Thông tư 12/2013/TT-BCT thông tin liên quan đến website thương mại điện tử
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 12/2013/TT-BCT
Cơ quan ban hành: | Bộ Công Thương |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 12/2013/TT-BCT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Trần Tuấn Anh |
Ngày ban hành: | 20/06/2013 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Thương mại-Quảng cáo, Thông tin-Truyền thông |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Ngày 20/06/2013, Bộ Công Thương đã ban hành Thông tư số 12/2013/TT-BCT quy định về thủ tục thông báo, đăng ký và công bố thông tin liên quan đến website thương mại điện tử (TMĐT), áp dụng cho thương nhân, tổ chức, cá nhân thiết lập website TMĐT bán hàng; cung cấp dịch vụ TMĐT hoặc đánh giá tín nhiệm website TMĐT.
Tại Thông tư này, Bộ Công Thương quy định rõ đối tượng đăng ký website cung cấp dịch vụ TMĐT phải là thương nhân hoặc tổ chức hoạt động trong lĩnh vực xúc tiến thương mại hoặc hỗ trợ doanh nghiệp, có website TMĐT cung cấp ít nhất 01 trong 03 dịch vụ sau: Dịch vụ sàn giao dịch TMĐT, dịch vụ khuyến mại trực tuyến, dịch vụ đấu giá trực tuyến.
Về hồ sơ đăng ký, ngoài Đơn đăng ký theo mẫu, thương nhân hoặc tổ chức đó còn phải bổ sung Đề án cung cấp dịch vụ, Quy chế quản lý hoạt động của website và mẫu hợp đồng dịch vụ giữa thương nhân, tổ chức sở hữu website cung cấp dịch vụ TMĐT với thương nhân, tổ chức tham gia mua bán hàng hóa, cung ứng dịch vụ trên website đó. Việc tiếp nhận, xử lý hồ sơ đăng ký website cung cấp dịch vụ TMĐT được thực hiện trực tuyến trên Cổng Thông tin Quản lý hoạt động TMĐT tại địa chỉ www.online.gov.vn; thương nhân, tổ chức thiết lập website cần đăng ký tài khoản đăng nhập hệ thống; khai báo thông tin theo mẫu và đính kèm hồ sơ theo quy định.
Việc tiếp nhận, xử lý thông báo website TMĐT bán hàng và hồ sơ đăng ký hoạt động đánh giá tín nhiệm website TMĐT cũng được thực hiện tương tự trên Cổng Thông tin Quản lý hoạt động TMĐT như nêu trên.
Bên cạnh đó, Bộ cũng chỉ rõ, các website cung cấp dịch vụ TMĐT sẽ bị chấm dứt đăng ký nếu quá 30 ngày mà website không hoạt động hoặc thương nhân, tổ chức không phản hồi thông tin khi được cơ quan quản lý Nhà nước yêu cầu; hoặc có thể bị hủy bỏ đăng ký nếu thương nhân, tổ chức chủ quản thực hiện hành vi bị cấm trong hoạt động TMĐT, không thực hiện nghĩa vụ báo cáo theo quy định hoặc theo quyết định xử lý vi phạm của cơ quan có thẩm quyền.
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01/07/2013 và thay thế Thông tư số 46/2010/TT-BTC ngày 31/12/2010.
Xem chi tiết Thông tư12/2013/TT-BCT tại đây
tải Thông tư 12/2013/TT-BCT
BỘ CÔNG THƯƠNG Số: 12/2013/TT-BCT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 20 tháng 06 năm 2013 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH THỦ TỤC THÔNG BÁO, ĐĂNG KÝ VÀ CÔNG BỐ THÔNG TIN
LIÊN QUAN ĐẾN WEBSITE THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
Căn cứ Nghị định số 95/2012/NĐ-CP ngày 12 tháng 11 năm 2012 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Công Thương;
Căn cứ Nghị định số 52/2013/NĐ-CP ngày 16 tháng 5 năm 2013 của Chính phủ về thương mại điện tử;
Bộ trưởng Bộ Công Thương ban hành Thông tư quy định thủ tục thông báo, đăng ký và công bố thông tin liên quan đến website thương mại điện tử,
NHỮNG QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này quy định cụ thể về trình tự, thủ tục thông báo, đăng ký website thương mại điện tử, đăng ký hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử và công bố thông tin trên Cổng thông tin Quản lý hoạt động thương mại điện tử.
Thông tư này được áp dụng đối với các thương nhân, tổ chức, cá nhân tham gia hoạt động thương mại điện tử trên lãnh thổ Việt Nam, bao gồm:
THỦ TỤC THÔNG BÁO, ĐĂNG KÝ WEBSITE THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
Đối tượng thông báo website thương mại điện tử bán hàng bao gồm:
Bước 1: Thương nhân, tổ chức, cá nhân đăng ký tài khoản đăng nhập hệ thống bằng việc cung cấp những thông tin sau:
- Tên thương nhân, tổ chức, cá nhân;
- Số đăng ký kinh doanh của thương nhân hoặc số quyết định thành lập của tổ chức hoặc mã số thuế thu nhập cá nhân của cá nhân;
- Lĩnh vực kinh doanh/hoạt động;
- Địa chỉ trụ sở của thương nhân, tổ chức hoặc địa chỉ thường trú của cá nhân;
- Các thông tin liên hệ, bao gồm số điện thoại, fax, địa chỉ thư điện tử.
Bước 2: Trong thời hạn 03 (ba) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức, cá nhân nhận kết quả từ Bộ Công Thương qua địa chỉ thư điện tử đã đăng ký về một trong các nội dung sau:
- Nếu thông tin đăng ký tài khoản đầy đủ, thương nhân, tổ chức, cá nhân được cấp một tài khoản đăng nhập hệ thống và tiến hành tiếp Bước 3;
- Nếu đăng ký tài khoản bị từ chối hoặc yêu cầu bổ sung, thương nhân, tổ chức, cá nhân phải tiến hành đăng ký lại hoặc bổ sung thông tin theo yêu cầu.
Bước 3: Sau khi được cấp tài khoản đăng nhập hệ thống, thương nhân, tổ chức, cá nhân tiến hành đăng nhập, chọn chức năng Thông báo website thương mại điện tử bán hàng và tiến hành khai báo thông tin theo mẫu.
Bước 4: Trong thời hạn 03 (ba) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức, cá nhân nhận thông tin phản hồi của Bộ Công Thương qua địa chỉ thư điện tử đã đăng ký về một trong các nội dung sau:
- Xác nhận thông tin khai báo đầy đủ, hợp lệ;
- Cho biết thông tin khai báo chưa đầy đủ hoặc không hợp lệ. Khi đó, thương nhân, tổ chức, cá nhân phải quay về Bước 3 để khai báo lại hoặc bổ sung các thông tin theo yêu cầu.
Đối tượng đăng ký là thương nhân hoặc tổ chức hoạt động trong lĩnh vực xúc tiến thương mại hoặc hỗ trợ doanh nghiệp, có website thương mại điện tử trên đó cung cấp ít nhất một trong các dịch vụ sau:
Bước 1: Thương nhân, tổ chức đăng ký tài khoản đăng nhập hệ thống bằng việc cung cấp những thông tin sau:
- Tên thương nhân, tổ chức;
- Số đăng ký kinh doanh của thương nhân, số quyết định thành lập của tổ chức;
- Lĩnh vực kinh doanh/hoạt động;
- Địa chỉ trụ sở của thương nhân, tổ chức;
- Các thông tin liên hệ, bao gồm số điện thoại, fax, địa chỉ thư điện tử.
Bước 2: Trong thời hạn 03 (ba) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức nhận kết quả từ Bộ Công Thương qua địa chỉ thư điện tử đã đăng ký về một trong các nội dung sau:
- Nếu thông tin đăng ký tài khoản đầy đủ, thương nhân, tổ chức được cấp một tài khoản đăng nhập hệ thống và tiến hành tiếp Bước 3;
- Nếu đăng ký tài khoản bị từ chối hoặc yêu cầu bổ sung thông tin, thương nhân, tổ chức phải tiến hành đăng ký lại hoặc bổ sung thông tin theo yêu cầu.
Bước 3: Sau khi được cấp tài khoản đăng nhập hệ thống, thương nhân, tổ chức tiến hành đăng nhập, chọn chức năng Đăng ký website cung cấp dịch vụ thương mại điện tử, tiến hành khai báo thông tin theo mẫu và đính kèm hồ sơ đăng ký quy định tại Điều 7 Thông tư này.
Bước 4: Trong thời hạn 07 (bảy) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức nhận thông tin phản hồi của Bộ Công Thương qua địa chỉ thư điện tử đã đăng ký về một trong các nội dung sau:
- Xác nhận hồ sơ đăng ký đầy đủ, hợp lệ và yêu cầu thương nhân, tổ chức thực hiện tiếp Bước 5;
- Thông báo hồ sơ đăng ký không hợp lệ hoặc yêu cầu bổ sung thông tin. Khi đó thương nhân, tổ chức quay về Bước 3 để khai báo lại hoặc bổ sung các thông tin, hồ sơ theo yêu cầu.
Bước 5: Sau khi nhận được thông báo xác nhận hồ sơ đầy đủ và hợp lệ, thương nhân, tổ chức gửi về Bộ Công Thương (Cục Thương mại điện tử và Công nghệ thông tin) bộ hồ sơ đăng ký hoàn chỉnh (bản giấy) theo quy định tại Điều 7 Thông tư này.
THỦ TỤC ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG ĐÁNH GIÁ TÍN NHIỆM WEBSITE THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
Đối tượng đăng ký hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử là thương nhân, tổ chức được thành lập theo pháp luật Việt Nam và thuộc một trong các đối tượng sau:
Bước 1: Thương nhân, tổ chức đăng ký tài khoản đăng nhập hệ thống bằng việc cung cấp những thông tin sau:
- Tên thương nhân, tổ chức;
- Số đăng ký kinh doanh của thương nhân hoặc số quyết định thành lập của tổ chức;
- Lĩnh vực kinh doanh/hoạt động;
- Địa chỉ trụ sở của thương nhân, tổ chức;
- Các thông tin liên hệ, bao gồm số điện thoại, fax, địa chỉ thư điện tử.
Bước 2: Trong thời hạn 03 (ba) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức nhận kết quả từ Bộ Công Thương qua địa chỉ thư điện tử đã đăng ký về một trong các nội dung sau:
- Nếu thông tin đăng ký tài khoản đầy đủ, thương nhân, tổ chức được cấp một tài khoản đăng nhập hệ thống và tiến hành tiếp Bước 3;
- Nếu đăng ký tài khoản bị từ chối hoặc yêu cầu bổ sung thông tin, thương nhân, tổ chức phải tiến hành đăng ký lại hoặc bổ sung thông tin theo yêu cầu.
Bước 3: Thương nhân, tổ chức đăng nhập vào tài khoản của mình trên thống, chọn chức năng Đăng ký hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử, tiến hành khai báo thông tin theo mẫu và đính kèm hồ sơ đăng ký quy định tại Điều 15 Thông tư này.
Bước 4: Trong thời hạn 15 (mười lăm) ngày làm việc, thương nhân, tổ chức nhận thông tin phản hồi của Bộ Công Thương qua thư điện tử về một trong các nội dung sau:
- Xác nhận hồ sơ đăng ký đầy đủ, hợp lệ và yêu cầu thương nhân, tổ chức thực hiện tiếp Bước 5;
- Thông báo hồ sơ đăng ký không hợp lệ hoặc yêu cầu bổ sung thông tin. Khi đó thương nhân, tổ chức quay về Bước 3 để khai báo lại hoặc bổ sung các thông tin, hồ sơ theo yêu cầu.
Bước 5: Sau khi nhận được thông báo xác nhận hồ sơ đầy đủ và hợp lệ, thương nhân, tổ chức gửi về Bộ Công Thương (Cục Thương mại điện tử và Công nghệ thông tin) bộ hồ sơ đăng ký hoàn chỉnh (bản giấy) theo quy định tại Điều 15 Thông tư này.
CÔNG BỐ THÔNG TIN TRÊN CỔNG THÔNG TIN QUẢN LÝ HOẠT ĐỘNG
THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
- Xác nhận thông tin phản ánh đầy đủ, hợp lệ và được tính vào số lượng phản ánh quy định tại điểm a khoản 4 Điều này;
- Thông báo thông tin phản ánh không hợp lệ hoặc yêu cầu bổ sung thông tin.
ĐIỀU KHOẢN THI HÀNH
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
PHỤ LỤC
CÁC BIỂU MẪU
(ban hành kèm theo Thông tư số 12/2013/TT-BCT ngày 20 tháng 6 năm 2013
của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
1. Đơn đăng ký website cung cấp dịch vụ thương mại điện tử (Mẫu TMĐT-1).
2. Đơn đăng ký hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử (Mẫu TMĐT-2).
MẪU TMĐT-1
TÊN THƯƠNG NHÂN, Số: ……… |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM ………, ngày … tháng … năm …. |
ĐƠN ĐĂNG KÝ WEBSITE CUNG CẤP DỊCH VỤ THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
Kính gửi: Cục Thương mại điện tử và Công nghệ thông tin - Bộ Công Thương
1. Tên thương nhân, tổ chức sở hữu website cung cấp dịch vụ thương mại điện tử:
- Tên đăng ký:
- Tên giao dịch:
2. Số, ngày cấp, nơi cấp chứng nhận đăng ký kinh doanh, chứng nhận đầu tư hoặc giấy phép đầu tư (đối với thương nhân) hoặc quyết định thành lập (đối với tổ chức):
Loại giấy phép/chứng nhận:
Số: Ngày cấp: Nơi cấp:
3. Tên và chức danh người đại diện thương nhân/tổ chức:...................................
4. Tên và chức danh người chịu trách nhiệm đối với website cung cấp dịch thương mại điện tử:
5. Tên miền Internet của website cung cấp dịch vụ thương mại điện tử:...............
□ Loại hình dịch vụ cung cấp trên website:
□ Dịch vụ sàn giao dịch thương mại điện tử
□ Dịch vụ khuyến mại trực tuyến
□ Dịch vụ đấu giá trực tuyến
□ Dịch vụ khác (đề nghị nêu rõ:............................................................................... )
7. Các loại hàng hóa hoặc dịch vụ chủ yếu được giao dịch trên website:
□ Hàng điện tử, gia dụng |
□ Sách, văn phòng phẩm |
□ Máy tính, điện thoại, thiết bị văn phòng |
□ Hoa, quà tặng, đồ chơi |
□ Ô tô, xe máy, xe đạp |
□ Thực phẩm, đồ uống |
□ Thời trang, mỹ phẩm, chăm sóc sức khỏe |
□ Dịch vụ lưu trú và du lịch |
□ Công nghiệp, xây dựng |
□ Dịch vụ việc làm |
□ Thiết bị nội thất, ngoại thất |
□ Dịch vụ khác |
□ Bất động sản |
□ Hàng hóa khác |
8. Đơn vị cung cấp dịch vụ Hosting:....................................................................................
9. Số nhân viên quản lý, giám sát các hoạt động của website:
10. Địa chỉ trụ sở:.............................................................................................................
Điện thoại: Fax: Email:
Nơi nhận: |
CHỮ KÝ NGƯỜI ĐẠI DIỆN THEO PHÁP LUẬT |
MẪU TMĐT-2
TÊN THƯƠNG NHÂN, Số: ……… |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM ………, ngày … tháng … năm …. |
ĐƠN ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG ĐÁNH GIÁ TÍN NHIỆM WEBSITE THƯƠNG MẠI ĐIỆN TỬ
Kính gửi: Cục Thương mại điện tử và Công nghệ thông tin - Bộ Công Thương
1. Tên thương nhân, tổ chức đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử:
- Tên đăng ký:
- Tên giao dịch:
2. Số, ngày cấp, nơi cấp chứng nhận đăng ký kinh doanh, chứng nhận đầu tư hoặc giấy phép đầu tư (đối với thương nhân) hoặc quyết định thành lập (đối với tổ chức):
Loại giấy phép/chứng nhận:
Số: Ngày cấp: Nơi cấp:
3. Lĩnh vực hoạt động chính của thương nhân/tổ chức:...........................................
4. Tên và chức danh người đại diện thương nhân/tổ chức:.....................................
5. Tên cơ quan chủ quản (nếu có):...........................................................................
6. Tên, chức danh người chịu trách nhiệm chính về hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử:
7. Tên chính thức của chương trình đánh giá tín nhiệm:..........................................
8. Đối tượng hoặc loại hình website thương mại điện tử sẽ tiến hành đánh giá:.....
9. Thời gian và tần suất tiến hành hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử:
□ Một lần (nêu cụ thể thời gian tiến hành:............................................................... )
□ Định kỳ trong một giai đoạn (nêu cụ thể:.............................................................. )
□ Liên tục, có thời hạn (nêu cụ thể thời hạn:........................................................... )
□ Liên tục, không thời hạn
10. Cơ chế giám sát các website thương mại điện tử đã được gắn biểu tượng tín nhiệm:
□ Thường xuyên rà soát hoạt động của các website (tần suất rà soát:.................. )
□ Yêu cầu các website có Báo cáo định kỳ (tần suất báo cáo:............................... )
□ Cơ chế khác (nêu cụ thể:..................................................................................... )
11. Tên miền Internet của website phục vụ hoạt động đánh giá tín nhiệm website thương mại điện tử:
12. Địa chỉ trụ sở:.............................................................................................................
Điện thoại: Fax: Email:
Nơi nhận: |
CHỮ KÝ NGƯỜI ĐẠI DIỆN THEO PHÁP LUẬT |
THE MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE
Circular No. 12/2013/TT-BCT dated June 20, 2013 of the Ministry of Industry and Trade promulgating the regulation on notification, registration and information publication procedures related to e-commerce website
Pursuant to the Decree No 95/2012/ND-CP dated November 12, 2012 of the Government defining the functions, tasks, powers and organizations structure of the Ministry of Industry and Trade;
Pursuant to the Decree No. 52/2013/ND-CP dated May 16, 2013 of the Government on e-commerce;
The Ministry of Industry and Trade promulgating the regulation on notification, registration and information publication procedures related to e-commerce website,
Chapter I
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Adjusting scope
This Circular regulates on orders and procedures of notification, registration for e-commerce website, registration for credit evaluation activities of e-commerce websites and information publication on the portal management and e-commerce operation.
Article 2. Subjects of application
This Circular applicable to traders, organizations or individuals involved in e-commerce activity in Vietnam’s territory, including:
1. Traders and organizations set up e-commerce website to sell goods;
2. Traders and organizations set up e-commerce website to provide the e-commerce service;
3. Traders and organizations having performed the credit evaluation of e-commerce website;
Chapter II
PROCEDURES OF NOTIFYING AND REGISTERING THE E-COMMERCE WEBSITE
Section 1
NOTIFICATION OF E-COMMERCE WEBSITE SELLING GOODS
Article 3. Subjects of notifying e-commerce website selling goods
Subjects of notifying e-commerce website selling goods include:
1. Being traders
2. Being organizations with functions including the organization of selling goods, proving the service or conduct the e-commerce activities.
3. Individuals issued with personal tax code.
Article 4. Procedure for notification
1. The receiving and processing registration dossiers for e-commerce website selling goods shall be implemented online by the Ministry of Industry and Trade on the Management Portal of E-commerce activities at the address www.online.gov.vn.
2. Traders and organizations shall access on the Management Portal of E-commerce activities and process the following steps:
Step 1: traders and organizations register the access account on the system by providing the following information:
- Name of traders and organizations;
- Business registration certificate number, establishment decision number;
- Business/ operation fields;
- Office address of traders and organizations;
- Other contacts include telephone number, fax, electronic mail.
Step 2: within 03 working days after receiving the result from Ministry of Industry and Trade via registered email on the following contents:
- If the information on account registration is full and valid, trader and organization is provided an account to sign in the system and process the step 3;
- If the account registration failed or being requested to provide more information, trader and organization must process the re-registration or add more information as requested.
Step 3: Trader, organizations sign in by access account of the system, select the button Notify e-commerce website selling goods, process the declaration according to the form.
Step 4: Within 03 working days, trader and organization receive the confirmation information from the Ministry of Industry and Trade via registered email address about one of the following contents:
- Confirmation on full and valid dossier and request trader and organization to process step 5;
- Notification on the invalid dossier or request to supplement information; at that time, trader and organization will turn back to step 3 to re-declare or provide more information as requested.
3. Trader and organization shall have the responsibility to keep track of status of processing dossier through electronic mail or access account of system that have been provided to conduct update and edit information as required.
Article 5. Modification, termination of notified information
1. In case there are changes on one of the information stipulated under Clause 2, Article 53 of the Decree No. 52/2013/ND-CP, or terminate the operation of notified e-commerce service provision website, trader and organization must notify to the Ministry of Industry and Trade within 07 working days since the day having the change.
2. The modification, termination of notified information shall be sent online through access account of system that has been provided when traders and organizations conducted the notification according to the regulations under Article 4 of this Circular.
3. Time of confirming the modification, termination of notified information: within 03 working days since the day of receiving the full and valid notification from trader and organization sent to the Ministry of Industry and Trade as stipulated under Clause 2 of this Article.
Section 2
REGISTRATION OF WEBSITE PROVIDING THE E-COMMERCE SERVICES
Article 6. Object of registration
Objects of registration are traders or organizations operating in trade promotion or supporting enterprise field that have the e-commerce website and it provides one of the following services:
1. E-commerce trading-floor service.
2. Online promotion service.
3. Online auction service.
Article 7. Registration dossier
1. Application for providing e-commerce service (form TMDT-1 at the Appendix promulgated together with this Circular).
2. A certified copy of decision to establish (for organizations), certificate of business registration, investment certificate or investment license (for traders).
3. The Plan providing the service as stipulated in Clause 3, Article 54 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
4. Regulation of operations management towards E-commerce service provision website comply with provisions of Point d Clause 2 Article 55 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
5. Form of service contracts or cooperative agreements between trader and organization providing the E-commerce service website.
6. General transaction provisions applied on the sale and service provision on website (if any).
Article 8. Registration procedures
1. The receiving, processing registration dossiers for e-commerce service provision website are implemented online by the Ministry of Industry and Trade on e on the Management Portal of E-commerce activities at the address www.online.gov.vn.
2. To declare dossiers, traders and organizations access registration system of electronic commerce service provision website in electronic information page and process the following steps:
Step 1: traders and organizations register the access account on the system by providing the following information:
- Name of traders and organizations;
- Business registration certificate number, establishment decision number;
- Business/ operation fields;
- Office address of traders and organizations;
- Other contacts: telephone number, fax, email address.
Step 2: 03 working days after receiving the result from Ministry of Industry and Commerce via registered email on the following contents:
- If the information on account registration is full and valid, trader and organization is provided an account to sign in the system and process the step 3;
- If the account registration failed or being requested to provide more information, trader and organization must process the re-registration or add more information as requested.
Step 3: After the registration is successful, trader and organization process the sign-in, choose the button register for providing e-commerce service and declare the information according to the provided form and attach the registration dossier as stipulated under Article 7 of this Circular.
Step 4: Within 07 working days, trader and organization receive the confirmation information from the Ministry of Industry and Trade via registered email address about one of the following contents:
- Confirmation on full and valid dossier and request trader and organization to process step 5;
- Notification on invalid dossier or request to provide more information. At that time, trade and organization will turn back to step 3 to re-declare or provide more information as requested.
Step 5: After receiving the notification that the dossier is full and valid, trader and organization send to the Ministry of Industry and Trade (Department of E-commerce and Information Technology) as stipulated under Article 7 of this Circular.
3. Trader and organization shall have the responsibility to keep track of status of processing dossier through electronic mail or access account of system that have been provided to conduct update and edit information as required.
4. Within 30 working days since the day of receiving the notification of editing information at step 4 as stipulated under Clause 2 of this Article, if trader and organization don’t have any feedback, the registration dossier on the system will lock, and trader and organization shall conduct the registration again.
Article 9. Registration confirmation
1. Time for registration: 05 working days after receiving the full and valid registration dossier from trader and organization to Ministry of Industry and Commerce (Department of E-commerce Affairs and Information Technology) via post office or directly when completing the registration as stipulated under Clause 2, Article 8 of this Circular. In case the dossier (the papers) sent is not in accordance with the document, information that trader and organization declare online through account of system has been provided, the Ministry of Industry and Trade shall send the notification through the email address that trader and organization registered for trader and organization to complete the dossier.
2. When confirming the registration, the Ministry of Industry and Trade shall send a code to attach a registration icon to e-commerce service provision website to trader and organization through registered email address. When selecting this icon, user is directed to registration information of traders, organizations that provide service of e-commerce website in electronic information page.
Article 10. Modification, supplementation of the registered information
1. In case there are changes on one of the information related to the e-commerce service provision website that are registered as stipulated under Clause 1, Article 56 of the Decree No. 52/2013/ND-CP, trader and organization must notify to the Ministry of Industry and Trade within 07 working days since the day having the change.
2. The notification shall be sent online through the account of system that has been provided or in writing to the Ministry of Industry and Trade (Department of E-commerce Affairs and Information technology), attached the copies of papers, documents to provide the changes (if any).
3. Within 07 working days since the day of receiving the full and valid notification from trader and organization as stipulated under Clause 2 of this Article, the Ministry of Industry and Trade shall consider the confirmation or non-confirmation on the modified and supplemented information through the access account of system that have been provided. In case of not confirming, it must state clearly the reasons.
Article 11. Registration cancellation and termination
1. The Ministry of Industry and Trade shall terminate the registration for e-commerce service provision website in the following cases:
a) According to the proposal of trader, organization setting up e-commerce website;
b) Trader, organization that set up e-commerce website terminates its operation or transfer its website to another trader and organization.
c); Exceeding 30 (thirty) days but the E-commerce service provision website has no operation or responds no information upon requirement of the State management agencies;
d) Trader, organization that provides the e-commerce service canceled the registration as stipulated under Clause 3 of this Article;
2. Trader and organization set up the e-commerce when termination its operation or transfer to another trader, organization must notify to the Ministry of Industry and Trade before 07 working days to terminate the registration. The notification shall be sent online through the account of system that has been provided or sent in wring directly or by post office to the Ministry of Industry and trade (Department of E-commerce Affairs and Information Technology).
3. The Ministry of Industry and Trade shall cancel the registration of e-commerce service provision website in the following cases:
a) Conducting the prohibited acts in e-commerce operation as stipulated under Article 4 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
b) Not complying with the obligations of reporting as stipulated under the Decree No. 52/2013/ND-CP and continuing its violation
c) Being cancelled the registration according to the decision of relevant authorities.
4. The information on e-commerce service provision website that is canceled shall be publicized on the on electronic-information portal.
Article 12. Re-registration for e-commerce service provision website
1. Trader and organization when conducting the transfer e-commerce service provision website must re-register according to the procedures as stipulated under Article 8 of this Circular.
2. Time of re-registration shall not exceed 30 days since the day of receiving the transfer of e-commerce service provision website.
Article 13. Reporting obligations of trader, organization that registered e-commerce service provision website
1. Before January 15 every year, trader and organization setting up e-commerce service provision website must report to the Ministry of Industry and Trade the statistics on the operation of the previous year.
2. Trader and organization shall make an online report through the account of system of trader, organization at the e-commerce operation management portal.
3. To serve for the inspection, examination of the relevant agencies or to make it clear about the complaints of organizations, individuals as stipulated under Article 24 of this Circular, trader and organization that set up e-commerce service provision website has obligation to report and provide information on its operation on website when being requested.
Chapter III
PROCEDURE OF REGISTRATION FOR CREDIT EVALUATION ACTIVITIES OF E-COMMERCE WEBSITE
Article 14. Object of registration
Object of registration for credit evaluation activities of e-commerce website is trader; organizations established under Vietnamese law and being one of the following objects:
1. Being trading promotion or enterprise supporting organization;
2. Being media agencies, banking associations or consumer protection organizations;
3. Being trader operating in e-commerce field;
Article 15. Registration dossier
1. Form of application for credit evaluation of e-commerce website (according to the form TMDT-2 in the Appendix promulgated together with this Circular).
2. A certified copy of decision to establish (for organizations), certificate of business registration, investment certificate or investment license (for traders);
3. The Plan of evaluation activities of e-commerce website includes the following contents:
a) The official name of the credit evaluation program of e-commerce website;
b) The purpose of the credit evaluation activities of e-commerce website;
c) Time and frequency of credit evaluation activities;
d) Subjects or types of e-commerce website shall be evaluated;
dd) Criteria applied to evaluate an e-commerce website, of which, it must include criteria for e-commerce website that completed the notification or registration with the Ministry of Industry and Trade as specified under the Decree No. 52/2013/ND-CP;
e) Procedures to evaluate an e-commerce website;
g) Ways to organize a credit evaluation and select human resources in implementing the evaluation;
h) Design of credit icon attached on evaluated e-commerce website;
i) The measures to inspect the operation of e-commerce website that has been attached the credit icon;
k) Rights, obligations of the credit evaluation party and the party having website evaluated;
Article 16. Registration procedures
1. The receiving, processing registration dossiers for credit evaluation activities of e-commerce website are implemented online by the Ministry of Industry and Trade a on the Management Portal of E-commerce activities at the address www.online.gov.vn.
2. To declare dossiers, traders and organizations shall access on the Management Portal of E-commerce activities and process the following steps:
Step 1: traders and organizations register the access account on the system by providing the following information:
- Name of traders and organizations;
- Business registration certificate number, establishment decision number;
- Business/ operation fields;
- Office address of traders and organizations;
- Other contacts include tel, fax, electronic mail.
Step 2: within 03 working days after receiving the result from Ministry of Industry and Trade via registered email on the following contents:
- If the information on account registration is full and valid, trader and organization is provided an account to sign in the system and process the step 3;
- If the account registration failed or being requested to provide more information, trader and organization must process the re-registration or add more information as requested.
Step 3: Trader, organizations sign in access account of the system, select the button Register for credit evaluation of e-commerce website, process the declaration according to the form and attach the registration dossier as stipulated under Article 15 of this Circular.
Step 4: Within 15 working days, trader and organization receive the confirmation information from the Ministry of Industry and Trade via registered email address about one of the following contents:
- Confirmation on full and valid dossier and request trader and organization to process step 5;
- Notification on the invalid dossier or request to supplement information; at that time, trader and organization will turn back to step 3 to re-declare or provide more information as requested.
Step 5: After receiving the notification that the dossier is full and valid, trader and organization shall send the complete registration dossier (the papers) to the Ministry of Industry and Trade (Department of E-commerce Affairs and Information Technology) as stipulated under Article 15 of this Circular.
3. Trader and organization shall have the responsibility to keep track of status of processing dossier through electronic mail or access account of system that have been provided to conduct update and edit information as required.
4. Within 30 working days since the day of receiving the notification of editing information at step 4 as stipulated under Clause 2 of this Article, if traders and organizations have no response, the registration dossier on the system will lock, and trader and organization shall conduct the re-registration.
Article 17. Registration confirmation
1. Time for registration: 07 working days after receiving the full and valid registration dossier (the papers) from trader and organization to Ministry of Industry and Commerce (Department of E-commerce Affairs and Information Technology) via post office or directly when completing the registration procedures as stipulated under Clause 2, Article 16 of this Circular. In case the dossier (the papers) sent is not in accordance with the documents, information that trader and organization declare online, the Ministry of Industry and Trade shall send the notification through the email address that trader and organization registered to complete the dossier.
2. When confirming the registration, the Ministry of Industry and Trade shall send a registration confirmation notification to traders, organizations through registered email address and list their names into traders or organizations evaluating the credit of E-commerce website having performed procedures for the registration at the portal management of e-commerce operation.
3. After receiving the registration confirmation, the credit icon of traders, organizations having performed the credit evaluation of e-commerce websites and the list of websites attached with this icon shall be publicized at the portal management of e-commerce operation.
Article 18. Registration modification, supplementation
1. The traders or organizations having performed the credit evaluation of e-commerce websites must notify the modification and supplementation of registered information within 07 working days when there is one of the following changes:
a) Change of the name of the traders or organizations;
b) Change of the representative of traders and organizations; change on the person responsible for credit evaluation activities of e-commerce websites;
c) Change of address of head office or contact information;
d) Change of criteria and credit evaluation procedure of e-commerce website or other contents of the Plan of credit evaluation activities of e-commerce website as stipulated under Article 15 of this Circular.
2. The notification on modification and supplementation shall be sent online through the access account of system that has been provided or in writing to the Ministry of Industry and Trade (Department of E-commerce Affairs and Information Technology), attached the copies of papers, documents to prove the changes (if any).
3. Within 07 working days since the day of receiving the full and valid notification from trader and organization as stipulated under Clause 2 of this Article, the Ministry of Industry and Trade shall consider the confirmation or non-confirmation on the modified and supplemented information through the access account of system that have been provided. In case of not confirming, it must state clearly the reasons.
Article 19. Registration cancellation, termination
1. The Ministry of Industry and Trade shall terminate the registration for traders, organizations having performed the credit evaluation activities of e-commerce website in the following cases:
a) According to the proposal of that trader, organization;
b) Trader, organization terminates its credit evaluation activities of e-commerce website
c) Trader, organizations having performed the credit evaluation activities of e-commerce website not complying with the obligations as specified under Clause 4 Article 61 of the Decree No. 52/2013/ND-CP and still violated after reminding.
d) Traders, organizations having performed the credit evaluation activities of e-commerce website are being canceled the registration according to the regulations under Clause 2 Article 61 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
2. Trader and organization organizing the credit evaluation of E-commerce website when terminating its operation must notify to the Ministry of Industry and Trade before 15 working days to terminate the registration. The notification shall be sent online through the access account of system that has been provided or sent in wring directly or by post office to the Ministry of Industry and Trade (Department of E-commerce Affairs and Information Technology).
3. When terminating or cancelling the registration, the Ministry of Industry and Trade shall remove the name of trades and organizations out of the list of traders or organizations evaluating the credit of E-commerce website having performed procedures for the registration; Remove the credit icon of traders and organizations and the list of websites attached this icon at the portal management of e-commerce operation.
Article 20. Reporting obligations of trader, organization organizing the credit evaluation of e-commerce website
1. Before the 5th date of every month, , traders and organizations shall make a report to the Ministry of Industry and Trade on the updated list of E-commerce websites attached with credit icons at the end of the previous month.
2. Before the 15th date of January every year, traders and organizations organization organizing the credit evaluation of e-commerce website must make an online report to the Ministry of Industry and Trade on the result of credit evaluation activities of the previous year through access account of traders, organizations at the portal management of e-commerce operation.
3. To serve for the inspection, examination of the State relevant agencies or to make it clear about the complaints of organizations, individuals as stipulated under Article 24 of this Circular, organizing the credit evaluation of e-commerce website has obligation to report and provide information on websites attached with credit icon when being requested by the Ministry of Industry and Trade.
Chapter IV
INFORMATION PUBLICATION ON PORTAL MANAGEMENT OF E-COMMERCE OPERATION
Article 21. E-commerce websites having performed procedures for announcement and registration
1. As soon as e-commerce website completed the procedures of notification or registration according to the regulation under this Circular and received the confirmation of the Ministry of Industry and Trade, information on website shall be in the list of e-commerce websites having performed procedures for announcement and registration to publicize on the Management Portal of E-commerce activities.
2. The information announced includes the information as stipulated under Clause 2 Article 65 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
3. When an e-commerce service provision website is terminated or cancelled the registration, the information about website shall not be in this list and moved into the list of website that terminated the registration or into the list of websites that violated the law as regulated under Article 23 of this Circular.
Article 22. Traders or organizations evaluating the credit of E-commerce website having performed procedures for the registration
1. As soon as trader and organization having performed the credit evaluation of e-commerce website complete the registration procedures in accordance with the regulations under this Circular and receives the confirmation of the Ministry of Industry and Trade, information on trader and organizations shall be in the list of traders or organizations evaluating the credit of E-commerce website having performed procedures for the registration to publicize on the Management Portal of E-commerce activities.
2. The publicized information includes the information as stipulated under Clause 2 Article 66 of the Decree No. 52/2013/ND-CP.
3. When being terminated and canceled the registration, information on trader, organization organizing the credit evaluation of e-commerce website shall be removed out of this list and moved into the status of terminating the registration or moved into the list of e-commerce websites violate regulations of law.
Article 23. List of E-commerce websites violate regulations of law
1. The Ministry of Industry and Trade shall publicize the list of E-commerce websites violate regulations of law at the portal management of e-commerce operation as stipulated under Article 4 of the Decree No. 52/2013/ND-CP and other regulations on handling the administrative violations in e-commerce.
2. The publicized information includes:
a) Name of e-commerce website;
b) Name and information of trader, organization owning the website;
c) Violated acts of trader, organization, and individual;
Article 24. Receiving the complaints and publicizing the list of e-commerce websites reflected with the signs of violation of law
1. The Ministry of Industry and Trade shall receive the complaints of organizations, individuals on the following acts on e-commerce website:
a) Violate the regulations on notification and registration of e-commerce website;
b) Violate the regulations on contract commitment in e-commerce under the Decree No. 52/2013/ND-CP;
c) Violate the regulations on obligations of e-commerce website owner selling goods or providing the e-commerce service under the Decree No. 52/2013/ND-CP;
d) Violate on the regulations on protecting the personal information and payment safety in e-commerce under the Decree No. 52/2013/ND-CP;
dd) Other violations as regulated under Article 4 of the Decree No. 52/2013/ND-CP;
2. Organizations, individuals shall make online complaint on the Management Portal of E-commerce activities at the address www.online.gov.vn. When making complaints, organizations and individuals must provide the following information:
a) Name, ID number, address, telephone number and email address of the complainants;
b) The address of e-commerce websites that have the complained acts;
c) Acts of being complained;
d) The summary of complained content;
dd) Documents, proof to prove the acts of violation (if any);
3. After 10 working days since the day of receiving the declaring request from the Ministry of Industry and Trade, if traders and organizations of e-commerce websites have no responses, that website shall be in e-commerce websites of being complained on having the acts of law violation and it can be sanctioned administratively according to the Law.
Chapter V
IMPLEMENTATION PROVISIONS
Article 25. Implementation responsibilities
1. The Ministry of Industry and Trade hands over Department of E-commerce Affairs and Information Technology to implement the procedures of notification and registration of e-commerce websites, registration for credit evaluation activities of e-commerce website and publicity of information on the portal management of e-commerce operation in accordance with the regulations under this Circular.
2. Related agencies, organizations and units belong to the Ministry of Industry and Trade shall have the responsibility to cooperate and participate in the State management for e-commerce activities according to its competence.
2. The Department of Industry and Trade of provinces and centrally run cities within its competence to cooperate with the Department of E-commerce Affairs and Information Technology to certify the notified and registered information; keep track of, update and publicize the information on the portal management of e-commerce operation.
Article 26. Effect
1. This Circular takes effect from July 01, 2013.
2. This Circular replaces the Circular No. 46/2010/TT-BCT dated December 31, 2012 of the Ministry of Industry and trade regulating on operation management of e-commerce website selling goods or providing services.
3. Traders, organizations that conduct the registration of providing e-commerce service as stipulated under the Circular No. 46/2010/TT-BCT must supplement the registration dossier within 90 working days since the effective day of this Circular to comply with the regulations under this Circular.
4. In process of implementing this Circular, if any problem arises, merchants or other organizations and individuals concerned should promptly report to Ministry of Industry and Trade for consideration and handling./.
For the Minister
Deputy Minister
Tran Tuan Anh
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây