Thông tư 11/2011/TT-TTCP về tiêu chí nhận định tình hình tham nhũng
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 11/2011/TT-TTCP
Cơ quan ban hành: | Thanh tra Chính phủ |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 11/2011/TT-TTCP |
Ngày đăng công báo: | Đang cập nhật |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Trần Đức Lượng |
Ngày ban hành: | 09/11/2011 |
Ngày hết hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày hết hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Tiết kiệm-Phòng, chống tham nhũng, lãng phí |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Nội dung tóm tắt đang được cập nhật, Quý khách vui lòng quay lại sau!
tải Thông tư 11/2011/TT-TTCP
THANH TRA CHÍNH PHỦ ------------------ Số: 11/2011/TT-TTCP | CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Độc lập - Tự do - Hạnh phúc --------------- Hà Nội, ngày 09 tháng 11 năm 2011 |
Nơi nhận: - Ban Bí thư Trung ương Đảng; - Thủ tướng, các Phó Thủ tướng Chính phủ; - Các Bộ, cơ quan ngang Bộ, cơ quan thuộc Chính phủ; - VP BCĐ Trung ương về phòng, chống tham nhũng; - HĐND, UBND các tỉnh, thành phố trực thuộc TW; - Văn phòng Trung ương và các Ban của Đảng; - Văn phòng Chủ tịch nước; - Hội đồng Dân tộc và các Ủy ban của Quốc hội; - Văn phòng Quốc hội; - Tòa án nhân dân tối cao; - Viện Kiểm sát nhân dân tối cao; - Kiểm toán Nhà nước; - Ủy ban Giám sát tài chính Quốc gia; - Ngân hàng Chính sách Xã hội; - Ngân hàng Phát triển Việt Nam; - Ủy ban Trung ương Mặt trận Tổ quốc Việt Nam; - Cơ quan Trung ương của các đoàn thể; - Cổng TTĐT của TTCP; Công báo; - Các cục, vụ, đơn vị thuộc TTCP; - Lưu: Văn thư, Cục CTN (5b). | KT. TỔNG THANH TRA PHÓ TỔNG THANH TRA Trần Đức Lượng |
(Phụ lục ban hành kèm theo Thông tư số 11/2011/TT-TTCP
Tên tiêu chí | Mức độ (điểm) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Tiêu chí 1 | - Biểu hiện 1 - Biểu hiện 2 - … | - Như (1) và - Biểu hiện 3 - Biểu hiện 4 … | - Như (2) và - Biểu hiện 5 - Biểu hiện 6 | - Như (3) và - Biểu hiện 7 - Biểu hiện 8 | - Như (4) và - Biểu hiện 9 - Biểu hiện 10 |
STT | Tiêu chí | T0 | T1 | Chỉ số tiến triển thành phần |
1 | Chỉ số đo lường quy mô tham nhũng | | | |
1.1 | Chỉ số nhận thức của công chúng về mức độ phổ biến của hành vi tham nhũng | 3 | 3.5 | 1.17 |
1.2 | Chỉ số thiệt hại về kinh tế do tham nhũng gây ra đối với ngân sách nhà nước | 1% GDP | 1.1% | 1.10 |
1.3 | Chỉ số chi phí không chính thức của doanh nghiệp trong giao dịch giữa doanh nghiệp với các cơ quan nhà nước | 1% doanh thu | 0.9% | 0.90 |
1.4 | Chỉ số chi phí không chính thức của người dân trong giao dịch với các cơ quan nhà nước. | 2% thu nhập | 1.5% | 0.75 |
| Chỉ số quy mô tham nhũng. | | | 0.98 |
2 | Chỉ số tính chất của các hành vi tham nhũng | | | |
2.1 | Tỷ lệ tội phạm tham nhũng nghiêm trọng, rất nghiêm trọng và đặc biệt nghiêm trọng trong tổng số tội phạm tham nhũng đã bị phát hiện và xử lý. | 10% | 9% | 0.90 |
… | … | … | … | … |
2.3 | Tỷ lệ tương quan giữa số tội phạm tham nhũng với số vụ án tham nhũng | 1 | 1,3 | 1.30 |
2.4 | Tỷ lệ các vụ án tham nhũng có tổ chức có yếu tố nước ngoài | 5% | 9% | 1.80 |
2.5 | Tỷ lệ các vụ án tham nhũng có liên quan các tội phạm khác. | 20% | 15% | 0.75 |
… | | … | … | … |
| Chỉ số tính chất tham nhũng. | | | 1.19 |
Tên tiêu chí | Mức độ (điểm) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Nhận thức của công chúng về mức độ phổ biến của hành vi tham nhũng | - Không thấy có biểu hiện của hành vi tham nhũng (chưa nghe nói đến tham nhũng) | Biết là có biểu hiện của tham nhũng (nhưng chưa được chứng kiến) | Có hiện tượng tham nhũng (đã được chứng kiến, đã từng là nạn nhân) | Có hiện tượng tham nhũng ở một số ngành, địa phương (đã được chứng kiến, đã từng là nạn nhân) | Tham nhũng tràn lan, ở tất cả các ngành, các cấp (đã được chứng kiến, đã từng là nạn nhân) |
Tên tiêu chí | Mức độ (điểm) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Nhận thức của công chúng về mức độ phổ biến của hành vi tham nhũng | | | Đã được chứng kiến hành vi tham nhũng (không có ví dụ cụ thể trong trường hợp nào) | Đã từng là nạn nhân của hành vi tham nhũng của cán bộ cấp tỉnh (khi xin cấp phép xây dựng). | |
THE GOVERNMENT INSPECTORATE No. 11/2011/TT-TTCP | SOCIALISTREPUBLIC OF VIET NAM Hanoi, November 09, 2011 |
CIRCULAR
PROVIDING CRITERIA FOR JUDGMENT OF THE SITUATION OF CORRUPTION AND EVALUATION OF ANTI-CORRUPTION WORK
Pursuant to the Law Against Corruption;
Pursuant to the Government s Decree No. 65/2008/ND-CP of May 20, 2008, defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Government Inspectorate;
Pursuant to the national strategy against corruption toward 2020, promulgated together with the Government s Resolution No. 12/NQ-CP of May 12, 2009;
The Government Inspectorate provides criteria for judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work as follows:
Chapter 1
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Scope of regulation
This Circular provides the principles and criteria for the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work nationwide and responsibilities of ministries, sectors, localities, agencies, organizations and units involved in this work.
Article 2. Subjects of application
This Circular applies to ministries, ministerial-level agencies, government-attached agencies, People s Committees of provinces and centrally run cities and other agencies, organizations, units and persons in the organization of anti-corruption work, judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work.
Article 3. Principles of judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work
1. Assurance of the objectivity, honesty and publicity in the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work.
2. Thorough understanding of the Party s guidelines and line and the State s policies and laws on the prevention and combat of corruption.
3. Results of judgment and evaluation by domestic socio-political organizations and communication agencies and international organizations of the situation of corruption and anti-corruption work of Vietnam and its economic, political and social stability and development serve as important bases for reference and judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work.
Chapter 2
JUDGMENT OF THE SITUATION OF CORRUPTION
Article 4. Measurement and forecast of the situation of corruption
The situation of corruption shall be measured and forecast based on the scale and nature of corruption.
1. The scale of corruption is reflected through the following factors:
a/ Prevalence of groups of acts of corruption in various areas of state management;
b/ Damage caused by acts of corruption to the State, enterprises and people.
2. The nature of corruption is reflected through the following factors:
a/ Seriousness of acts of corruption;
b/ Corruption structure according to groups of acts of corruption;
c/ Organization of the commission of acts of corruption;
d/ Connection between acts of corruption and other illegal acts.
Article 5. Criteria for judgment of the situation of corruption
1. Criteria for measuring the scale of corruption:
a/ Awareness of the public about the prevalence of acts of corruption;
b/ Awareness of cadres and civil servants about losses caused by corruption to the state budget;
c/ Informal expenses of enterprises in transactions with state agencies;
d/ Informal expenses of people in transactions with state agencies.
2. Criteria for measuring the nature of corruption
a/ Rate of correlation among different crimes of corruption;
b/ Rates of serious, very serious and particularly serious crimes of corruption;
c/ Rates of criminal cases of corruption already instituted, prosecuted and tried;
d/ Rates of correlation between numbers of crimes of corruption and numbers of criminal cases of corruption;
e/ Rate of criminal cases of corruption involving foreign elements;
f/ Rates of criminal cases of corruption related to other crimes.
Article 6. Methods of judging the situation of corruption
1. Collecting baseline information according to criteria for judging the situation of corruption.
2. Determining a formula for calculating general indexes for measuring the current situation of corruption based on comparison between years and material data of each component criterion.
3. Collecting information and data in the year of judgment to determine general indexes for measuring the year s situation of corruption. General indexes serve as major tools for judging the situation of corruption.
4. Methods of measuring indexes of the current situation of corruption and specific examples are provided in an appendix to this Circular (not printed herein).
Article 7. Responsibility for collecting and processing information to serve the judgment of the situation of corruption nationwide
1. The Government Inspectorate shall assume the prime responsibility for, and coordinate with ministries, sectors and localities and related agencies in, collecting information and data to serve the annual judgment of the situation of corruption.
2. The Government Inspectorate shall assume the prime responsibility for, and coordinate with competent agencies in, analyzing information and data before proposing to the Government the contents of annual judgment of the situation of corruption, and publicize the Government s annual judgment of the situation of corruption.
Chapter 3
EVALUATION OF ANTI-CORRUPTION WORK
Article 8. Evaluation of anti-corruption work
Anti-corruption work shall be evaluated based on anti-corruption efforts, results of detection and handling of cases of corruption and impacts of anti-corruption work on the people s confidence and the situation of corruption.
Article 9. Criteria for evaluation of anti-corruption efforts
1. Criteria for evaluating the level of completion of anti-corruption policies and laws.
a/ Sub-law documents promulgated in accordance with the Law Against Corruption;
b/ Documents promulgated, revised and supplemented in line with the plan for implementation of the national strategy against corruption toward 2020 and the plan for implementation of the United Nations Convention Against Corruption;
c/ Criminalized acts of corruption and anti-corruption measures already introduced according to the requirements of the implementation of the United Nations Convention Against Corruption.
2. Criteria regarding the level of qualification of the anti-corruption steering apparatus and specialized agencies:
a/ Specialized anti-corruption agencies and units established in accordance with law;
b/ Leading officials and professional officers in specialized anti-corruption agencies and units arranged according to staffing plans, meeting the requirements on the structure of professional titles and standards.
c/ Officers of specialized anti-corruption agencies and units who have been trained in necessary anti-corruption skills according to approved plans.
3. Criteria regarding the level of participation of the society in anti-corruption work:
a/ Socio-political organizations, socio-professional organizations, business associations, commodity line associations and communication agencies involved in anti-corruption activities;
b/ Level of accessibility of the people to information on cases of corruption and anti-corruption work;
c/ Rate of individuals commended and rewarded for achievements in detecting acts of corruption.
Article 10. Criteria for evaluation of results of detection and handling of corruption
1. Criteria for evaluation of results of detection of corruption:
a/ Rate of cases of corruption detected through internal self-examination;
b/ Rate of cases of corruption detected through inspection;
c/ Rate of cases of corruption detected through examination;
d/ Rate of cases of corruption detected through supervision;
e/ Rate of cases of corruption detected through audit;
f/ Rate of cases of corruption detected through settlement of denunciations;
g/ Rate of cases of corruption detected through investigation, prosecution and adjudication activities.
2. Criteria for evaluation of results of handling of corruption:
a/ Rate of corrupt persons criminally handled;
b/ Rate of corrupt persons administratively handled;
c/ Rate of recovery of money and property through inspection;
d/ Rate of recovery of money and property through audit;
e/ Rate of recovery of money and property in criminal cases of corruption.
Article 11. Criteria for evaluation of impacts of anti-corruption work on the people s confidence and the situation of corruption
a/ Level of satisfaction of people, enterprises, cadres and civil servants with the effectiveness of anti-corruption work;
b/ Level of confidence of people, enterprises, cadres and civil servants in the realization of the objective of corruption prevention and mitigation.
c/ Level of change of the situation of corruption
Article 12. Methods of evaluating anti corruption work
1. Periodically collecting information and data according to evaluation criteria.
2. Summarizing, classifying and standardizing information and data.
3. Analyzing and evaluating progresses recorded in anti-corruption work through comparing indexes of the present and previous years and referring to relevant contents stated in Clause 3, Article 3 of this Circular.
Article 13. Responsibilities to collect and process information to serve the evaluation of anti-corruption work at national level
1. The Government Inspectorate shall assume the prime responsibility for, and coordinate with related ministries, sectors, localities and agencies in, collecting information and data to serve the annual evaluation of anti-corruption work.
2. The Government Inspectorate shall assume the prime responsibility for, and coordinate with competent agencies in, analyzing information and data and proposing to the Government the contents of annual evaluation of anti-corruption work, and publicize the Government s annual evaluation of anti-corruption work.
Chapter 4
ORGANIZATION OF IMPLEMENTATION
Article 14. Responsibilities of the Government Inspectorate
1. To formulate and implement detailed plans for judging the situation of corruption and evaluating anti-corruption work nationwide.
2. To assume the prime responsibility for, and coordinate with related ministries, sectors and agencies in, conducting sociological surveys and investigations and other research activities to collect information and data to serve the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work.
3. To build, manage and operate a system of information and data to serve the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work.
Article 15. Responsibilities of ministries, sectors and localities
Ministries, sectors and localities shall provide information to serve the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work; and coordinate with the Government Inspectorate in surveying, analyzing and judging the situation of corruption and evaluating anti-corruption work.
Article 16. Fund for the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work
The fund for the judgment of the situation of corruption and evaluation of anti-corruption work shall be allocated from the state budget and financial assistance sources in accordance with law.
Article 17. Effect
This Circular takes effect on January 1, 2012. Any problems arising in the course of implementation should be reported to the Government Inspectorate for guidance, amendment and supplementation as appropriate.-
| FOR THE INSPECTOR GENERAL |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây