Thông tư 05/2011/TT-BTTTT về giải quyết khiếu nại
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 05/2011/TT-BTTTT
Cơ quan ban hành: | Bộ Thông tin và Truyền thông |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 05/2011/TT-BTTTT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Lê Doãn Hợp |
Ngày ban hành: | 28/01/2011 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Khiếu nại-Tố cáo, Thông tin-Truyền thông |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Khiếu nại cước viễn thông trong 01 tháng kể từ ngày nhận thông báo
Ngày 28/01/2011, Bộ Thông tin và Truyền thông đã ban hành Thông tư số 05/2011/TT-BTTTT quy định về giải quyết khiếu nại của người sử dụng dịch vụ trong lĩnh vực thông tin và truyền thông.
Thông tư quy định: Bên cung cấp dịch vụ có trách nhiệm xây dựng và niêm yết công khai quy trình giải quyết khiếu nại của người sử dụng dịch vụ tại các điểm cung cấp dịch vụ; tiếp nhận, xem xét và giải quyết đúng thời hạn quy định mọi khiếu nại của người sử dụng dịch vụ và lưu trữ đầy đủ hồ sơ, các thông tin có liên quan đến dịch vụ bị khiếu nại để phục vụ công tác giải quyết khiếu nại và hướng dẫn giải quyết tranh chấp.
Người sử dụng dịch vụ có quyền tự mình khiếu nại (trực tiếp, qua điện thoại, bằng văn bản, bằng thư điện tử) những sai sót liên quan trực tiếp đến dịch vụ do bên cung cấp dịch vụ trong lĩnh vực thông tin và truyền thông cung cấp.
Thời hiệu khiếu nại đối với dịch vụ bưu chính là 06 tháng kể từ ngày kết thúc thời gian toàn trình của bưu gửi (hoặc ngày bưu gửi được chấp thuận); 01 tháng kể từ ngày bưu gửi được phát cho người nhận về việc bưu gửi bị suy suyển, hư hỏng, về giá cước và các nội dung liên quan.
Thời hiệu khiếu nại đối với dịch vụ viễn thông và và internet; công nghệ thông tin và điện tử; báo chí; xuất bản; phát thanh, truyền hình về giá cước là 01 tháng kể từ ngày nhận được thông báo hoặc hóa đơn thanh toán cước đầu tiên hoặc kể từ ngày thanh toán cước dịch vụ; về chỉ tiêu chất lượng dịch vụ và các vi phạm khác là ba (03) tháng kể từ ngày sử dụng dịch vụ hoặc xảy ra vi phạm.
Việc giải quyết khiếu nại phải được thực hiện trên nguyên tắc đúng thời hạn quy định, đúng pháp luật và bảo đảm quyền và lợi ích hợp pháp của người sử dụng dịch vụ; khuyến khích các bên tiến hành giải quyết khiếu nại thông qua hình thức thỏa thuận, thương lượng.
Trường hợp khiếu nại đã được bên cung cấp dịch vụ giải quyết nhưng người khiếu nại không đồng ý hoặc quá thời hạn giải quyết khiếu nại mà bên cung cấp dịch vụ không giải quyết, thì người sử dụng dịch vụ sẽ được cơ quan quản lý nhà nước trong lĩnh vực thông tin và truyền thông tiến hành hướng dẫn giải quyết tranh chấp…
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01/7/2011, thay thế Quyết định số 05/2007/QĐ-BBCVT ngày 05/4/2007 của Bộ trưởng Bộ Bưu chính, Viễn thông.
Xem chi tiết Thông tư05/2011/TT-BTTTT tại đây
tải Thông tư 05/2011/TT-BTTTT
BỘ THÔNG TIN VÀ TRUYỀN THÔNG -------------------------- Số: 05/2011/TT-BTTTT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Độc lập - Tự do - Hạnh phúc --------------------------- Hà Nội, ngày 28 tháng 01 năm 2011 |
THÔNG TƯ
QUY ĐỊNH VỀ GIẢI QUYẾT KHIẾU NẠI CỦA NGƯỜI SỬ DỤNG DỊCH VỤ
TRONG LĨNH VỰC THÔNG TIN VÀ TRUYỀN THÔNG
Căn cứ Luật Báo chí ngày 28 tháng 12 năm 1989; Luật Sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Báo chí năm 1999;
Căn cứ Luật Xuất bản ngày 03 tháng 12 năm 2004; Luật Sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Xuất bản năm 2008;
Căn cứ Luật Công nghệ thông tin ngày 29 tháng 6 năm 2006;
Căn cứ Luật Viễn thông ngày 04 tháng 12 năm 2009;
Căn cứ Luật Bưu chính ngày 17 tháng 6 năm 2010;
Căn cứ Luật Bảo vệ quyền lợi người tiêu dùng ngày 17 tháng 11 năm 2010;
Căn cứ Nghị định số 187/2007/NĐ-CP ngày 25 tháng 12 năm 2007 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Thông tin và Truyền thông;
Bộ Thông tin và Truyền thông quy định về giải quyết khiếu nại của người sử dụng dịch vụ trong lĩnh vực thông tin và truyền thông như sau:
QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này quy định việc khiếu nại, giải quyết khiếu nại của người sử dụng dịch vụ đối với bên cung cấp dịch vụ trong lĩnh vực thông tin và truyền thông (bao gồm: bưu chính; viễn thông và internet; công nghệ thông tin và điện tử; báo chí; xuất bản; phát thanh, truyền hình) và hướng dẫn giải quyết tranh chấp của cơ quan quản lý nhà nước.
Thông tư này được áp dụng đối với:
KHIẾU NẠI VÀ GIẢI QUYẾT KHIẾU NẠI
Người sử dụng dịch vụ có thể khiếu nại trực tiếp tại trụ sở của bên cung cấp dịch vụ hoặc gián tiếp qua điện thoại; khiếu nại bằng văn bản hoặc bằng thư điện tử với bên cung cấp dịch vụ các nội dung liên quan đến dịch vụ đã được cung cấp.
HƯỚNG DẪN GIẢI QUYẾT TRANH CHẤP
CỦA CƠ QUAN QUẢN LÝ NHÀ NƯỚC
Trường hợp khiếu nại đã được bên cung cấp dịch vụ giải quyết nhưng người khiếu nại không đồng ý hoặc quá thời hạn quy định tại Điều 11 Thông tư này mà bên cung cấp dịch vụ không giải quyết, thì người sử người sử dụng dịch vụ sẽ được cơ quan quản lý nhà nước trong lĩnh vực thông tin và truyền thông tiến hành hướng dẫn giải quyết tranh chấp khi:
Thời hiệu gửi đơn đề nghị hướng dẫn giải quyết tranh chấp là mười lăm (15) ngày làm việc kể từ ngày người khiếu nại nhận được kết quả giải quyết khiếu nại của bên cung cấp dịch vụ hoặc kể từ ngày hết thời hạn giải quyết khiếu nại quy định tại Điều 11 Thông tư này, mà bên cung cấp dịch vụ không giải quyết đơn khiếu nại theo quy định.
Cơ quan tiếp nhận đơn đề nghị hướng dẫn giải quyết tranh chấp tiến hành:
Thời hạn hướng dẫn giải quyết tranh chấp là hai mươi (20) ngày làm việc kể từ ngày cơ quan quản lý nhà nước tiếp nhận đơn đề nghị hướng dẫn giải quyết tranh chấp.
ĐIỀU KHOẢN THI HÀNH
Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01 tháng 07 năm 2011, thay thế Quyết định số 05/2007/QĐ-BBCVT ngày 05/4/2007 của Bộ trưởng Bộ Bưu chính, Viễn thông ban hành Quy định về giải quyết khiếu nại và hướng dẫn giải quyết tranh chấp giữa người sử dụng dịch vụ với bên cung cấp dịch vụ bưu chính, chuyển phát, viễn thông và Internet./.
Nơi nhận: - Thủ tướng Chính phủ; - Các Bộ, CQ ngang Bộ, CQ thuộc CP; - UBND các tỉnh, TP thuộc Trung ương; - Bộ trưởng và các Thứ trưởng; - Các Sở TT&TT; - Cục kiểm tra văn bản (Bộ Tư pháp); - Công báo; - Lưu: VT (3), TTra (136). |
BỘ TRƯỞNG
Lê Doãn Hợp |
THE MINISTRY OF INFORMATION AND COMUNICATIONS | VIETNAM SOCIALIST REPUBLIC |
No. 05/2011/TT-BTTTT | Hanoi, January 28, 2011 |
CIRCULAR
PROVISIONS ON ADJUSTMENT OF COMPLAINTS OF SERVICE USER IN INFORMATION AND COMMUNICATION LINE
Pursuant to the Press Law of December 28, 1989; the Law on amending and supplementing some articles of the 1999 Press Law;
Pursuant to the Law on Publication of December 3, 2004; the Law on amending and supplementing some articles of the 2008 Law Publication;
Pursuant to the Law on Information Technology of June 29, 2006;
Pursuant to the Telecommunications Law of December 4, 2009;
Pursuant the Post Law of June 17, 2010;
Pursuant to the Law on Protection of consumer’s rights of November 17, 2010;
Pursuant to the Government’s Decree No. 187/2007/ND-CP of December 25, 2007 regulating functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Information and Communications;
The Ministry of Information and Communication regulates on adjustment of complaints of service users in information and communication line as follows:
Chapter I
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Adjusting scope
This circular provides for complaints and adjustment of complaints of service users towards service provider in information and communications line (including post, telecommunications and internet, information technology and electronic, press, publication, radio and television) and guidelines for dispute settlement of state management agencies.
Article 2. Applicable objects
This circular applies to:
1. Organizations and individuals using service in information and communication line (hereinafter referred to as service user).
2. Enterprise, agency providing agents in information and communication line (hereinafter referred to as service provider).
3. State management agencies in information and communication line (hereinafter referred to as state management agencies).
Article 3. Rights and obligations of service user
1. To complaint mistakes directly related to services provided by service provider in information and communications line.
2. May withdraw a complaint in any stage of process of adjustment of complaints. The withdrawal of complaint shall be made in writing.
3. In case where service users are minors, persons suffering mental illness or other illnesses that are not able to be the mastery of their acts, the legal representative of theirs shall perform complaints; in case where the claimant is sick, senile, with physical defects, or other objective reasons that can not complaint by themselves, they may authorize father, mother, wife, husband, brother, sister, adult children or other people to complain.
4. To request State management agency for instructions to settle dispute when service provider does not resolve within time limit prescribed in Article 11 of this Circular or when disagree with outcome from adjustment of complaints of service provider.
5. To have right to request competent authority to settle dispute in accordance with Law on Protection of consumer’s rights in 2010.
6. When performing complaint’s right, the claimant is obliged to provide documentation, evidence, basic related to their complaints and be responsible for content of complaints, papers, evidence, basic provided in accordance with law.
Article 4. Responsibility of service provider
1.To develop and publicize adjustment of complaints process of service user at point of service provided.
2. To receive, review and settle all complaints timely as stipulated from service user for services provided within time limit prescribed in Article 11 of this Circular.
3. To store full records and information related to services complained to serve adjustment of complaints and guidelines for settling dispute.
Article 5. State management agencies’ responsibility of dispute guiding, settlement
1. Department of Information and Communications of provinces and cities directly under Central Government shall guide settlement of disputes between users and service providers in scope of locality under their management.
2. Ministry of Information and Communications is responsible for guiding settlement of disputes between users and service providers with in complicated cases, involving many branches and sectors.
Chapter II
COMPLAINTS AND ADJUSTMENT OF COMPLAINTS
Article 6. Principle to adjust complaints
1. The adjustment of complaints must be made on principle of right period prescribed, legal compliance and to ensure lawful rights and interests of service users.
2. To encourage service users and service providers to adjust complaints through forms of agreement and negotiation.
Article 7. Form of complaints
Service users can claim directly to headquarters of service provider or indirectly via telephone; claim in writing or by electronic mail to provider contents related to services provided.
Article 8. Conditions to be adjusted complaints
1. The claimant should be subjects prescribed in Clause 1, Article 2 of this Circular.
2. The claimant must be made in limitation of complaints specified in Article 9 of Circular.
Article 9. Limitation of complaints
1. Limitations of complaints towards postal service:
a) Six (06) months from the end of full time course delivering postal items to complain on loss of postal items, postal delivery time slower than full time delivery announced, in case where enterprise does not publish full time delivery, then this limitation is considered from the date of postal items are accepted;
b) One (01) months from the date of postal items are delivered to recipient towards complaints on postal items are damaged, spoiled on charges and other content directly related to postal items.
2. Limitation of complaints towards telecommunications and internet services, information technology and electronic, publication, radio and television:
a) On the rate is (01) months from the date of receipt of notice or first rate bill from the date of service rate payment;
b) On the quality target of service and other violations is three (03) months from the date of using service or violation occurred.
Article 10. Receiving complaints
1. Service provider after receiving complaints from service users must issue receipt of complaints. Receipt of complaints can be made in writing or electronic mail and must be clearly reflected contents of complaints of claimant, requirements of adjustment of complaints.
2. In case where complaints is not received, within five (05) working days from the date of receiving complaints, provider must give a written notice to complaint, clearly stating reasons of refusal to receive complaints.
Article 11. Time limit for settling complaints
1. Time limit for settlement of complaints towards postal service:
a) Not more than two (02) months from the date of receiving complaints about postal services in the country;
b) Not more than three (03) months from the date of receipt of complaints to international postal services.
2. Time limit for settlement of complaints towards telecommunications and internet services; information technology and electronic, publication, radio and television is no more than 20 working days after receiving complaint.
Article 12. Adjustment of complaints
1.Service provider implement settlement of complaints for users in accordance with process has been developed and put up on provisions in paragraph 1, Article 4 of this Circular.
2. Service provider shall inform in writing to complainant on results of complaint settlement.
3. In case where complaint is resolved as soon as users directly goes headquarters to complaint and achieve agreement of both parties, service providers don’t need to issue receipt of complaints, but they must make a report on result of complaint settlement and store it into record
Chapter III
GUIDELINE ON STATE MANAGEMENT AGENCY’S DISPUTES SETTLEMENT
Article 13. Guideline on disputes settlement between service user and provider
In case where complaint has been settled by service provider but complainant does not agree, or over- time limit is prescribed in Article 11 of this Circular but service provider does not resolve, then service user will be guided settlement of disputes by state management agencies in information and communication line in the following cases:
1. The complaint is still not guided to settle disputes by competent state management agencies prescribed in Article 5 of this Circular:
2. The complaint is not still settled disputes in accordance with Law on Protection of consumer’s rights in 2010.
Article 14. Application for guidelines on settlement of dispute
1. Application for guidelines on settlement of dispute must be submitted in writing by complainant to competent state management agencies defined in Article 5 of this Circular.
2. Application for guidelines on settlement of dispute must be clear, complete as follows:
a) The date, month and year when application is submitted;
b) Full name, address and phone number (if any) of person proposing guidelines for dispute settlement;
c) Name and address of service provider;
d) Indicate situation of complaint, process of settlement of service provider and request to be settled.
Article 15. The limitations of application for guideline on settlement of dispute
The limitations of application for guideline on settlement of dispute is fifteen (15) working days from the date the complainant receives results of complaint resolution from service provider or from the expiry date of complaints adjustment specified in Article 11 of this Circular, but the service provider does not resolve a complaint as prescribed.
Article 16. To receive application for guidelines on settlement of dispute
1.In case where complaint is guaranteed conditions specified in Article 13, Article 14, Article 15 of this Circular, competent State management agencies have responsibility to consider, receive application for guideline on settlement of dispute, issue receipt of application and conduct guidelines for dispute settlement between complainant and service provider.
2. In case complaint is not guaranteed one of conditions prescribed in Article 13, Article 14, Article 15 of this Circular, State management agency receiving application is responsible for guiding implementation of procedures as prescribed.
Article 17. Preparation for guidelines on dispute settlement
The agency receiving application for guidelines on dispute settlement shall carry out:
1.To request service users and service providers to provide adequate records of complaints adjustment (in case where complaint has been settled by service provider)
2. To request service provider that is complained to submit information related to complaint.
3. To review and verify contents of complaint, to guide settlement of disputes between complainant and service provider.
Article 18. Organization of guidelines on dispute settlement
1. The guidelines for dispute settlement shall be implemented in guidance of dispute settlement agency with presence of service user or legal representative of service user; legal representative of service provider that is complained. The process of dispute settlement instructions must be recorded in writing, signed by representatives of guidance of dispute settlement agency and parties.
2. In case where service users and service providers do not reach agreement, parties may request competent agency to settle dispute in accordance with Law on Protection of consumer’s rights in 2010.
Article 19. Duration of guidelines for dispute settlement
Duration of guidelines for dispute settlement is twenty (20) working days from the date competent State management agencies receive requests for dispute settlement instruction.
Chapter IV
PROVISION OF IMPLEMENTATION
Article 20. Organization of implementation
1. The inspector of Ministry of Information and Communications is responsible for assisting Minister of Information and Communication in guidelines for dispute settlement between service user and service provider under provisions of Clause 2, Article 5 of this Circular.
2. Department of Information and Communications of provinces and cities directly under Central Government shall guide settlement of disputes between users and service providers for under scope of provisions in Clause 1, Article 5 of this Circular.
3. Head of Department, Director General, heads of concerned units under Ministry of Information and Communications is responsible for coordinating Inspectorate in process of guidelines for dispute settlement.
4. In process of implementing this Circular, if any problems arise, to promptly suggest to Ministry of Information and Communications for answer, amendment and supplement.
Article 21. Take effect
This Circular takes effect from July 1st, 2011, replace Decision No.05/2007/QD-BBCVT dated April 5th, 2007 of Minister of Post and Telecommunications issued regulations on settlement of complaints and dispute settlement instructions between service user with service provider of post, delivery, telecommunications and Internet. /.
| MINISTER |
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây