |
Phân loại | Chỉ số |
Cân bằng cung cầu | - Chỉ số dự phòng hệ thống tính theo công suất khả dụng (hàng giờ). - Chỉ số dự phòng hệ thống tính theo công suất chào (hàng giờ). - Công suất dự phòng hệ thống (MW) tính theo hiệu số giữa tổng công suất sẵn sàng trừ đi phụ tải cực đại (hàng giờ). - Công suất dự phòng thị trường (MW) tính theo hiệu số giữa tổng công suất chào trừ đi phụ tải cực đại (hàng giờ). |
Phân loại | Chỉ số |
Giá thị trường | - Kết quả thống kê về giá điện năng thị trường và FMP: mức giá thấp nhất, cao nhất và trung bình. - Tần suất giá điện năng thị trường đạt ngưỡng giá trần thị trường. - Tần suất giá SMO tăng cao đột biến. - Chỉ số chi phí phụ trội trong giá điện năng thị trường (hàng giờ). - Tần suất chạy biên của tổ máy phát điện. - Phân bố xác suất của giá thị trường (giá điện năng thị trường và FMP). - Biến động giá thị trường trung bình. - So sánh giá điện năng thị trường với số liệu quá khứ, giá trần bản chào nhiệt điện, giá trị nước, giá trần bản chào thủy điện và giá trần thị trường (hàng giờ). - Quan hệ giữa giá điện năng thị trường và phụ tải. - Quan hệ giữa giá điện năng thị trường và mức dự phòng công suất của hệ thống. - So sánh kết quả tính toán giá điện năng thị trường từ lập lịch ngày tới, giờ tới và lập lịch sau vận hành. |
Loại | Các chỉ số |
Lập lịch và thực tế | - So sánh lịch huy động theo kế hoạch vận hành thị trường điện tuần, lịch huy động ràng buộc ngày tới (DAS), lịch huy động không ràng buộc ngày tới, lịch huy động các tổ máy giờ tới và thực tế huy động. - So sánh lịch huy động giờ tới và lệnh điều độ của Đơn vị vận hành hệ thống điện và thị trường điện. - So sánh theo vị trí, loại nhiên liệu, công nghệ, khu vực và hệ thống. - So sánh tốc độ tăng giảm công suất giữa thực tế và bản chào. - Tính toán các giá trị trung bình về các đầu ra của nhà máy. - Tính toán hệ số tải của tổ máy, loại nhiên liệu và công nghệ. |
Thị phần khâu phát điện | - Thị phần khâu phát điện theo nhà máy, công nghệ, nhiên liệu và theo vùng miền. - Thị phần công suất khả dụng của các tổ máy theo nhà máy, tổ máy, công nghệ, loại nhiên liệu và miền. - Thị phần công suất tham gia giao dịch trên thị trường theo nhà máy tổ máy, công nghệ, loại nhiên liệu và miền. - Thị phần công suất tham gia giao dịch trực tiếp và gián tiếp trong thị trường điện |
Loại | Các chỉ số |
Các chỉ số vận hành hệ thống điện và thị trường điện | - Các chu kỳ bị ràng buộc do ràng buộc an ninh hệ thống điện đã được chỉ ra trong lập lịch huy động có ràng buộc ngày tới và giờ tới. - Hệ số mang tải của lưới điện truyền tải - Sản lượng điện nhập khẩu và xuất khẩu trong mỗi miền. - Tần số và khoảng thời gian huy động tổ máy cung cấp dịch vụ phụ. - Tần số và khoảng thời gian can thiệp thị trường - Tần số và khoảng thời gian tạm ngừng thị trường - Danh sách các thay đổi dữ liệu đầu vào của chương trình tính toán ngày tới và giờ tới, bao gồm: Số lần DAS và HAS phải tính toán lại; số lần và mức độ thay đổi của lịch huy động nhà máy thủy điện chiến lược đa mục tiêu; Số lần và mức độ thay đổi của lịch huy động các nhà máy thuỷ điện có hồ chứa nhỏ; và số lần và mức độ vi phạm, các điều chỉnh, tác động sau đó. |
Loại | Các chỉ số |
Tổng quan | - Phân tích doanh thu đối với các thành phần thanh toán về điện năng, thanh toán công suất, thanh toán cho phần điện năng phát tăng thêm/phát giảm, thanh toán theo hợp đồng sai khác CfD, thanh toán cho dịch vụ phụ và các thanh toán khác. - Chi phí bán buôn điện của SB, chia thành các loại (dịch vụ phụ, chi phí điện năng…). - Giá điện năng trung bình theo nhà máy, công nghệ, loại nhiên liệu, miền và hệ thống. |
Thị phần doanh thu | - Thị phần doanh thu theo tổ máy, công nghệ, nhiên liệu. - Thị phần doanh thu trên thị trường giao ngay theo tổ máy, công nghệ và giá nhiên liệu. - Thị phần doanh thu từ hợp đồng CfD theo tổ máy, công nghệ và giá nhiên liệu. Đối với từng loại doanh thu: thị phần theo tổ máy, công nghệ và giá nhiên liệu. |
Ràng buộc phát tăng công suất /ràng buộc phát giảm công suất | - Ràng buộc phát tăng công suất theo vị trí nhà máy, công nghệ, loại nhiên liệu, miền và hệ thống (từng giờ). - Ràng buộc phát giảm công suất theo vị trí nhà máy, công nghệ, loại nhiên liệu, miền và hệ thống (từng giờ). - Tần suất các nhà máy bị phát tăng hoặc giảm công suất do ràng buộc. |
Loại | Các chỉ số |
Các chỉ số giao dịch trên thị trường điện giao ngay | - Tổng sản lượng hợp đồng hàng giờ so với nhu cầu phụ tải. - So sánh tổng sản lượng hợp đồng giờ theo vị trí nhà máy, công nghệ, loại nhiên liệu, miền và hệ thống. - So sánh về sản lượng hợp đồng giờ, tháng, năm theo vị trí nhà máy, công nghệ, loại nhiên liệu, miền và hệ thống. |
Loại | Các chỉ số |
Chỉ số về sở hữu | - Tỷ lệ % công suất của đơn vị phát điện theo miền và hệ thống. - Tỷ lệ % công suất của đơn vị phát điện theo loại nhiên liệu và công nghệ. - Các mức độ tập trung dựa trên công suất khả dụng. - Các mức độ tập trung dựa trên công suất giao dịch trên thị trường. |
Chỉ số về hành vi cạnh tranh | - Chỉ số đánh giá tính then chốt trong cung cấp điện PSI (Pivotal Supply Index): kiểm tra, đánh giá tầm quan trọng, tính then chốt về mặt cung cấp điện của một nhà máy điện trong hệ thống (nhà máy này có thể thay thế nhà máy điện này bằng một (hay nhiều) nhà máy điện khác hay không). - Chỉ số đánh giá tần suất then chốt trong cung cấp điện PSIF (Pivotal Supply Index frequency): kiểm tra, đánh giá tần suất nhà máy điện đóng vai trò then chốt trong cung cấp điện trong khoảng thời gian tính toán. - Chỉ số cung cấp dư RSI (Residual Supply Index): tương tự như chỉ số PSI, kết quả tính toán chỉ số thể hiện dưới dạng tỷ lệ phần trăm (%). - Chỉ số cung cấp dư trên thị trường điện MRSI (Market Residual Supply Index): |
(Ban hành kèm theo Thông tư 18/2012/TT-BCT ngày 29 tháng 6 năm 2012)
(Ban hành kèm theo Thông tư 18/2012/TT-BCT ngày 29 tháng 6 năm 2012)
(Ban hành kèm theo Thông tư 18/2012/TT-BCT ngày 29 tháng 6 năm 2012)
THE MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE No. 18/2012/TT-BCT | THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM Hanoi, June 29, 2012 |
CIRCULAR
ON THE SUPERVISION OF COMPETITIVE ELECTRICITY MARKET
Pursuant to the Government s Decree No. 189/2007/ND-CP on December 27, 2007 on defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Industry and Trade; the Government s Decree No. 44/2011/ND-CP on June 15, 2011 on amending and supplementing Article 3 of the Government s Decree No. 189/2007/ND-CP on December 27, 2007 on defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Industry and Trade;
Pursuant to Law on Electricity on December 03, 2004;
Pursuant to the Prime Minister’s Decision No. 26/2006/QD-TTg on January 26, 2006 on approving the roadmap and conditions for formation and development of different levels of the electricity market in Vietnam;
The Minister of Industry and Trade promulgated the Circular on the supervision of competitive electricity market as follows:
Chapter 1.
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Scope of regulation
This Circular prescribes the supervision of competitive electricity market and responsibilities of the units participating in the electricity market
Article 2. Subjects of application
This Circular is applicable to the following units:
1. Electricity generation units
2. The electricity market and electricity system operation units.
3. The exclusive wholesale unit.
4. The electricity transmission units.
5. The electricity distribution units.
Article 3. Interpretation of terms
In this Circular, the following terms are construed as follows:
1. Market intervention: specified in Article 55 of the Circular No. 18/2010/TT-BCT on May 10, 2010 of the Ministry of Industry and Trade on the operation of competitive electricity market (hereinafter referred to as the Circular No. 18/2010/TT-BCT).
2. Ancillary services are services of frequency adjustment, spinning reserve, operating reserve, non-spinning reserve due to the restriction of electricity system security, voltage regulation and black start.
3. Electricity market data is the data of every input and output figures of the electricity system and market operation plans; the payment calculation the electricity market after the operation date, calculated and managed by electricity market and electricity system operation units
4. The exclusive wholesale unit is the only purchaser in the electricity market that purchases the entire electric power via the electricity market and electricity sale contracts.
5. Electricity generation units are services that possess one or more power plants participating in the electricity market and signing electricity sale contracts between such power plants and the exclusive wholesale unit.
6. The electricity distribution units are Electricity Corporations licensed to carry out electricity distribution and electricity retail.
7. Electricity transmission units are electricity units licensed to carry out electricity distribution, being responsible for managing and operating the national electricity transmission grid.
8. Electricity market and electricity system operation units are the commanding units controlling the electricity generation, transmission and distribution in the national electricity system and operating the electricity market.
9. CAN is the unit price of a power unit in each transaction period, applicable to the capacity payment calculation for electricity generation units in the electricity market.
10. FMP is the sum of SMP and CAN in a transaction period.
11. Electricity sale contractsare the written agreements between the exclusive wholesale unit and electricity generation units or electricity exporters, importers.
12. Variantelectricity sale contracts are electricity sale contracts between the exclusive wholesale unit andthe directelectricity generation units under the form promulgated by The Ministry of Industry and Trade.
13. Scheduling after operation date is the scheduling of electricity market and the schedule of paid power calculation as prescribed in the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
14. Electricity market regulations: are the regulations on the electricity market operation prescribed in the Circular No. 18/2010/TT-BCT and the Circular No. 45/2011/TT-BCT on December 30, 2011 of the Ministry of Industry and Trade amending and supplementing a number of articles of the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
15. Electricity market process are the specific process to operate the electricity market specified in Article 109 of the Circular No. 18/2010/TT-BCT and the process guiding the implementation of the Circular No. 12/2010/TT-BCT April 15, 2010 of the Ministry of Industry and Trade on the electricity transmission system, the Circular No. 27/2009/TT-BCT on September 25, 2009 of the Ministry of Industry and Trade on the electricity measurement in the competitive electricity market.
16. Electricity market members are the units participating the transactions or service provision on the electricity market specified in Article 2 of the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
Chapter 2.
PRINCIPLES AND SCOPE OF ELECTRICITY SUPERVISION
Article 4. Principles electricity supervision
The basic principles electricity supervision are specified as follows:
1. Decentralization of electricity supervision
a) The Electricity Regulatory Authority is responsible for supervising every activity of the electricity market;
b) electricity market and electricity system operation units are responsible for supervising the electricity market, assessing the market operation efficiency as prescribed in this Circular.
c) Other market members are responsible for cooperating with Electricity Regulatory Authority and electricity market and electricity system operation units in the electricity market supervision and reporting the arising problems to the Electricity Regulatory Authority, the acts of violations during the electricity market operation.
2. The analysis, assessment, inspection and handling measures must base on the electricity system and electricity market operation regulations and relevant provisions.
3. The electricity market supervision must base on the information, data and the results of electricity market operation as follows:
a) The information, data and results of electricity market operation must be provided for the market members under the accessibility specified in the Regulation on Competitive electricity market and relevant electricity market operation process;
b) During the electricity market supervision, Electricity Regulatory Authority may access every information and data on the electricity market and request the electricity market members to provide additional information serving the supervision and inspection of the units’ activities on the electricity market.
4. The reports on electricity market supervision and the results of electricity market assessment and inspection must be disclosed in an open and equitable manner without discrimination among the market members in accordance with relevant law provisions.
Article 5. Electricity market supervision
The electricity supervision focuses on the following contents:
1. The electricity market operation results.
a) Assessing and inspecting the market results;
b) Investigating, analyzing and studying in details the electricity market operation results if there is any unusual sign.
2. The acts of direct electricity generation units on the market
a) Assessing the observance of the provisions on electricity market;
b) Assessing the capability of electricity generation units of which the offers reflect the restriction in the operation of in the electricity sale contract;
c) Inspecting and assessing the cases denoting monopoly and market domination misuse;
d) Inspecting and assessing the signs of unhealthy competition.
3. Acts of exclusive wholesale units.
a) Assessing the observance of the electricity market operation process and regulations;
b) Assessing the difficulties and obstructions arising during the implementation of the electricity market regulations;
c) Inspecting, studying the difficulties and obstructions reported by the exclusive wholesale unit that make the electricity market operation process and regulations unable to be implemented.
4. The electricity market operation of electricity market and electricity system operation units
a) Assessing the observance of the electricity market operation process and regulations;
b) Assessing the difficulties and obstructions arising during the implementation of the electricity market regulations;
c) Inspecting, studying the difficulties and obstructions reported by the electricity market and electricity system operation units that make the electricity market operation process or regulations unable to be implemented.
5. The operation of electricity market and electricity system operation units regarding indirect electricity generation units
a) Assessing and inspecting the operation of multi-target strategic hydroelectric plants;
b) Assessing and inspecting the operation of ancillary service providers;
c) Assessing and inspecting the operation of hydroelectric plants not participating in the market;
6. The contractual output distribution of electricity market and electricity system operation units
a) Assessing the transaction output on the spot market of each power plant;
b) Assessing the reasonability of the contractual volume distributed to the power plants and the exclusive wholesale unit.
7. Payment
a) Inspecting the payment to electricity generation units;
b) Inspecting the payment with compulsory additional generation;
c) Inspecting the payment of electricity energy and capacity;
d) Inspecting other payments.
8. The framework and possession mechanism of electricity industry
a) Assessing the possession mechanism in electricity market;
b) Inspecting the market share of electricity units.
Chapter 3.
THE SUPERVISION OF COMPETITIVE ELECTRICITY MARKET
SECTION 1. REGULAR ELECTRICITY MARKET SUPERVISION
Article 6. Supervising the electricity market operation results.
1. Contents of the electricity market operation result supervision
a) The electricity market operation plans for the succeeding year, succeeding month and succeeding week, including:
- The ceiling price of electricity market;
- CAN and the best new power plant calculation;
- The estimated FMP and SMP;
- The water value and the offered ceiling prices from hydroelectric plants;
- The offered ceiling prices of thermo-generating units;
- The limit of the hydroelectric plant reservoirs;
- The results of the classification of base-load, intermediate-load and peak-load generating units.
b) The succeeding day’s schedules, including restricted and unrestricted scheduled, the schedules of succeeding hours and the schedules after operation date, including:
- The SMP and FMP;
- Peripheral generating units;
- Estimated load;
- The plans on maintenance, repairs and reasons leading to uncertainty of usable capacity;
- The usable capacity attenuation due to malfunctions;
- The limit of the hydroelectric plant reservoirs;
- The offered capacity, compared to the announced usable capacity considering the schedule for maintenance, repair and electric output of hydroelectric plants;
- The mobilization priority of generating unit;
- The demand curve;
- The quotation of generating units;
- The arrangement of the quotations by group (by generating technology, fuel, electricity market member classification of power plants);
- The market price fluctuation in accordance with the load demand;
- The mobilization scheduling of by each generating unit and by fuel;
- The transmission limits and estimated capacity flow on 500kV grid;
- The list of security restriction to be considered when making restricted mobilization schedules;
- The adjustment of input figures of electricity market and electricity system operation units for succeeding day’s scheduling, including: adjusting the generating chart of multi-target strategic hydroelectric plants, the changes in the offers from the generating units…;
- The changes in the offers for the schedules of the succeeding hours, succeeding days and after the operation date
2. Unusual problems during the electricity market operation basing on the results from the electricity market operation supervisions, in particular:
a) There is considerable fluctuation of electricity market prices, load, offers from generating units, offered power volume in the transaction period compared to the succeeding periods;
b) The is considerable difference in the schedules of the succeeding hours, succeeding days and after the operation date, including:
- The generating unit mobilization scheduling compared to the actual capacity output;
- The estimated load compared to actual load;
- The offered capacity of generating units;
- The estimated electricity market price compared to the actual electricity market price;
- The mobilization priority of generating units, the quotation from ancillary services in the transaction period compared to the succeeding transaction periods;
- The dramatic increase of the electricity market price and the electricity market prices of the periods are too high;
- The indicators and specifications specified in Annex 1 of this Circular.
Article 7. Supervising the acts for electricity market members.
The supervisions of the acts of members engaging in the electricity market activities include:
1. The offer of direct electricity generation units
a) For thermo-electric plants:
- Comparing the offered capacity and the installed capacity, usable capacity;
- Comparing the offered capacity and the minimum stable capacity in order to assess the restricted management of minimum capacity during the making of the offer;
- Comparing the scheduled capacity and the offered capacity;
- Comparing the scheduled capacity and the actual mobilized capacity;
b) For hydroelectric plants:
- Comparing the offered capacity and the usable capacity considering the limit of electricity generation;
- Comparing the offered price and the offered ceiling price;
- Comparing the scheduled capacity and the offered capacity;
- Comparing the scheduled capacity and the actual mobilized capacity;
c) Considering the plans of repair and maintenance of direct electricity generation units and the reasons of capacity reduction and outage;
d) Considering the forced outages of direct electricity generation units and their reasons.
2. The participation in the electricity market of electricity market and electricity system operation units
a) The operation of multi-target strategic hydroelectric plants:
- Assessing, comparing the mobilization graph of multi-target strategic hydroelectric plants according to the results of the operation schedule of succeeding months, succeeding weeks, the mobilization scheduling of succeeding days, succeeding hours and the actual mobilization graph.
- Assessing the reasons that electricity market and electricity system operation units adjust the mobilization graph of multi-target strategic hydroelectric plants in the schedule of succeeding hours and comparing to the adjustment limit specified in the electricity market regulations;
- Comparing the estimated mobilization graph to the actual mobilization and explaining the reason of considerable difference.
b) Operation of ancillary service providers:
- Assessing the separate capacity for providing ancillary services;
- Considering, assessing the cases in which electricity market and electricity system operation units need to mobilize the generating units providing ancillary services and their reasons.
c) The operation of indirect electricity generation units
- The principles of the operation of these plants is to stabilize the electricity generation graph during the making of mobilization scheduling;
- Inspecting the offered prices from indirect electricity generation units offered by electricity market and electricity system operation units according to the contractual price.
3. The participation in the electricity market of the exclusive wholesale unit
a) Assessing the disclosure of the electricity import and export graph to electricity market and electricity system operation units;
b) Assessing the price offers on behalf of BOT power plants;
c) Assessing the price offers on behalf of power plants of which the right to offer is suspended and assessing the provision of necessary information from such power plants to the exclusive wholesale unit to carry out the offer.
Article 8. Supervising and assessing the contractual production distribution results
The supervision and assessment of the contractual output distribution results include:
1. Assessing the annual contractual production determination results and the monthly contractual output distribution at every month and hour of every power plant carried out by electricity market and electricity system operation units.
2. Comparing the contractual output distribution calculation results with the ratio of output contractually paid specified by Electricity Regulatory Authority under the electricity market regulations.
3. Assessing the purchased output on the spot market in each transaction period of the exclusive wholesale unit.
4. Assessing the purchased capacity on the spot market in each transaction period of the electricity generation units .
5. The assessment indicators of contractual capacity and purchased capacity on the spot market are specified in Annex 1 of this Circular.
Article 9. Supervising and assessing payment calculation results
The supervision and assessment of payment calculation results include:
1. Considering and assessing a number of payment calculation results to assess the observance of provisions on payment calculation in the competitive electricity market regulations.
2. Considering and assessing the capacity increase of decrease of generating units due to system security restriction and the reasons.
3. Assessing the rate of payment on the market, including: electricity energy payment, capacity payment and payment of ancillary services.
4. Assessing the revenues of some typical power plants of each group of base-load, intermediate-load and peak-load power plants by comparing the revenues of typical power plants with the estimated revenues calculated under the standards in order to serve the following purposes:
a) Assess the possibility of capital recovery of power plants on the market;
b) Assessing the application of CAN payment.
5. Considering and assessing the cases in which the generating units offer higher price than the ceiling price.
6. Considering and assessing the cases in which the generating units produce differently from the dispatch instruction and their reasons.
Article 10. Responsibilities of electricity market and electricity system operation units for electricity market operation supervision
Electricity market and electricity system operation units are responsible for supervising the operation of the electricity market in real time, including:
1. Real-time electricity market operation supervision
a) Electricity market and electricity system operation units are responsible for supervising the observance of electricity market members during the daily electricity market operation. The supervision includes:
- The price offers from electricity generation units must comply with the provisions on schedule and offer form and other relevant provisions;
- The operation of generating units of electricity generation units under the dispatch instructions from electricity market and electricity system operation units;
- The provision of ancillary services at the request from electricity market and electricity system operation units;
- The provision of information and accurate specifications of electricity generation units for electricity market and electricity system operation units in order to serve the electricity market and electricity system operation
- The activities electricity market operation and other electricity system as prescribed by current law provisions.
b) During the operation of electricity market and daily electricity system, if any act showing signs of violations of market members affecting the electricity system operation security in real time is detected, electricity market and electricity system operation units are responsible for:
- Implementing the necessary intervention measures to assure the electricity system security during the real-time operation under the relevant process and regulations;
- Giving warnings to units with signs of violations;
- Reporting Electricity Regulatory Authority on the signs of violations of market members and the handling measures of electricity market and electricity system operation units.
2. Electricity market intervention
Electricity market intervention is the act of changing the usual operation of electricity market, in particular:
a) During the daily operation, electricity market and electricity system operation units are responsible for supervising the operation of the electricity market in real time, promptly detecting the unusual situation and malfunctions during the operation of electricity market and electricity system that affect the electricity system security;
b) When the unusual situation and malfunctions that affect the electricity system security are detected, electricity market and electricity system operation units shall implement the market intervention measures if necessary in accordance with the electricity market regulations;
c) Electricity market and electricity system operation units are responsible for posting on the electricity market websites and reporting Electricity Regulatory Authority on the implemented market intervention measures.
3. Proposal on suspending the electricity market operation
a) Upon detecting the unusual situation and malfunctions during the operation of electricity market and electricity system that may lead to the suspension of the electricity market operation, electricity market and electricity system operation units are responsible for reporting Electricity Regulatory Authority the relevant information, including:
- The detailed description of the unusual situations or malfunctions;
- The analysis and assessment of the impact of such situations or malfunctions on the electricity market operation;
- The solutions for the unusual situation and malfunction in order to re-operate the electricity market;
- The written proposal on suspending the electricity market operation and the estimated suspension duration.
b) Basing on the reports from electricity market and electricity system operation units, Electricity Regulatory Authority is responsible for verify the reports and considering the suspension of the electricity market operation in accordance with the electricity market regulations.
Article 11. Responsibilities of Electricity Regulatory Authority in regular electricity market supervision
1. Electricity Regulatory Authority are responsible for supervising regular electricity market. The electricity market members are responsible for providing necessary information serving the electricity market supervision, reporting the unusual problems to Electricity Regulatory Authority.
2. The procedures for regular electricity market supervision:
a) Collecting necessary information and data, including:
- The data on electricity system operation collected from electricity market and electricity system operation units and other market members specified in Chapter IV this Circular;
- Other necessary information and data about the unusual situation arising during the electricity market operation reported by market members.
b) Analyzing, assessing the contents of electricity market operation specified in Article 6, Article 7, Article 8 and Article 9 of this Circular. If necessary, carry out detailed assessment and analysis in order to verify the unusual problem during the electricity market operation or the acts of violations of the market members specified in Clause 2 Article 12 of this Circular;
c) Making weekly reports on the electricity market supervision under the form in Annex 2 of this Circular.
Article 12. Processing the results of regular electricity market supervision
1. Basing on the results of electricity market operation supervision specified in Article 11 of this Circular, Electricity Regulatory Authority shall carry out detailed assessment and verify the violations upon detecting the following signs:
a) The market does not operate efficiently due to the limitations of electricity generation units;
b) The market does not operate efficiently due to the remaining shortcomings and irrationality in the electricity market regulations and relevant provisions on;
c) The misuse of monopoly or the unhealthy competition of electricity generation units;
d) Other unusual situation:
2. Upon detecting the signs specified in Clause 1 this Article, Electricity Regulatory Authority is responsible for:
a) Collecting more information from the electricity market members and relevant units necessary for the analysis and assessment;
b) Carrying out detailed analysis and assessment of the unusual problems in order to identify the nature and reasons of the problems and the relevant units;
c) Upon detecting unusual problems related to the observance and the implementation of the electricity market regulations, the assessment and inspection shall be carried out as prescribed in Section 2 of this Chapter;
c) Upon detecting unusual problems related to the competition of the market members, investigations shall be carried out as prescribed in Section 4 of this Chapter;
dd) When detecting unusual problems arising during the electricity market operation not being specified in Article 6, Article 7, Article 8 and Article 9 of this Circular, or the standards and criteria for analysis and assessment are not specified, Electricity Regulatory Authority is responsible for:
- Studying and developing methods, indicators and standards in order to analyze and assess each particular case;
- Carrying out detailed analysis and assessment in order to identify the nature and reasons of the problems and the relevant units;
3. Electricity Regulatory Authority is responsible for supervising the implementation of handling measures and assessing the impact and effect of such measures of the electricity market operation.
SECTION 2. ASSESSING AND SUPERVISING THE OBSERVANCE OF ELECTRICITY MARKET REGULATIONS
Article 13. The contents of the assessment and supervisions of the observance electricity market regulations
The contents of the assessment and supervisions of electricity market regulations include:
1. Assessing and supervising the observance of electricity market regulations and the relevant procedures of the market members.
2. Assessing the sufficiency and congruence of electricity market regulations and the relevant procedures.
3. Assessing and discerning the obstruction and limitations during the implementation the of electricity market regulations and the relevant procedures.
Article 14. Procedures for assessing and supervising the observance of electricity market regulations
Electricity Regulatory Authority in responsible for assessing the observance of the units under the following procedures:
1. Collecting input data, including:
a) The annual and monthly reports from electricity market and electricity system operation units on assessing the observance of the market regulations of electricity market members under the following contents:
- The provisions and disclosure of information serving the electricity system and electricity market operation;
- The price offers from the units;
- The observance of dispatch instruction.
b) The data and figures of the electricity market operation;
c) The reports and proposals sent to Electricity Regulatory Authority from the market members;
d) Other necessary information and data.
2. Inspecting the electricity market activities.
3. Requesting irregular independent audit of the procedures and software serving the electricity market operation of electricity market and electricity system operation units if necessary.
4. Making and disclosing the reports on the electricity market regulation observance assessment as prescribed in Article 22 of this Circular.
Article 15. Analyzing the results of electricity market regulation observance assessment and supervision
Basing on the results of the electricity market regulation observance supervision, Electricity Regulatory Authority shall consider and impose appropriate handling measures, in particular:
1. Sending reports and proposal to the Minister of Industry and Trade on the amendment and supplement of electricity market regulations in order to overcome the obstruction and limitations during the implementation the of electricity market regulations and the relevant procedures.
2. Amending and supplementing the procedures for the electricity market operation in order to overcome the obstruction and limitations during the implementation.
3. Upon detecting the signs of violations of electricity market regulations and relevant procedures, Electricity Regulatory Authority is responsible for investigating the violations as prescribed in Article 19 of this Circular.
SECTION 3. ASSESSING THE ELECTRICITY INDUSTRY STRUCTURE, THE POSSESSION MECHANISM AND COMPETITION SUPERVISION
Article 16. Assessing the electricity industry structure and the possession mechanism
1. Electricity Regulatory Authority is responsible for supervising and assessing the electricity industry structure and the possession mechanism every year, every month or every time of changing the structure of the possession mechanism of the electricity industry.
2. The contents of the assessment of the electricity industry structure and the possession mechanism include:
a) Assessing the electricity industry structure by each phase:
- Generating phase;
- Transmitting phase;
- Distributing phase;
- The service providers of the electricity market;:
b) Assessing the possession mechanism in the generating phase, including:
- The possession relationship among the market members.
- The market share of installed capacity by owner;
- The market share of installed capacity by generating technology;
- The market share of installed capacity by geographical areas;
3. Procedures for supervising and assessing the electricity industry structure and the possession mechanism
a) Collecting necessary data, including:
- The data on the electricity generation units including the list of electricity generation units, the information about the market members and the economic, technical information of the plants.
- Other necessary figures at the request from Electricity Regulatory Authority.
b) Calculating the indicators, including:
- The market share of installed capacity and electric energy output by owner;
- The market share of installed capacity and electric energy output by price offerer;
- The market share of installed capacity and electric energy output by geographical areas;
- The market share of installed capacity and electric energy output by generating technology;
c) Assessment and analysis:
- Assessing the condition of the electricity industry structure and the possession mechanism
- Analyzing the impact of the industry structure and the possession mechanism on the electricity market activities.
Making and disclosing the reports on the electricity market regulation observance assessment and supervisions as prescribed in Article 22 of this Circular.
Article 17. Supervising the competition
Electricity Regulatory Authority is responsible for supervising the acts of misusing the monopoly, the domination or the acts of unhealthy competition under the following procedures:
1. Collecting input data, including:
a) The reports on the signs of violations sent to Electricity Regulatory Authority from the market members;
b) The information and figures of the electricity market operation;
c) Other necessary data from the market participants provided at the request from Electricity Regulatory Authority.
2. Assessment and analysis:
a) Assessing the price offers from the units;
b) Analyzing the results of the electricity market operation;
c) Analyzing and verifying the reports on the signs of violations sent by market members to Electricity Regulatory Authority;
d) Holding meeting with the units to study and clarify the relevant issues if necessary.
3. Making and disclosing the report on the competition supervision as prescribed in Article 22 of this Circular.
SECTION 4. VIOLATION INVESTIGATION
Article 18. Cases of violation investigation
Electricity Regulatory Authority shall investigate the violations in the following cases:
1. Upon detecting signs of violations according to the results of electricity market supervision and assessment specified in Section 1, 2 and 3 in this Chapter.
2. At the request from the market members.
3. At the request from the competent agency.
Article 19. Procedures for violation investigation
The investigation shall be carried out under the procedures specified in the Circular No. 27/2011/TT-BCT on July 19, 2011 of the Minister of Industry and Trade on the procedures for investigating and imposing sanctions against violations of electricity.
Article 20. Handling measures
The handling measures are the measures imposed by Electricity Regulatory Authority (or competent agencies) on electricity market members that commit acts of violations of law provisions on electricity market in accordance with the Government s Decree No. 68/2010/NĐ-CP on June 15, 2010 specifying the sanctions against violations of electricity and the electricity market regulations, including:
1. Issuing warning and requesting explanations.
2. Suspending the market membership as prescribed in the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
3. The forms of sanctions against violating units are specified in the Government s Decree No. 68/2010/NĐ-CP on June 15, 2010 specifying the sanctions against violations of electricity.
SECTION 5. ELECTRICITY MARKET SUPERVISION REPORTS
Article 21. The report regulation of electricity market and electricity system operation units
The electricity market of electricity market and electricity system operation units are responsible for:
1. Making and disclosing the reports on the results of the electricity market operation every day, every week, every month and every year as prescribed in Article 95 of the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
2. Making and sending Electricity Regulatory Authority the following reports:
a) The monthly and annual reports on the electricity market operation, every month and every year as prescribed in Article 96 of the Circular No. 18/2010/TT-BCT.
b) The reports on the electricity market supervision results as prescribed in Article 10 of this Circular.
c) The reports on the contents requested by Electricity Regulatory Authority.
Article 22. Responsibilities to report of Electricity Regulatory Authority
1. Electricity Regulatory Authority is responsible for making and disclosing the monthly reports on the electricity market supervision under the form specified in Annex 3 of this Circular.
2. Electricity Regulatory Authority is responsible for making and disclosing the annual reports on the electricity market supervision under the form specified in Annex 4 of this Circular.
Chapter 4.
DATA SERVING THE ELECTRICITY MARKET SUPERVISION
Article 23. Responsibilities to provide data
1. Electricity market and electricity system operation units are responsible for providing the Electricity Regulatory Authority with the information and data on the electricity market operation, including:
a) The figures, calculation and plans on the annual, monthly and weekly electricity market operation;
b) The figures and results of electricity market operation of succeeding hours, succeeding days, in real-time and payment calculation;
c) Other necessary information and figures requested by Electricity Regulatory Authority for supervising the electricity market.
2. Other market members are responsible for providing information and figures related to their activities on the competitive electricity market or at the request from Electricity Regulatory Authority
Article 24. Methods of data provision
1. Electricity market and electricity system operation units are responsible for providing information for Electricity Regulatory Authority under the following methods:
a) Automatic online synchronization between the electricity market database at electricity market and electricity system operation units and the electricity market supervision database at Electricity Regulatory Authority. The minimum database synchronization frequency is once per day. Electricity Regulatory Authority shall specify the list of electricity market information and data that need synchronization.
b) In case the data provision method specified in Point a this Clause cannot be adopted, electricity market and electricity system operation units shall make and send the electricity market data files under the format, form and schedule specified by Electricity Regulatory Authority.
2. The other electricity market members shall provide information and data in writing or data files under the form requested by Electricity Regulatory Authority.
Article 25. Data quality assurance
1. Electricity market and electricity system operation units are responsible for assuring the quality of the data provided for Electricity Regulatory Authority including the daily and weekly reports, and the electricity market database contents.
2. Other market members are responsible for assuring the quality of the data provided for Electricity Regulatory Authority serving the investigation of which the accuracy is certified by the providers.
3. The data quality is consider satisfactory when:
a) There is no deficiency and error, the consistency and difference between the data and the original database at the units is assured;
b) The data is inspected for errors and mistakes, the data accuracy is certified by the providers.
Article 26. Data management and processing tools and software
he Electricity Regulatory Authority is responsible for equipping the following tools for managing and processing the electricity market supervision data;
1. Database management and storage software;
2. Data processing software, including the following features:
a) Processing, calculating and giving graphs serving the electricity market supervision and assessment;
b) Calculating the indicators specified in Annex 1 of this Circular.
c) Extracting the calculations and making reports under the specified forms.
Chapter 5.
ORGANIZING THE IMPLEMENTATION
Article 27. Organizing the implementation
1. Electricity Regulatory Authority is responsible for:
a) Disseminating, guiding and inspecting the implementation of this Circular;
b) Compiling and promulgating the forms and data file formats as prescribed in Article 24 of this Circular;
c) Equipping, managing and operating the tools and software serving the electricity market supervision..
2. Electricity market and electricity system operation units are responsible for developing and equipping necessary tools for assuring the transmission of information and data to Electricity Regulatory Authority under the data transmission methods prescribed in Article 24 of this Circular.
Article 28. Effects
1. This Circular takes effect on July 01, 2012.
2. The Director of Electricity Regulatory Authority, The Chief of the Ministry Office, the Ministerial Chief Inspector, The Director of relevant Department affiliated to Ministries, electricity units and organizations and individuals engaging in electricity activities are responsible for implementing this Circular./.
| FOR THE MINISTER |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây