Quyết định 2093/QĐ-BCT 2020 Đề án Thiết kế mô hình thị trường bán lẻ điện cạnh tranh
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Quyết định 2093/QĐ-BCT
Cơ quan ban hành: | Bộ Công Thương |
Số công báo: | Đang cập nhật |
Số hiệu: | 2093/QĐ-BCT |
Ngày đăng công báo: | Đang cập nhật |
Loại văn bản: | Quyết định |
Người ký: | Trần Tuấn Anh |
Ngày ban hành: | 07/08/2020 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Công nghiệp, Điện lực |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Ngày 07/8/2020, Bộ Công Thương ban hành Quyết định 2093/QĐ-BCT về việc phê duyệt Đề án Thiết kế mô hình thị trường bán lẻ điện cạnh tranh.
Theo đó, tùy thuộc quy mô và cấp điện áp đấu nối, khách hàng sử dụng điện lựa chọn mua điện theo 02 mô hình sau:
Thứ nhất, Mô hình mua điện trên thị trường giao ngay: áp dụng với các khách hàng sử dụng điện đáp ứng các tiêu chí về quy mô tiêu thụ điện, cấp điện áp đấu nối theo Quy định vận hành thị trường điện cạnh tranh. Khách hàng có thể trực tiếp đăng ký tham gia thị trường điện giao ngay hoặc thông qua một đơn vị đại diện được ủy quyền;
Thứ hai, Mô hình mua điện từ đơn vị bán lẻ điện. Giá bán lẻ điện của mô hình này gồm: giá phát điện của các nhà máy điện; giá truyền tải điện; giá điều độ hệ thống điện và điều hành giao dịch thị trường điện; giá phân phối điện; các khoản chi phí lợi nhuận của đơn vị bán lẻ điện;…
Ngoài ra, Đề án được chia thành 03 giai đoạn như sau: Giai đoạn 1 là giai đoạn chuẩn bị được thực hiện đến hết năm 2021; Giai đoạn 2: triển khai đối với khách hàng sử dụng điện tham gia mua điện trên thị trường điện giao ngay thực hiện từ năm 2022 đến năm 2024; Giai đoạn 3 thực hiện từ sau năm 2024 đối với khách hàng lựa chọn mua điện từ đơn vị bán lẻ điện.
Quyết định có hiệu lực kể từ ngày ký.
Xem chi tiết Quyết định2093/QĐ-BCT tại đây
tải Quyết định 2093/QĐ-BCT
BỘ CÔNG THƯƠNG__________ Số: 2093/QĐ-BCT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Độc lập - Tự do - Hạnh phúc ________________________ Hà Nội, ngày 07 tháng 8 năm 2020 |
QUYẾT ĐỊNH
Phê duyệt Đề án Thiết kế mô hình thị trường bán lẻ điện cạnh tranh
________________
BỘ TRƯỞNG BỘ CÔNG THƯƠNG
Căn cứ Nghị định số 98/2017/NĐ-CP ngày 18 tháng 8 năm 2017 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Công Thương;
Căn cứ Luật Điện lực ngày 03 tháng 12 năm 2004 và Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Điện lực ngày 20 tháng 11 năm 2012;
Căn cứ Quyết định số 63/2013/QĐ-TTg ngày 08 tháng 11 năm 2013 của Thủ tướng Chính phủ quy định về lộ trình, các điều kiện và cơ cấu ngành điện để hình thành và phát triển các cấp độ thị trường điện lực tại Việt Nam;
Theo đề nghị của Cục trưởng Cục Điều tiết điện lực.
QUYẾT ĐỊNH:
Nơi nhận: - Như Điều 3; - PTTg Trịnh Đình Dũng (để b/c); - Lưu: VT, ĐTĐL.
|
BỘ TRƯỞNG
Trần Tuấn Anh |
BỘ CÔNG THƯƠNG__________
|
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAMĐộc lập - Tự do - Hạnh phúc ________________________
|
(Kèm theo Quyết định số 2093/QĐ-BCT ngày 07 tháng 8 năm 2020 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
_________________
Thiết kế mô hình thị trường bán lẻ điện cạnh tranh bao gồm các nội dung sau:
Khi chuyển sang cấp độ thị trường bán lẻ điện cạnh tranh, trong dây chuyền từ sản xuất đến tiêu thụ điện năng của hệ thống điện sẽ bao gồm 02 phân khúc cạnh tranh mua bán điện như sau:
Tùy thuộc quy mô và cấp điện áp đấu nối, khách hàng sử dụng điện lựa chọn mua điện theo các mô hình sau:
Các đơn vị phân phối bán lẻ điện hiện đang sở hữu lưới phân phối điện, bao gồm 05 Tổng công ty điện lực thuộc Tập đoàn Điện lực Việt Nam và các đơn vị phân phối bán lẻ điện khác ngoài Tập đoàn Điện lực Việt Nam: Thực hiện vai trò đơn vị bán lẻ điện mặc định trong phạm vi lưới phân phối của đơn vị, trong đó:
- Các khách hàng chưa đáp ứng đủ điều kiện để tham gia thị trường bán lẻ điện;
- Các khách hàng đủ điều kiện tham gia thị trường bán lẻ điện nhưng chưa lựa chọn được đơn vị bán lẻ điện phù hợp.
- Sau khi đã hoàn thành các nghĩa vụ của khách hàng theo cam kết trong hợp đồng mua bán điện đã ký kết với đơn vị bán lẻ điện trước đây;
- Phối hợp với đơn vị bán lẻ điện mới, đơn vị bán lẻ điện trước đây, đơn vị phân phối điện thực hiện các thủ tục chuyển đổi đơn vị bán lẻ điện theo Quy định vận hành thị trường bán lẻ điện do Bộ Công Thương ban hành.
- Các nhà máy điện phát điện lên hệ thống điện quốc gia.
- Các nhà máy điện cung cấp dịch vụ phụ trợ theo quy định của Bộ Công Thương.
- Các khoản chi phí, lợi nhuận của đơn vị bán lẻ điện;
- Các khoản thuế, phí, lệ phí... theo quy định của cơ quan nhà nước có thẩm quyền.
- Triển khai thực hiện chuyển đổi Trung tâm điều độ hệ thống điện quốc gia thành Công ty TNHH MTV Vận hành hệ thống điện và thị trường điện theo quy định tại Quyết định số 168/QĐ-TTg và Quyết định số 852/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ;
- Trình Thủ tướng Chính phủ phê duyệt Đề án Tái cơ cấu ngành điện phục vụ thị trường bán lẻ điện cạnh tranh trong năm 2020;
- Rà soát, sửa đổi, hoàn thiện Quy định vận hành Thị trường bán buôn điện cạnh tranh và các văn bản pháp luật có liên quan để thí điểm cho phép các đơn vị phát điện sử dụng năng lượng tái tạo ký hợp đồng trực tiếp cho các khách hàng sử dụng điện (theo mô hình tại Chương 2 Đề án này).
- Triển khai nghiên cứu, sửa đổi, bổ sung quy định về giá phân phối điện, giá điều độ hệ thống điện và điều hành giao dịch thị trường điện trong Luật Điện lực, Luật Giá;
- Ban hành quy định về việc tính toán chi phí phân phối, chi phí dịch vụ điều độ hệ thống điện và điều hành giao dịch thị trường điện để khách hàng sử dụng điện mua điện từ thị trường điện giao ngay;
- Hoàn thành việc sửa đổi, bổ sung các văn bản pháp luật về quy định vận hành thị trường điện phù hợp với việc đưa khách hàng sử dụng điện mua điện trên thị trường điện giao ngay. Tách bạch giữa dòng thanh toán trên thị trường giao ngay với dòng thanh toán theo hợp đồng song phương giữa bên mua và bên bán.
- Công ty TNHH MTV vận hành hệ thống điện và thị trường điện được thành lập và thực hiện các chức năng điều độ hệ thống điện và điều hành giao dịch thị trường điện theo đúng quy định;
- Tách chi phí phân phối và chi phí kinh doanh bán lẻ điện trong các đơn vị phân phối bán lẻ điện;
- Khách hàng sử dụng điện tham gia mua điện trên thị trường giao ngay trang bị hệ thống công nghệ thông tin theo Quy định vận hành thị trường điện do Bộ Công Thương ban hành, có đủ nguồn nhân lực thực hiện các giao dịch mua bán điện hàng ngày trên thị trường điện giao ngay.
- Thực hiện chương trình thí điểm cơ chế khách hàng sử dụng điện lớn ký hợp đồng trực tiếp với các đơn vị phát điện sử dụng năng lượng tái tạo (gió, mặt trời) theo quy định do Bộ Công Thương ban hành. Căn cứ kết quả thí điểm, xây dựng kế hoạch và chính thức triển khai mô hình khách hàng sử dụng điện mua điện trên thị trường điện giao ngay;
- Các khách hàng sử dụng điện chưa tham gia thị trường điện tiếp tục mua điện từ các đơn vị phân phối bán lẻ điện theo biểu giá bán lẻ do cơ quan nhà nước có thẩm quyền quy định.
- Thực hiện tính toán, áp dụng giá phân phối điện, giá điều độ hệ thống điện và điều hành giao dịch thị trường điện theo các quy định pháp luật có liên quan;
- Thực hiện tách chi phí phân phối điện và chi phí kinh doanh bán lẻ điện trong các đơn vị phân phối bán lẻ điện;
- Cải cách giá bán lẻ điện: giá bán lẻ điện đã được điều chỉnh phù hợp phản ánh đúng và đầy đủ tất cả các chi phí đầu vào hợp lý, hợp lệ; không thực hiện bù chéo giữa các nhóm khách hàng;
- Ban hành hệ thống các Thông tư, quy định phục vụ công tác vận hành thị trường bán lẻ điện cho phép các khách hàng sử dụng điện lựa chọn đơn vị bán lẻ điện;
- Đơn vị bán lẻ điện tham gia thị trường bán lẻ điện cạnh tranh đáp ứng các yêu cầu về nhân lực và trang bị các hệ thống cơ sở hạ tầng công nghệ thông tin phù hợp, đáp ứng yêu cầu vận hành thị trường bán buôn điện và bán lẻ điện;
- Khách hàng sử dụng điện được cung cấp đầy đủ thông tin về lộ trình của thị trường bán lẻ điện, quyền lợi và nghĩa vụ trong việc lựa chọn đơn vị bán lẻ điện; các quyền lợi và nghĩa vụ theo hợp đồng mua bán điện đã ký kết.
- Tiếp tục hoàn thiện cơ chế cho khách hàng sử dụng điện mua điện trên thị trường điện giao ngay;
- Các khách hàng sử dụng điện được lựa chọn đơn vị bán lẻ điện theo lộ trình phù hợp với quy mô tiêu thụ điện và cấp điện áp đấu nối của khách hàng sử dụng điện do Bộ Công Thương ban hành trong từng giai đoạn.
THE MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE No.2093/QD-BCT | THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM Hanoi, August 07, 2020 |
DECISION
On approving the Project on designing the retail electricity market model
THE MINISTER OF INDUSTRY AND TRADE
Pursuant to Government’s Decree No. 98/2017/ND-CP dated August 18, 2017, on defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Industry and Trade (MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE);
Pursuant to the Electricity Law dated December 03, 2004 and the Law on amending and supplementing a number of articles of the Electricity Law dated November 20, 2012;
Pursuant to Prime Minister’s Decision No. 63/2013/QD-TTg dated November 08, 2013, on the roadmap, conditions and structure of the power sector to formulate and develop electricity market levels in Vietnam;
At the request of the Director of the Electricity Regulatory Authority of Vietnam.
DECIDES:
Article 1. To approve the Project on designing the retail electricity market model attached to this Decision.
Article 2.This Decision takes effect on the signing date.
Article 3.Director of the Electricity Regulatory Authority, Chief of the Ministry Office, Chief Ministry Inspector, Directors and Directors General of relevant Departments or Authorities affiliated to Ministries, Director General of the Vietnam Electricity Corporation, electricity generators and concerned organizations, individuals shall be responsible for the implementation of this Decision./.
The Minister
Tran Tuan Anh
THEMINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE | THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
PROJECT
ON DESIGNING THE RETAIL ELECTRICITY MARKET MODEL
(Attached to Decision No. 2093/QD-BCT dated August 07, 2020 by the Minister of Industry and Trade)
Chapter 1.
OVERALL STRUCTURE OF THE ELECTRICITY MARKET AT THE LEVEL OF ELECTRICITY RETAIL
Article 1. Name
1. Vietnamese name: Thị trường bán lẻ điện cạnh tranh Việt Nam;
2. English name: Vietnam Retail Electricity Market;
3. Abbreviation: VREM
Article 2: The scope of the retail electricity market design
The retail electricity market design includes the following contents:
1. Power purchase models and methods of electricity users.
2. Role and functions of, and relationship among units in the electricity market by each specific model.
3. Operation mechanisms of the retail electricity market, comprising the mechanism and method of making power purchase transactions; electricity price mechanism, mechanism of providing and using electricity distribution services and other relevant contents.
4. Solutions, preconditions and plans for developing and operating the retail electricity market.
Article 3. Segments of competition in the retail electricity market
When transitioning to the retail electricity market level, the chain from production to consumption of electricity in the electric power system shall consist of 02 following segments of competition:
1. Competition in electricity wholesale:
a) Making power purchase transactions between electricity generators and wholesale power buyers through the spot electricity market;
b) Using electric grids in the national electric power system to transmit electricity from power plants (electricity sellers) to electricity delivery points of wholesale power buyers (within the scope of the spot electricity market in accordance with the Regulation on electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade).
2. Competition in electricity retail:
a) Making power purchase transactions between retail electricity sellers and electricity users;
b) Using electric grids in the national electric power system to transmit electricity received from electricity delivery points specified at Point b, Clause 1 of this Article to electricity consumption places of electricity users.
Article 4. Power purchase models of electricity users
Depending on the connection scale and voltage, electricity users shall purchase power with the following models:
1. Purchasing power in the spot market.
2. Purchasing power from retail sellers.
Chapter 2
THE MODEL OF ELECTRICITY USERS BUYING POWER IN THE SPOT MARKET
Article 5. Participating subjects and modes
1. Participating subjects: Electricity users who fully meet criteria on the power consumption scale and connection voltage in accordance with the Regulation on competitive electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade.
2. Participating modes: Electricity users shall buy power in the spot market through either the following modalities:
a) Directly registering to take part in the spot market;
b) Engaging in the market via an authorized representative.
3. Electricity users must fully satisfy conditions regarding to information technology infrastructure in service of the operation of the spot electricity market in accordance with the Ministry of Industry and Trade’s regulations.
Article 6. Operating rules
1. An electricity user (or an authorized representative) shall purchase power in the spot electricity market as a power buyer.
2. The power purchase point of this big electricity user shall be calculated (based on the power loss) from the power measuring point to the power delivery point in the border of the retail electricity market specified at Point b, Clause 1 of Article 3 of this Project.
3. The rules of operating and making transactions for buying electricity in the spot market: Electricity users (or authorized representatives) shall comply with the Regulation on competitive electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade.
Article 7: Mechanisms of a forward contract for difference and service contracts
1. Forward contract for difference mechanism: An electricity user and an electricity generator shall sign in a forward contract for difference, commit to conducting a forward financial transaction in the future to manage the risk of price fluctuation in the spot electricity market. In such contract, the two parties shall make long-term commitments in paying the difference between the price in the spot electricity market and the price committed in the contract for a specific amount of power output in each transaction cycle in the future.
2. Service contract mechanism: An electricity user (or an authorized representative) shall sign in a service contract on electric power transmission and distribution as well as electric power system and market operation with providers of such services in accordance with regulations of the Ministry of Industry and Trade.
Chapter 3
THE MODEL OF ELECTRICITY USERS SELECTING ELECTRICITY RETAILERS
Section 1.MEMBERS
Article 8. Classification of members
1. Electricity retailers: Taking part in the market as electricity sellers and including competitive and default electricity retailers (in accordance with Article 9 of this Chapter).
2. Electricity users: Taking part in the market as power buyers and comprising customers who participate and do not participate in the retail electricity market (in accordance with Article 10 of this Chapter).
3. Power distribution units: Providing electricity distribution service in the retail electricity market (in accordance with Article 11 of this Chapter).
Article 9. Electricity retailers
1. Electricity retailers who take part in the competition in the retail electricity market shall perform the following functions:
a) Participating in wholesale purchase of electricity from the spot electricity market in accordance with Clause 1, Article 3 of this Project;
b) Competing with other electricity retailers to sell power to electricity users in the retail electricity market.
2. Default electricity retailers:
Retail power distribution units currently having a network of power distribution, including 05 Power Corporations under the Electricity of Vietnam (EVN) and other non-EVN: Shall act as default electricity retailers within the ambit of their distribution grids with the following functions:
a) Selling power to electricity users who do not take part in the electricity market in accordance with Point a, Clause 2 of Article 10 of this Chapter;
b) Providing electricity distribution service within the scope of the distribution grids under the ownership of units in case electricity users connecting to these grids to buy power from other electricity retailers in accordance with regulations of Article 11 of this Chapter.
Article 10. Electricity users
1. Electricity users joining in the retail electricity market:
a) Selecting and buying power from suitable electricity retailers to meet the needs of electricity consumption in accordance with the Regulation on electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade.
b) In the first phase of model of electricity users selecting electricity retailers, prioritizing customers with consumed power output which is great enough to be eligible for choosing electricity retailers. Once necessary conditions are satisfied, adding customers with less consumed power output to the group of electricity users participating in the retail electricity market.
2. Electricity users not participating in the retail electricity market
a) Electricity users not participating in the retail electricity market comprise:
- Customers failing to satisfy conditions to enter the retail electricity market;
- Customers who are eligible to participate in the electricity retail market but have not chosen a suitable electricity retailer yet.
b) Such electricity users shall buy power from default electricity retailers to meet their power consumption demand.
Article 11. Power distribution units
1. Managing, operating and developing power distribution grids in accordance with the planning approved by the competent state authorities.
2. Providing the electricity distribution service for electricity retailers and electricity users participating in the retail electricity market on a fair, transparent and nondiscriminatory basis.
3. Investing in the installation of power metering system in accordance with the Electricity Law; collecting power meter readings to be provided for electricity retailers and users for the settlement of power purchase transactions in the retail electricity market.
Section 2. OPERATING MECHANISMS IN THEMODEL OF ELECTRICITY USERS SELECTING ELECTRICITY RETAILERS
Article 12. Power purchase transactions between electricity retailers and users
1. The power purchase between an electricity retailer and an electricity user shall be implemented through a definite-term power purchase agreement.
2. For electricity users taking part in the electricity market
a) An electricity user shall select a suitable electricity retailer and sign the power purchase agreement with such retailer.
b) Electricity buying price of an electricity user shall be calculated in accordance with agreements in the power purchase agreement signed with the electricity retailer;
c) An electricity user switched to buy electricity from another retailer:
- After fulfilling all obligations of a customer committed in the power purchase agreement which is previously signed with the electricity retailer;
- Collaborating with the new electricity retailer, previous electricity retailer and power distribution unit to conduct procedures for switching to a new electricity retailer in accordance with the Regulation on electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade.
3. For electricity users not participating in the electricity market: Signing the power purchase agreement with default electricity retailers.
Article 13. Electricity price mechanism
1. Electricity retail price for customers when selecting electricity retailers include:
a) Power generation price of power plants, comprising:
- Power plants generating electricity to the national grid system
- Power plants providing supporting services in accordance with the Ministry of Industry and Trade’s regulations.
b) Electric power transmission price: Complying with the regulations of the competent state authorities;
c) Price of load dispatch and transaction regulation in the electricity market: Complying with the regulations of the competent state authorities;
d) Power distribution price (taking into consideration the connection voltage of electricity users): Complying with the regulations of the competent state authorities;
e) Other costs, consisting of:
- Costs and benefits of the electricity retailers;
- Taxes, costs, fees, etc. in accordance with the regulations of the competent state authorities.
2. Electricity retail price for electricity users participating in the electricity market: Based on the agreements between electricity users and retailers.
3. Electricity retail price for electricity users not participating in the electricity market: Complying with the Price Tariff regulated by the competent state authorities.
Article 14. Electricity payment mechanism
1. Electricity users shall make payments for their consumed electricity to electricity retailers in accordance with the regulations in the signed power purchase agreement.
2. Electricity users shall be responsible for implementing measures to ensure the compliance with the power purchase agreement (payment guarantee), according to the regulations of the Electricity Law and related legal documents.
Article 15. Provision and use of the electricity distribution service
1. The provision and use of the electricity distribution service in the retail electricity market shall be implemented through an electricity distribution service contract signed between a power distribution unit and an electricity retailer.
2. The connection to the distribution grid between an electricity user and a power distribution unit shall be agreed in accordance with regulations in the power purchase agreement and related legal documents.
Chapter 4
SOLUTIONS AND PLANS FOR IMPLEMENTATION OF THE RETAIL ELECTRICITY MARKET
Article 16. Solutions for implementation of the retail electricity market
1. Improving the system of legal documents for each stage of development and expansion of the retail electricity market. To be specific:
a) Reviewing and reporting to the competent authorities to supplement regulations on the electricity distribution price, price for load dispatch and transaction regulation in the electricity market to the Electricity Law and the Law on Prices;
b) Developing the Project on restructuring the power sector in service of the retail electricity market to be submitted to the Prime Minister for approval to ensure that the power sector structure is adjusted in alignment with the retail electricity market design model;
c) Finalizing legal regulations in service of the retail electricity market.
2. Continuing to reform the electricity price in line with the roadmap for transitioning into the retail electricity market.
a) Ensuring the transparent implementation of the electricity price, identified by the market principle without cross-subsidization among groups of customers, regions and areas in accordance with Resolution No. 55-NQ/TW dated February 11, 2020 by the Political Bureau of the Central Committee of the Communist Party of Vietnam. Reasonably regulating the electricity price through the appropriate market tools and social and security policies;
b) Adjusting the retail electricity price in conformity to the existing regulations with an appropriate roadmap to fully and accurately reflect all eligible and reasonable input costs. Handling the costs arising from the difference in the exchange rate in the previous years when making a full transition into the retail electricity market.
3. Perfecting the wholesale electricity market:
a) Establishing an independent unit for operating the electric power system and an independent market in line with the one member limited liability company model under the Prime Minister’s Decision No. 63/2013/QD-TTg dated November 08, 2013 and the Prime Minister’s Decision No. 168/QD-TTg dated February 07, 2017 to ensure the fairness, transparency and nondiscrimination among members in the electricity market;
b) Continuing to improve the operation and supporting mechanisms of the spot electricity market in line with the design model approved in the Decision No. 8266/QD-BCT dated August 10, 2015 by the Ministry of Industry and Trade;
c) Improving the system of information technology infrastructure in service of the wholesale electricity market to ensure the wholesale electricity market operating in line with the design model approved in the Decision No. 8266/QD-BCT dated August 10, 2015 by the Ministry of Industry and Trade.
4. Developing an appropriate roadmap to gradually help groups of customers take part in the retail electricity market:
a) Evaluating and setting out appropriate criteria to classify each group of electricity users (by consumed power output, voltage level, etc.);
b) Developing an appropriate roadmap to include more customers in the retail electricity market.
5. Making a clear distinction between the electricity distribution cost and retail electricity price in distribution and retail units.
6. Improving the electricity infrastructure to meet the requirements for operating the retail electricity market in a safe, reliable, continuous, high-quality and efficient manner:
a) Improving the SCADA/DMS system and the distance metering system for the distribution grid which shall be fully invested in to meet the requirements of the retail electricity market;
b) Improving the information system for the electricity market operation management, meeting the requirements of the retail electricity market;
c) Developing a website to update all power selling packages of the electricity retailers, thereby creating favorable conditions for customers to search for adequate information to select suitable power selling packages from electricity retailers in the region;
d) Formulating the database on electricity users: Managing information about the ID of electricity users, creating favorable conditions for the management, updating information when an electricity user switches to another electricity retailer (while maintaining the electrical meter).
7. Protection of interests of electricity users:
a) Disseminating widely information about the implementation of the retail electricity market, and rights and interests of electricity users when entering the retail electricity market;
b) Promulgating legal regulations detailing the procedures and responsibilities of stakeholders when electricity users switch from this electricity to another;
c) Implementing policies supporting the retail electricity price for poor households and policy beneficiaries in accordance with the State’s regulations;
d) Providing detailed regulations on default electricity retailers which shall take the responsibility for supplying power for electricity users conducting transactions outside the electricity market or electricity users who have not selected their electricity retailers yet.
Article 17. Implementation plan
1. Stage 1 (to the end of 2021): The preparation stage
- Implementing the transformation of the National Load Dispatch Center into the Electricity System and Market Operation Company Limited in accordance with the Prime Minister’s Decision No. 168/QD-TTg and Decision No. 852/QD-TTg;
- Submitting documents to the Prime Minister for approval on the Project on restructuring the power sector in service of the retail electricity market in 2020;
- Reviewing, revising and finalizing the Regulation on the operation of the wholesale electricity market and related legal documents to experimentally allow units generating power from renewable energy to sign direct contracts with electricity users (according to the model of Chapter 2 of this Project).
2. Stage 2 (from 2022 to 2024): Electricity users shall participate in the spot electricity market
a) Prerequisite conditions:
- Researching, amending and supplementing the regulations on electricity distribution price and price of load dispatch and transaction regulation in the electricity market in the Electricity Law and the Law on Prices;
- Promulgating regulations on calculating electricity distribution price and price of load dispatch and transaction regulation in the electricity market for electricity users to buy power from the spot electricity market;
- Completing the amendment and supplementation of legal documents on the electricity market operation which is suitable for support electricity users to enter the spot electricity market. Making a clear distinction between the payment flow in the spot market and the payment flow based on the bilateral contract between buyers and sellers.
- The Electricity System and Market Operation Company Limited is established to perform functions of load dispatch and transaction regulation in the electricity market in accordance with the regulations.
- Separating the distribution cost from the electricity retail cost in electricity distribution and retail units;
- Electricity users buying power in the spot market shall equip the information technology system in accordance with the Regulation on electricity market operation issued by the Ministry of Industry and Trade and have sufficient human resources to conduct daily power purchase transactions in the spot electricity market.
b) Operation mechanism:
- Implementing the pilot program on the mechanism of big electricity users signing direct contracts with units generating power from renewable energy (wind, solar) in accordance with the regulations issued by the Ministry of Industry and Trade. Based on results of the pilot program, developing the plan for the official implementation of the model in which electricity users buying power in the spot electricity market;
- Electricity users who have not participated in the electricity market yet shall continue to buy power from electricity distribution and retail units at the retail tariff regulated by the state competent authorities.
3. Stage 3 (after 2024): Customers shall choose to buy power from electricity retailers
a) Prerequisite conditions:
- Calculating and applying the electricity distribution price and price of load dispatch and transaction regulation in the electricity market in accordance with relevant legal regulations;
- Separating the electricity distribution cost from the electricity retail cost in electricity distribution and retail units;
- Reforming the electricity retail price: The electricity retail price has been adjusted to fully reflect all reasonable and eligible input costs without cross subsidization among groups of customers.
- Issuing the system of Circulars and regulations in service of the operation of the retail electricity market to allow electricity users select electricity retailers;
- Electricity retailers taking part in the retail electricity market shall meet the requirements for human resources and equip proper information technology infrastructure, satisfying the requirements of wholesale and retail electricity markets;
- Electricity users shall be provided with adequate information on the roadmap of the retail electricity market, and rights, interests and obligations in selecting electricity retailers as well as rights, interests and obligations under the signed power purchase agreement.
b) Operation mechanism:
- Continuing to improve the mechanism for electricity users to buy power in the spot electricity market;
- Electricity users shall be entitled to select electricity retailers in a roadmap which matches their power consumption scale and connection voltage issued by the Ministry of Industry and Trade in each stage.
Article 18. Implementation organization
1. To assign the Electricity Regulatory Authority of Vietnam
a) To preside over and collaborate with related units to continue to prepare for the operation of the retail electricity market in line with the plan approved in this Decision;
b) To develop the Project on restructuring the power sector in service of the retail electricity market and report to the Ministry of Industry and Trade to submit it to the Prime Minister for approval in 2020;
c) To develop and perfect the system of legal normative documents which are necessary for each development stage of the retail electricity market;
d) To preside over the review and finalization of infrastructure conditions, provide training for human resources and realize necessary solutions to implement the retail electricity market.
2. To assign the EVN
a) To restructure the Corporation in accordance with regulations and plans approved by the Prime Minister;
b) To collaborate with the Electricity Regulatory Authority of Vietnam to develop the Project on restructuring the power sector in service of the retail electricity market;
c) To separate the electricity distribution cost from the electricity retail cost in Power Corporations under the EVN.
3. To assign Power Corporations, other electricity distribution and retail units
a) To develop and implement the plan for restructuring in line with the retail electricity market;
b) To separate the electricity distribution cost from the electricity retail cost;
c) To train their human resources about the policy on developing the retail electricity market, the retail electricity market design model and the retail electricity market operation mechanism;
d) To develop the infrastructure and human resources to meet the requirements for operating the retail electricity market./.
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây