Thông tư 40/2018/TT-BCT về xây dựng và nội dung các tài liệu quản lý an toàn trong hoạt động dầu khí
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Thông tư 40/2018/TT-BCT
Cơ quan ban hành: | Bộ Công Thương |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 40/2018/TT-BCT |
Ngày đăng công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Ngày đăng công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Loại văn bản: | Thông tư |
Người ký: | Trần Tuấn Anh |
Ngày ban hành: | 30/10/2018 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Công nghiệp |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Ngày 30/10/2018, Bộ Công Thương ban hành Thông tư 40/2018/TT-BCT quy định cụ thể về xây dựng và nội dung các tài liệu quản lý an toàn trong hoạt động dầu khí.
Theo nội dung Thông tư, thời điểm để xây dựng các tài liệu quản lý an toàn nêu trên bao gồm 03 giai đoạn: Chương trình quản lý an toàn được thực hiện; Báo cáo đánh giá rủi ro được thực hiện; Kế hoạch ứng cứu khẩn cấp được thực hiện. Về nội dung, các thông tin cần thiết gồm:
- Vị trí công trình, dự án, bản đồ địa hình, điều kiện tự nhiên liên quan đến an toàn, môi trường;
- Vị trí các tòa nhà văn phòng, công trình tiện ích, dịch vụ, hệ thống an toàn và phòng cháy chữa cháy;
- Mặt bằng, hành lang và khoảng cách an toàn đối với thiết bị công nghệ, thiết bị phụ trợ, các hạng mục cần bảo vệ có liên quan;
- Quy trình công nghệ cơ bản, hóa chất, lưu chất chính liên quan đến an toàn, cháy nổ và môi trường
- Các hoạt động liên quan đến tồn chứa, xuất, nhập, vận chuyển;
- Thông tin về nhân sự làm việc cho dự án;
- Công trình, thiết bị dừng khẩn cấp, bảo đảm an toàn và phòng cháy chữa cháy.
Cục Kỹ thuật an toàn và Môi trường công nghiệp trực thuộc Bộ Công Thương được giao trực tiếp giám sát, đồng ý chấp thuận tài liệu về quản lý an toàn của đơn vị có hoạt động dầu khí.
Thông tư có hiệu lực từ ngày 14/12/2018.
Xem chi tiết Thông tư40/2018/TT-BCT tại đây
tải Thông tư 40/2018/TT-BCT
BỘ CÔNG THƯƠNG Số: 40/2018/TT-BCT |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM Hà Nội, ngày 30 tháng 10 năm 2018 |
Căn cứ Luật Ban hành văn bản quy phạm pháp luật số 80/2015/QH13;
Căn cứ Luật Dầu khí ngày 18 tháng 12 năm 2013;
Căn cứ Nghị định số 98/2017/NĐ-CP ngày 18 tháng 8 năm 2017 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Công thương;
Căn cứ Nghị định số 95/2015/NĐ-CP ngày 16 tháng 10 năm 2015 của Chính phủ quy định một số điều của Luật Dầu khí;
Căn cứ Nghị định số 87/2018/NĐ-CP ngày 15 tháng 6 năm 2018 của Chính phủ về kinh doanh khí;
Căn cứ Nghị định số 13/2011/NĐ-CP ngày 11 tháng 02 năm 2011 của Chính phủ về an ninh công trình dầu khí trên đất liền;
Căn cứ Quyết định số 04/2015/QĐ-TTg ngày 20 tháng 01 năm 2015 của Thủ tướng Chính phủ về quản lý an toàn trong hoạt động dầu khí;
Bộ trưởng Bộ Công Thương ban hành Thông tư quy định về xây dựng và nội dung các tài liệu quản lý an toàn trong hoạt động dầu khí.
QUY ĐỊNH CHUNG
Thông tư này quy định về xây dựng và nội dung các tài liệu quản lý an toàn trong hoạt động dầu khí.
Thông tư này áp dụng đối với các tổ chức, cá nhân và cơ quan quản lý nhà nước liên quan đến hoạt động dầu khí được tiến hành trên đất liền, vùng biển thuộc chủ quyền nước Cộng hòa xã hội chủ nghĩa Việt Nam.
Trong Thông tư này, các từ ngữ dưới đây được hiểu như sau:
CHƯƠNG TRÌNH QUẢN LÝ AN TOÀN
Nội dung quản lý nhà thầu bảo đảm kiểm soát được về công tác an toàn, sức khỏe, môi trường:
BÁO CÁO ĐÁNH GIÁ RỦI RO
Các biện pháp giảm thiểu đối với rủi ro, bao gồm:
Căn cứ trên kết quả đánh giá, đề xuất các giải pháp về kỹ thuật và quản lý để khắc phục các tồn tại nhằm giảm thiểu rủi ro cũng như tăng cường hiệu quả quản lý.
KẾ HOẠCH ỨNG CỨU KHẨN CẤP
Trên cơ sở đánh giá các mối nguy, xác định tất cả các tình huống khẩn cấp có thể xảy ra. Căn cứ vào năng lực, quy mô và độ phức tạp của dự án, công trình để phân loại tình huống khẩn cấp
Yêu cầu nội dung về quy trình thông báo từ khi phát hiện sự cố đến khi thông tin cho lực lượng tham gia ứng cứu và lực lượng chỉ đạo/điều hành công tác ứng cứu, nhân viên/bộ phận hỗ trợ ứng cứu, đối tác, nhà thầu, lực lượng cứu hộ, cứu nạn chuyên nghiệp của các cơ quan chính quyền địa phương theo yêu cầu, các tổ chức ứng cứu quốc tế
Yêu cầu các nội dung sau:
Yêu cầu các nội dung sau:
Yêu cầu nội dung về các quy định về lập và nộp các báo cáo tai nạn/sự cố, các biểu mẫu báo cáo tai nạn/sự cố trong nội bộ, cho đơn vị chủ quản và các cơ quan có thẩm quyền, cho truyền thông/báo chí...
Quy trình ứng cứu khẩn cấp một tình huống điển hình như cháy, nổ, tràn dầu/hóa chất, rò rỉ khí, v.v... đặc thù cho hoạt động dầu khí liên quan. Nội dung trích dẫn tối thiểu bao gồm:
Trình bày danh mục bao gồm tên, số lượng, loại, công dụng, vị trí lắp đặt... của các thiết bị được lắp đặt của công trình/nhà máy phục vụ công tác ứng cứu. Danh mục nên bao gồm mô tả đầy đủ về tình huống sẽ sử dụng các thiết bị này.
Sử dụng bản đồ, hình ảnh và mô tả để thực hiện các nội dung sau:
- Lối cứu hộ và thoát hiểm.
- Các khu vực có thể sử dụng làm nơi trú ẩn tạm thời tại công trình.
- Trung tâm điều khiển tại hiện trường.
- Bản đồ, hình ảnh và phần mô tả cũng cần thể hiện rõ việc bố trí các thiết bị, phương tiện cứu hộ tại các lối cứu hộ và thoát hiểm, các nơi trú ẩn tạm thời và trung tâm điều khiển tại hiện trường.
Mô tả đầy đủ các nguồn lực liên quan cần thiết được huy động từ bên ngoài khi xảy ra tai nạn, sự cố, bao gồm:
Kế hoạch khôi phục hoạt động của công trình bao gồm công tác điều tra, đánh giá nguyên nhân, hậu quả để tái lập và nâng cao mức an toàn của công trình.
Yêu cầu các nội dung chính:
TRÁCH NHIỆM THI HÀNH
Tổ chức tư vấn chịu trách nhiệm trước pháp luật về kết quả phân tích, đánh giá, tính toán các nội dung, số liệu trong các tài liệu quản lý an toàn do mình xây dựng.
Nơi nhận: |
BỘ TRƯỞNG
Trần Tuấn Anh |
CÁC ĐỐI TƯỢNG DO SỞ CÔNG THƯƠNG CÁC TỈNH THẨM ĐỊNH, CHẤP THUẬN CÁC TÀI LIỆU QUẢN LÝ AN TOÀN
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
TT |
Công trình |
Quy mô |
1 |
Kho xăng dầu |
< 5000="">3 |
2 |
Trạm cấp LPG |
- Trạm cấp LPG có hệ thống giàn chai chứa cho khu chung cư, khu đô thị. - Trạm cấp LPG có bồn chứa. |
3 |
Trạm nạp LPG vào chai |
Có bồn chứa < 50="">3 |
4 |
Kho tồn chứa LPG |
< 114="">3 |
BẢNG MA TRẬN RỦI RO
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
Hậu quả (IPI) |
Tần suất xảy ra (IPF) |
|||||
|
Rất hiếm xảy ra (1) |
Khó xảy ra (2) |
Có thể xảy ra (3) |
Rất có thể (4) |
Thường xuyên xảy ra (5) |
|
Rất nhỏ (1) |
|
|
|
|
|
|
Nhỏ (2) |
|
|
|
|
|
|
Trung bình (3) |
|
|
|
|
|
|
Lớn (4) |
|
|
|
|
|
|
Rất lớn (5) |
|
|
|
|
|
|
Rủi ro thấp |
|
Rủi ro trung bình |
|
Rủi ro cao |
BẢNG PHÂN LOẠI MỨC RỦI RO
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
STT |
Miêu tả mối nguy/rủi ro |
|
|
|
Các biện pháp giảm thiểu rủi ro |
Thực hiện bởi |
|
Kiểm soát chung |
||
Tần suất |
Mức độ |
Rủi ro |
Tần suất |
Mức độ |
Rủi ro |
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CẤU TRÚC CHƯƠNG TRÌNH QUẢN LÝ AN TOÀN
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
1. Chương 1: Giới thiệu về dự án
2. Chương 2: Giới thiệu về hệ thống quản lý An toàn - Sức khỏe - Môi trường
3. Chương 3: Đánh giá sự tuân thủ pháp luật về an toàn
4. Chương 4: Chương trình quản lý an toàn
5. Chương 5: Kết luận
6. Tài liệu tham khảo
CẤU TRÚC BÁO CÁO ĐÁNH GIÁ RỦI RO
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công Thương)
1. Chương 1: Giới thiệu về dự án
2. Chương 2: Phương pháp luận
3. Chương 3: Tiêu chuẩn rủi ro chấp nhận được
4. Chương 4: Nhận biết các mối nguy
5. Chương 5: Phân tích tần suất
6. Chương 6: Mô hình hậu quả
7. Chương 7: Tính toán rủi ro
8. Chương 8: kết luận và kiến nghị
9. Tài liệu tham khảo
CẤU TRÚC KẾ HOẠCH ỨNG CỨU KHẨN CẤP
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công thương)
1. Chương 1: Giới thiệu về dự án
2. Chương 2: Xác định tình huống khẩn cấp, chiến lược ứng cứu
3. Chương 3: Tổ chức ứng cứu trong các tình huống khẩn cấp
4. Chương 4: Nguồn lực phục vụ ứng cứu khẩn cấp
5. Chương 5: Chế độ thông báo và báo cáo tình huống khẩn cấp
6. Chương 6: Huấn luyện và diễn tập ứng cứu khẩn cấp
7. Tài liệu tham khảo
BIỂU MẪU CÁC VĂN BẢN
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công thương)
Mẫu số 01 |
Công văn đề nghị chấp thuận tài liệu quản lý an toàn sau khi chỉnh sửa theo yêu cầu của Hội đồng thẩm định |
Mẫu số 02 |
Mẫu thông tin liên lạc trong tài liệu Kế hoạch ứng cứu khẩn cấp |
Mẫu số 03 |
Các nội dung chính quy trình ứng cứu khẩn cấp trong tài liệu Kế hoạch ứng cứu khẩn cấp |
Mẫu số 04 |
Mẫu bài tập diễn tập trong tài liệu Kế hoạch ứng cứu khẩn cấp |
TÊN ĐƠN VỊ |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: …./….. V/v chấp thuận các tài liệu quản lý an toàn cho hoạt động (công trình)… |
……, ngày … tháng … năm … |
Kính gửi: Cục Kỹ thuật an toàn và Môi trường công nghiệp
Theo Công văn số .../... của Bộ Công Thương ngày ... tháng ... năm ... về việc bổ sung, hiệu chỉnh tài liệu quản lý an toàn cho hoạt động (công trình) ……. của ...(tên đơn vị), ...(tên đơn vị) đã tiến hành rà soát và chỉnh sửa các báo cáo dựa trên các ý kiến của Hội đồng thẩm định.
Các hiệu chỉnh, bổ sung trên đã được (tên đơn vị) cập nhật vào trong các tài liệu về quản lý an toàn cho hoạt động (công trình) ... gửi kèm theo văn bản này.
...(tên đơn vị) kính đề nghị Cục Kỹ thuật an toàn và Môi trường công nghiệp xem xét và trình Bộ Công Thương phê duyệt các báo cáo này.
Trân trọng.
|
THỦ TRƯỞNG ĐƠN VỊ |
Tài liệu đính kèm:
1. Hai (02) bộ Chương trình quản lý an toàn cho hoạt động (công trình)...
2. Hai (02) bộ Kế hoạch ứng cứu khẩn cấp cho hoạt động (công trình)...
3. Hai (02) bộ Báo cáo Đánh giá rủi ro cho hoạt động (công trình)...
4. Thuyết minh chỉnh sửa các báo cáo
MẪU THÔNG TIN LIÊN LẠC TRONG TÀI LIỆU KẾ HOẠCH ỨNG CỨU KHẨN CẤP
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công thương)
TT |
Họ và tên |
Chức danh |
|
Thông tin liên hệ |
||
Cố định |
Di động |
Fax |
||||
A |
Các Bộ, ngành liên quan đến hoạt động ứng cứu khẩn cấp |
|
|
|
|
|
1. |
… |
|
|
|
|
|
2. |
… |
|
|
|
|
|
3. |
… |
|
|
|
|
|
B |
Thông tin liên lạc nội bộ trong tình huống khẩn cấp của tổ chức |
|
|
|
|
|
4. |
... |
|
|
|
|
|
5. |
... |
|
|
|
|
|
6. |
... |
|
|
|
|
|
C |
Các nhà thầu có liên quan đến hoạt động của tổ chức |
|
|
|
|
|
7. |
... |
|
|
|
|
|
8. |
... |
|
|
|
|
|
9. |
... |
|
|
|
|
|
D |
Các đơn vị hỗ trợ ứng cứu |
|
|
|
|
|
10. |
... |
|
|
|
|
|
11. |
... |
|
|
|
|
|
12. |
... |
|
|
|
|
|
CÁC NỘI DUNG CHÍNH QUY TRÌNH ỨNG CỨU KHẨN CẤP TRONG TÀI LIỆU KẾ HOẠCH ỨNG CỨU KHẨN CẤP
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 10 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công thương)
Nội dung chính của quy trình ứng cứu khẩn cấp sự cố tiêu biểu bao gồm:
1. Mô tả quá trình ứng cứu bao gồm các bước sau:
1. Phát hiện hoặc tiếp nhận sự cố;
2. Thông báo sự cố cho người có thẩm quyền;
3. Xác minh, phân tích, đánh giá khả năng diễn biến sự cố, phân loại sự cố và thông báo cấp độ ứng cứu;
4. Quyết định lựa chọn phương án và triệu tập các thành viên của bộ phận ứng cứu khẩn cấp.
5. Triển khai phương án ứng cứu;
6. Kết thúc hành động ứng cứu.
7. Báo cáo kết quả ứng cứu và đánh giá kết quả thực hiện phương án ứng cứu.
2. Phân cấp trách nhiệm của từng cá nhân khi xảy ra tình huống khẩn cấp.
3. Vận hành, điều khiển các trang thiết bị phục vụ ứng phó trong các tình huống khẩn cấp.
4. Hệ thống thông tin liên lạc và báo cáo giữa công trình xảy ra tình huống khẩn cấp với các công trình lân cận, chính quyền địa phương và các đơn vị liên quan tham gia ứng cứu.
MẪU BÀI TẬP DIỄN TẬP TRONG TÀI LIỆU KẾ HOẠCH ỨNG CỨU KHẨN CẤP
(Ban hành kèm theo Thông tư số 40/2018/TT-BCT ngày 30 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Công thương)
Nội dung chính của bài diễn tập bao gồm:
Lực lượng tham gia |
|
Lực lượng hỗ trợ (khi có sự cố thật) |
|
Trung tâm chỉ huy |
|
Phương tiện liên lạc |
|
Phương tiện báo động |
|
Dụng cụ diễn tập |
|
Kịch bản |
|
Ngày, giờ xảy ra sự cố |
|
Địa điểm xảy ra sự cố |
tại ... |
Nội dung diễn tập |
- Mô tả sự cố; - Báo động, thông báo; - Hoạt động ứng cứu của nhân sự theo quy trình ứng cứu sự cố; - Kết thúc diễn tập: tổng hợp và báo cáo kết quả diễn tập cho các nhân sự và các bên liên quan tham gia diễn tập, đánh giá các kết quả đã thực hiện và bài học kinh nghiệm. |
THE MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE
Circular No. 40/2018/TT-BCT dated October 30, 2018 of the Ministry of Industry and Tradeprescribing formulation and contents of documents on management of safety for petroleum operations
Pursuant to the Law on Promulgation of Legislative Documents No. 80/2015/QH13;
Pursuant to the Law on Petroleum dated December 18, 2013;
Pursuant to the Government s Decree No. 98/2017/ND-CP dated August 18, 2017, defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Industry and Trade;
Pursuant to the Government’s Decree No. 95/2015/ND-CP dated October 16, 2015 elaborating on certain articles of the Law on Petroleum;
Pursuant to the Government’s Decree No. 87/2018/ND-CP dated June 15, 2018 on gas business;
Pursuant to the Government’s Decree No. 13/2011/ND-CP dated February 11, 2011 on security for onshore petroleum facilities;
Pursuant to the Prime Minister’s Decision No. 04/2015/QD-TTg dated January 20, 2015 on management of safety for petroleum operations;
The Minister of Industry and Trade hereby promulgates the Circular prescribing formulation and contents of documents on management of safety for petroleum operations.
Chapter I
GENERAL PROVISIONS
Article 1. Scope of regulation
This Circular provides for the formulation and contents of documents on management of safety for petroleum operations.
Article 2. Subjects of application
This Circular shall apply to organizations, individuals and regulatory authorities relating to petroleum operations on dry land or territorial waters of the Socialist Republic of Vietnam.
Article 3. Definition
For the purposes of this Circular, terms used herein shall be construed as follows:
1. Petroleum operation refers to the following activities:
a) Prospecting, exploration and development of oil and gas fields, clearance of petroleum facilities.
b) Construction, installation and operation of petroleum exploitation, production, refining, petrochemical, treatment, processing, petroleum product storage, transmission and distribution infrastructure facilities.
c) Engineering services directly involved in activities specified in point a, b of this clause.
2. Individual risk per annum (IRPA) refers to the annual average value of risk of death that a person may face at workplace.
3. Individual risk (IR) refers to the estimated probability of risk that a person may face in case of an incident or accident. It is represented by two quantities including the individual risk per annum and the fatal accidental rate.
4. Location Specific Individual Risk (LSIR) refers to the risk that a person may face at a particular work location due to impacts resulting from technological systems in operation at a work site.
5. Group risk refers to the risk that a facility causes for a group of employees working there or a group of persons not working but present within the vicinity of the facility.
6. Potential Loss of Life (PLL) refers to the estimated number of persons that may be dead (per year) due to any incident/accident. PLL is used for determining and classifying sources of risks which are principal or cause general impacts or social risks, and helps measurement of changes in a risk when there is any change in operational activities and in equipment/appliances during the life span of a facility.
7. Risk matrix refers to the two-dimensional matrix, including the incident/problem frequency (IPF) and the intensity of consequences arising in case that accident/problem occurs (IPI).
Article 4. Time of formulation of safety management documents
1. A safety management program shall be developed:
a) Before construction and installation.
b) Before testing and commissioning.
c) Before alteration or change of capacity, technology, clearance of a work site after the completed production or end of a project, change in safety policies and safety management systems.
2. A risk assessment report shall be prepared:
a) While working on the fundamental design or the technical design.
b) Before construction and installation.
c) Before testing, commissioning, maintenance and repair.
c) Before alteration or change of capacity, technology, clearance of a work site after the completed production or end of a project, change in safety policies and safety management systems.
dd) Updated every 5 years.
3. An emergency response plan shall be prepared:
a) Before construction and installation.
b) Before testing and commissioning.
c) Before alteration or change of capacity, technology, clearance of a work site after the completed production or end of a project, change in safety policies and safety management systems.
Article 5. General information required in the overview of a project or construction work in safety management documents
1. Name, capacity, main products and input materials.
2. Address of the construction work or project, topographical map, geographical conditions relating to safety and environment.
3. Address of office buildings, amenities, utilities, safety and firefighting systems.
4. Floor plan of the project or construction work, safety corridor and distance for installation of technological equipment, auxiliary appliances and items the need to be protected in the project or construction work.
5. Basic technology process, main chemicals and fluids related to safety, fire, explosion and environment.
6. Activities relating to stocking, dispatch, receipt and transportation.
7. Information about personnel working for the project: Number of employees, distribution of employees working at different areas and working time frame, etc.
8. Emergency stop, safety assurance and fire safety facilities and equipment.
Chapter II
SAFETY MANAGEMENT PROGRAM
Article 6. Safety policies and objectives
1. Introduction to the Safety – Health – Environmental management system and programs intended for petroleum operations at a project or construction work.
2. Safety – Health – Environmental management policies and objectives for different activities, including:
a) Safety management: The number of accidents or incidents during a year or time length of the safety management activity (if such activity lasts less than 01 year); period of suspension of work due to any accident/incident (Lost Time Injury - LTI); total of incidents/accidents that have been recorded (Total Recordable Incident Frequency Rate - TRIFR).
b) Environmental management: Commitments to preventing environmental occurrences; minimization of hazardous wastes.
c) Management system: Safety – Health – Environmental management plans and procedures; review of effectiveness in the Safety - Health - Environmental management activity; incident/accident investigation and reporting.
3. Policies and objectives must correspond to the capability of the involved organization, individual, laws and regulations.
4. Commitments to implementing measures must be made to attain stated objectives.
Article 7. Organization of safety tasks and delegation of authority to perform safety tasks
1. Organizational chart of personnel related to safety tasks, including the occupational hygiene and safety department, the healthcare department, the occupational hygiene and safety council, as prescribed in regulations in force.
2. Assigning responsibilities for performing duties to departments and individuals related to safety management activities.
3. Reporting channels, including reporting to state regulatory authorities as prescribed in regulations in force and internal reporting.
Article 8. Safety training programs; requirements concerning competence, qualification and experience of employees
1. Detailed programs for training in safety and emergency response for employees and occupational positions under regulations in force and particular requirements in the petroleum industry, including:
a) Sectors and employees that need to be trained in safety management activities.
b) Contents and time of the training designed for specific trainees.
c) Certificates and credentials awarded after completion of a training course.
2. Requirements concerning competence, qualification and experience of specific work positions of employees in accordance with regulations in force.
Article 9. Assessment of compliance with Safety – Health – Environment legislation, including the following contents:
1. Report on assessment of compliance with Safety – Health – Environment legislation, including the following contents:
a) Articles and clauses in legislative documents and international treaties of which Vietnam is a member, to which a project or construction work is bound.
b) Summary of statutory contents.
c) Response actions/plans.
d) Documents evidencing compliance.
dd) Commencement date.
e) Performance evaluation: Satisfactory or Not Satisfactory. In case of being Not Satisfactory, analysis of causes, remedial measures and completion deadline must be recommended.
2. The list of national technical regulations, national standards, safety regulations and other standards conforming to generally-accepted international petroleum industry practices in the Safety - Health – Environment sector to be applied at a project or construction work.
3. The list of procedures and regulations on operation, handling of emergencies, maintenance of a construction work, machinery and equipment, including:
a) Name and date of issuance of regulations and procedures.
b) Names, symbols, codes and updating dates of regulations and procedures.
4. List of licenses, technical safety and quality certificates, including the following information:
a) Name of the license or certificate.
b) Issuance and effective date of the license or certificate.
Article 10. Contractor management
Contractor management activities must ensure controllability of safety, health and environmental issues:
1. Regulations and procedures for management and control of safety, health and environment issues of the contractor.
2. Competence in performing safety, health and environmental management activities by the contractor must be controlled and ensure relevance to the safety management system of an organization or individual involved in the petroleum industry.
3. Safety arrangements and agreements between the investor in a project on a construction work and the contractor upon implementation of contractual duties.
Chapter III
RISK ASSESSMENT REPORT
Article 11. Determination of reporting purposes and scope
1. A report shall be aimed at assessing and measuring risks arising from activities performed by an organization or individual in order to effectively control and recommend measures to minimize risks arising during the period from the design stage to the stage of construction, testing, commissioning and cancellation of a construction work.
2. A report shall cover:
a) Quantitative and qualitative assessment of risks to humans.
b) Comparison of risks from activities with the acceptable level of risk.
c) Recommended measures to minimize risks.
Article 12. Acceptable risk level
1. The acceptable risk level determined prior to risk analysis shall be the basis for the process of assessment and minimization of risks.
2. The acceptable risk level used for the quantitative assessment of risks arising in petroleum operations shall be subject to the Circular No. 50/2012/TT-BCT dated December 28, 2012 of the Minister of Industry and Trade releasing the national technical regulation on the acceptable risk level used in the quantitative assessment of risks arising by performing petroleum, gas and oil, chemical and thermal power operations QCVN 11:2012/BCT.
3. The acceptable risk level (specific) to an organization or individual may be applied on conditions that it is not greater than the risk level defined in the QCVN 11:2012/BCT.
Article 13. Risk assessment methodology
1. Qualitative risk assessment
2. Quantitative risk assessment
Article 14. Hazard identification
1. Hazard identification refers to the determination of potential hazards that may be caused by petroleum operations, harm humans, property and environment.
2. Potential hazards may arise from all of construction items, technological systems and activities in the petroleum industry.
3. Organizations and individuals must present hazards as a basis for quantitative and qualitative risk assessment.
Article 15. Qualitative risk assessment
1. Establish the risk matrix for analysis and measurement of the level of risk that may cause identified hazards. According to safety policies, objectives and particular characteristics of petroleum operations, both dimensions of the risk matrix shall contain multiple risk levels, each of which is not less than 3. Details shall be given in the Appendix II hereof.
2. The qualitative risk assessment result shall be represented in the form of the classification chart of risk levels, which lists down all of identifiable hazards, primary risk levels, risk control and minimization measures and remaining risk levels after application of risk relief measures. A risk level can be identified from the risk matrix.
3. The sample of the classification chart of risk levels shall be given in the Appendix III hereto.
Article 16. Quantitative risk assessment
1. Quantitative risk assessment requirements
a) Qualitative risk assessment procedures shall be implemented according to QCVN 11:2012/BCT.
b) This assessment must be carried out by using the dedicated software which is copyrighted, is designed to calculate the frequency rate, create the model of performance and individual risk levels.
c) Individual risk levels must be compared with the acceptable risk level prescribed in Article 12 hereof.
2. Review and selection of hazards subject to the quantitative risk assessment.
3. Frequency rate analysis
a) Identifying hazard-specific original frequency data, including respective data sources, technology stages and indexing factors;
b) Results of calculation of the frequency rate of each selected hazard.
4. Consequence model
a) Analyzed consequence model formats and associated input data.
b) Consequence modeling results presented in the form of charts and images depicting respective hazards caused in specific technology phases.
5. Calculation of risk levels
6. Results of the quantitative assessment of risks, including individual risk and group risk:
a) Individual risk: The result of the quantitative assessment of the individual risk shall be determined by looking at IRPA.
b) Group risk: The result of the quantitative assessment of the group risk shall be determined by looking at the likelihood of loss of human life.
c) Calculating the highest individual risk level and the average individual risk level.
d) Comparing the measurable risk level with the acceptable risk level provided in Article 12 hereof.
Article 17. Risk minimization measures
Risk minimization measures shall be comprised of:
1. Measure to minimize the frequency rate of incident or accident.
2. Consequence mitigation measures:
a) Consequence mitigation measure relating to design, passive load bearing and fire protection capacity of a structure.
b) Consequence mitigation measure relating to the safety and support system, and the passive fire protection system.
c) Consequence mitigation measure relating to the standby equipment and personnel system in case of emergency.
d) Other measures.
3. The risk level determined after application of risk minimization measures must be corresponding to the acceptable risk level.
Article 18. Conclusion and recommendation
1. Conclusion
a) Making a summary of important results gained by the analysis and assessment of risks, and the highest risk level used as a benchmark.
b) Preparing the report on results of implementation of recommendations given in risk assessment reports of previous projects or construction works (if any).
2. Recommendations
Based on the assessment results, recommendations about technical and management solutions aimed at dealing with unsolved issues in order to minimize risks and promote efficiency of managerial effectiveness must be offered.
Chapter IV
EMERGENCY RESPONSE PLAN
Article 19. Identification and classification of emergency situations
Based on the assessment of hazards, all of potential emergency situations shall be identified. Based on the competence, scale and complexity of each project or construction work, emergency situations shall be classified.
1. Primary emergency situation refers to the situation in which an incident occurs on a small scale without causing any direct threats to human life and existence of a part of a facility. This situation shall be handled and mitigated by on-site personnel.
2. Secondary emergency situation refers to the situation in which an incident occurs on an average scale and may cause direct threats to human life and existence of a part of a facility. This situation shall be handled and mitigated by the internal response staff of an organization under the command of the Commanding Committee for emergency response, maybe by the internal response staff administered by another organization and any involved local authority.
3. Tertiary emergency situation refers to the situation in which an incident occurs on a large scale, causing serious danger to humans, potential damage to a facility and significant impact on environment. This situation shall be handled and mitigated by the national-, ministry- and sectoral administration-level professional, or maybe foreign, forces.
Article 20. Personnel organization and delegation of responsibilities, responsibilities arising in case of emergency
1. Organizational diagrams of emergency response specific to emergency situations must describe members of the response team ensuring effective emergency response tasks and contact between main position holders in each response team and between response teams.
2. Specific responsibilities of each department and member belonging to the organization structure of an emergency response team must be described.
Article 21. Reporting system in case of incident, accident or dangerous situations
1. Notification and reporting procedures
The document must describe requirements concerning contents of notification procedures from the time of discovery of incident to the time of issuance of notification to forces participating in response tasks and the force in charge of directing/administering response activities, response support staff, partners, contractors and professional rescue teams under the control of a local authority upon request, and international response bodies.
2. Internal notification
The following contents shall be required:
a) Methods for sending the notification to the Commanding Committee for emergency response, response forces, departments/divisions and response support staff.
b) Contents of the notification (describing the incident, type of the emergency, occurrence position and time, degree of loss/number of injured persons, status, activities already subject to remedies and demands for support).
c) Communications channels (including telephone, walkie-talkie, alarming sound and fax/email, etc.).
d) Persons authorized to issue emergency notifications.
3. Outward emergency notification
The following contents shall be required:
a) Regulations on notification forms, responsible or authorized persons.
b) Procedures for and contents of notification issued to host entities, concerned competent bodies, partners, response support organization, press/communications, family relatives of victims, etc.
4. Preparation of emergency reports
The document must include contents of regulations on preparation of incident/accident reports, sample internal incident/accident reports and submission thereof to host entities and competent authorities, and to communications/press agencies, etc.
Article 22. Procedures for response to emergency situations
1. List of emergency response procedures
a) Compiling the list of emergency response procedures applied to projects or construction works which are relevant to emergency situations. Each procedure must include code, symbol, issuance date, revision date (if any) and level of the issuing authority.
b) If involved parties have their own response procedures applied to the same emergency situation, it shall be necessary to clarify which conditions for application of an emergency response procedure of a party.
c) Listing down documents on cooperation between partners on emergency response (if any).
2. Specific emergency response procedure
This procedure must describe the steps in response to a typical situation such as fire, explosion, oil/chemical spill, gas leak, etc. which are relevant to related petroleum operations. Citations shall include at least:
a) Flowchart describing the response process.
b) Description of the response process.
c) Assignment of functions and responsibilities of each individual in case of emergency.
d) Communications and reporting system.
Article 23. Emergency response resources
1. The Commanding Committee in charge of administering emergency response activities.
a) Contact address of the emergency response office of the Commanding Committee.
b) List of equipment and appliances intended for emergency response activities which are under the control of the emergency response office or the Commanding Committee.
2. Internal resources intended for emergency response and exit activities.
The list must contain names, quantity, types, functions and installation locations, etc. of equipment installed inside a project/plant in order to serve the needs of emergency response activities. The list should be composed of the full description of situations in which use of these equipment items is allowed.
a) Response, rescue and exit plans, muster stations and control centers.
Maps, images and description statements must be used to describe the followings:
- Rescue and exit way.
- Areas used as muster stations inside a facility.
- On-the-scene control center.
- Maps, images and description statements should clearly indicate installations of emergency equipment and appliances at rescue and exit doors, muster stations and on-the-scene control center.
3. Externally mobilized resources
The comprehensive description of essential resources externally mobilized in case of incident or accident shall include:
a) Agreements on mutual support with adjacent construction works and competent authorities.
b) Resources agreed upon in contracts (example: technical, first aid, medical treatment and evacuation services).
c) List describing names, quantity, types and functions of outsourced safety equipment and appliances used for performing emergency response activities.
Article 24. Address used for emergency contact with internal departments and reporting to relevant regulatory authorities
1. Internal emergency contact address
2. Address used for the emergency contact with concerned regulatory authorities.
3. Address used for the emergency contact with response support units.
4. Sample internal reports and sample reports submitted to regulatory authorities.
Article 25. Emergency response training and drills
1. Training
a) General regulations on theoretical and practical emergency response training.
b) Contents of emergency response training relevant to each group of employees and tasks.
c) Training schedule and program.
2. Drills or exercises
a) Forms of drills or exercises: Tabletop exercise and drill.
b) Drill or exercise plan.
3. Tabletop exercise must be held before commencement of petroleum operations.
4. Drill or exercise plan must clearly specify types of situations, contents, frequency rate, eligible participants, time and venue and external bodies invited to take part in the drill or exercise.
Article 26. Plan for restoration of operations after an incident or accident
The plan for restoration of operations of a facility shall include information about the investigation and evaluation of causes and consequences as a basis for retrieval and promotion of the safety level of a facility.
The following main contents shall be required:
1. Processes of investigation and evaluation of causes and consequences of an incident or accident.
2. The plan for improvement of measures to prevent, respond to emergencies and enhance the safety level of a facility.
Chapter V
IMPLEMENTARY RESPONSIBILITIES
Article 27. Responsibilities of the Industrial Safety Techniques and Environment Agency
1. The Minister of Industry and Trade shall authorize the Director of the Industrial Safety Techniques and Environment Agency to give his/her endorsement for safety management documents of organizations and individuals involved in petroleum operations.
2. Provide guidance on the implementation of this Circular.
3. Conduct the inspection, examination, and handle any violations, complaints and denunciations regarding management of safety for petroleum operations, under its jurisdiction.
Article 28. Responsibilities of the Departments of Industry and Trade in provinces where petroleum operations take place
1. Preside over the assessment and approval of safety management documents of petroleum industry organizations and individuals developing projects or construction works specified in the Appendix I hereof.
2. Preside over and cooperate with concerned entities in cities or provinces in carrying out the inspection, examination of, handling of any complaints, denunciations and imposition of actions against any violations arising from implementation of tasks and regulations specified in documents on management of safety for petroleum operations within their remit under legislative regulations.
Article 29. Responsibilities of organizations and individuals involved in petroleum operations
1. Those organizations or individuals involved in petroleum operations as prescribed in clause 1 of Article 3 shall take responsibility for developing safety management documents; bear legal liability for accuracy of information, documents and results obtained during the process of formulation of safety management documents; assume responsibility to implement measures and plans for assurance of safety for projects or construction works; conduct emergency response drills or exercises according to plans specified in safety management documents.
2. Responsibilities of consulting organizations
Consulting organizations shall be held legal liability for results gained from the analysis, assessment and measurement of contents and data included in safety management documents developed on their own.
Article 30. Implementation provision
1. This Circular takes effect on December 14, 2018.
2. Affiliates of Ministries and organizations or individuals concerned shall be responsible for implementation of this Circular.
3. In the course of implementation, if any difficulties or problems arise, organizations and individuals concerned should report to the Ministry of Industry and Trade (via the Industrial Safety Techniques and Environment Agency) to seek its guidance and possible solutions./.
The Minister
Tran Tuan Anh
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây