Quyết định 621/QĐ-TCHQ của Tổng cục Hải quan về việc ban hành Quy trình phúc tập hồ sơ hải quan và Quy trình kiểm tra sau thông quan đối hàng hoá xuất khẩu nhập khẩu
- Tổng hợp lại tất cả các quy định pháp luật còn hiệu lực áp dụng từ văn bản gốc và các văn bản sửa đổi, bổ sung, đính chính…
- Khách hàng chỉ cần xem Nội dung MIX, có thể nắm bắt toàn bộ quy định pháp luật hiện hành còn áp dụng, cho dù văn bản gốc đã qua nhiều lần chỉnh sửa, bổ sung.
thuộc tính Quyết định 621/QĐ-TCHQ
Cơ quan ban hành: | Tổng cục Hải quan |
Số công báo: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Số công báo. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Số hiệu: | 621/QĐ-TCHQ |
Ngày đăng công báo: | Đang cập nhật |
Loại văn bản: | Quyết định |
Người ký: | Vũ Ngọc Anh |
Ngày ban hành: | 29/03/2006 |
Ngày hết hiệu lực: | Đang cập nhật |
Áp dụng: | |
Tình trạng hiệu lực: | Đã biết Vui lòng đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Tình trạng hiệu lực. Nếu chưa có tài khoản Quý khách đăng ký tại đây! |
Lĩnh vực: | Xuất nhập khẩu, Hải quan |
TÓM TẮT VĂN BẢN
Nội dung tóm tắt đang được cập nhật, Quý khách vui lòng quay lại sau!
tải Quyết định 621/QĐ-TCHQ
QUYẾT ĐỊNH
CỦA TỔNG CỤC TRƯỞNG TỔNG CỤC HẢI QUAN SỐ 621/QĐ-TCHQ
NGÀY 29 THÁNG 3 NĂM 2006 VỀ VIỆC BAN HÀNH QUY TRÌNH
PHÚC TẬP HỒ SƠ HẢI QUAN VÀ QUY TRÌNH KIỂM TRA SAU THÔNG QUAN
ĐỐI VỚI HÀNG HOÁ XUẤT KHẨU NHẬP KHẨU
TỔNG CỤC TRƯỞNG TỔNG CỤC HẢI QUAN
Căn cứ Luật Hải quan số 29/2001/QH10 ngày 29/06/2001 và Luật sửa đổi, bổ sung một số Điều của Luật Hải quan số 42/2005/QH11 ngày 14/06/2005;
Căn cứ Nghị định 96/2002/NĐ-CP ngày 19/11/2002 của Chính phủ quy định về chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Tổng cục Hải quan;
Căn cứ Nghị định 154/2005/NĐ-CP ngày 15/12/2005 của Chính phủ quy định về thủ tục hải quan, chế độ kiểm tra, giám sát hải quan;
Căn cứ Thông tư số 112/2005/TT-BTC ngày 15/12/2005 của Bộ Tài chính hướng dẫn về thủ tục hải quan, kiểm tra, giám sát hải quan;
Căn cứ Thông tư số 114/2005/TT-BTC ngày 15/12/2005 của Bộ Tài chính hướng dẫn về kiểm tra sau thông quan đối với hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu;
Xét đề nghị của Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan,
QUYẾT ĐỊNH:
Điều 1. Ban hành kèm theo Quyết định này:
1. Quy trình phúc tập hồ sơ hải quan;
2. Quy trình kiểm tra sau thông quan đối với hàng hóa xuất khẩu, nhập khẩu.
Điều 2. Quy trình phúc tập hồ sơ hải quan và Quy trình kiểm tra sau thông quan đối với hàng hóa xuất khẩu, nhập khẩu tại trụ sở cơ quan hải quan là quy định, biện pháp nghiệp vụ nội bộ nên chỉ lưu hành nội bộ cơ quan Hải quan (không phổ biến).
Điều 3. Quyết định này có hiệu lực thi hành sau 15 ngày kể từ ngày ký và thay thế Quyết định số 1564/TCHQ/QĐ/KTSTQ ngày 02/12/2003 của Tổng cục trưởng Tổng cục Hải quan ban hành Quy trình nghiệp vụ phúc tập hồ sơ hải quan và kiểm tra sau thông quan đối với hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu.
Điều 4. Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan, Thủ trưởng các đơn vị thuộc và trực thuộc Tổng cục Hải quan, Cục trưởng Cục Hải quan các tỉnh, thành phố chịu trách nhiệm thi hành Quyết định này.
KT. TỔNG CỤC TRƯỞNG
PHÓ TỔNG CỤC TRƯỞNG
Vũ Ngọc Anh
QUY TRÌNH PHÚC TẬP HỒ SƠ HẢI QUAN
(lưu hành nội bộ)
(ban hành kèm theo Quyết định số 621/QĐ-TCHQ
ngày 29 tháng 3 năm 2006 của Tổng cục trưởng Tổng cục Hải quan)
I. QUY ĐỊNH CHUNG:
1. Quy định về sắp xếp hồ sơ hải quan:
Để thuận tiện cho khâu phúc tập, lưu trữ, tra cứu, khi đăng ký, hồ sơ hải quan phải được sắp xếp và có tờ thống kê tài liệu theo trật tự sau:
- Trên cùng: Tờ khai hải quan, phụ lục tờ khai hải quan, bảng kê chi tiết hàng hoá (nếu có);
- Thứ hai: Hoá đơn thương mại (invoice);
- Thứ ba: Tờ khai trị giá tính thuế hàng hoá nhập khẩu (nếu có);
- Thứ tư: Chứng nhận xuất xứ hàng hoá (nếu có);
- Thứ năm: Hợp đồng mua bán hàng hoá hoặc các giấy tờ có giá trị pháp lý tương đương hợp đồng;
- Thứ sáu: Giấy phép xuất khẩu, nhập khẩu (nếu có);
- Thứ bảy: Vận tải đơn (đối với hàng nhập khẩu);
- Thứ tám: Các giấy tờ khác (nếu có).
2. Mục đích phúc tập:
a) Kiểm tra lại các công việc đã làm trong qui trình thông quan xem có thiếu sót, sai sót gì không để kịp thời yêu cầu khắc phục;
b) Phát hiện những sai sót, bất hợp lý, vi phạm dễ thấy;
c) Phát hiện sự thất lạc hoặc chậm trễ hồ sơ xuất khẩu, nhập khẩu;
d) Bổ sung thông tin vào cơ sở dữ liệu;
đ) Sắp xếp, lưu trữ hồ sơ hải quan một cách khoa học, dễ tra cứu.
3. Nguyên tắc phúc tập:
Toàn bộ hồ sơ hải quan của hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu đã được thông quan đều phải được phúc tập.
4. Nội dung phúc tập:
a) Kiểm tra, rà soát lại toàn bộ công việc phải làm trong quá trình thông quan của người khai hải quan, của công chức hải quan xem đã thực hiện đầy đủ và đúng quy định chưa;
b) Cập nhật thông tin vào hệ thống cơ sở dữ liệu.
5. Thời hạn phúc tập:
Phúc tập hồ sơ hải quan thực hiện sau khi lô hàng xuất khẩu, nhập khẩu được thông quan, cụ thể như sau:
a) Đối với Chi cục Hải quan (Chi cục) làm thủ tục hải quan cho dưới 100 tờ khai/ ngày, thời gian phúc tập là trong vòng 03 ngày, kể từ ngày hàng hoá được thông quan;
b) Đối với Chi cục làm thủ tục hải quan cho từ 100 tờ khai trở lên/ngày, thời gian phúc tập là trong vòng 07 ngày kể từ ngày hàng hoá được thông quan;
c) Đối với lô hàng phải chờ kết quả phân tích phân loại, giám định, kiểm tra chất lượng (kết quả) mới được thông quan thì thời gian phúc tập là trong vòng 03 ngày kể từ ngày lô hàng được thông quan theo kết quả nhưng không quá 60 ngày kể từ ngày đăng ký hồ sơ hải quan;
d) Đối với lô hàng thuộc các trường hợp gia công xuất khẩu, hàng được miễn thuế, xét miễn thuế, giảm thuế, hoàn thuế hoặc không thu thuế (gọi tắt là miễn thuế) thì vẫn thực hiện phúc tập hồ sơ từng lô hàng như qui định trên, sau khi thanh khoản thì thực hiện phúc tập tiếp phần hồ sơ thanh khoản. Thời gian phúc tập là trong vòng 07 ngày kể từ ngày cơ quan Hải quan có văn bản giải quyết việc miễn thuế.
6. Trách nhiệm của Chi cục Hải quan:
a) Thực hiện phúc tập hồ sơ hải quan;
b) Cập nhật các thông tin thuộc hồ sơ hải quan chưa được các khâu trước đó cập nhật vào hệ thống cơ sở dữ liệu;
c) Tổng hợp báo cáo kết quả phúc tập về Phòng Kiểm tra sau thông quan theo qui định ở bước 4, Qui trình này;
d) Bố trí công chức chuyên trách hoặc kiêm nhiệm thực hiện việc phúc tập hồ sơ, quản lý hồ sơ theo quy định.
7. Trách nhiệm của phòng Kiểm tra sau thông quan:
a) Hướng dẫn công tác phúc tập cho các Chi cục;
b) Tiếp nhận báo cáo, phân tích thông tin từ kết quả phúc tập của Chi cục Hải quan phục vụ công tác kiểm tra sau thông quan;
c) Kiểm tra đôn đốc công tác phúc tập hồ sơ của các Chi cục.
Qui trình phúc tập này mang tính hướng dẫn. Khi thực hiện, cần căn cứ vào đặc điểm của từng đơn vị, sự sáng tạo của đơn vị và công chức phúc tập để đảm bảo việc phúc tập hồ sơ đạt hiệu quả cao nhất, bằng cách làm đơn giản nhất.
II. QUY TRÌNH PHÚC TẬP HỒ SƠ HẢI QUAN (Mô hình theo Phụ lục 1 đính kèm)
Bước 1: Nhận hồ sơ để phúc tập:
1. Tiếp nhận hồ sơ theo từng loại hình, thứ tự, số lượng tờ khai;
2. Kiểm tra hồ sơ về số loại, số lượng, hình thức từng loại (mẫu, bản chính hay bản sao,...) các giấy tờ của hồ sơ hải quan và ký nhận bàn giao hồ sơ trên sổ giao nhận hồ sơ (mở sổ theo dõi).
Bước 2: Phân loại hồ sơ:
Căn cứ vào các thông tin có được tại thời điểm phúc tập (nhất là các thông tin nhạy cảm, các chỉ đạo của cấp trên), khối lượng công việc, để xác định:
1. Thời gian phúc tập đối với từng hồ sơ;
2. Mức độ phúc tập sâu đối với từng hồ sơ.
Bước 3: Phúc tập hồ sơ:
1. Kiểm tra sự đầy đủ, đồng bộ (số loại, số lượng, hình thức) các chứng từ của hồ sơ hải quan;
2. Kiểm tra lại toàn bộ công việc phải làm được thể hiện trên hồ sơ hải quan trong quá trình thông quan của người khai hải quan, của công chức hải quan xem đã thực hiện đầy đủ và đúng quy định chưa;
3. Kiểm tra sự hợp lệ của các chứng từ (về hình thức và nội dung chứng từ, chữ ký, dấu, trình tự thời gian, chứng từ không bị tẩy xoá, sửa đổi nội dung, thay thế hoặc có dấu hiệu giả mạo), kết quả tính thuế, xử lý (nếu có);
4. Đối với hồ sơ có độ rủi ro cao và trường hợp có thông tin gian lận, sai phạm thì tiến hành kiểm tra kỹ thêm về tên hàng, lượng hàng, mã số, thuế suất, trị giá, định mức sử dụng nguyên liệu của mã hàng (đối với loại hình NSXXK, hàng gia công), giấy chứng nhận xuất xứ hàng hoá (trường hợp hưởng thuế nhập khẩu ưu đãi đặc biệt). Đối với những mặt hàng phải phân tích phân loại hoặc giám định cần kiểm tra kết quả giám định, phân tích phân loại, kết quả kiểm tra thẩm định của cơ quan, tổ chức cấp giấy chứng nhận có đúng chức năng, thẩm quyền, phạm vi, điều kiện, tiêu chuẩn và quy trình giám định không...
Khi phúc tập rất lưu ý việc đối chiếu hồ sơ lô hàng đang phúc tập với hồ sơ lô hàng khác tương tự đã phúc tập để phát hiện các bất hợp lý, sai phạm.
Bước 4 : Kết thúc phúc tập hồ sơ:
1. Kết quả phúc tập hồ sơ được ghi vào "Phiếu ghi kết quả phúc tập hồ sơ hải quan (mẫu số 01/PT đính kèm qui trình này) và phân loại, báo cáo lãnh đạo Chi cục:
a) Những hồ sơ không có sai sót, vi phạm gì và hồ sơ đảm bảo theo quy định thì chuyển lưu trữ;
b) Đối với hồ sơ còn thiếu chứng từ thì yêu cầu bộ phận làm thủ tục hải quan bổ sung;
c) Đối với hồ sơ phát hiện có sai sót yêu cầu bộ phận làm thủ tục hải quan khắc phục, chấn chỉnh kịp thời;
d) Đối với hồ sơ xác định có khả năng vi phạm (điểm 3, phần I, mẫu số 01/PT) thì tổng hợp và báo cáo riêng, hàng ngày về phòng Kiểm tra sau thông quan (ghi rõ nghi vấn gì? cơ sở để nghi vấn? Ví dụ: Có một lô hàng tương tự của một doanh nghiệp khác nhưng khai giá cao hơn, mã số có thuế suất cao hơn...). Nếu trong ngày không phát hiện các trường hợp này thì không phải làm báo cáo này;
2. Cập nhật các thông tin về kết quả phúc tập hồ sơ vào hệ thống cơ sở dữ liệu phục vụ công tác kiểm tra sau thông quan;
3. Tổng hợp báo cáo định kỳ về Phòng Kiểm tra sau thông quan 15 ngày 1 lần (tình hình, số liệu trong kỳ báo cáo là đến ngày 15 và ngày 30/31 của tháng). Nội dung báo cáo là tổng hợp tất cả các thông tin về dấu hiệu vi phạm, gian lận (sai về giá, mã số và thuế suất hàng hoá, xuất xứ, định mức, lượng hàng, ...) trong kỳ báo cáo, kèm phụ lục về số liệu phúc tập hồ sơ trong kỳ (tổng số hồ sơ phải phúc tập theo từng loại hình; tổng số hồ sơ đã phúc tập theo từng loại hình; tổng số hồ sơ chưa phúc tập theo từng loại hình; tổng số hồ sơ xác định có khả năng vi phạm theo từng loại hình). Cục Kiểm tra sau thông quan hướng dẫn cụ thể nội dung, hình thức báo cáo hàng ngày và báo cáo định kỳ này.
Bước 5: Lưu trữ hồ sơ:
1. Sắp xếp, bảo quản, lưu trữ hồ sơ theo từng loại hình xuất khẩu, nhập khẩu của tháng/ quý/ năm, một cách khoa học và thống nhất theo trật tự tờ khai số (1, 2, 3 à· n), ngày đăng ký tờ khai, loại hình kinh doanh, địa điểm;
Hồ sơ thanh khoản loại hình nhập sản xuất xuất khẩu, gia công xuất khẩu lưu theo từng doanh nghiệp và theo từng loại a, b, c, d ở bước 4 kể trên.
2. Hồ sơ lưu trữ phải đảm bảo thuận tiện cho việc tra cứu, phục vụ cho công tác kiểm tra sau thông quan.
QUY TRÌNH KIỂM TRA SAU THÔNG QUAN
(ban hành kèm theo Quyết định số 621/QĐ-TCHQ
ngày 29 tháng 3 năm 2006 của Tổng cục trưởng Tổng cục Hải quan)
I. KIỂM TRA TẠI TRỤ SỞ CƠ QUAN HẢI QUAN (lưu hành nội bộ) (Mô hình theo phụ lục 1đính kèm)
Bước 1: Thu thập thông tin đưa vào cơ sở dữ liệu:
Các thông tin sau đây phải được thu thập đưa vào hệ thống cơ sở dữ liệu để phục vụ kiểm tra sau thông quan:
1. Kết quả phúc tập hồ sơ hải quan do bộ phận phúc tập hồ sơ hải quan của Chi cục hải quan (Chi cục) thực hiện;
2. Kết quả các cuộc kiểm tra sau thông quan;
3. Danh bạ quản lý doanh nghiệp hoạt động xuất khẩu, nhập khẩu;
4. Dấu hiệu vi phạm, hồ sơ vụ việc do Cục Hải quan nơi đơn vị đăng ký hồ sơ hải quan chuyển đến Cục Hải quan nơi đơn vị đóng trụ sở.
5. Các thông tin khác mà đơn vị kiểm tra sau thông quan có được.
Bước 2: Phân loại thông tin từ cơ sở dữ liệu:
1. Thông tin được phân thành 02 loại:
a) Loại có dấu hiệu vi phạm pháp luật về hải quan (vi phạm).
b) Loại chưa phát hiện dấu hiệu vi phạm.
2. Căn cứ để phân loại:
a) Mặt hàng trọng điểm, trị giá tính thuế lớn, thuế suất cao, khả năng gian lận về định mức tiêu hao nguyên vật liệu, xuất xứ, khả năng lợi dụng được miễn kiểm tra thực tế hàng hoá để xuất thiếu, xuất khống, nhập hàng không đúng khai báo hải quan;
b) Doanh nghiệp trọng điểm;
c) Thông tin nhạy cảm (thời điểm thay đổi thuế suất, chính sách quản lý xuất nhập khẩu, địa điểm làm thủ tục hải quan,...).
Bước này do công chức được phân công theo từng lĩnh vực, địa bàn thực hiện.
Bước 3: Phân tích thông tin đã lựa chọn:
1. Loại có dấu hiệu vi phạm:
a) Phát hiện dấu hiệu vi phạm gì thì tập trung phân tích sâu vào dấu hiệu đó. Ví dụ: Dấu hiệu là khai thấp trị giá tính thuế thì tập trung phân tích sâu về trị giá; dấu hiệu là mã số hàng hoá và thuế suất thì tập trung phân tích sâu về mã hàng, thuế suất,...
b) Cách thức phân tích:
- So sánh với các lô hàng cùng loại của người xuất khẩu/nhập khẩu khác.
- So sánh với lô hàng cùng loại của chính người xuất khẩu/nhập khẩu đó nhưng tại thời điểm khác.
- ..v...v...
2. Loại chưa phát hiện dấu hiệu vi phạm:
a) Đối tượng phân tích là thông tin về doanh nghiệp:
- Quá trình chấp hành pháp luật về hải quan;
- Mặt hàng xuất khẩu, nhập khẩu chính, thường xuyên, làm thủ tục tại nhiều đơn vị hải quan;
- Kim ngạch xuất khẩu, nhập khẩu;
- ..v..v..
b) Nguồn dữ liệu phân tích:
- Danh bạ quản lý doanh nghiệp hoạt động xuất khẩu, nhập khẩu;
- Các nguồn thông tin khác.
Bước này do công chức được phân công nêu tại bước 2 thực hiện. Kết quả phân tích thông tin được báo cáo cho Trưởng phòng Kiểm tra sau thông quan (Trưởng phòng), trường hợp do Cục Kiểm tra sau thông quan thực hiện thì công chức thuộc Cục Kiểm tra sau thông quan báo cáo Trưởng phòng, Trưởng phòng báo cáo Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan.
Bước 4: Lựa chọn hồ sơ/ đối tượng kiểm tra:
Trên cơ sở kết quả của bước 3, Trưởng phòng quyết định việc lựa chọn các hồ sơ/đối tượng kiểm tra, công chức kiểm tra thực hiện lựa chọn. Trường hợp do Cục Kiểm tra sau thông quan thực hiện kiểm tra thì Trưởng phòng thuộc Cục Kiểm tra sau thông quan đề xuất, Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan quyết định và yêu cầu Hải quan các địa phương liên quan cung cấp hồ sơ hải quan. Hình thức cung cấp hồ sơ hải quan do Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan hướng dẫn.
1. Đối với loại có dấu hiệu vi phạm:
a) Rút toàn bộ hồ sơ xuất khẩu, nhập khẩu mặt hàng đó của doanh nghiệp đó trong một giai đoạn nhất định để thực hiện kiểm tra.
b) Rút toàn bộ hồ sơ xuất khẩu, nhập khẩu mặt hàng đó của tất cả các doanh nghiệp trong một giai đoạn nhất định để phân loại cần làm ngay và loại sẽ làm sau. Trong đó:
- Loại có kim ngạch lớn hoặc có dấu hiệu vi phạm lớn hơn thì đưa vào diện kiểm tra trước.
- Loại có kim ngạch nhỏ hoặc có dấu hiệu vi phạm nhỏ hơn thì đưa vào diện kiểm tra sau.
c) Trường hợp có dấu hiệu người xuất khẩu/nhập khẩu vi phạm có hệ thống thì đưa vào diện kiểm tra tất cả các lô hàng xuất khẩu, nhập khẩu của người đó trong một giai đoạn nhất định.
2. Đối với loại chưa phát hiện dấu hiệu vi phạm thì đưa vào diện kiểm tra theo kế hoạch, theo trật tự ưu tiên:
- Doanh nghiệp có kim ngạch nhập khẩu lớn, doanh nghiệp thường nhập khẩu mặt hàng nhạy cảm, có thuế suất cao, doanh nghiệp thường làm thủ tục hải quan ở nhiều đơn vị hải quan khác nhau thì đưa vào diện kiểm tra trước;
- Mặt hàng nhạy cảm có trị giá lớn, thuế suất cao thì đưa vào diện kiểm tra trước;
- Các trường hợp khác thì đưa vào diện kiểm tra sau.
Bước 5: Kiểm tra hồ sơ hải quan:
1. Kiểm tra sự đầy đủ, tính hợp pháp, hợp lệ của các chứng từ trong hồ sơ hải quan đối chiếu với các nội dung khai trong tờ khai hải quan;
2. Tuỳ theo từng trường hợp cụ thể (kiểm tra theo dấu hiệu vi phạm hay kiểm tra theo kế hoạch), tuỳ theo từng loại hình xuất nhập khẩu mà kiểm tra sâu về:
- Trị giá tính thuế, thuế suất, định mức, lượng hàng, xuất xứ,...;
- Các điều kiện được hưởng ưu đãi về thuế(miễn thuế, giảm thuế, hoàn thuế...);
- Việc tuân thủ các quy định về chính sách quản lý hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu, quyền sở hữu trí tuệ và các quy định khác.
Bước này do công chức kiểm tra thực hiện theo quyết định của Trưởng phòng. Trường hợp Cục Kiểm tra sau thông quan thực hiện kiểm tra thì Trưởng nhóm kiểm tra (do Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan quyết định thành lập) đề xuất, Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan quyết định danh sách công chức thực hiện.
Bước 6: Kết luận kiểm tra:
Trên cơ sở kết quả kiểm tra nêu tại bước 5, công chức kiểm tra đề xuất để Trưởng phòng ký "Bản kết luận kiểm tra tại trụ sở cơ quan hải quan" (mẫu số 04-BKL/KTSTQ - đính kèm). Trường hợp Cục Kiểm tra sau thông quan thực hiện kiểm tra thì Trưởng nhóm kiểm tra đề xuất, Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan ký Bản kết luận này.
- Những hồ sơ hải quan đã đầy đủ, rõ ràng, chưa phát hiện có dấu hiệu sai phạm thì xác nhận kết quả kiểm tra, cập nhật vào hệ thống cơ sở dữ liệu, chuyển bộ phận lưu trữ; hoặc kiểm tra theo kế hoạch tại trụ sở đơn vị được kiểm tra.
- Những hồ sơ có vi phạm thì yêu cầu đơn vị được kiểm tra/Chi cục Hải quan làm thủ tục thông quan lô hàng giải trình.
Bước 7: Giải trình, xác minh:
1. Giải trình:
a) Người có quyền yêu cầu giải trình: Trưởng Phòng Kiểm tra sau thông quan thuộc Cục Hải quan tỉnh, thành phố; Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan;
b) Đối tượng giải trình là: Đơn vị được kiểm tra và Chi cục Hải quan làm thủ tục thông quan lô hàng;
c) Đơn vị Kiểm tra sau thông quan phải nêu cụ thể nội dung yêu cầu giải trình, tài liệu đối tượng giải trình phải cung cấp;
d) Để tạo thuận lợi cho đối tượng giải trình, đối tượng giải trình được lựa chọn hình thức giải trình: làm văn bản giải trình; đến trụ sở đơn vị Kiểm tra sau thông quan để giải trình; hoặc có văn bản yêu cầu đơn vị Kiểm tra sau thông quan đến trụ sở của mình để được giải trình.
đ) Xử lý kết quả giải trình:
- Trường hợp chấp nhận sai phạm thì yêu cầu chấn chỉnh kịp thời, khắc phục hậu quả, cập nhật thông tin vào hệ thống cơ sở dữ liệu, chuyển hồ sơ sang bộ phận lưu trữ.
- Trường hợp đối tượng không giải trình, hoặc có giải trình với nội dung không chấp nhận sai phạm, nhưng không nêu được căn cứ thuyết phục thì Trưởng phòng (trường hợp do Cục Kiểm tra sau thông quan thực hiện là Trưởng nhóm kiểm tra) báo cáo Lãnh đạo Cục quyết định việc xác minh tại các cơ quan, tổ chức, cá nhân có liên quan làm cơ sở cho việc quyết định kiểm tra sau thông quan tại trụ sở đơn vị được kiểm tra.
2. Xác minh:
a) Người có quyền yêu cầu xác minh: Trưởng Phòng Kiểm tra sau thông quan thuộc Cục Hải quan tỉnh, thành phố; Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan;
b) Đối tượng xác minh: Cơ quan, tổ chức, cá nhân có liên quan, gồm cả đối tượng kiểm tra sau thông quan;
c) Nội dung xác minh, tài liệu cần được cung cấp, đơn vị Kiểm tra sau thông quan phải thông báo cụ thể, đủ sớm để đối tượng xác minh chuẩn bị đầy đủ, chính xác, tránh phải làm nhiều lần.
d) Hình thức xác minh và trả lời xác minh:
- Yêu cầu bằng văn bản và trả lời bằng văn bản;
- Công chức hải quan đến trụ sở đối tượng xác minh để xác minh. Kết quả xác minh phải được ghi nhận bằng biên bản, có ký xác nhận của bên xác minh và đối tượng xác minh. Biên bản xác minh là một căn cứ để tiến hành các bước tiếp theo.
II. KIỂM TRA TẠI TRỤ SỞ ĐƠN VỊ ĐƯỢC KIỂM TRA (lưu hành công khai) (Mô hình theo Phụ lục 2 đính kèm)
Trên cơ sở kết quả kiểm tra tại cơ quan hải quan, xác định trường hợp phải kiểm tra tại trụ sở đơn vị được kiểm tra thì tiến hành các bước công việc sau:
Bước 1: Lập kế hoạch kiểm tra:
Kế hoạch kiểm tra được lập theo mẫu "Kế hoạch kiểm tra sau thông quan tại đơn vị..." (mẫu số 01-KH/KTSTQ - đính kèm);
Trường hợp kiểm tra sau thông quan tại đơn vị đóng trụ sở ngoài địa bàn quản lý: Trước khi tiến hành kiểm tra phải có văn bản báo cáo Tổng cục Hải quan và gửi Cục Hải quan nơi đơn vị đóng trụ sở, gồm những nội dung:
- Lý do kiểm tra;
- Dự kiến thời gian kiểm tra;
- Những vấn đề cần phối hợp, hỗ trợ;
- Những đề xuất khác (nếu có).
Bước 2: Ban hành quyết định kiểm tra:
1. Cục trưởng Cục Hải quan tỉnh, thành phố phê duyệt kế hoạch kiểm tra; ký và ban hành "Quyết định kiểm tra của cơ quan hải quan về kiểm tra sau thông quan tại trụ sở đơn vị..." ( mẫu số 02-QĐ/KTSTQ - đính kèm).
2. Tổng cục trưởng Tổng cục Hải quan phê duyệt kế hoạch kiểm tra; ký và ban hành "Quyết định kiểm tra của cơ quan hải quan về kiểm tra sau thông quan tại trụ sở đơn vị..." ( mẫu số 02-QĐ/KTSTQ đính kèm) đối với các trường hợp có nội dung kiểm tra phức tạp, phạm vi kiểm tra liên quan đến nhiều tỉnh, thành phố.
Trường hợp cần thiết, Tổng cục trưởng Tổng cục Hải quan uỷ quyền cho Cục trưởng Cục Kiểm tra sau thông quan ký Quyết định kiểm tra.
3. Quyết định kiểm tra phải gửi cho đơn vị được kiểm tra chậm nhất là 5 (năm) ngày làm việc trước khi tiến hành kiểm tra.
4. Trường hợp cơ quan Hải quan có cơ sở khẳng định việc đơn vị được kiểm tra tiêu huỷ chứng từ, tài liệu có liên quan nhằm đối phó với mục đích kiểm tra thì tiến hành kiểm tra ngay.
5. Trường hợp hết thời hạn kiểm tra mà chưa thực hiện xong nội dung kiểm tra thì Trưởng đoàn kiểm tra báo cáo người ra quyết định kiểm tra để xem xét ký "Quyết định của cơ quan hải quan về gia hạn thời hạn kiểm tra sau thông quan đối với đơn vị..." (Mẫu số 03-GH/KTSTQ - đính kèm).
Bước 3: Tiến hành kiểm tra:
1. Công bố quyết định kiểm tra và giới thiệu các thành viên đoàn kiểm tra cho người đứng đầu đơn vị được kiểm tra hoặc người được uỷ quyền hợp pháp tại trụ sở đơn vị được kiểm tra;
2. Có văn bản yêu cầu về việc xuất trình, cung cấp các sổ sách, hồ sơ, chứng từ liên quan... của đơn vị được kiểm tra và yêu cầu chỉ định các cá nhân liên quan trực tiếp đến nội dung kiểm tra, có trách nhiệm và thẩm quyền làm việc với Đoàn kiểm tra;
3. Thực hiện kiểm tra:
a) Kiểm tra sự đầy đủ, tính hợp pháp, hợp lệ, đồng bộ, chính xác, trung thực của hồ sơ hải quan lưu tại đơn vị được kiểm tra, đối chiếu với hồ sơ hải quan lưu tại cơ quan Hải quan của lô hàng xuất khẩu, nhập khẩu thuộc đối tượng kiểm tra;
b) Kiểm tra việc chấp hành các quy định của pháp luật về thuế và thu khác; việc chấp hành chính sách quản lý hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu và các quy định khác của pháp luật có liên quan đến lô hàng của đơn vị được kiểm tra;
c) Kiểm tra các chứng từ khác có liên quan đến lô hàng, mặt hàng đang kiểm tra;
d) Kiểm tra chứng từ kế toán, sổ kế toán, báo cáo tài chính có liên quan đến lô hàng xuất khẩu, nhập khẩu;
đ) Trường hợp cần thiết thì kiểm tra:
- Dây chuyền sản xuất, máy móc thiết bị có liên quan đến việc sản xuất, chế biến hàng hoá xuất khẩu, nhập khẩu;
- Kiểm tra thực tế hàng hoá nhập khẩu hoặc hàng hoá là sản phẩm của quá trình gia công, sản xuất, chế biến từ hàng hoá nhập khẩu đang được lưu giữ tại các kho hàng của đơn vị. Việc kiểm tra thực tế hàng hoá được thực hiện khi đủ điều kiện, nếu hàng hoá đó không mất đi những đặc tính cơ bản so với thời điểm thông quan và đang được cơ quan Hải quan, đơn vị được kiểm tra, các cơ quan, tổ chức, cá nhân khác lưu giữ;
e) Trường hợp phát sinh:
- Nếu phát hiện có hành vi vi phạm pháp luật về hải quan thì cần lập ngay biên bản làm việc để xác nhận hành vi vi phạm đó;
- Tiến hành xác minh tiếp các dấu hiệu vi phạm tại các cơ quan tổ chức cá nhân có liên quan;
- Tiến hành thẩm vấn người đại diện hợp pháp của đơn vị được kiểm tra hoặc những cá nhân có liên quan;
- Báo cáo cấp trên tiến độ công việc, các phát hiện dấu hiệu vi phạm của đơn vị, những vướng mắc phát sinh vượt thẩm quyền và đề xuất biện pháp xử lý.
Bước 4: Lập Bản kết luận kiểm tra:
1. Lập bản kết luận kiểm tra:
a) Lập, ký và chịu trách nhiệm về nội dung "Bản kết luận kiểm tra sau thông quan tại trụ sở đơn vị ..." (Mẫu số 05-BKL/KTSTQ - đính kèm);
b) Công bố với người đứng đầu đơn vị được kiểm tra hoặc người được uỷ quyền hợp pháp.
2. Nếu đơn vị được kiểm tra không chấp hành quyết định kiểm tra, không cung cấp đầy đủ hồ sơ, tài liệu, chứng từ, sổ kế toán, báo cáo tài chính và các chứng từ khác có liên quan đến nội dung kiểm tra thì: Trưởng đoàn kiểm tra ghi rõ ý kiến của đơn vị được kiểm tra vào "Bản kết luận kiểm tra sau thông quan", đồng thời báo cáo người ký quyết định kiểm tra để áp dụng các biện pháp xử lý theo quy định của pháp luật đối với đơn vị được kiểm tra.
Bước 5: Tổ chức thực hiện kết luận kiểm tra:
1. Trưởng đoàn kiểm tra báo cáo người ký quyết định kiểm tra về toàn bộ nội dung đã thực hiện, kết quả kiểm tra và đề xuất xử lý:
a) Trường hợp hành vi vi phạm hành chính thuộc thẩm quyền xử lý của Cục trưởng Cục Hải quan tỉnh, thành phố thì căn cứ vào ý kiến chỉ đạo của người ký quyết định kiểm tra hoàn chỉnh hồ sơ chuyển bộ phận tham mưu xử lý để thực hiện thủ tục xử phạt theo qui định của pháp luật;
b) Trường hợp hành vi vi phạm hành chính không thuộc thẩm quyền xử lý của cơ quan Hải quan thì báo cáo người ký quyết định kiểm tra và hoàn chỉnh hồ sơ chuyển cơ quan có thẩm quyền xử lý theo quy định của pháp luật;
c) Trường hợp phải truy thu thuế và hoặc các khoản thu khác thì hoàn chỉnh hồ sơ báo cáo người ký quyết định kiểm tra ra quyết định truy thu theo quy định của pháp luật. Trường hợp vừa phải truy thu, vừa phải ra quyết định xử phạt thì làm các thủ tục truy thu, đồng thời chuyển hồ sơ cho bộ phận tham mưu xử lý để thực hiện thủ tục xử phạt theo qui định của pháp luật;
d) Trường hợp phải truy hoàn thuế và hoặc truy hoàn các khoản thu khác thì hoàn chỉnh hồ sơ báo cáo người ký quyết định kiểm tra ra thông báo bằng văn bản và chuyển hồ sơ cho: Chi cục Hải quan nơi thông quan hàng hoá (tại địa bàn quản lý) và hoặc cho Cục Hải quan tỉnh, liên tỉnh, thành phố nơi thông quan cho lô hàng (ngoài địa bàn quản lý) để ra quyết định truy hoàn và thực hiện việc truy hoàn theo quy định;
đ) Trường hợp có hành vi vi phạm ở mức độ phải truy cứu trách nhiệm hình sự thì báo cáo người ký quyết định kiểm tra và hoàn chỉnh hồ sơ chuyển cho cơ quan có thẩm quyền xử lý theo qui định của pháp luật.
2. Thông báo cho Cục Hải quan tỉnh, thành phố có liên quan về kết luận của đoàn kiểm tra, các biện pháp xử lý vi phạm.
3. Tổng hợp, báo cáo và cập nhật thông tin:
a) Tổng hợp kết quả kiểm tra;
b) Cập nhật thông tin vào hệ thống cơ sở dữ liệu;
c) Báo cáo Tổng cục bằng thư điện tử. Trường hợp mật thì báo cáo bằng văn bản.
4. Chuyển trả bộ hồ sơ hải quan cho bộ phận lưu trữ.
5. Lưu trữ, bảo quản hồ sơ kiểm tra tại Phòng kiểm tra sau thông quan: Sắp xếp, hoàn chỉnh toàn bộ các giấy tờ hồ sơ liên quan đến quyết định kiểm tra tiến hành ký, đóng dấu nghiệp vụ "Đã kiểm tra sau thông quan" và lưu trữ theo qui định.
THE MINISTRY OF FINANCE | SOCIALIST REPUBLIC OF VIET NAM |
No. 621/QD-TCHQ | Hanoi, March 29, 2006 |
DECISION
ON ISSUING CUSTOMS DOSSIER EXAMINATION AND AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION PROCESS FOR IMPORT AND EXPORT GOODS.
HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS
Pursuant to Customs Law no. 29/2001/QH10 of June 29, 2001 and adjustment and supplement law on some articles of Customs Law no 42/2005/QA11 of June 14, 2005;
Pursuant to Government Decree no. 96/2002/ND-CP of November 19, 2002 promulgating functions, responsibilities, authorizations and organization mechanism of General Department of Customs;
Pursuant to Government Decree no. 154/2005/ND-CP of December 15, 2005 on customs procedures, customs examination and control;
Pursuant to Ministry of Finance circular no. 112/2005/TT-BTC of December 15, 2005 prescribing customs procedures, customs examination and control;
Pursuant to Ministry of Finance circular no. 114/2005/TT-BTC prescribing after customs clearance examination on export and import goods;
Upon the proposal of Head of After Customs Clearance Department
DECIDES
Article 1. Issued along with decision:
1. Customs dossier Examination Process
2. After customs clearance examination on export and import goods
Article 2. Customs dossier examination process and after customs clearance examination on export and import goods used at customs office are inter customs professional methods so they are only published internally (not popularized).
Article 3. This decision shall be in effect 15 days after singing date and shall replace decision no. 1564/TCHQ/QD/KTSTQ by Head of General Department of Customs issuing professional procedures on Examining customs dossiers and after customs clearance examinations for export and import goods;
Article 4. Head of After Customs Clearance Examination Department and of bodies directly under general department of customs, Head of customs branch of cities and provinces shall be responsible to implement this Decision.
Receivers: | ON BEHALF OF HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS |
CUSTOMS DOSSIER EXAMINING PROCESS
(Issued internally)
(Issued along with decision no.621/QD-TCHQ by Head of General Department of Customs on March 29, 2006)
I. GENERAL REGULATIONS
1. Regulations on sorting customs dossiers
For convenience in gathering, saving, referring, customs dossiers must be sorted according to the following order at registration:
- On the top: Customs Declaration Paper, Customs Declaration Paper Appendix, Detailed Goods Declaration Paper (if any);
- Second: Invoice
- Third: Tax value Declaration Paper on Import Goods (if any);
- Forth: Certificate of Origin (if any);
- Fifth: Purchase and Sales Contract or other legal documents equivalent to contracts;
- Sixth: Export and Import License (if any);
- Seventh: Bill of Lading (for import goods);
- Eighth: Other documents (if any)
2. Examining purpose
a) to re-examine tasks done in customs clearance process to handle any shortcoming if any;
b) to recognize visible wrong doings, irrationalities and violations;
c) to recognize export and import dossier losses or delay;
d) add information to database;
e) arrange and save dossiers scientifically for easy reference
3. Examining rules
All customs dossiers of import and export goods which have passed customs clearance process must be gathered.
4. Examining content
a) examining all tasks that must be done during the customs clearance process of customs declarer and customs office to decide if they have been fully responsible for their tasks.
b) update information into database
5. Examining due date
Examining customs dossier is done after export and import shipments undergo customs clearance. Details are as below:
a) Where customs branch have to do less than 100 customs declaration papers a day, Examining time is 3 days after customs clearance for the goods is completed.
b) Where customs branch have to do from 100 customs declaration papers a day, Examining time is 7 days after customs clearance for the goods is completed.
c) Where lot of goods has to wait for analysis or sorting results and has to undergo assessment and examination can customs clearance be done for it, after customs clearance for the goods is completed according to the examination results but it must not exceed 60 days since customs dossier registration is made.
d) Where goods are considered for tax exemption, tax reductions, tax recovery or tax free, dossier Examination shall still be done for each lot of goods as above. Clearance dossier shall be made after clearance process is completed. Examination time is within 7 days since customs office has resolution document on tax exemption.
6. Customs branch responsibilities:
a) Implementing examination dossier;
b) Updating customs dossier information which has not been updated into database;
c) Consolidating examination result report and send it to After customs clearance examination department subject to regulations in step 4 of this process
d) Assigning staff in charge of dossier Examining and management subject to regulations.
7. Responsibilities of After Customs Clearance Examination Department
a) Instructing dossier Examining task for customs branches;
b) Receiving reports, analyzing information from Examining result of Customs branch for after customs clearance task.
c) Examining and observing dossier Examining task of customs branches.
This dossier examination process is instructed generally. When being implemented, it must be based on each unit's characteristics, creation and Examining personnel to achieve highest quality Examining by the most simple method.
II. CUSTOMS DOSSIER EXAMININGPROCESS
(Using format in attached appendix 1)
Step 1: Enter dossier for gathering
1. Receiving dossiers subject to type, sequence and number of customs declaration papers;
2. Examining dossiers in term of type, number, each type format (template, original version or copied version), other customs dossier documents and dossier transferring signing in dossier transferring book (start observation book)
Step 2: Sorting dossiers
Subject to gathered information of examination time (especially sensitive information and upper management directions), work volume to define:
1. Examining time for each dossier type;
2. Examining level for each dossier type
Step 3: Examining dossier
1. Checking dossier quantity, unity in term of type, number and format of customs dossier documents
2. Checking all tasks that must be performed represented in customs dossier during customs clearance process to see whether customs declarer and customs officers have performed all required tasks and comply to regulations;
3. Checking document validity (format, content, signatures, seals, time sequence - ensuring no deletion, content change or supplement or fraudulence), tax calculation result;
4. Where dossiers are in high risk level and have fraudulence, more detailed checking of goods name, quantity, code, tax code, value, material norm for goods code (for processed goods), certificate of origin (for cases which enjoy special preference import tax). Where goods must be analyzed or sorted or examined, sorting, examination and assessment result must be checked to see if license granting body performs right functions, authorization, scope of activities and assessment conditions, criteria and process.
When examining, matching dossier of shipment being examined with similar shipment dossier assessed to recognize illogicalities and wrong doings.
Step 4: Ending dossier examination
1. Dossier examination result is recorded in "Customs dossier examination result paper (attached template no. 01/PT in this process) and then be sorted. Report on these tasks must be sent to Customs branch leaders
a. If the dossier contains no wrong information or fraudulence, it will be transferred for saving.
b. Where there is a lack of documents in a dossier, customs procedure implementation unit has to supplement them;
c. Where there is shortcoming in customs dossier, customs procedure implementation unit must adjust timely;
d. Where customs dossiers are suspected of violations (point 3, part I, template no. 01/PT), they must be consolidated and reported to After Customs Clearance Examination Department on daily basis (state the issue, suspicion basis such as there is a similar shipment by another enterprise with higher price, goods code having higher tax rate). If no such cases are detected, there is no need to do the report;
2. Information about customs dossier examination must be updated into the database for after customs clearance examination process.
3. Consolidating periodic report to after customs clearance examination department every 15 days (current situation, data in the reporting period to 15th and 30th of each month). Report content include consolidation of information about violating indication, fraudulence (wrong price, code, tax rate, origin, norms and quantity etc) in the reporting period along with appendix on customs dossier examination date in the period (total number of dossiers by types that shall be examined; total number of dossiers by types already examined; total number of dossiers by types unexamined, total number of dossiers by types suspected of violation). Department of after customs clearance examination shall have detailed instructions about daily and periodic report content and format.
Step 5. Saving dossiers
1. Sorting, preserving and saving dossiers according to monthly, quarterly or yearly export and import types scientifically and solid subject to declaration paper sequence number (1,2,3 -n), declaration paper registration date, business type and location;
Clearing dossier for importing export goods is subject to enterprise type and type a, b, c and d mentioned in step 4 above.
2. Saved dossier must be convenient for reference for after customs clearance process.
| ON BEHALF OF HEAD OF CUSTOMS DEP |
TEMPLATE 01/PT
GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS CUSTOMS BRANCH No. /PT | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
CUSTOMS DOSSIER EXAMINATION RESULT PAPER
Declaration paper number: Date: .......................................
Company:
Export tax registration number: ……………………………
Dossier set contain .............pages sorted and numbered from 01 to .....
Examination date:
CONSOLIDATION RESULT (check x in corresponding box)
1. Dossier: ( enough ( missing
2. Customs procedure steps taken ( enough ( missing
3. Recognition of violating indication ( no ( yes
4. Update information ( no ( yes
II. EXAMINATION RESULT DETAILS
For cases where the box on the right hand is checked, details must be recorded subject to the following instructions (if no box is checked)
1. List details of missing customs documents and procedure steps;
2. List detailed violations, violating indication (especially goods quantity, price, code and origin), basis to define violations;
3. Case handling result (such as: required procedure unit to supplement documents/ continue unperformed tasks etc.)
| Examiner |
Note:
1. This paper is saved along with customs dossier.
2. Dossier examination result is used to update information and make report according regulations in step 4 of the Process.
CUSTOMS DOSSIER EXAMINATION PROCESS
1. Examination content
a) Checking all tasks that must be performed represented in customs dossier during customs clearance process to see whether customs declarer and customs officers have performed all required tasks and comply with regulations.
b) Updating information in the database
2. Organization to implement examination: Customs branch
3. Examination time
a) Where customs branch have to do under 100 customs declaration papers a day, Examining time is 3 days after customs clearance for the goods is completed.
b) Where customs branch have to do from 100 customs declaration papers a day, Examining time is 7 days after customs clearance for the goods is completed.
c) Where lot of goods has to wait for analysis or sorting results and has to undergo assessment and examination can customs clearance be done for it, after customs clearance for the goods is completed according to the examination results but it must not exceed 60 days since customs dossier registration is made.
d) Where goods are considered for tax exemption, tax reductions, tax recovery or tax free, dossier Examination shall still be done for each lot of goods as above. Clearance dossier shall be made after clearance process is completed. Examination time is within 7 days since customs office has resolution document on tax exemption.
Step 1: Receiving dossier 1. Receiving dossiers 2. Receiving dossiers subject to type, sequence and number of customs declaration papers | Step 2 Sorting dossiers
Sorting dossier to define examination time and level for each dossier type | Step 3 Implementing dossier examination
1.Checking all tasks that must be performed represented in customs dossier during customs clearance process to see whether customs declarer and customs officers have performed all required tasks and comply to regulations. 2. Pre and post examination must be done for high risk level dossiers. | Step 4: Ending dossier examination
1.Recording examination result in template. 2.Completed dossier: Transferred to saving. 3.Insufficient dossier: supplement by customs procedure unit is required. 4. If dossier mistakes during customs clearance process are detected, adjustment by customs procedure unit is required. 5. Where dossier is suspected of violation, daily report must be consolidated and sent to After Customs Declaration Examination Department. 6. Update information 7. Reporting daily examination results | Step 5 Saving dossiers
1. scientifically 2. easy for references |
AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION PROCESS
(Issued along with decision no.621/QD-TCHQ by Head of General Department of Customs on March 29, 2006)
I. EXAMINATION AT CUSTOMS OFFICE (issued internally)
(Process subject to attached appendix 1)
Step 1: Collecting information to post into database
Following information must be collected and post into database for after customs clearance task:
1. Dossier examination result implemented by Customs dossier examination unit of customs branch.
2. Result of after customs clearance examination;
3. List of export and import companies;
4. Violating indication, case dossier transferred by Customs Department where customs examination units register customs dossier to Customs Department where customs examination units are based.
5. Other information collected by after customs clearance examination unit.
Step 2. Sorting information from database
1. Information is sorted into 2 types:
a) Information which has customs violating indication.
b) Information which has no customs violating indication.
2. Sorting basis
a)Vital goods having high tax value, high tax rate, possibility of fraudulence in material consumption norms, origin, possibility of cheating to get goods examination free for insufficient export, fake export or import goods different from customs declaration;
b) Key companies;
c) Sensitive information (time to change tax rate, export-import management policies, customs procedure implementation location etc.)
This step is assigned to customs personnel in each domain and location.
Step 3: Analyzing selected information
1. Information which has customs violating indications
a) Focus shall be put on violating indications. For example, where violating indication is to declare low tax value, tax value analysis will be focused. If violating indication is goods code, focus will be put on goods code and tax rate etc.
b) Analysis method
- Matching the shipment with other shipments of the same kind of other exporters/importers.
- Matching the shipment with other shipment of the same exporter/importer at a different time.
2. Information which has no customs violating indications
- List of export and import companies
- Other sources of information
This step is performed by personnel defined in step 2. Information analysis result shall be reported to Head of after customs clearance examination branch. In cases where information analysis is performed by after customs clearance examination department, personnel from the department shall report to Head of after customs clearance examination bureau and then this personnel will report to Head of After Customs Clearance Examination Department.
4. Selecting dossier/examination objects
Subject to step 3 results, Head of after customs clearance examination bureau shall decide on selecting dossier/ examination objects, personnel in charge of the examination. Where the task is performed by After Customs Clearance Examination Department, examination proposal shall be made by head of After Customs Clearance Examination Bureau, approved by head of After Customs Clearance Examination Department and local customs branches will be requested to provide customs dossier. Dossier providing format will be guided by head of After Customs Clearance Examination Department.
1. For information which has violating indication
a) All the item export and import dossier of company shall be withdrawn for a specific period for examination.
b) All the item export and import dossier of all companies shall be withdrawn for a specific period to sort information which must be analyzed immediately and which shall be analyzed later. In which:
- High value goods or goods having clear violating indication shall be examined first.
- Low value goods or goods having unclear violating indication shall be examined later.
c) Where exporters and importers commit fraudulence systematically, all shipments of the company in a specific period shall be examined.
2. Information which has no violating indication shall be analyzed as plan and sequence of preferences:
- Companies with high import value, companies which usually import sensitive, high tax rate items. Companies who implement customs procedure in different customs office will be examined first.
- Other cases shall be examined later.
Step 5. Examining customs dossier
1. Examining customs dossier document sufficiency, validity to be matched with customs declaration paper;
2. Subject to specific case (examine subject to violating indication or plan) and export and import form examination focus shall be on:
- Tax value, tax rate, norms, quantity and origin
- Conditions for tax preference (tax exemption, reduction or tax recovery)
- Compliance of regulations on export and import goods management policies, intelligence ownership and other regulations.
This step will be performed by examination personnel in accordance with decision by head of customs bureau. In cases where After Customs Clearance Examination Department perform the examination, examination proposal shall be made by leader of examination team established according to decision of head of After Customs Clearance Examination Department. After Customs Clearance Examination Department shall decide on list of implementation personnel.
Step 6. Examination Conclusion
- Subject to examination result in step 5, examination personnel shall propose "Conclusion report on examination results at customs office" - Template 04-BKL/KTSTQ- to get signature of After Customs Clearance Examination Bureau. In cases where examination is done by After Customs Clearance Examination Department, examination team leader shall propose it and it shall be signed by Head of After Customs Clearance Examination Department.
- Result of sufficient and clear customs dossiers without violating indication shall be confirmed and updated into database, transferred to saving or examined as scheduled at examination organization.
- Violation dossier shall be customs cleared by examination organization or customs branch after it has been clarified.
Step 7: Explanation and clarification
1. Explanation
a) Authorized requestor of explanation: Head of after customs clearance examination bureau of provinces' or cities' customs departments or Head of General Department of Customs;
b) Subjects: Examination organization and Customs branch who implement the shipment customs clearance procedure;
c) After customs clearance examination organization must state required explanation content and documents that subjects have to provide;
d) To create favorable conditions for explanation objects, subjects can choose explanation format: to submit explanation report, present at after customs clearance examination organization for explanation or send notice to request after customs clearance examination organization to come to the explanation person site for explanation.
d) Handling explanation results:
- Where subjects accept their violations, they are requested to have timely adjustments; then dossier information shall be updated into database and transferred for saving.
- In case subjects do not give explanation or do not accept their wrong doings although they give explanation, head of customs bureau (in case after customs clearance examination is implemented by head of examination team) shall report leaders of customs department the verification of the case at the subject location, which shall be basis for after customs clearance examination at the subject location.
2. Verification
a) Authorized requestor for verification: Head of After Customs Clearance Examination bureau directly under customs department of provinces and cities; Head of After Customs Clearance Examination Department.
b) Verification subjects: Relating persons and organizations including after customs clearance examination subjects;
c) Verification content, requested documents and after customs clearance examination unit must be informed early and sufficiently enough for subjects to prepare enough information and documents in order to avoid duplication of work.
d) Verification and verification reply method
- Verification request and reply must be made in written documents.
- Customs officers shall visit subject location for the verification work. Verification result must be recorded in written documents with signature of verifiers and verification subjects. Verification document shall be the base for the following steps.
II. VERIFICATION AT THE SUBJECT LOCATION (issued internally)
(Applying format in attached appendix 2)
Upon the examination result at customs office, following tasks must be done to prepare for verifying case at subject location:
Step 1: Making examination plan
Examination plan is made using template " After customs clearance examination plan at ......................" ( attached template no. 01-KH/KTSTQ);
In case after customs clearance examination is implemented at organization located outside the control area of after customs examination bureau, report must be sent to General Department of Customs and Customs Department of the subject location. Report content must include:
- Examination reason;
- Estimated examination time;
- Issues for which cooperation and assistance are required;
- Other proposals (if any)
Step 2: Issuing examination decision
1. Head of provinces and cities' department of customs shall approve examination plan; indication and issue "Customs Office Examination Decision on after customs clearance examination at company ...................................." (attached template 02-QD/KTSTQ)
2. Head of General Department of Customs approve examination plan; indication and issue " Customs Office Examination Decision on after customs clearance examination at company ...................................." (attached template 02-QD/KTSTQ) for case with complicated examination content and scope relating to multi cities and provinces.
If necessary, Head of General Department of Customs give authorization to Head of after customs clearance examination department to indication examination decision.
3. Examination decision must be sent to subject to be examined at least 15 working days before examination is implemented.
4. In case where customs office have proof to affirm the examined subject annihilated relating documents to react to examination purpose, examination must be done immediately.
5. In case examination is not completed when examination due date ended, proposal is sent to examination decision signer to approve " Customs Office decision on extending due date for after customs clearance examination for company ......................." (Attached template 03-GH/KTSTQ)
Step 3: Implementing examination
1. Examination decision shall be declared and member of examination team shall be introduced to examined subject authorized person at the examined subject location;
2. Document to request declaration of books, dossiers and relating documents of examined subject and request the appointment of authorized personnel directly relating to examination content to work with examination team.
3. Implementing examination
a) Examine sufficiency, validity, unity, correctness and faithfulness of customs dossiers saved at examined subject location, then match them with customs dossiers saved at customs office for the examined subject's import and export shipment.
b) Examine the subject's compliance of legal regulations on tax and other receipts, of export - import goods management policies and other legal regulation relating to the examined subject's shipment;
c) Examine other documents relating to the shipment and items being examined;
d) Check accounting documents, accounting books and financial reports relating to the export - import shipment;
đ) If necessary, the following content need to be examined:
- Manufacturing assembly and machinery relating the production of export - import goods;
- Examine the status of import goods or process of manufacturing import goods kept in the subject's inventories. Examining goods status shall be implemented when having enough conditions and if the goods do not loose basic specifications compared to customs clearance time and they are preserved at Customs office, examined subject and by other organizations or persons.
e) Recurring case
- If customs violation is detected, report to affirm that violation must be made immediately;
- Verification on violating indication at relating organizations or persons location.
- Inquire the authorized representative of examined subject or other relating persons;
- Progress report on implementation level, violating indications and arising difficulties beyond authorization and solution proposal must be sent to upper management
Step 4: Making examination conclusion report
1. Making examination conclusion report
a) Making, Signing and be responsible for content in " After customs clearance examination conclusion report at company ................" (Attached template 05-BKL/KTSTQ)
b) Informed to the head of examined subject organization or a legal authorized person.
2. If examined subject reject examination decision, do not provide enough information, dossier, document, accounting books, financial reports and other documents relating to examination content, team leader of examination group shall record comments of examined organization in "After customs clearance examination conclusion report and at the same time report to examination decision maker to apply legal handling methods against examined organization.
Step 5: Implementing examination decision
1. Head of examination group report to examination decision signer on all tasks done, examination results and handling proposal:
a) Where administrative violations are of authorization of Head of provinces' or cities' customs department, dossier completion shall be based on the comments of examination decision signer, then be transferred to handling consulting unit to implement sanctions subject to legal regulations.
b) Where administrative violations are not of authorization of customs office, report on this shall be sent to examination decision signer, and then be transferred an authorized body to implement sanctions subject to legal regulations.
c) Where tax and other receipts must be collected, dossier completion shall be made and report shall be sent to examination decision signer to make receipt decision in respect to legal regulations.
d) Where tax and other receipts must be recovered, dossier completion shall be made and report shall be sent to examination decision signer to make written notice and send to: Customs Department where the violated shipment undergoes customs clearance (within the managed area) and/or Customs branch of provinces and cities where the violated shipment undergoes customs clearance (out of the managed area) to issue recovery decision and implement recovery in compliance with legal regulations.
đ) Where violations must be accused of penal responsibility, report on this shall be sent to examination decision signer, and then be transferred an authorized body to implement sanctions subject to legal regulations.
2. Inform Customs department of cities and provinces about the examination group conclusion and violation handling measures.
3. Summarize reports and update information
a. Summarize examination results;
b. Update information in the database;
c. Send email report general department of customs. For confidential case, written report is required.
d. Transfer customs dossier to saving.
e. Save and preserve customs examination dossier at Department of After Customs Clearance Examination. Sort and complete all dossier documents relating examination decision. Sign and seal "After customs clearance examined" and saved according to regulations.
TEMPLATE 01 - KH/KTSTQ
GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION PLAN AT COMPANY
Pursuant to decision no. /QD-TCHQ as of date of Head of General Department of Customs;
Pursuant to approval of heads of general department of customs and customs department of cities and provinces ................. at statement/report number .....................as of date ........................
After customs clearance examination plan is implemented as follows:
A. Preparation
I. Content, request and scope of examination;
1. Examination content:
- What to be proved (price, code, quantity or origin fraudulence)
- What to be traced out (other estimations that might happen beyond the above fraudulence)
2. Examination request and scope:
- What to be examined (limit examination dossier and what to examine about the subject's shipment), for example to examine 6 dossiers subject to statement no. to affirm the correctness, faithfulness of declared content and submit to customs.
- Examine, match documents and accounting books
- Other examinations (shipment status or its material, model or assembly line to make it)
II. Tasks to perform before after customs clearance examination
1. Performed tasks: List all content investigated, verified or matched such as referring customs dossier, collecting information about the subject, the subject's legal compliance status, verification at banks and transportation agencies.
2. Tasks to be performed: List all tasks, note the performance time to ensure examination is done in time.
3. Estimate personnel, documents and facilities for the examination.
4. List requests for the examined subject.
B. Implementing examination:
1. Examining customs dossier: which officer? time? focus?
2. Examining accounting books and documents: which personnel? Who to examine what documents? Examination focus?
3. Personnel summarize and make working section record
4. Other regulations: Working time, contact method, arising situations......
Receivers: | Date: |
TEMPLATE 02 - QD/KTSTQ
GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
Date: ……………..
DECISION
BY HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ CUSTOMS DEPARTMENT OF PROVINCES OR CITIES .....................................................................................
ON AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION AT COMPANY..................
HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ CUSTOMS DEPARTMENT OF PROVINCES OR CITIES .................................
Pursuant to Customs Law no. 29/2001/QH10 of June 29, 2001 and Law on adjustment and supplement of some regulations in Customs Law no. 42/2005/QH11 of June 14, 2005;
Pursuant to Government Decree no. 154/2005/ND-CP of December 15, 2005 on customs procedure, customs examination and observation;
Pursuant to Ministry of Finance Circular no. 114/ 2005/TT-BTC of December 15, 2005 instructing on after customs clearance examination for export and import goods;
Upon the proposal by .................... as of date .................... on after customs clearance examination at company ...................................
DECIDE
Article 1: Implement after customs clearance examination for company .................
At the company location: .....................................................................................
Estimated examination start date .........................................................................
Article 2: Examination team members:
1. Mr/Mrs ................................................................., team leader
2. Mr/Mrs .................................................................., team member
3. Mr/Mrs .................................................................., team member
Article 3. Examination content and scope
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Article 4: Team members have rights and responsibilities respect to regulations in article 70 and examined subject have rights and responsibilities respect to regulation in article 71 of Government Decree no. 154/2005/ND-CP of December 15, 2005.
Article 5: Examination team and examined subject ........................are responsible for implementing this decision. Examination team leader shall make examination conclusion report after the examination is completed.
Receivers: | HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ |
TEMPLATE 03 - GH/KTSTQ
GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
Date: …………..
DECISION
BY HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ CUSTOMS DEPARTMENT OF PROVINCES OR CITIES .....................................................................................
ON EXTENDING EXAMINATION DUE DATE FOR AFTER CUSTOMS CLEARANCE AT COMPANY .......................................
HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ CUSTOMS DEPARTMENT OF PROVINCES OR CITIES .................................
Pursuant to Customs Law no. 29/2001/QH10 of June 29, 2001 and Law on adjustment and supplement of some regulations in Customs Law no. 42/2005/QH11 of June 14, 2005;
Pursuant to Government Decree no. 154/2005/ND-CP of December 15, 2005 on customs procedure, customs examination and observation;
Pursuant to Ministry of Finance Circular no. 114/ 2005/TT-BTC of December 15, 2005 instructing on after customs clearance examination for export and import goods;
Upon the proposal by .................... as of date .................... on after customs clearance examination at company ...................................
DECIDES
Article 1: Extending after customs clearance examination due date for company ................... ............................ mentioned in decision number ...................QD/KTSTQ ad of date .........................................by Head of General Department of Customs or Customs Department of provinces and cities to additional ...............................days starting from .............................. Reason for extension: ..........................................................................................
Article 2: Team leader and member of after customs clearance examination team and company ..................................... are responsible for implementing this decision.
Receivers: - As in article 2 - Saved | HEAD OF GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS/ |
TEMPLATE 04 - BKL/KTSTQ
DEPARTMENT OF CUSTOMS | SOCIALIST REPUBLIC OF VIET NAM |
EXAMNIATION CONCLUSION REPORT CUSTOMS OFFICE
From date ........................................... to date ................................., at head quarter of Customs Department of provinces and cities ............................., After Customs Clearance Examination Bureau implemented examination of customs dossier:
- Of company: .......................................................................
- Tax registration number:
CUSTOMS DEPARTMENT OF CISTIES AND PROVINCES ................................................. AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION BUREAU No.: ................/BKL-KTSTQ |
CUSTOMS DEPARTMENT OF CISTIES AND PROVINCES ................................................. AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION BUREAU No.: ................/BKL-KTSTQ |
1. Examined customs dossiers
2. Examined content include:
3. Examination result
Violating indication not found
Violating indication found
3.1 Violating indications of examined subject (if any)
3.2 Violating indications of customs department which implemented customs clearance (if any)
3.3 Violating indications of relating organizations and persons (if any)
4. Proposal for handling and recovery methods (if any)
HEAD OF CUSTOMS DEPARTMENT | EXAMINATION PERSONNEL |
Notes:
- This report is used for customs dossier of one company for one examination time, including the case that company make different statements at different customs offices.
- Where the company has only one dossier, the dossier is noted directly in point one of this paper. Where company has different customs dossiers, a list of customs dossier to be examined must be made.
- Where Department of After Customs Clearance Examination is directly undertake the examination, phrase " Customs Department of Provinces and Cities" shall be replaced by " General Department of Customs" and "After Customs Clearance Examination Bureau" replaced by " After Customs Clearance Examination Department"
TEMPLATE 05 - BKL/KTSTQ
GENERAL DEPARTMENT OF CUSTOMS | SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
Date:
AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION CONCLUSION REPORT AT COMPANY ...................................
Pursuant to Customs Law no. 29/2001/QH10 of June 29, 2001 and Law on adjustment and supplement of some regulations in Customs Law no. 42/2005/QH11 of June 14, 2005;
Pursuant to Government Decree no. 154/2005/ND-CP of December 15, 2005 on customs procedure, customs examination and observation;
Pursuant to Ministry of Finance Circular no. 114/ 2005/TT-BTC of December 15, 2005 instructing on after customs clearance examination for export and import goods;
To implement after customs clearance resolution number ....................... as of date .....................of ..............................at company ...................................... from date ........................to date ...............................(for case where after customs clearance examination is implemented at the company head office)
After customs clearance examination team (Customs office) make the following after customs clearance examination conclusion report:
1. Content that has been examined;
2. Examined company's violations (if any)
3. Examination team's conclusion about violations (if any)
4. Examined company's responsibilities (if any)
5. Relating organizations' or persons' responsibilities (if any)
6. Examined company's comment (if any)
7. Examination team (or customs office) proposal on sanctions and recovery methods (if any)
Receivers: - As in article 2 - Saved | HEAD OF AFTER CUSTOMS |
Notes:
- This template shall be applied to cases where after customs clearance examination is implemented at the examined subject location.
- For scheduled examination, only report point 2,3,4,5,6 if violations are detected. If there is enough indication that the performance of the subject is good, examination result shall be recorded in point 1.
APPENDIX 1
AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION AT CUSTOMS OFFICE
Step 1: Collecting information to post into the database
Step 2: Sorting information from database
Step 3: Analyzing selected information
Step 4: Selecting examined subject's file
Step 5: Examining customs file
Step 6: Examination conclusion
6.1: Violations not detected
6.1 a: Examining at the subject's head office
6.2: Violating indication detected
Step 7:
7.1: Accepting violations -> recovery methods
7.2: Rejecting violations -> verification
8. Examining subject to violating indications
APPENDIX 2
DETAILED STEP 6.1a AND STEP 8
AFTER CUSTOMS CLEARANCE EXAMINATION AT COMPANY HEAD OFFICE
Step 1: Making examination plan
Plan content
1. Examination content
2. Define information sources to be used
3. Verification content and location
4. Estimated personnel, document and facilities
5. Estimated arising situations
6. Requests for the company
Step 2: Issuing examination decision
1. Issuing examination decision
2. Send examination decision to enterprise (at least 5 days before examination
date)
Step 3: Examining at the subject company
1. Declaring examination decision at the company's head office
2. Send written report on requests for the company and request for
representative to work with examination team
3. Implementing examination:
a) Receiving files, books and e-data provided by the company
b) Examining and matching documents, accounting books, financial reports
and e-date etc.
c) Examining production assembly line and goods status if necessary
d) Verify at relating organizations' or persons' location, inquiring company's
authorized representative
e) Making daily implementation and progress report
Step 4: Making examination conclusion report
a) Making conclusion report and announcing it to the company
b) Exercising measures when company rejects examination decision
Step 5:
1. Reporting examination results and proposals for handling them (such as
collecting receipts, tax recovery) to examination decision signer
2. Informing relating customs department;
3. Summarizing reports and updating information in database
4. Saving examination file
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Nâng cao để xem đầy đủ bản dịch.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Lược đồ
Vui lòng Đăng nhập tài khoản gói Tiêu chuẩn hoặc Nâng cao để xem Lược đồ.
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây
Chưa có tài khoản? Đăng ký tại đây