Thông tư 183/2013/TT-BTC kiểm toán độc lập đối với đơn vị có lợi ích công chúng
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 183/2013/TT-BTC
Cơ quan ban hành: | Bộ Tài chính |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 183/2013/TT-BTC |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Trần Xuân Hà |
Ngày ban hành: | 04/12/2013 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Kế toán-Kiểm toán |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng phải có vốn điều lệ từ 4 tỷ đồng
Ngày 04/12/2013, Bộ Tài chính đã ban hành Thông tư số 183/2013/TT-BTC về kiểm toán độc lập đối với đơn vị có lợi ích công chúng; trong đó nổi bật là nội dung quy định về điều kiện đối với tổ chức kiểm toán được chấp thuận thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng.
Cụ thể, các điều kiện này bao gồm: Có Giấy chứng nhận đủ điều kiện kinh doanh dịch vụ kiểm toán được Bộ Tài chính cấp còn hiệu lực; có vốn điều lệ hoặc vốn được cấp từ 4 tỷ đồng trở lên và phải thường xuyên duy trì vốn chủ sở hữu trên bảng cân đối kế toán không thấp hơn 4 tỷ đồng (riêng từ kỳ chấp thuận cho năm 2016 phải là 6 tỷ đồng trở lên); số lượng kiểm toán viên hành nghề là từ 07 người trở lên (từ kỳ chấp thuận cho năm 2016 phải từ 10 người trở lên);
Đồng thời, tổ chức kiểm toán độc lập phải có thời gian hoạt động kiểm toán tại Việt Nam tối thiểu là 24 tháng tính từ ngày được cơ quan có thẩm quyền xác nhận danh sách đăng ký hành nghề kiểm toán lần đầu hoặc từ ngày được cấp Giấy chứng nhận đủ điều kiện kinh doanh dịch vụ kiểm toán lần đầu đến ngày nộp hồ sơ đăng ký thực hiện kiểm toán; đã phát hành báo cáo kiểm toán về báo cáo tài chính cho tối thiểu 100 khách hàng tính từ ngày 01/01 của năm nộp hồ sơ đến ngày nộp hồ sơ đăng ký (từ kỳ chấp thuận cho năm 2016 là 250 khách hàng); có hệ thống kiểm soát chất lượng đạt yêu cầu theo quy định chuẩn mực của kiểm toán Việt Nam; đã thực hiện bảo hiểm trách nhiệm nghề nghiệp hoặc trích lập quỹ dự phòng rủi ro nghề nghiệp.
Thông tư cũng quy định tổ chức kiểm toán độc lập được chấp thuận không được thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng trong trường hợp tổ chức kiểm toán là khách hàng đang hưởng những điều kiện ưu đãi ngoài mức thông thường của đơn vị có lợi ích công chúng; người có trách nhiệm quản lý, điều hành, thành viên Ban kiểm soát, kế toán trưởng là người có trách nhiệm quản lý, điều hành của đơn vị có lợi ích công chúng được kiểm toán.
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 18/01/2014 và thay thế Quyết định số 89/2007/QĐ-BTC ngày 24/10/2007.
Xem chi tiết Thông tư183/2013/TT-BTC tại đây
tải Thông tư 183/2013/TT-BTC
BỘ TÀI CHÍNH Số: 183/2013/TT-BTC |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 04 tháng 12 năm 2013 |
THÔNG TƯ
VỀ KIỂM TOÁN ĐỘC LẬP ĐỐI VỚI ĐƠN VỊ CÓ LỢI ÍCH CÔNG CHÚNG
Căn cứ Luật Kiểm toán độc lập số 67/2011/QH12 ngày 29 tháng 3 năm 2011;
Căn cứ Luật Chứng khoán số 70/2006/QH11 ngày 29 tháng 6 năm 2006 và Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Chứng khoán số 62/2010/QH12 ngày 24 tháng 11 năm 2010;
Căn cứ Nghị định số 118/2008/NĐ-CP ngày 27 tháng 11 năm 2008 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Tài chính;
Căn cứ Nghị định số 17/2012/NĐ-CP ngày 13 tháng 3 năm 2012 của Chính phủ quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật kiểm toán độc lập;
Theo đề nghị của Vụ trưởng Vụ Chế độ kế toán và kiểm toán,
Bộ trưởng Bộ Tài chính ban hành Thông tư về kiểm toán độc lập đối với đơn vị có lợi ích công chúng.
QUY ĐỊNH CHUNG
Trong Thông tư này, các từ ngữ dưới đây được hiểu như sau:
Trong phạm vi hướng dẫn của Thông tư này, đơn vị có lợi ích công chúng bao gồm:
Khái niệm công ty đại chúng quy mô lớn được quy định tại khoản 2 Điều 2 của Thông tư số 52/2012/TT-BTC ngày 05/4/2012 của Bộ Tài chính hướng dẫn về việc công bố thông tin trên thị trường chứng khoán.
QUY ĐỊNH CỤ THỂ
Trường hợp tổ chức kiểm toán đã được chấp thuận trong năm nộp hồ sơ thì phải có thêm điều kiện đã phát hành báo cáo kiểm toán (hoặc báo cáo kết quả công tác soát xét) báo cáo tài chính cho tối thiểu 05 khách hàng là đơn vị có lợi ích công chúng tính từ ngày 01/01 của năm nộp hồ sơ đến ngày nộp hồ sơ đăng ký thực hiện kiểm toán. Từ kỳ chấp thuận cho năm 2016, số lượng khách hàng tối thiểu này là 10 khách hàng;
Trường hợp tổ chức kiểm toán đã được chấp thuận trong năm nộp hồ sơ thì phải có thêm điều kiện đã phát hành báo cáo kiểm toán (hoặc báo cáo kết quả công tác soát xét) báo cáo tài chính cho tối thiểu 10 khách hàng là đơn vị có lợi ích công chúng thuộc lĩnh vực chứng khoán tính từ ngày 01/01 của năm nộp hồ sơ đến ngày nộp hồ sơ đăng ký thực hiện kiểm toán. Từ kỳ chấp thuận cho năm 2016, số lượng khách hàng tối thiểu này là 20 khách hàng.
Ngoài các trường hợp quy định tại Điều 9 của Nghị định số 17/2012/NĐ-CP ngày 13/3/2012 của Chính phủ quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật kiểm toán độc lập, tổ chức kiểm toán được chấp thuận không được thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng trong các trường hợp sau:
Ngoài các tiêu chuẩn quy định tại Luật kiểm toán độc lập, kiểm toán viên hành nghề được chấp thuận phải có các tiêu chuẩn sau:
Việc xem xét, chấp thuận tổ chức kiểm toán và kiểm toán viên hành nghề đủ tiêu chuẩn, điều kiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng được thực hiện định kỳ một năm một lần. Kỳ chấp thuận được tính theo năm dương lịch từ ngày 01/01 đến ngày 31/12.
Uỷ ban Chứng khoán Nhà nước xem xét, chấp thuận và công khai danh sách tổ chức kiểm toán và danh sách kiểm toán viên hành nghề được chấp thuận thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng thuộc lĩnh vực chứng khoán trước ngày 20/11 hàng năm trên trang, cổng thông tin điện tử của mình. Tổ chức kiểm toán và kiểm toán viên hành nghề có tên trong danh sách này được thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng quy định tại khoản 1 Điều 4 của Thông tư này.
Đối với những nội dung quy định tại điểm d khoản này thì đồng thời phải thông báo bằng văn bản cho đại diện chủ sở hữu (Chủ tịch công ty, Hội đồng quản trị, Hội đồng thành viên và đại diện chủ sở hữu khác (nếu có) theo quy định của pháp luật) của đơn vị được kiểm toán và cơ quan có thẩm quyền chấp thuận chậm nhất không quá 30 ngày kể từ ngày kiểm toán viên và tổ chức kiểm toán có văn bản kết luận chính thức về ý kiến kiểm toán hoặc kể từ ngày kiểm toán viên hành nghề và tổ chức kiểm toán có đủ cơ sở hợp lý để xác định đơn vị được kiểm toán có hành vi không tuân thủ pháp luật.
TỔ CHỨC THỰC HIỆN
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
Phụ lục 01
(Ban hành kèm theo Thông tư số 183/2013/TT-BTC ngày 04/12/2013 của Bộ Tài chính)
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
----------------------
ĐƠN ĐĂNG KÝ THỰC HIỆN KIỂM TOÁN
CHO ĐƠN VỊ CÓ LỢI ÍCH CÔNG CHÚNG
Năm ...
Kính gửi:.......................................................
1. Tên Công ty:.............................................................................................
2. Địa chỉ:.....................................................................................................
3. Điện thoại:.................... Fax:........................ Email:.................................
4. Loại hình doanh nghiệp (TNHH, hợp danh, tư nhân)..............................
5. Giấy chứng nhận đăng ký kinh doanh (hoặc Giấy chứng nhận đăng ký doanh nghiệp, Giấy chứng nhận đầu tư) số:...... Ngày: ...... do (tên cơ quan): ...... cấp
6. Giấy chứng nhận đủ điều kiện kinh doanh dịch vụ kiểm toán số:...... Ngày: ...... do: ...... cấp
7. Thời gian hoạt động kiểm toán tại Việt Nam (tính đến ngày nộp đơn): ... tháng
8. Vốn điều lệ, vốn chủ sở hữu trên Bảng cân đối kế toán tại thời điểm kết thúc năm tài chính gần nhất (hoặc vốn chủ sở hữu thực góp tại thời điểm đăng ký):............
9. Số lượng kiểm toán viên hành nghề đề nghị chấp thuận:... người.
10. Số lượng khách hàng đã thực hiện kiểm toán BCTC: Năm ...: ...
Công ty ... có đăng ký thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng thuộc lĩnh vực chứng khoán không?
□ Có.
□ Không.
Công ty và các kiểm toán viên hành nghề của Công ty có đủ tiêu chuẩn và điều kiện theo quy định tại Thông tư số 183/2013/TT-BTC ngày 04/12/2013 của Bộ Tài chính về kiểm toán độc lập đối với đơn vị có lợi ích công chúng.
Các tài liệu gửi kèm theo đơn, gồm:
(1) Bản sao có chứng thực Giấy chứng nhận đăng ký kinh doanh, Giấy chứng nhận đăng ký doanh nghiệp hoặc Giấy chứng nhận đầu tư và Điều lệ công ty;
(2) Bản sao Giấy chứng nhận đủ điều kiện kinh doanh dịch vụ kiểm toán;
(3) Danh sách kiểm toán viên hành nghề đề nghị chấp thuận;
(4) Báo cáo tình hình tài chính và tình hình hoạt động kinh doanh của tổ chức kiểm toán trong năm trước, bao gồm:
a) Báo cáo tài chính năm… đã được kiểm toán;
b) Danh sách khách hàng kiểm toán báo cáo tài chính đã phát hành báo cáo kiểm toán trong năm trước liền kề;
c) Danh sách khách hàng là đơn vị có lợi ích công chúng đã phát hành báo cáo kiểm toán (hoặc báo cáo kết quả công tác soát xét) báo cáo tài chính trong năm nộp hồ sơ (đối với tổ chức kiểm toán đã được chấp thuận trong năm nộp hồ sơ);
d) Tình hình tổ chức, hoạt động và kinh nghiệm kiểm toán của kiểm toán viên hành nghề và tổ chức kiểm toán;
đ) Các vi phạm pháp luật của tổ chức kiểm toán (nếu có);
e) Các biến động lớn trong năm tài chính ảnh hưởng đến tổ chức, hoạt động và kết quả hoạt động kinh doanh của tổ chức kiểm toán;
g) Các biến động lớn trong năm liên quan đến kiểm toán viên hành nghề (do tăng, giảm kiểm toán viên hành nghề, các vi phạm đạo đức nghề nghiệp của kiểm toán viên hành nghề…).
h) Bản mô tả về việc xây dựng và duy trì hệ thống kiểm soát chất lượng.
(5) Bản sao có chứng thực giấy chứng nhận bảo hiểm trách nhiệm nghề nghiệp (nếu có).
Công ty ... cam kết rằng các thông tin cung cấp trong đơn này và các tài liệu kèm theo là đúng sự thật. Nếu sai Công ty xin hoàn toàn chịu trách nhiệm.
Đề nghị cơ quan nhà nước có thẩm quyền xem xét, chấp thuận.
|
…, ngày … tháng … năm … |
|
GIÁM ĐỐC CÔNG TY |
|
(Chữ ký, họ và tên, đóng dấu) |
Ghi chú: Trường hợp đăng ký từ lần thứ 2 trở đi nếu không có thay đổi thì không phải nộp tài liệu quy định tại điểm (1), (2), (4d) và (4h)
Phụ lục 02a
(Ban hành kèm theo Thông tư số 183/2013/TT-BTC ngày 04/12/2013 của Bộ Tài chính)
DANH SÁCH TỔ CHỨC KIỂM TOÁN
ĐƯỢC CHẤP THUẬN THỰC HIỆN KIỂM TOÁN
CHO ĐƠN VỊ CÓ LỢI ÍCH CÔNG CHÚNG NĂM ...
(Cập nhật đến ngày ...)
Số TT |
Tên tổ chức kiểm toán |
Tên viết tắt |
Địa chỉ liên hệ |
|
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ghi chú:
- Tổ chức kiểm toán có tên trong danh sách này chỉ được thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng quy định tại khoản 2 Điều 4 của Thông tư này.
- Danh sách này có thể thay đổi, đề nghị tra cứu trên website: www.mof.gov.vn
Phụ lục 02b
(Ban hành kèm theo Thông tư số 183/2013/TT-BTC ngày 04/12/2013 của Bộ Tài chính)
DANH SÁCH KIỂM TOÁN VIÊN HÀNH NGHỀ
ĐƯỢC CHẤP THUẬN THỰC HIỆN KIỂM TOÁN
CHO ĐƠN VỊ CÓ LỢI ÍCH CÔNG CHÚNG NĂM ...
(Cập nhật đến ngày ...)
Số TT |
Họ và tên |
Năm sinh |
Giấy chứng nhận đăng ký hành nghề kiểm toán |
Thời hạn Giấy chứng nhận đăng ký hành nghề kiểm toán |
|||
Nam |
Nữ |
Số |
Ngày |
Từ |
Đến |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Công ty... |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Công ty... |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Ghi chú: Kiểm toán viên hành nghề có tên trong danh sách này chỉ được thực hiện kiểm toán cho đơn vị có lợi ích công chúng quy định tại khoản 2 Điều 4 của Thông tư này.
- Danh sách này có thể thay đổi, đề nghị tra cứu trên website: www.mof.gov.vn
Phụ lục 03
(Ban hành kèm theo Thông tư số 183/2013/TT-BTC ngày 04/12/2013 của Bộ Tài chính)
CỘNG HOÀ XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
------------------------
BÁO CÁO MINH BẠCH
Năm ...
1. Giới thiệu về cơ cấu tổ chức quản lý và loại hình doanh nghiệp
- Tên tổ chức kiểm toán được chấp thuận:
- Địa chỉ trụ sở chính:
- Số điện thoại:………………. Số fax:………… Email:…………………
- Loại hình doanh nghiệp:………………………………………………….
- Mô tả cơ cấu tổ chức, loại hình doanh nghiệp của tổ chức kiểm toán quốc tế (nếu tổ chức kiểm toán được chấp thuận là thành viên của tổ chức kiểm toán quốc tế) và vai trò của tổ chức kiểm toán được chấp thuận đối với tổ chức kiểm toán quốc tế
- Mô tả cơ cấu tổ chức quản lý của tổ chức kiểm toán được chấp thuận, gồm:
+ Hội đồng thành viên;
+ Chủ tịch hội đồng thành viên, Chủ doanh nghiệp tư nhân;
+ Ban Giám đốc hoặc Ban Tổng Giám đốc;
+ Chi nhánh, văn phòng đại diện (nếu có) (Chi tiết địa chỉ số điện thoại, số fax, email của từng chi nhánh, văn phòng đại diện);
+ Người đại diện theo pháp luật.
2. Hệ thống kiểm soát chất lượng nội bộ
- Mô tả về hệ thống kiểm soát chất lượng nội bộ (có tuân theo chuẩn mực kiểm soát chất lượng VSQC1 không);
- Thiết kế chính sách và thủ tục để vận hành hệ thống kiểm soát chất lượng nội bộ;
- Các chương trình đào tạo để phát triển hệ thống kiểm soát chất lượng nội bộ;
- Giám sát hệ thống kiểm soát chất lượng nội bộ.
3. Danh sách kiểm toán viên hành nghề được chấp thuận
4. Nội dung, lịch trình và phạm vi thực hiện kiểm tra, soát xét đảm bảo chất lượng trong năm
(Yêu cầu trình bày cụ thể những công việc đã làm để kiểm tra, soát xét đảm bảo chất lượng trong năm).
5. Danh sách đơn vị có lợi ích công chúng đã được kiểm toán:
(Là những đơn vị có lợi ích công chúng mà tổ chức kiểm toán đã thực hiện kiểm toán báo cáo tài chính trong năm tài chính trước liền kề, trong đó chi tiết theo 2 loại: Đã thực hiện xong và đang thực hiện)
6. Thuyết minh về việc đảm bảo tính độc lập của tổ chức kiểm toán
7. Thuyết minh về tình hình đào tạo và cập nhật kiến thức cho kiểm toán viên hành nghề:
- Doanh nghiệp có bộ phận đào tạo riêng để thực hiện cập nhật kiến thức cho kiểm toán viên không;
- Số giờ cập nhật: trong đó số giờ tự cập nhật (nếu có);
- Các chương trình đã tham gia cập nhật, tổ chức cập nhật (nếu doanh nghiệp tự tổ chức cập nhật);
- Giáo viên giảng dạy.
8. Các thông tin tài chính
- Tổng doanh thu, trong đó:
+ Doanh thu từ dịch vụ kiểm toán báo cáo tài chính của đơn vị có lợi ích công chúng;
+ Doanh thu dịch vụ khác.
- Chi phí:
+ Chi phí tiền lương, thưởng của nhân viên;
+ Chi phí mua bảo hiểm trách nhiệm nghề nghiệp;
+ Chi phí khác.
- Lợi nhuận sau thuế;
- Các khoản thuế phải nộp NSNN, trong đó thuế thu nhập doanh nghiệp;
- Tình hình trích lập quỹ dự phòng rủi ro nghề nghiệp.
9. Thông tin về cơ sở xác định thu nhập cho Ban giám đốc.
|
…, ngày … tháng … năm … |
|
GIÁM ĐỐC CÔNG TY |
|
(Chữ ký, họ và tên, đóng dấu) |
THE MINISTRY FINANCE
Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance on independent audit for public interest units
Pursuant to the Law on Independent Audit No. 67/2011/QH12 dated March 29, 2011;
Pursuant to the Securities Law No. 70/2006/QH11 dated June 29, 2006 and the Law amending and supplementing a number of articles of the Securities Law No.62/2010/QH12 dated November 24, 2010;
Pursuant to Decree No. 118/2008/ND-CP dated November 27, 2008 of the Government defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Finance;
Pursuant to Decree No. 17/2012/ND-CP dated March 13, 2012 of the Government detailing and guiding the implementation of some articles of the Law on Independent Audit;
At the request of the Director of Accounting and Auditing Policy Department,
Minister of Finance issues the Circular on independent audit for public interest unit.
Chapter I
GENERAL REGULATIONS
Article 1. Scope of adjustment
1. This Circular provides for independent audit for public interest unit. The public interest unit is the unit specified in Article 4 of this Circular.
2. Independent audit for credit institution, which is the public company, and the credit institution listing and offering securities to the public must apply the provisions of this Circular, the Law on credit institutions and relevant laws;
Article 2. Subjects of application
1. The accredited audit organizations and the accredited registered auditors;
2. Public interest unit;
3. Other organizations and individuals involved in auditing financial reports, financial information and other reports of public interest units;
Article 3. Explanation of terms
In this Circular, the terms below are construed as follows:
1. “Annual financial report of public interest unit” is the financial report, which is prepared under regulations of law on accounting, including the separate financial report, the general financial report and the consolidated financial report of the public interest unit if this unit is subject to generalize financial report or consolidate financial report under the regulations of law on accounting;
2. "Audit organization” is an audit enterprise or branch of foreign audit enterprise legally operating in Vietnam;
3." Accredited audit organization” is the audit organization which the competent state authorities have approved its audit and examination of financial report, financial information and other reports of public interest units;
4. “Accredited registered auditor” is the auditor whose audit and examination of financial report, financial information and other reports of public interest units are approved by the competent state authorities;
5. “Competent authorities granting accreditation” are the Ministry of Finance granting the accredited audit to other public interest units; the State Securities Commission granting the accredited audit to the public interest unit in the field of securities;
Article 4. Public interest unit
Within the guiding scope of this Circular, the public interest unit includes:
1. The public interest units in the field of securities includes the large-scale public companies, listing organizations, organizations issuing securities to the public, securities companies, securities investment companies, funds and fund management companies.
2. Other public interest units include:
a) Public companies excluding large-scale public companies specified in Clause 1 of this Article;
b) Insurance enterprises, re-insurance enterprises, insurance brokerage enterprises, branches of foreign non-life insurance enterprises (except for insurance enterprises under the provisions in Clause 1 of this article);
c) Other enterprises and organizations related to the public interests due to the nature and scale of activities of those units under the regulations of law.
The concept of large-scale public company is specified in Clause 2, Article 2 of Circular No. 52/2012/TT-BTC dated April 05, 2012;
Article 5. Financial report’s audit and examination of the public interest unit
1. Annual financial report and other reports of the public interest unit must be audited under the regulations of competent state authority;
2. Quarterly and semi-annual financial reports of the public interest unit if required by law to be audited and examined before publicity, they must be examined by the accredited audit organizations under the provisions of this Circular;
Chapter II
SPECIFIC REGULATIONS
Article 6. Conditions for accredited audit organization
1. The accredited audit organization performing the audit for the public interest unit must satisfy the following conditions:
a) Having valid Certificate of eligibility for audit service business issued by the Ministry of Finance;
b) Having chartered capital or allocated capital (for branch of foreign audit enterprise in Vietnam) from 04 billion dong or more and must constantly maintain equity on its balance sheet not less than 4 billion dong. From the approved period for 2016, the above capital shall be 6 billion dong or more;
c) Having a number of registered auditors of 07 or more, including the Director or General Director and meeting the standards specified in Article 8 of this Circular. From the approved period for 2016, the number of registered auditor shall be 10 or more;
d) Having the time of audit operation in Vietnam at least 24 months from the date the competent authorities have certified the list of first registration of audit practice or from the date of being granted with the first Certificate of eligibility for audit service business to the date of submitting Registration dossier of audit performance;
dd) Having issued the audit report on financial report for at least 100 customers from January 01 of the year of application to the date of submission of registration dossier. From the approved period for 2016, the number of customer shall be 250 customers;
Where the audit organization accredited in the year of application, it must have additional conditions that it has issued the audit reports (or report of examination result) and financial report for at least 05 customers that are public interest units from January 01 of the year of application to the date of submission of application for registration of audit performance. From the approved period for 2016, the minimum number of customer shall be 10 customers;
e) Having the quality control system meeting the requirements under the regulations of Vietnam auditing standard;
g) Having bought the occupational liability insurance or appropriated the contingency reserve for occupational risk under the provisions of Ministry of Finance;
h) Subject to cases of consideration and approval specified in Article 12 of this Circular;
i) Submitting Registration dossier of audit performance fully and within the allotted time under the provisions in Article 10 and 11 of this Circular;
2. The accredited audit organization performing the audit for the public interest unit in the field of securities, in addition to satisfying the conditions specified at Points a, b, e, g, h, i, Clause 1 of this Article, must meet the following conditions:
a) Having a number of registered auditors of 10 or more, including the Director or General Director and meeting the standards specified in Article 8 of this Circular. From the approved period for 2016, the number of registered auditor shall be 15 or more;
b) Having the time of audit operation in Vietnam at least 36 months from the date the competent authorities have certified the list of first registration of audit practice or from the date of being granted with the first Certificate of eligibility for audit service business to the date of submitting Registration dossier of audit performance;
c) Having issued the audit report on financial report for at least 150 customers from January 01 of the year of application to the date of submission of Registration dossier of audit performance. From the approved period for 2016, the number of customer shall be 300 customers;
Where the audit organization accredited in the year of application, it must have additional conditions that it has issued the audit reports (or report of examination result) and financial report for at least 10 customers that are public interest units from January 01 of the year of application to the date of submission of application for registration of audit performance. From the approved period for 2016, the minimum number of customer shall be 20 customers;
Article 7. Cases that accredited audit organization is not entitled to perform the audit for public interest unit
In addition to the cases specified in Article 9 of Decree No. 17/2012/ND-CP dated March 13, 2012 of the Government detailing and guiding the implementation of a number of the Law on independent audit, the accredited audit organization must not perform the audit for the public interest unit in the following cases:
1. Audit organization is the customer that is enjoying the preferential conditions outside the normal level of units with the public interest.
2. The person who is responsible for the management and operation, the control board member, chief accountant (or person in charge of accounting) of the audit organization is the person responsible for managing and operating the public interest unit;
Article 8. Standards for accredited registered auditor
In addition to the standards specified in the Law on independent audit, the accredited registered auditor must have the following standards:
1. Having name in the list of auditors who are qualified for practicing audit in the approved period which the Ministry of Finance makes public at the time of submitting Registration dossier of audit performance;
2. Having at least 24 months of actual practice of audit in Vietnam from the date the competent authority has certified the eligibility for practice of audit to the date of submitting dossier to the date of submitting Registration dossier of audit performance;
Article 9. Period of consideration and approval
The consideration and approval for the audit organization and registered auditor qualified and eligible for auditing the public interest unit are done once for every year. The approved period is based on solar calendar from January 01 to December 31;
Article 10. Registration dossier of audit performance for public interest units
1. Application for registration of audit performance for public interest units (Form in Appendix 01);
2. Certified copy of Certificate of business registration, Certificate of enterprise registration or Investment Certificate and company Charter;
3. Copy of Certificate of eligibility for audit service business;
4. List of registered auditors approved for accreditation, specifying the actual time (number of month) of practicing audit in Vietnam from the date of being certified with sufficient eligibility for practice of audit by the competent authority;
5. Report on financial situation and operation of the audit organization in the preceding year, including:
a) Financial report which has been audited;
b) List of customers specified at Point dd, Clause 1 or Point c, Clause 2, Article 6 of this Circular;
c) Organization, operation and audit experience of registered auditor and audit organization;
d) Violations of law which have been administratively sanctioned of the audit organization (if any);
dd) Major changes in financial year affecting the organization, operation and result of business operation of the audit organization (such as increase or decrease of capital contributors or chartered capital);
e) Major changes in the year relating to the registered auditor (increase or decrease of registered auditor, occupational ethic violation of registered auditor);
g) Description of development and maintenance of quality control system in accordance with the auditing standard.
6. Certified copy of valid contract or certificate of occupational liability insurance in case where the audit organization does not appropriate the contingency reserve for occupational risk;
7. In case of second registration onwards, the audit organization shall not have submit documents specified in Clause 2 and 3, Point c and g, Clause 5, Clause 6 of this Article if there is no change compared with the first registration;
Article 11. Consideration, approval and publicity of list of registered audit organizations and auditors
1. From October 01 to October 20 annually, the audit organization shall submit 01 set of dossier specified in Article 10 of this Circular to the Ministry of Finance to be approved for performance of audit for the public interest unit. In case where the audit organization registers the audit for the public interest unit in the field of securities, it shall also submit 01 set of dossier to the State Securities Commission;
2. During the consideration, if the dossier is not in accordance with the regulation, within 10 days after the receipt of dossier, the competent authority shall approve the audit organization’s request for completion of dossier. The audit organization must complete its dossier before November 05. In case where the dossier does not meet the requirement as prescribed, the competent authority shall notify in writing the audit organization;
3. The Ministry of Finance shall consider, approve and publicize the list of registered audit organizations and auditors approved for performing the audit for the public interest unit (Form in Appendix 02a and 02b) before November 05 annually on its website. The registered audit organizations and auditors named in this list shall perform the audit for the public interest unit specified in Clause 2, Article 4 of this Circular;
The State Securities Commission shall consider, approve and publicize the list of registered audit organizations and auditors approved for performing the audit for the public interest unit in the field of securities before 20th of November annually on its website. The registered audit organizations and auditors named in this list shall perform the audit for the public interest unit specified in Clause 1, Article 4 of this Circular;
4. Based on the list of registered audit organizations and auditors approved for performing the audit for the public interest unit shall choose the registered audit organizations and auditors to sign contract for performance of audit for its unit. The list of registered audit organizations and auditors accredited for performing the audit for the public interest unit and the list of registered audit organizations and auditors approved for performing the audit for the public interest unit in the field of securities shall be updated when there is a decision on change from the competent authority
Article 12. Cases not subject to consideration and approval
1. Cases not subject to consideration and approval include:
a) The audit organization is suspended for its audit service business activities under regulations of law on independent audit;
b) The audit organization has failed to remedy its violation on the requirement of the competent state authorities;
c) The audit organization has complaints about the result of audit which has been concluded by the competent state authorities that there are certain violations;
d) The audit organization whose quality of audit does not meet the requirement under the result of inspection or conclusion of competent agency or organization in the year to be considered;
dd) The registered auditor in charge of audit dossier has the quality of audit which does not meet the requirements under the result of inspection or conclusion of competent agency or organization in the year to be considered;
e) The registered audit organizations and auditors have acts of violation of law related to the practice of audit and have been handled for administrative violation under regulations of law in the year to be considered;
g) The registered audit organizations and auditors commit the forgery or perjury in declaration of information in the Registration dossier of audit participation;
h) The registered audit organizations and auditors fail to explain or properly explain or have not provided information and data related to the audit activities on the requirements of the competent state authority;
i) The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity have been annulled within 24 months after the annulment;
k) The registered audit organizations and auditors fail to report or report under regulations of law on independent audit;
l) Other cases as prescribed by law;
2. The registered audit organizations and auditors are subject to the cases specified at Point d, dd, g, h, Clause 1 of this Article, after 12 months from the handling decision of the competent authorities, they shall be considered and approved;
3. The registered audit organizations and auditors fail to register the audit performance or have registered but have been disapproved, they shall not be entitled to perform the audit contracts and other signed assurance services and must not sign any new contract with the public interest unit;
Article 13. Suspension or annulment of accredited auditing capacity
1. The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity shall be suspended in the following cases:
a) The accredited audit organization voluntarily withdraw its application for registration of audit performance;
b) Committing the violations of the obligations specified in Clauses 4, 5, 6, 7, Article 14 of this Circular;
c) The audit quality has not meet the requirements under the result of inspection or conclusion of the competent agency or organization based on accounting standards, accounting regulations, auditing standards and relevant laws;
d) The audit organization does not have a sufficient number of accredited registered auditors under the provisions at Point c, Clause 1 or Point a, Clause 2, Article 6 of this Circular within 03 consecutive months;
dd) The audit organization have complaints about the result of audit which has been concluded by the competent state authorities that there are certain violations;
e) The audit organization whose audit service business is suspended under the regulations of law on independent audit;
g) The registered auditor has complaints about the result of audit which has been concluded by the competent state authorities that there are certain violations;
h) The registered auditor whose practice of audit has been suspended under the regulations of law on independent audit or the registered auditor’s Certificate of audit practice registration is expired or invalid;
2. The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity have been suspended from the effective date of suspension decision and with its specified time;
3. The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity have been annulled in the following cases:
a) The audit organization is revoked its Certificate of eligibility for audit service business or Certificate of business registration, Certificate of enterprise registration or Investment Certificate; the registered auditor whose auditor s Certificate or Certificate of audit practice registration;
b) Committing serious violation (such as repetitive and systematic violation) of obligation specified in Clauses 4, 5, 6, 7, Article 14 of this Circular;
c) Committing violation of provisions in Article 7 of this Circular;
4. The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity have been annulled shall be considered for re-accreditation after 24 months after the annulment;
5. The registered audit organizations and auditors whose accredited auditing capacity have been suspended or annulled must not perform the audit contracts and other signed assurance services and sign new contracts with the public interest unit from the effective date of decision on capacity annulment or suspension;
Article 14. Obligations of audit organization and accredited registered auditor
1. Complying with obligations specified in Article 18 and 29 of the Law on independent audit;
2. Mastering and regularly updating regulations of law related to the financial report of the unit audited;
3. Performing the audit and issuing the audit report to the public interest unit in the approved period specified in Article 9 of this Circular;
4. Explaining and providing information and data related to the audit activities on the requirement of competent state authorities;
5. During the process of audit, if detecting the audited unit does not comply with the law and regulations related to the preparation and presentation of audited financial report, the audit organization or the accredited registered auditor shall inform in writing and require the audited unit to take preventive and remedial measures and handle the violations. If the audited unit fails to take remedial measures or handle violation, the audit organization or the accredited registered auditor shall record comments in the audit report or the management letter in accordance with the auditing standards. After issuing the audit report, if suspecting or detecting the audited unit has significant violations due to noncompliance with law and regulations related to audited financial report, the audit organization or the accredited registered auditor must inform in writing the audited unit and the third person in accordance with Vietnam auditing standard and inform the competent authorities granting accreditation;
6. Fully and promptly issuing the management letter to inform the audited unit of:
a) Important contents detected during the audit, especially serious deficiencies in internal control related to the preparation and presentation of financial report;
b) The limited audit scope leads to the exceptional opinion in the audit report and this limitation is caused from customers and audited units;
c) That the audited unit does not agree to adjust significant mistakes in the financial report on the requirement of audit organization shall lead to the exceptional opinions in the audit report;
d) The noncompliance with the law related to the preparation and presentation of financial report may cause significant mistakes in the financial report;
For the contents specified at Point d of this Clause, inform in writing the owner’s representative (Company Chairman, Executive Board, member Board and other owner’s representative (if any) as prescribed by law) of the audited unit and the competent authorities granting accreditation within 30 days after the auditor and audit organization issue the official written conclusion on the auditing opinions or from the day the registered auditor and the audit organization have sufficient rational grounds to determine the audited unit has not complied with the law;
7. Do not assign a part or the whole auditing work over the public interest unit to the unaccredited audit organization, except for using expert’s work in accordance with the auditing standard. In case of partnership activities in auditing the public interest unit, only do it between the accredited audit organizations;
8. Making a report to the competent authority granting accreditation upon change of name, head office, field of practice, list of registered auditors and the changes that lead to the non-eligibility for audit accreditation within 10 days after the changes;
9. Developing and operating the internal quality control system under regulations of the Ministry of Finance;
10. Fully and promptly handling the proposals for problems and mistakes detected in the inspection and examination of quality;
11. Keeping information confidential as prescribed by law;
12. Performing other obligations as prescribed by law;
Article 15. Quality supervisions and inspection
1. The competent authorities under their function, shall inspect and examine the audited financial report of public interest unit;
2. The Ministry of Finance shall supervise and inspect the accredited audit organization performing the audit for the public interest unit. The State Securities Commission shall directly supervise and examine the accredited audit organization performing the audit for the public interest unit in the field of securities;
3. Content of supervision and examination:
a) Supervising the conditions approved for audit for the public interest unit of audit organizations in the approved period;
b) Supervising the publication of information in transparency reports specified in Article 16 of this Circular;
c) Assuming the prime responsibility for and coordinating with the Vietnam Association of Certified Public Accountants to inspect the quality of auditing services of the accredited audit organizations;
d) Handling and publicizing on their websites the result of handling of violations detected through inspection of quality of auditing services of the accredited audit organizations;
4. The inspection of quality of audit is done in accordance with regulations on inspection of quality of auditing services. In addition to periodical inspection, the irregular inspection may be done if the accredited audit organization has signs of violation of law, accounting and auditing standards;
5. The scope of inspection of quality of auditing services includes: inspection of quality service system of the accredited audit organization, inspection of auditing dossiers, inspection and evaluation of compliance with auditing standards and requirements on the independence and occupational ethics;
6. After each inspection, the report on inspection result must be made. The report must specify each step of inspection process, the contents and work of inspection, procedures for inspection done, conclusion on inspection result, the problems and proposals for remedy;
7. In case of necessity, the competent authorities shall set up a professional board to give consultation for the consideration and handling of violation of the accredited registered audit organization and the auditor and the public interest unit;
Article 16. Transparency report
1. Within 90 days from the end of financial year, the accredited audit organization must publicize on its website its annual transparency report (Form in Appendix 03) within at least 12 months;
2. The transparency report must be regularly updated with information within 30 days after changes;
Article 17. Public interest unit’s responsibilities
1. Choosing the accredited registered audit organization and the auditor to perform the audit of reports specified in Article 5 of this Circular;
2. Do not choose another accredited audit organization to issue its opinion on the financial report when that financial report has been audited by an accredited audit organization, unless otherwise permitted under the regulations of law.
3. Terminating the implementation of audit contract signed with the accredited audit organization in case where that audit organization whose accredited auditing capacity is suspended or annulled or where that audit organization is no longer the accredited audit organization. Choose another accredited registered audit organization and the auditor to perform the audit of reports under the provisions in Article 5 of this Circular;
4. Requesting the accredited registered audit organization to change the registered auditor in case where that auditor whose accredited auditing capacity is suspended or annulled or where that auditor is no longer the accredited auditor;
5. Making a report to the competent authorities granting the accreditation to the audit organization performing the audit for its unit on the reason for change of accredited audit organization compared with the preceding year and the reasons for change of accredited audit organization that is performing the audit (if any);
6. Informing the competent authorities granting the accreditation to the audit organization performing the audit for its unit when detecting the registered auditor and accredited audit organization commit violation of law on independent audit;
7. Explaining or providing information and data related to the financial report, which has been audited on the requirement of the competent authorities;
8. Fulfilling all obligations specified in Article 39 and responsibilities specified in Article 57 of the Law on independent audit and other current regulations of law on independent accounting;
Chapter III
IMPLEMENTATION ORGANIZATION
Article 18. Implementation organization
1. This Circular takes effect since January 18, 2014 and supersedes Decision No. 89/2007/QD-BTC dated October 24, 2007 of the Minister of Finance on issuing Regulation on selection of audit enterprise accredited for performing audit for issuing organization, listing organization and securities trading organization;
2. For the approved period of 2014:
a) The audit organization registering to perform the audit for the public interest unit in the field of securities must comply with the provisions on conditions and dossier under the Decision No. 89/2007/QD-BTC dated October 24, 2007
b) The audit organization currently providing the audit services as prescribed shall request in writing the Ministry of Finance before January 20, 2014 to be approved for auditing the other public interest units. The Ministry of Finance shall publicize the list of registered audit organizations and auditors accredited for performing the audit for the public interest unit before January 31, 2014 on its website;
3. Within 01 year from the effective date of this Circular, based on the guidance of this Circular, the Ministries and sectors concerned shall review to issue regulations consistently and conformably with the conditions to choose an independent audit organization eligible for performing the audit for enterprises and organizations under the specialized regulations of law;
4. The Ministries, sectors, People’s Committees of provinces and centrally-affiliated cities are liable to guide the implementation of this Circular;
5. Any problem arising during the implementation of this Circular should be promptly reported to the Ministry of Finance for study and settlement.
For the Minister
Deputy Minister
Tran Xuan Ha
Appendix 01
(Issued with Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance)
SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence – Freedom - Happiness
--------------------------
APPLICATION FOR REGISTRATION OF AUDIT PERFORMANCE FOR PUBLIC INTEREST UNIT
Year ...
To:.......................................................
1. Company name:.............................................................................................
2. Address:.....................................................................................................
3. Tel:.................... Fax:........................ Email:.................................
4. Type of business (Limited liability, partnership, private)..............................
5. Certificate of business registration (or Certificate of enterprise registration or Investment Certificate) No.:......issued on date.....by (name of competent authorities)...
6. Certificate of eligibility for audit service business No….issued on date…..issued by…
7. Time of audit operation in Vietnam (to the date of dossier submission):...month(s)
8. Charter capital, equity on the balance sheet at the end of the latest fiscal year (or actually contributed equity at the time of registration): ........... .
9. A number of registered auditor requesting the accreditation: ....person
10. A number of customers whose financial reports have been audited: Year....:...
Does the company....registered for auditing the public interest unit in the field of securities?
□ Yes.
□ No.
The company and its registered auditor are qualified and eligible under the provision in Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance on independent audit for the public interest unit.
Documents attached to the application, including:
(1) Certified copy of Certificate of business registration, Certificate of enterprise registration or Investment Certificate and company Charter;
(2) Copy of Certificate of eligibility for audit service business;
(3) List of registered auditors requesting the accreditation;
(4) Report on financial situation and business operation of audit organization in previous year, including:
a) Financial report audited in the year....;
b) List of audited customers whose financial report have been audited issue their financial reports in the preceding year;
c) List of customers as the public interest units have issued their audit reports (or report on result of examination) and financial report in the year of application (for the accredited audit organization in the year of application);
d) Situation of organization, operation and auditing experience of registered auditor and audit organization;
dd) Audit organization’s violations of law (if any);
e) Major changes in the financial year affecting the organization, operation and result of business operation of audit organization;
g) Major changes in the year related to the registered auditor (due to increase, decrease of registered auditor and violations of occupational ethics of registered auditor...);
h) Description of development and maintenance of quality control system;
(5) Certified copy of Certificate of occupational liability insurance (if any);
Company ...commits that the information provided in this application and attached documents is true and shall take responsibility for any falsehood;
Kindly request the consideration and approval from the competent state authorities;
| …, date … month … year… COMPANY DIRECTOR (Signature, full name, seal) |
Note: In case of registration for the second time onwards, if there is no change, it is not necessary to submit the documents specified at Point (1), (2), (4d) and (4h).
Appendix 02a
(Issued with Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance)
LIST OF AUDIT ORGANIZATION ACCREDITED FOR PERFORMING AUDIT FOR PUBLIC INTEREST UNIT OF THE YEAR....
(Updated to the date ...)
No. | Name of audit organization | Abbreviated name | Contact address |
|
| ||||
1 | 2 | 3 | 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Note:
- Note: The audit organizations named in this list only perform the audit for the public interest unit specified in Clause 2, Article 4 of this Circular;
- This list may be changed, please look up on the website: www.mof.gov.vn
Appendix 02b
(Issued together with Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance)
LIST OF REGISTERED AUDITORS ACCREDITED FOR PERFORMING AUDIT FOR PUBLIC INTEREST UNIT
(Updated to the date ...)
No. | Full name | Year of birth | Certificate of audit practice registration | Validity of Certificate of audit practice registration | |||
Male | Female | No. | Date | From | To | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| Company... |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
| Company... |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Note: The registered auditors named in this list only perform the audit for the public interest unit specified in Clause 2, Article 4 of this Circular;
- This list may be changed, please look up on website: www.mof.gov.vn
Appendix 03
(Issued with Circular No. 183/2013/TT-BTC dated December 04, 2013 of the Ministry of Finance)
SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence – Freedom - Happiness
--------------------------
TRANSPARENCY REPORT
Year ...
1. Introduction to structure of organization, management and type of business
- Name of accredited audit organization:
- Address of head office:
- Tel:………………. Fax:………… Email:…………………
- Type of business:………………………………………………….
- Description of organizational structure and type of business of international audit organization (if the accredited audit organization is a member of international audit organization) and the role of accredited audit organization with international audit organization;
- Description of structure of organization and management of accredited audit organization, including:
+ Member board;
+ Chairman of member board and owner of private enterprise;
+ Board of Directors or Board of General Directors;
+ Branch or representative office (if any) (details of address, telephone, fax and email of branch or representative office);
+ Legal representative;
2. Internal quality control system
- Description of internal quality control system (does it comply with standard of VSQC1 quality control?)
- Design of policy and procedures for operation of internal quality control system;
- Training programs to develop the internal quality control system;
- Supervision of internal quality control system;
3. List of accredited registered auditors;
4. Contents, schedule and scope of inspection and examination to ensure the quality of the year
(Specify work done for inspection and examination to ensure the quality of the year).
5. List of public interest units audited:
(As the public interest units whose financial reports have been audited by the audit organization in the preceding financial year with details of 02 types: done and being done)
6. Explaining about the independence assurance of audit organization;
7. Explaining the training and update of knowledge for registered auditors:
- Does the enterprise has its own training department to implement the update of knowledge for auditors?
- Number of update hour: including number of automatic update hour (if any);
- Programs involved in update, organizing update (if enterprise organizes update by itself);
- Teachers
8. Financial information
- Total revenues, in which:
+ Revenues from the audit services of financial report of the public interest unit;
+ Revenues from other services
- Expenses:
+ Expenses for salaries and bonuses of employees;
+ Expenses for buying occupational liability insurance;
+ Other expenses.
- Profit after tax;
- Taxes payable to state budget including corporate income tax
- Appropriation of contingency reserve for occupational risk
9. Information about the grounds for determination of income for the Board of Directors;
| …, date … month … year… COMPANY DIRECTOR (Signature, full name, seal) |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem Nội dung MIX.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây