Thông tư 21/2010/TT-BKHCN về việc quản lý hoạt động công nhận tại Việt Nam
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 21/2010/TT-BKHCN
Cơ quan ban hành: | Bộ Khoa học và Công nghệ |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 21/2010/TT-BKHCN |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Nguyễn Quân |
Ngày ban hành: | 29/12/2010 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Khoa học-Công nghệ, Chính sách |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Nội dung tóm tắt đang được cập nhật, Quý khách vui lòng quay lại sau!
tải Thông tư 21/2010/TT-BKHCN
BỘ KHOA HỌC VÀ CÔNG NGHỆ Số: 21/2010/TT-BKHCN |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 29 tháng 12 năm 2010 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH VỀ VIỆC QUẢN LÝ HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN TẠI VIỆT NAM
Căn cứ Luật Tiêu chuẩn và Quy chuẩn kỹ thuật ngày 29 tháng 6 năm 2006;
Căn cứ Nghị định số 127/2007/NĐ-CP ngày 01 tháng 8 năm 2007 của Chính phủ quy định chi tiết thi hành một số điều của Luật Tiêu chuẩn và Quy chuẩn kỹ thuật;
Căn cứ Nghị định số 28/2008/NĐ-CP ngày 14 tháng 3 năm 2008 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Khoa học và Công nghệ;
Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ quy định về việc quản lý hoạt động công nhận tại Việt Nam như sau:
QUY ĐỊNH CHUNG
Trong Thông tư này, các từ ngữ dưới đây được hiểu như sau:
Đơn vị sự nghiệp khoa học có chức năng chủ yếu cung cấp dịch vụ công nhận do các Bộ quản lý ngành, lĩnh vực thành lập, đã được cấp Giấy chứng nhận đăng ký hoạt động khoa học và công nghệ theo quy định của pháp luật về khoa học và công nghệ, đáp ứng các điều kiện quy định tại khoản 2 Điều 54 của Luật Tiêu chuẩn và Quy chuẩn kỹ thuật, cụ thể như sau:
Trong vòng 02 năm kể từ ngày thành lập, tổ chức công nhận phải xây dựng năng lực đáp ứng các điều kiện quy định tại khoản này để trở thành thành viên của tổ chức công nhận khu vực hoặc tổ chức công nhận quốc tế đối với các chương trình công nhận tương ứng.
- Có trình độ tốt nghiệp đại học trở lên.
- Có ít nhất 04 năm kinh nghiệm công tác trong lĩnh vực kỹ thuật, trong đó:
+ Đối với chuyên gia đánh giá trưởng: có ít nhất 02 năm kinh nghiệm liên quan đến quản lý chất lượng, đánh giá hệ thống quản lý chất lượng của tổ chức đánh giá sự phù hợp.
+ Đối với chuyên gia đánh giá: có ít nhất 01 năm kinh nghiệm liên quan đến quản lý chất lượng, đánh giá hệ thống quản lý chất lượng của tổ chức đánh giá sự phù hợp.
- Được đào tạo và cấp chứng chỉ hoàn thành khóa học và đạt yêu cầu về đánh giá công nhận theo các tiêu chuẩn (ISO/IEC 17025, ISO/IEC 17020, ISO 15189, ISO/IEC 17021, ISO/IEC Guide 65, ISO/IEC 17024…) tương ứng với chương trình công nhận đăng ký.
- Về kinh nghiệm đánh giá:
+ Đối với chuyên gia đánh giá: đã thực hiện ít nhất 02 cuộc đánh giá công nhận theo tiêu chuẩn công nhận (ISO/IEC 17025, ISO/IEC 17020, ISO 15189, ISO/IEC 17021, ISO/IEC Guide 65, ISO/IEC 17024…) dưới sự giám sát của chuyên gia đánh giá trưởng đã được phê duyệt.
+ Đối với chuyên gia đánh giá trưởng: đáp ứng yêu cầu kinh nghiệm đánh giá của chuyên gia đánh giá và đã thực hiện quản lý, chỉ đạo ít nhất 02 cuộc đánh giá công nhận theo các tiêu chuẩn công nhận (ISO/IEC 17025, ISO/IEC 17020, ISO 15189, ISO/IEC 17021, ISO/IEC Guide 65, ISO/IEC 17024…) dưới sự giám sát của chuyên gia đánh giá trưởng đã được phê duyệt.
- Có trình độ tốt nghiệp đại học trở lên.
- Có ít nhất 04 năm kinh nghiệm công tác, trong đó có 02 năm kinh nghiệm về mặt kỹ thuật liên quan tới chương trình công nhận đăng ký.
Tổ chức công nhận có thể ký hợp đồng với chuyên gia kỹ thuật để hỗ trợ đoàn đánh giá thực hiện việc đánh giá.
TRÌNH TỰ, THỦ TỤC ĐĂNG KÝ VÀ GIÁM SÁT HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
Tổ chức công nhận đáp ứng các điều kiện quy định tại Điều 4 Thông tư này, lập 01 bộ hồ sơ đăng ký hoạt động công nhận và gửi về Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng. Hồ sơ đăng ký bao gồm:
Trong thời hạn 07 ngày làm việc, kể từ khi nhận được hồ sơ đầy đủ, hợp lệ quy định Điều 5 Thông tư này, Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng tiến hành thẩm định hồ sơ, cấp Giấy xác nhận đăng ký hoạt động công nhận (sau đây gọi tắt là Giấy xác nhận) theo mẫu quy định tại Phụ lục III của Thông tư này cho tổ chức công nhận.
Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng thành lập đoàn thẩm định để thẩm định thực tế tại tổ chức công nhận. Việc thẩm định thực tế tại tổ chức công nhận phải được Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng thông báo bằng văn bản cho tổ chức công nhận đã nộp hồ sơ đăng ký biết. Thời hạn thẩm định hồ sơ, thẩm định thực tế tại tổ chức công nhận và cấp Giấy xác nhận đăng ký hoạt động công nhận đối với tổ chức công nhận quy định tại khoản này là 30 ngày làm việc kể từ khi nhận được hồ sơ đầy đủ, hợp lệ. Giấy xác nhận cấp trong trường hợp này có giá trị 02 năm kể từ ngày cấp.
Trường hợp từ chối cấp Giấy xác nhận, Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng phải thông báo lý do bằng văn bản cho tổ chức công nhận đã nộp hồ sơ đăng ký.
Giấy đề nghị thay đổi, bổ sung hoạt động theo mẫu quy định tại Phụ lục IV của Thông tư này.
- Sự vi phạm mang tính lặp lại của tổ chức công nhận;
- Không có hành động xử lý thích hợp sau khi có thông báo của cơ quan nhà nước có thẩm quyền về việc tổ chức đánh giá sự phù hợp đã được công nhận vi phạm các quy định pháp luật liên quan.
- Sự vi phạm mang tính lặp lại và ảnh hưởng tới việc tuân thủ các điều kiện và yêu cầu đối với tổ chức công nhận; hoặc
- Thiếu sự giám sát hoạt động của các tổ chức đánh giá sự phù hợp được công nhận dẫn đến sự vi phạm nghiêm trọng các yêu cầu và điều kiện đối với các tổ chức đánh giá sự phù hợp; hoặc
- Cố ý cấp, duy trì chứng chỉ công nhận cho tổ chức đánh giá sự phù hợp có vi phạm nghiêm trọng tới các yêu cầu và điều kiện đối với tổ chức đánh giá sự phù hợp quy định tại các văn bản quy phạm pháp luật liên quan.
- Trong thời hạn 60 ngày, kể từ khi có quyết định tạm đình chỉ hiệu lực của Giấy xác nhận, tổ chức công nhận không thực hiện các biện pháp khắc phục; hoặc
- Sự vi phạm mang tính lặp lại và ảnh hưởng nghiêm trọng tới việc tuân thủ các điều kiện và yêu cầu đối với tổ chức công nhận; hoặc
- Có bằng chứng về việc khai báo không trung thực trong hồ sơ đánh giá công nhận; hoặc
- Không đáp ứng điều kiện quy định tại khoản 4 Điều 4 Thông tư này.
Tổ chức công nhận bị hủy bỏ Giấy xác nhận chỉ được xem xét cấp lại Giấy xác nhận sau 02 năm, kế từ khi có thông báo hủy bỏ hiệu lực và đã khắc phục các vi phạm.
Trường hợp tổ chức công nhận đã được cấp Giấy xác nhận có thời hạn, Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng sẽ tiến hành giám sát hoạt động của tổ chức công nhận sau 02 năm thành lập. Trường hợp tổ chức công nhận không đáp ứng điều kiện quy định tại khoản 4 Điều Thông tư này, Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng quyết định hủy bỏ Giấy xác nhận đã cấp, đồng thời thông báo cho Bộ quản lý chủ quản đề có biện pháp điều chỉnh, sắp xếp lại tổ chức công nhận cho phù hợp.
TRÁCH NHIỆM CỦA CƠ QUAN QUẢN LÝ, TỔ CHỨC CÔNG NHẬN VÀ TỔ CHỨC ĐÁNH GIÁ SỰ PHÙ HỢP ĐƯỢC CÔNG NHẬN
TỔ CHỨC THỰC HIỆN
Thông tư này có hiệu lực sau 45 ngày, kể từ ngày ký ban hành.
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
PHỤ LỤC I
MẪU GIẤY ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
(Ban hành kèm theo Thông tư số: 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ)
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập – Tự do – Hạnh phúc
--------------
………., ngày …. tháng …. năm 200…
GIẤY ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
Kính gửi: Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng
1. Tên tổ chức: .....................................................................................................................
2. Địa chỉ liên lạc: .................................................................................................................
Điện thoại: .................................................... Fax:................................ E-mail:......................
3. Quyết định thành lập số:.....................................................................................................
4. Giấy chứng nhận đăng ký hoạt động khoa học và công nghệ:................................................
Cơ quan cấp:....................................................................................... Ngày cấp..................
5. Sau khi nghiên cứu quy định tại Thông tư số 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ quy định về quản lý hoạt động công nhận tại Việt Nam, chúng tôi nhận thấy có đủ các điều kiện cung cấp dịch vụ công nhận đối với các chương trình công nhận sau:
TT |
Tên chương trình công nhận |
Phạm vi công nhận |
1. |
|
|
2. |
|
|
6. Mẫu quyết định công nhận, chứng chỉ công nhận, dấu (logo) công nhận được gửi kèm theo.
7. Các tài liệu kèm theo:
-
-
Đề nghị Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng xem xét và cấp Giấy xác nhận đăng ký hoạt động công nhận nêu trên.
Chúng tôi xin cam kết thực hiện đúng các quy định về hoạt động công nhận và các quy định có liên quan của pháp luật./.
|
Đại diện Tổ chức… |
PHỤ LỤC II
MẪU DANH SÁCH CHUYÊN GIA ĐÁNH GIÁ, CHUYÊN GIA KỸ THUẬT CỦA TỔ CHỨC CÔNG NHẬN
(Ban hành kèm theo Thông tư số: 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ)
TÊN TỔ CHỨC:….
DANH SÁCH CHUYÊN GIA ĐÁNH GIÁ TRƯỞNG, CHUYÊN GIA ĐÁNH GIÁ, CHUYÊN GIA KỸ THUẬT CỦA TỔ CHỨC CÔNG NHẬN
1. Danh sách chuyên gia:
STT |
Họ và tên chuyên gia |
Chứng chỉ đào tạo chuyên môn |
Chứng chỉ đào tạo hệ thống quản lý |
Trình độ chuyên gia (đánh giá trưởng/đánh giá/kỹ thuật) |
Kinh nghiệm công tác (ghi sổ năm) |
Kinh nghiệm đánh giá (ghi số cuộc) |
Loại hợp đồng lao động đã ký |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
2. Kinh nghiệm đánh giá thực tế của từng chuyên gia:
STT |
Họ và tên chuyên gia |
Tiêu chuẩn đánh giá |
Lĩnh vực công nhận |
Thời gian đánh giá |
Tên, địa chỉ tổ chức đánh giá sự phù hợp đã đánh giá |
Người giám sát |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
(tên tổ chức)… cam đoan các nội dung khai trên là đúng và chịu trách nhiệm về các nội dung đã khai.
|
……., ngày …. tháng …. năm 200… |
PHỤ LỤC III
MẪU GIẤY XÁC NHẬN ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
(Ban hành kèm theo Thông tư số: 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ)
BỘ KẾ HOẠCH VÀ ĐẦU TƯ Số: ………/TĐC-HCHQ |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày …. tháng … năm 20…. |
GIẤY XÁC NHẬN ĐĂNG KÝ HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
Căn cứ Quyết định số 104/2009/QĐ-TTg ngày 12 tháng 8 năm 2009 của Thủ tướng Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng;
Căn cứ Thông tư số 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ quy định về quản lý hoạt động công nhận tại Việt Nam;
Xét đề nghị của Vụ trưởng Vụ Đánh giá hợp chuẩn và hợp quy, Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng xác nhận:
1. ………… (tên tổ chức công nhận)........................................................................................
Địa chỉ: ................................................................................................................................
Điện thoại: .................................................... Fax:................................ E-mail:......................
Đã đăng ký hoạt động công nhận đối với chương trình sau đây:
TT |
Tên chương trình công nhận |
Lĩnh vực công nhận |
1. |
|
|
2. |
|
|
2. Số đăng ký: ......................................................................................................................
3. Giấy xác nhận được cấp lần: ..................... (đầu, thứ hai…)
4. Giấy xác nhận này có hiệu lực từ ngày ký (đối với trường hợp quy định tại điểm a khoản 7 Điều 7 Thông tư).
Giấy xác nhận này có hiệu lực 02 năm kể từ ngày ký (đối với trường hợp quy định tại điểm b khoản 7 Điều 5 Thông tư).
Nơi nhận: |
TỔNG CỤC TRƯỞNG
|
PHỤ LỤC IV
MẪU GIẤY ĐĂNG KÝ THAY ĐỔI, BỔ SUNG HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
(Ban hành kèm theo Thông tư số: 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ)
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập – Tự do – Hạnh phúc
--------------
………., ngày …. tháng …. năm 200…
GIẤY ĐĂNG KÝ THAY ĐỔI, BỔ SUNG HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
Kính gửi: Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng
1. Tên tổ chức: .....................................................................................................................
2. Địa chỉ liên lạc: .................................................................................................................
Điện thoại: .................................................... Fax:................................ E-mail:......................
3. Hoạt động công nhận đã đăng ký theo Giấy xác nhận đăng ký số …. ngày … tháng … năm 20…. Do Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng cấp.
4. Hoạt động công nhận đề nghị thay đổi, bổ sung:
TT |
Tên chương trình công nhận |
Lĩnh vực công nhận |
1. |
|
|
2. |
|
|
Đề nghị Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng xem xét và cấp đăng ký thay đổi, bổ sung chương trình, lĩnh vực hoạt động công nhận nêu trên.
Chúng tôi xin cam kết thực hiện đúng các quy định về hoạt động công nhận trong lĩnh vực đăng ký thay đổi, bổ sung./.
|
Đại diện Tổ chức… |
PHỤ LỤC V
MẪU BÁO CÁO TÌNH HÌNH HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
(Ban hành kèm theo Thông tư số: 21/2010/TT-BKHCN ngày 29 tháng 12 năm 2010 của Bộ trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ)
(Tên cơ quan chủ quản)
|
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Ngày … tháng … năm 200… |
BÁO CÁO TÌNH HÌNH HOẠT ĐỘNG CÔNG NHẬN
(Từ ngày …./…./200 …. đến ngày …./…./200 ….)
Kính gửi: Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng
(Bộ Khoa học và Công nghệ)
1. Tên tổ chức công nhận: .....................................................................................................
2. Địa chỉ: ............................................................................................................................
3. Điện thoại: ................................................ Fax:................................ E-mail:......................
4. Tình hình hoạt động ….. (tên tổ chức công nhận) báo cáo tình hình hoạt động công nhận từ ngày …./…../20 …. đến ngày …./…../20…như sau:
a) Đơn vị được công nhận trong kỳ báo cáo
TT |
Tên đơn vị |
Địa chỉ |
Tiêu chuẩn đánh giá công nhận |
Lĩnh vực được công nhận |
Thời gian/hiệu lực của chứng chỉ công nhận |
Phạm vi công nhận |
Ghi chú |
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Đơn vị có chứng chỉ đã bị thu hồi, hủy bỏ, đình chỉ hoặc hết hạn (nếu có) trong kỳ báo cáo
TT |
Tên đơn vị |
Địa chỉ |
Tiêu chuẩn đánh giá công nhận |
Lĩnh vực được công nhận |
Thời gian/hiệu lực của chứng chỉ công nhận |
Phạm vi công nhận |
Lý do |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Các kiến nghị, đề xuất (nếu có) ………… (tên tổ chức công nhận) báo cáo để Tổng cục Tiêu chuẩn Đo lường Chất lượng biết./.
|
Đại diện Tổ chức… |
THE MINISTRY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
No: 21/2010/TT-BKHCN | Hanoi, December 29, 2010 |
CIRCULAR
REGULATING MANAGEMENT ON ACCREDITATION ACTIVITIES IN VIETNAM
Pursuant to the Law on Standards and Technical Regulations dated June 29, 2006;
Pursuant to Decree No. 127/2007/ND-CP dated August 1, 2007 of the Government detailing the implementation of some articles of the Law on Standards and Technical Regulations;
Pursuant to Decree No. 28/2008/ND-CP dated March 14, 2008 of the Government regulating functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Science and Technology;
the Minister of Science and Technology release regulations on the management of accreditation activities in Vietnam are as follows:
Chapter 1.
GENERAL PROVISIONS
Article 1.Regulationscopeand subjects of application
1. This circular regulate the management of accreditation activities in Vietnam, including the conditions for accreditation organizations; the order and procedures for registration of accreditation activities; supervision of accreditation activities and the responsibility of the relevant parties.
2. This Circular applies to organizations that provide accreditation services (hereinafter referred to as accreditation organizations), conformity assessment institutions and the state management agencies related to accreditation activities.
Article 2. Interpretation of terms
In this Circular, the terms below are construed as follows:
1.Evaluation specialistis a qualified person whom is designated by an accreditation organization to evaluate theconformityassessment bodies. Evaluation specialists can perform an assessment independently or act as a member of the assessment team.
2.Chief evaluation specialistis a qualified person to whom an accreditation organization assigned to direct the implementation of specified evaluation activities.
3.Technical specialistis a qualified person whom is designated by an accreditation organization to ensure the provision of specific knowledge and skills about the scope of recognition to be assessed. A technical expert is a member of assessment team, supporting technically the assessment team, but is not an evaluation specialist.
4.Certification of registration of accreditation activitiesis consideration and evaluation of the capacity of an accreditation organization by a competent state agency in accordance with conditions for accreditation activities to grant a certificate of registration of accreditation activities.
Article 3. General principles
1. Accreditation organizations shall ensure their operational capacity meet the requirements specified in national standards, international standards and regulations of the International Accreditation Forum (IAF),International Laboratory AccreditationCooperation(ILAC),Asian Pacific Laboratory Accreditation Cooperation(APLAC),and PacificAccreditationCooperation(PAC).
2. Experts of the accreditation organization must be trained and understand the standards, procedures, orders and principles for assessment corresponding to the accreditation program; meet capacity requirements in accordance recognized by the International Accreditation Forum (IAF),International Laboratory AccreditationCooperation (ILAC).
Article 4. Conditions for accreditation
Being a scientific professional units functioning primarily to provide accreditation services founded by the ministries that manage branches or fields; being granted a certificate of registration for science and technology activities in accordance with the law on science and technology; satisfying the conditions specified in Clause 2 of Article 54 of the Law on Standards and Technical Regulations, in particularly as follows:
1. Management systems and operational capacity of an accreditation organization must meet the requirements specified in national standard TCVN ISO / IEC 17011: 2007 or International Standard ISO / IEC 17011:2004.
2. To have organization and structure that meet the requirements specified in Decision No. 26/2007/QD-BKHCN on 31/10/2007 by Minister of Science and Technology that regulate organizational mode and operation of accreditation organizations.
3. To organize, jointly organize or act as centre for proficiency testing programs, inter-laboratory comparison accordance with international standard ISO / IEC 17043:2009 for laboratories accreditation program.
4. To meet the requirements and conditions of one of the regional or international accreditation organizations regulating accreditation activities corresponding to the registration accreditation program, as follows:
a) Accreditation organizations conducting accreditation activities of accreditation organizations, management systems, product certification organization must meet the requirements prescribed byThe PacificAccreditationCooperation (PAC) and the International Accreditation Forum (IAF);
b) Accreditation organizations conducting accreditation activities of testing laboratories, calibration laboratories and inspection organization must meet the provisions ofAsian Pacific Laboratory Accreditation Cooperation(APLAC), International Accreditation Forum (IAF) andInternational Laboratory AccreditationCooperation(ILAC).
Within 02 years from the date of establishment, accreditation organizations must generate their capacity to meet the conditions specified in this clause so as to become members of international or regional accreditation organization accreditation organization for corresponding accreditation programs.
5. To have at least 02 evaluation specialists, including 01 chief evaluation specialist in each accreditation program. These experts are official staff of the organization (or officials of employee with a contract of indefinite term). The evaluation specialists must meet the following requirements:
a) General requirements:
- Having a university degree or higher.
- At least 04 years of experience working in technical areas, including:
+ For the chief evaluation specialist: at least 02 years of experience related to quality management and evaluation of the quality management system of conformity assessment institutions.
+ For the evaluation specialist: at least 01 years of experience related to quality management and evaluation of the quality management system of conformity assessment institutions.
- Being trained and granted a certificate of the course and meet the requirements for accreditation evaluation under the standards (ISO / IEC 17025, ISO / IEC 17020, ISO 15189, ISO / IEC 17021, ISO / IEC Guide 65, ISO / IEC 17024 ...) corresponding to the registration accreditation program.
- The experience of assessment:
+ For evaluation specialists: having conducted at least 02 evaluations of accreditation in accordance with accreditation standards (ISO / IEC 17025, ISO / IEC 17020, ISO 15189, ISO / IEC 17021, ISO / IEC Guide 65, ISO / IEC 17024 ...) under the supervision of approved the chief evaluation specialist.
+ For the chief evaluation specialists: meeting the requirements for experience of evaluation for evaluation specialist and have managed and directed at least 02 evaluations of accreditation in accordance with accreditation standards (ISO / IEC 17025 , ISO / IEC 17020, ISO 15189, ISO / IEC 17021, ISO / IEC Guide 65, ISO / IEC 17024 ...) under the approved supervision of the chief evaluation specialists.
b) Specific requirements: The evaluation specialist accredit testing organizations, standardization organizations, expertise organization, in addition to meeting the requirements mentioned in point a clause 5 of this Article, must meet other requirements specified in the instruction ILAC-G11: 07/2006 byInternational Laboratory AccreditationCooperation(ILAC).
6. Technical experts must meet the following requirements:
- Having a university degree or higher.
- At least 04 years of working experience, including 02 years of technical experience related to the registration accreditation program.
Accreditation organizations may sign a contract with technical experts to support the assessment team to carry out the assessment.
7. Obtaining a certificate of registration of accreditation activities from the General Department of Standards and Quality Measurement.
Chapter 2.
ORDER AND PROCEDURES FOR REGISTRATION AND SUPERVISION OF ACCREDITATION ACTIVITIES
Article 5. Registration dossier
Accreditation organizations that meet the conditions specified in Article 4 of this Circular, shall 01 set of dossier for registration of accreditation activities and submit it to the General Department for Standards and Quality Measurement.
A registration dossier includes:
1. Registration certificate for accreditation activities in the form prescribed in Annex I to this Circular;
2. A copy of establishment decision;
3. A copy of certificate of registration of science and technology;
4. A system of documents (documents, processes, procedures for assessment and other relevant documents) to prove that the operational capacity is suitable to the requirements of corresponding standards prescribed in Clause 1 and Clause 2 of Article 4 of this Circular.
5. An explanation of organization and structure and responsibilities for each position in the organization and structure.
6. An implementation plan or implementation results (if any) proficiency testing program, inter-laboratory comparison for the registration accreditation program.
7. Evidences to demonstrate the satisfaction with the requirements and conditions of the regional and international accreditation organizations, as follows:
a) For the accreditation organizations acting as a member that has signed or participated an agreement of mutual accreditation with respect to results of conformity assessment of international or regional accreditation organization: Submit proving documentation together with the program and field of accreditation to be participated with respect to the mutual accreditation agreement;
b) For accreditation organizations that are not members signing or participating an agreement of mutual accreditation of results of conformity assessment of international or regional accreditation organization: Submit written commitments stating that they will build their capacity to meet requirements and conditions of regional or international accreditation organizations so as to become members of these organizations within 02 years since their establishment.
8. List of chief evaluation specialists, evaluation specialists, and technical experts meeting the requirements specified in Clauses 5 and 6 of Article 4 in the form prescribed in Annex II of this Circular, together with corresponding copies of training certificates (professional knowledge, management system), working experience, and practical assessment experience.
9. A template of accreditation decision, a certificate of accreditation and seal (logo) of accreditation of the organization.
10. Most recent results of accreditation activities (if any).
Article 6. Order and procedures for certificate registration accreditation
1. For accreditation organizations stipulated in clause 7 of Article 5 of this Circular.
Within 07 working days after receipt of a complete and valid dossier as specified in Article 5 of this Circular, the General Department for Standards and Quality Measurement conduct the appraisal of the dossier, grant a certificate of registration of accreditation activities (hereinafter referred to as the certificate) in the form prescribed in Annex III to this Circular to accreditation organizations.
2. For the accreditation organizations stipulated in point b, Clause 7, Article 5 of this Circular.
General Department for Standards and Quality Measurement establish a practical evaluation team in the accreditation organization. The practical evaluation in the accreditation organization must be notified in writing by the General Department for Standards and Quality Measurement to the accreditation organization that has submitted the dossier for registration. Time limit to evaluate the dossier, evaluate the practical matters of the accreditation organization, and issue a certificate of registration for accreditation activities for accreditation organizations specified in this clause is 30 working days after receipt of a complete and valid dossier. Certificate issued in this case is valid for 02 years from the date of grant.
In case of refusal to grant a certification, the General Department for Standards and Quality Measurement must notify in writing, stating the reasons to the accreditation organization that have filed the dossier of registration.
3. Accreditation organizations which have registered accreditation activities when having a need for change or supplement to accreditation activities shall perform procedure for registration of change or supplement and provide evidence necessary under the provisions of Clause 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Article 5 of this Circular.
A written in the form prescribed in the Appendix IV of this Circular that request for changes, supplementation of activities.
Article 7. Supervision of accreditation activities
1. After getting a Certificate, accreditation organizations must maintain their operation and capacity in accordance with the conditions stipulated in this Circular.
2. General Department for Standards and Quality Measurement organize the supervision of the activities of accreditation organizations. The supervision of accreditation activities are conducted through the review of documents, records of the accreditation organizations; re-examination of records relating to competence of experts; the process of granting accreditation certificate; interviews of relevant officials and experts; re-examination the operation of conformity assessment institutions that has been recognized.
3. Applying the measures to require corrective action, warning, temporary suspension of validity or cancellation of registration certificate of accreditation activities when accreditation organization violate the provisions of this Circular or the provisions in Article 55 of Law on Standards and Technical Regulations and the provisions of relevant laws, as follows:
a) Applying measures to require corrective action: when there is evidence of a mild violation of accreditation organizations;
b) Applying measures of warning: when there is evidence of the following violations of the accreditation organizations:
- The repetitive violations of accreditation organizations;
- No appropriate action for treatment has been done after getting the notice of competent state agencies on the fact that the recognized conformity assessment organization has already violated the regulations of the relevant laws.
c) Applying measures to temporarily suspend the validity of the granted certificate when there is an evidence of following violation of the accreditation organizations:
- The violations are repeatability and affect compliance with the conditions and requirements for accreditation organizations, or
- Lack of supervision of the activities by the conformity assessment organization, leading to the serious violations of the requirements and conditions for conformity assessment organization; or
- Intentionally granting and/or maintaining an accreditation certificate to the conformity assessment organizations that have caused serious violations to the requirements and conditions for conformity assessment organizations stipulated in the related legal documents.
d) Applying measures to cancel the granted Certificate when there is evidence of following violations of the accreditation organizations:
- Within 60 days after getting the decision to temporarily suspend the validity of Certificate, accreditation organizations do not implement remedial measures, or
- The violations are repetitive and seriously affect the compliance of the conditions and requirements for accreditation organizations, or
- There is evidence of dishonesty in the declaration of the dossier for accreditation evaluation, or
- Not meeting the conditions specified in clause 4 of Article 4 of this Circular.
Accreditation organizations of which the certificate was revoked may only be considered for re-certifications after 02 years, since they get the notice of cancellation of validity and violations is made good.
Where accreditation organizations have been granted certificate with a fixed period of time, the General Department for Standards and Quality Measurement shall conduct supervision of activities of the accreditation organizations after 02 years of establishment. Where accreditation organizations did not meet the conditions specified in Clause 4, Article of this Circular, the General Department for Standards and Quality Measurement decide to cancel the granted certificate, and also notify the Ministry in charge of managing to take measures to adjust and rearrange the accreditation organizations accordingly.
Chapter 3.
RESPONSIBILITIES OF MANAGEMENT ORGANIZATION ACCREDITATION ORGANIZATION AND RECOGNIZED CONFORMITY ASSESSMENT ORGANIZATION
Article 8. Responsibility of the General Department for Standards and Quality Measurement
1. Organizing the implementation of this Circular
2. Receiving and evaluating dossiers for registration of accreditation activities; granting and revoking certificates of registration for accreditation activities to accreditation organization under the provisions of this Circular.
3. Supervising and managing accreditation activities of the accreditation organization.
4. Publicizing the accreditation organizations that have registered for accreditation activities on the website of the General Department for Standards and Quality Measurement.
5. Reporting annually or irregularly upon requirement concerning situation of granting Certificate of registration for accreditation activities and situation of accreditation activities to the Ministry of Science and Technology.
Article 9. Responsibilities of Accreditation Organizations
1. Complying with the provisions of this Circular and other relevant legal documents.
2. Ensuring recognized conformity assessment organization is in compliance with the conditions and requirements specified in the corresponding accreditation standards and the provisions of relevant laws.
3. Being responsible for the results of accreditation done by themselves.
4. Being public and transparent and without discrimination in carrying accreditation activities.
5. Publishing procedures, formalities for evaluation, accreditation and other relevant requirements.
6. Receiving and spending expenses from accreditation under the agreement between the accreditation organization and the conformity assessment organization and make public the cost of accreditation.
7. Reporting annually or irregularly upon requirement for results of accreditation activities in the form prescribed in Annex V of this Circular to the General Department for Standards and Quality Measurement.
8. Notifying the General Department for Standards and Quality Measurement of any changes that affect the registered accreditation activities within fifteen days from the date of any change.
Article 10. Responsibility of the recognized conformity assessment accreditation
1. Maintaining the operation and management system in accordance with the conditions and requirements for accreditation organizations and the requirements of corresponding accreditation standards.
2. Complying with supervision requirements of the competent state management agency over accreditation activities and conformity assessment activities.
3. Ensuring compliance with the provisions of the Law on Standards and Technical Regulation, Law on Quality Control of Products and other relevant legal documents.
Chapter 4.
ORGANIZATION OF IMPLEMENTATION
Article 11. Effect of implementation
This Circular takes effect after 45 days from the date of signing.
Article 12. Organization of implementation
1. General Department for Standards and Quality Measurement shall organize the guidance and management of the operation of accreditation organizations in Vietnam as stipulated in this Circular and other relevant regulations.
2. Accreditation organizations that violate the provisions of this Circular, depending on the nature and seriousness of violations, will be dealt with according to law.
3. In the case where national standards, international standards, legal documents mentioned in this Circular have been revised, supplemented or replaced; the revised or new ones are applied.
4. In the course of implementation of the Circular, if any problems arise, agencies, organizations and individuals promptly inform the Ministry of Science and Technology for consideration and settlement. /.
| P.P THE MINISTER |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây